Учитель математики
Алтухова З.А.
Урок-іменини «Краса в імені твоїм»
Тема: Обчислення похідної.
Мета: удосконалювати навички обчислення похідних,
формувати вміння практично використовувати набуті теоретичні знання,
розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів під час розв’язування практичних задач;
формувати організаційну, соціально-особистісну, інформаційну,
життєтворчу компетентність;
виховувати культуру математичного мовлення та запису, позитивне
ставлення до навчання, інтерес до математики, її історії через розгляд історичних відомостей, збагачення духовного світу учнів, почуття
взаємоповаги, взаємо-підтримки і відповідальності за власні навчальні
досягнення.
Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок-практикум.
Метод навчання: частково-пошуковий.
Імен чимало
Дзвенить по світу дзвоном золотим
М. Рильський.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Учитель активізує увагу кадетів, перевіряє готовність взводу до занять.
Учитель. До сьогоднішнього уроку я підготувала висловлювання відомого письменника: «Імен чимало, дзвенить по світу дзвоном золотим» не випадково, адже сьогодні 21 листопада – Собор Святого Архистратига Михаїла, або як кажуть у народі «Михайла» У нас в навчаються юнаки, які в цей день святкують свої іменини.
ІІ. Перевірка творчого домашнього завдання.
Презентація: «Мужній лицар – Михайло».
У народній уяві Артистратиг Михайло – це мужній лицар, якій перемагає всі темні сили. Тому українці розпочинають цей день з молитви.
Молитва.
Небесних Сил Артистратиги, повсякчас молимо вас, ми, недостойні, щоб вашими молитвами охороняли і покровом духовної вашої слави захищали нас, що усердно припадаємо до вас і взиваємо: від напастей спасайте нас, як старшини Небесних Сил.
Святого Михайла наш народ вважає за покровителя столиці України Києва. Стародавній герб Києва оздоблений образом Артистратига з мечем. Київ має поетичну назву-Золотоверхий. Походить вона від Михайлівського собору, що перший у місті був покритий золотом. Збудував його князь Святополк, онук Ярослава Мудрого.
Собор висадили в повітря в 1936 році, перед тим пограбували і вивезли в Росію його коштовності.
У незалежній Україні Михайлівський Золотоверхий відбудували. На дзвіниці встановили дивовижні дзвони. Ними керує комп’ютер, і вони щогодини видзвонюють іншу мелодію. Це чи не єдина дзвіниця в Європі, у дзвоні якої лунають усі ноти.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання теми та мети уроку.
Учитель. Отже, наш урок – іменини «Краса в імені твоїм» присвячується імені Михайло. Сьогодні ми продовжимо удосконалювати навички обчислення похідних, поповнимо знання з історії математики, перегорнемо сторінки із життя відомих людей, яким батьки при народженні дали ім’я Михайло, і які з гордістю пронесли це ім’я через усе своє життя.
ІV. Актуалізація розумової діяльності.
«Скринька пам’яті» – теоретичний бліцтурнір
-Як називають операцію знаходження похідної?
- Дайте означення похідної.
- Як позначають похідну функції f в точці х0.
- Скільки правил диференціювання ви знаєте? Назвіть їх.
- Для якої кількості доданків працює правило суми?
- Якщо знаходимо похідну складеної функції, то який порядок застосування правил диференціювання?
- Як краще обчислити похідну: за правилом добутку (частки) чи перетворенням спочатку на многочлен?
* y =
* y= ()
* y=
* y=
Учитель. Обчислюючи похідні, ви будете дізнаватися про цікаві факти історії та життя відомих математиків, що носили ім’я Михайло.
Завдання №1.
-Знайти значення похідної даної функції у точці х0, і ви зізнаєтесь про кількість дзвонів Михайлівського собору та масу найбільшого з них.
а) у=- 76 - , х0 = 4
б)у = 2tg х +6,х0 = 0
Отже, всього на дзвіниці 30 дзвонів і маса найбільшого з них – 8 тонн.
Учитель. Продовжимо перевірку творчого домашнього завдання.
Презентація. «Сторінки історії математики»
Ім’я Михайло доволі поширене в Україні. Його з гордістю носили видатні українські математики. В селі Човниця, що на Волині народився Михайло Пилипович Кравчук; у селі Окнино на Київщині – Михайло Михайлович Філіппов. Його дід належав до старовинної української сім’ї, яка походила від Богдана Хмельницького. Пишаються іполтавчани своїми земляками: у селі Маліївці народився Михайло Єгорович Ващенко-Захарченко; а в селі Пашенній–Михайло Васильович Остроградський.
Їхнє дитинство минало серед селянських дітей. Вони розмовляли рідною мовою, знали багато українських пісень і легенд. Любов до рідних місць та свого народу вони пронесли через усе життя.
З Україною пов’язані імена математиків Михайла Аркадійовича Андреєвського та Михайла Олексійовича Лаврентьєва.
Цей перелік відомих імен можна продовжити: французькі математики Мішель Ролль, Мішель Ланкре, Мішель Шаль; італійський математик Михайло Чіполла; німецький математик МіхаельШтіфель; англійський фізик Майкл Фарадей.
Учитель. Можливо, є якась таємниця, що пов'язує ім’я Михайло з математикою?
Про це ніхто не знає, а тому є проблема для цікавого дослідження. А інтерес до математики у них виник під час розв’язування задач, які вимагали нетрадиційного підходу. Ось такі завдання і для вас.
Завдання №2
-Знайти найбільший цілий розв’язок нерівності:
а) ≤ 0, де f(x) =- -9х+5
б) ≤ 0, де =-12х+7
Учитель. У 16 років М.В Остроградський вступив до Харківського університету і через два роки закінчив його.
Останню свою роботу М.Є Ващенко-Захарченко написав у 83 роки.
Завдання №3
-Розв’яжіть рівняння:
а) де=
б) , де= , =
Учитель.Шість років Остроградський перебував у Парижі і понад 30 років він працював у Петербурзі.Так складалася доля українця-математика з великої літери.
Завдання №4
- Розв'язатинерівність
,
де = -9х(х-80) , = - +
Учитель. 1840 рік, коли вийшов у світ перший «Кобзар», познайомились і стали друзями на все життя всесвітньо відомий математик М.В.Остроградський і великий український поет Т.Г. Шевченко.
Назвали, наприклад, хлопця Михайлом, звуть його Мишком, Михасиком чи Мишунею, а над колискою незримо схилились його високі тезки: історики Грушевський і Драгоманов;композитор Глінка; учені Максимович і Ломоносов; полководець Кутузов.
Таким ім'ям можна пишатися, честь його є кому захищати. Послухаємо, що ми знаємо про ім'я Михайло.
Учень.
V. Підсумок уроку. Повідомлення домашнього завдання
А які ж іменини без солодощів? Зараз ви отримаєте справжні цукерки та «математичні». Кожна «математична» цукерка містить ваше домашнє завдання, що допоможе вам підготуватися до самостійної роботи.
Закінчити наш урок мені хотілося б словами Спінози: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому спочатку свій гарний настрій».
Дякую вам за урок. Бажаю всім успіхів і гарного настрою!