Урок з економіки на тему "Права споживачів та їх захист"

Про матеріал
Розробка уроку "Права споживачів та їх захист" містить план уроку, презентацію, роздатковий матеріал та відеоматериали.
Перегляд файлу

ПРАВА СПОЖИВАЧІВ ТА ЇХ ЗАХИСТ

 

Організаційний момент. Перевірка присутніх і оголошення теми урока.

Доброго дня, шановні учні і гості. Тема сьогоднішнього урока «Права споживачів та їх захист» є надзвичайно актуальною. Слайд 1.

Адже покупцем неякісного товару може стати будь-яка людина (Слайди 2,3,4).

План Уроку Слайд 5

  1. Які права мають споживачі?
  2. Які права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості?
  3. Права споживача у разі заміни товару
  4. Що робити, якщо змінилася ціна товару, який необхідно замінить?
  5. Придбання споживачем непридатного харчового продукту.
  6. Усунення недоліків товарів.
  7. Які права споживача при придбанні товару належної якості?
  8. Обов’язки споживачів.
  9. Що робити якщо порушені права споживача?

 

Учні отримують роздатковий матеріал: «Записничок обізнаного споживача», який необхідно заповнити впродовж уроку.

 

Щороку, 15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Слайд 6

 

 Слайд 7 Історія починається з цього дня 1962 року, коли президент США Джон Кеннеді видав спеціальну постанову, що проголошувала «Чотири права споживачів» – на безпеку, якість товарів і послуг; на достовірну інформацію про них; право бути почутим у разі висунення споживацьких претензій; право захищати свої споживацькі претензії в суді.

 

Слайд 8 У 1973 році XXV сесія Консультативної Асамблеї Ради Європи затвердила «Хартію захисту споживачів», а в 1985 Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи захисту інтересів і прав споживачів».

 

Захист прав споживачів закріплено і в національному законодавстві. Слайд 9 Так, Основний Закон України  проголошує: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів». 

Спеціальним законом, який регулює відносини між споживачами та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, – є Закон України «Про захист прав споживачів».

Напевне, немає такої дорослої людини, яка б не чула про цей закон. Але, на жаль, більшість споживачів, чиї права порушені, на знають про механізм їх захисту.

 

 Зараз пропоную вам переглянути відео, яке покаже нам реальну картину обізнаності споживачів  Відео 1 «Як захистити свої споживчі права»  0:54

 

Зважаючи на актуальність проблеми і напередодні  Всесвітнього дня захисту прав споживачів давайте згадаємо правову інформацію для споживачів.

 

В першу чергу потрібно знати хто такий споживач і які у нього права? Учень 1

Споживач – фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника. Слайд 10

 

Які права мають споживачі? Слайд 11

Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: (випереджаюче завдання) УЧЕНЬ 2

1) захист своїх прав державою;

2) належну якість продукції та обслуговування;

3) безпеку продукції;

4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

7) об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).

 

Які права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості?Слайд 12 (випереджаюче завдання) УЧЕНЬ 3

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

 

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Зазначені вимоги споживача пред’являються на вибір: продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

 

 

 

Права споживача у разі заміни товару

Слайд 13 За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості – протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.

У разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви.

Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач вправі на свій вибір пред’явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші вимоги.

 

Однак обміняти (повернути) таким чином можна не будь-який товар.Кабінетом Міністрів України затверджено перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну або поверненню (Постанова КМУ від 19 березня 1994 № 172).До таких товарів відносяться:Слайд 14

Продовольчі товари.

Лікарські засоби.

Предмети сангігієни.

Фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір.

Корсетні товари.

Парфумерно-косметичні вироби.

Перо-пухові вироби.

Дитячі іграшки м'які.

Дитячі іграшки гумові надувні.

Зубні щітки.

Мундштуки.

Апарати для гоління.

Помазки для гоління.

Гребінці, гребені та щітки масажні.

Сурдини (для духових музичних інструментів).

Скрипкові підборідники.

Рукавички.

Тканини.

Тюлегардинні і мереживні полотна.

Килимові вироби метражні.

Білизна натільна.

Білизна постільна.

Панчішно-шкарпеткові вироби.

Товари в аерозольній упаковці.

Друковані видання.

Лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, лиштва), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником).

Аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом.

Вироби з натурального та штучного волосся (перуки).

Товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування т. д.).

Інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки і т. д.).

Ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

 

Цей перелік товарів є вичерпним. Продавець не має права відмовити в обміні (поверненні) товару, що не включеної до переліку, якщо він відповідає всім вимогам, передбаченим ст.9 Закону (збережений товарний вигляд, ярлики, пломби, є розрахунковий документ і т.д.).

 

Що робити, якщо змінилася ціна? Слайд 15 Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.

 

Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження цінивиходячи з вартості на час купівлі.


При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі.

Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

 

У разі придбання споживачем непридатного харчового продукту продавець зобов’язаний замінити його на харчовий продукт, який є придатним до споживання, або повернути споживачеві сплачені ним кошти. Слайд 16

 

А зараз пропоную переглянути відео з деякими ситуація в магазині, які можуть поставити нас у незручне становище. Відео 2 10:43

 

Усунення недоліків Слайд 17 При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.

На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки .

За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Вимоги щодо товарівза рахунок продавця (імпортера, виготовлених за межами України, задовольняються).

Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник  доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

 

Які права споживача при придбанні товару належної якості? Слайд 18

Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

 

Увага! Перелічені права споживачів не є вичерпними. Розглядалися ті, які найчастіше порушуються. Слайд 19 ( опереджувальне завдання): УчЕНЬ 4

 

Права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо:

1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції;

2) при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення;

3) при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав’язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;

4) порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач;

5) будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію;

6) споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою;

7) ціну продукції визначено неналежним чином;

8) документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.

 

Для того щоб в майбутньому захистити порушені права споживача, довести свою правоту необхідно, в першу чергу, дотримуватись визначених законом обов’язків.

 

Обов’язки споживачів:Слайд 20

1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;

2) в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;

3) користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;

4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару – застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації – дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

 

Що робити якщо порушені права споживача?

1. Слайд 21Відразу після виявлення факту порушення прав необхідно звернутися до продавця (виробника товару), виконавця робіт чи надавача послуг із письмовою заявою про поновлення свого права. Заяву слід підготувати у двох примірниках та вимагати щоб на другому примірнику (вашому) проставили відмітку про отримання заяви (із зазначенням дати, прізвища і посади особи, яка прийняла заяву, її підписом, печаткою). До заяви додати копії документів, які підтверджують правомірність вашої вимоги (чек, гарантія, паспорт на товар тощо).  

2. Слайд 22 Якщо продавець,  виробник, виконавець робіт чи надавач послуг відмовляють у задоволенні заяви (скарги), то необхідно звертатись із письмовою заявою про відновлення прав до Інспекції з питань захисту прав споживачів.

У зверненні потрібно вказати: 

-    куди і до кого ви звертаєтеся: назва, адреса органу, посадова особа, в повноваження якої входить вирішення вашого питання; 

-    ваше прізвище, ім’я, по-батькові; 

-    місце вашого проживання; 

-    суть питання, конкретні пропозиції, прохання чи вимоги; 

-    підпис і дата. 

До заяви додати копії документів, які підтверджують правомірність вашої вимоги (чек, гарантія, паспорт на товар тощо).

Інспекція повинна надати відповідь  в чітко встановлені терміни до 15 днів (якщо питання не потребує додаткового вивчення); на протязі місяця або до 45 днів (якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо) – про це вам зобов’язані повідомити.

3. Слайд 23 Якщо звернення до Інспекції не дали результатів, але ви впевнені, що праві, то потрібно звертатися до суду.

Споживачі мають право подати позов до суду за місцем свого проживання; за місцем знаходження відповідача; за місцем завдання шкоди; за місцем виконання договору (якщо він укладався).

Увага! Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.   При задоволенні ваших вимог суд одночасно вирішує питання про відшкодовування моральної (немайнової) шкоди, завданої Вам товаром, якщо такі вимоги будуть зазначені в заяві.

 

На останок, пропоную переглянути відео як закріплення нашого уроку. Відео 3 2:26

 Д/з. Заповнити записничок. Вивчити матеріал.

docx
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
1268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку