ОСОБЛИВУ УВАГУ ТРЕБА ПРИДІЛИТИ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОМУ НАВЧАННЮ, ІНДИВІДУАЛЬНІЙ РОБОТІ З УЧНЯМИ, САМОСТІЙНОМУ ДОБУВАННЮ ЗНАНЬ. АЛЕ НАЙБІЛЬША РОЛЬ ПРИ ЦЬОМУ МАЄ ВІДВОДИТИСЯ МАТЕМАТИЧНИМ ЗАДАЧАМ, ЯКІ Є МЕТОЮ І ЗАСОБОМ НАВЧАННЯ ТА МАТЕМАТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ.
Урок з алгебри в 11 класі
Тема: «Обчислення площ фігур за допомогою інтегралів»
Дидактична мета: формування в учнів вмінь і навичок обчислювати площі фігур, обмежених графіками двох різних функцій.
План уроку:
І. Перевірка домашнього завдання.
На дошці записати відповіді домашніх вправ і запропонувати учням звірити з їхніми результатами.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
На дошці три учні самостійно виконують завдання:
Знайти площу криволінійної трапеції, обмеженої графіками функцій:
1-й учень: у = sin 2х, у =0, .
2-й учень: у= - х2+3, у=0, х=1, х= 1,5.
3-й учень: у= у= 0, х=7.
Фронтальна робота з класом:
означення криволінійної трапеції;
геометричний зміст інтегралу;
основні властивості площ;
формула Ньютона-Лейбніца;
зобразіть схематично графіки функцій:
у= (х-3)2, у= -х2+4, у= 5х-2, 2х+у=4;
- як знайти координати точок перетину функцій f i
Клас працює самостійно:
Знайти площу фігури, обмеженої графіками функцій у=4-х2, у=0
(На оборотній стороні дошки записаний розв’язок цього завдання).
В цей час перевірити розв’язки завдань учнів, що працювали біля дошки.
ІІІ. Формування вмінь і навичок обчислювання площі плоских фігур.
Сьогодні і на попередніх уроках ми обчислювали площі криволінійних трапецій, але на практиці часто доводиться обчислювати площі фігур, які не є криволінійними трапеціями.
Робота з рисунками на таблиці:
Як знайти площу заштрихованої фігури?
Розглянемо приклади знаходження площ плоских фігур:
Знайти площу фігури, обмеженої координатними осями, параболою у=х2+1 та прямою 5х+3у-25=0.
Розглянемо інші задачі на обчислення площі фігури, обмеженої графіками двох неперервних функцій: у=f (х) і у= (х).
Рисунок на плакаті.
Висновок: Якщо фігура з шуканою площею обмежена двома графіками функцій, то її площа дорівнює:
(1)
Звернути увагу, що першою пишемо функцію, графіком якої фігура обмежена зверху.
Питання класу: Чи можна застосовувати формулу (1) у випадку, якщо фігура, площу якої треба знайти, розміщена частково чи повністю під віссю Ох? Виявляється, що можна.
Фігура, площу якої треба знайти, розміщена під віссю Ох.
Розв’язування на дошці:
Знайти площу фігури, обмеженої графіками функцій: у=х2-5х+4 і у=2х-2.
ІV. Підсумок уроку:
Ви навчились обчислювати площі фігур, які розбиваються на частини і площі фігур, обмежених зверху і знизу різними лініями, а площі фігур ми обчислювали за допомогою інтегралів. Що ми вивчали перед інтегралом? Первісну. А перед первісною? Похідну. Тобто все почалося з похідної.
У математиці чекає
На нас премудрість не одна,
А все вона розпочинає –
Ця невгамовна похідна.
За нею підуть інтеграли,
І дифрівнянь струнки ряди,
А потім треба йти ще далі,
Веди нас, похідна, веди!
Відкрий секрети нам науки,
Поживу дай, розуму й душі,
Хай вдячно нам потиснуть руки,
Ньютон, і Лейбніц, і Коші!
Домашнє завдання.