План-конспект уроку в 4 класі з формування елементарних математичних уявлень складено відповідно «Модельних навчальних програм для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступенів 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти» на допомогу вчителям та вихователям, які працюють з дітьми з помірною розумовою відсталістю. Матеріал підібраний з урахуванням індивідуальних можливостей кожної дитини.
Ткачук Т.В.,
вчитель-дефектолог,
спеціаліст вищої категорії
Тема. Лічба предметів в межах десяти. Співвіднесення цифри, числа і кількості предметів.
Мета: вдосконалювати навички лічби предметів у межах 10 в прямому і зворотньому напрямку, закріпити вміння співвідносити цифру з числом і відповідною кількістю предметів, продовжити роботу над формуванням у дітей вміння порівнювати числа в межах 10; розвивати логічне мислення, виховувати бажання турбуватись про птахів взимку, бережно ставитись до власного здоров’я.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи: розвивати вміння визначати геометричні фігури за формою: коло, трикутник, чотирикутник тощо.
Пізнавальний розвиток: вчити співвідносити число і кількість предметів; порівнювати числа (рівні, нерівні, більше, менше); називати та писати цифри, співвідносити цифру, число і кількість.
Мовленнєвий розвиток: вчити називати сусідні числа даного числа (попереднє і наступне).
Особистісний розвиток: формувати позитивне ставлення до навчання; розвивати впевненість, повагу до себе.
дидактичний матеріал до ігор
Хід уроку
І. Загальнокорекційний етап.
1. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінок
Починається урок.
Привітаємося, подаруємо усмішкою гарний настрій один одному.
2. Нервово – психологічна підготовка.
- Який зараз у нас урок?
- Чи є все необхідне для уроку математики?
На уроці математики: міркуємо – швидко,
відповідаємо –правильно,
лічимо –точно,
пишемо- гарно!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Раптом в лісі посвітліло,
Стало всюди чисто й біло.
А тепла чогось нема.
Це прийшла до нас… (Зима)
Мозкова атака.
- Без чого не буває зими?
(Без снігу, морозу, зимових забав, новорічих свят, подарунків)
- Сьогодні до нас на урок завітала чарівниця Зима, щоб перевірити, як учні нашої школи приготувалися до зустрічі зимових свят. А допоможуть їй в цьому маленькі пустотливі сніжинки,
які принесли з собою багато завдань
1 завдання «Зимові перегони» (сенсомоторна вправа)
Проведи по лінії спочатку одним пальцем, потім двома одночасно, а потім олівцем.
2 завдання «Зимові візерунки»
Завірюха переплутала всі сніжинки, допоможіть відтворити числовий ряд. Лічба в прямому напрямку, а потім - в зворотньому напрямку.
Індивідуальна робота: учень викладає відповідні за кольором кружечки на липучках до відповідної цифри, потім малюнки з відповідною кількістю предметів відповідно числу.
3 завдання Гра «Бурульки сусіди»
Сніжинка принесла нам ще одну цікаву гру з бурульками, в якій потрібно назвати сусідів чисел. Але перед цим давайте їй нагадаємо про правила безпеки взимку.
Бесіда про небезпечність для життя та здоров’я перебування під дахами будинків в зимовий період, небезпеку захворювання при облизуванні бурульок.
Назвати число, яке знаходиться між даними числами
4 завдання «Каліграфічна хвилинка»
Пустотлива сніжинка вирішила заморозити цифру, щоб розморозити її, потрібно записати її в зошиті.
5 завдання «Гра з прищіпками»
- Сніжинка вирішила вас заплутати, потрібно визначити число відповідне кількості сніжинок з допомогою прищіпки.
6. Руханка «Живі сніжинки»
Під музику учні із сніжинками з цифрами танцюють танок сніжинок, коли музика замовкає - шикуються в шеренгу в порядку зростання, потім - в порядку спадання.
7 завдання Гра «Допоможи Святому Миколаю підготувати подарунки»
Порахуй предмети на малюнку, порівняй
їх кількість та постав між ними відповідні
знаки «>», «<», «=»
Розв’яжи приклади та запиши відповідь
8 завдання «Погодуй пташок»
Бесіда про неохідність турбуватись про птахів взимку, адже їм холодно і голодно.
- Прийшла зима. Під час лютих морозів та коли земля засипана снігом, тяжкі випробування настають для пташок. Врятувати їх від голоду та холоду можуть всі небайдужі дорослі і діти.
-Діти хоч ви ще маленькі, але вже можете допомогти пернатим друзям.
Скласти та розв’язати задачу
Г.- 3
?
С.- 2
9 завдання Гра «Незвичайні сніговики»
Гра «Назви форми сніговиків та їх колір» Робота в зошитах
Розфарбуйте геометричні фігури відповідними кольорами.
З’єднай однакові фігури
10 завдання «Хвилинка – цікавника»
Скільки сонечок у небі?(1)
Скільки носиків у тебе?(1)
Скільки є у песика хвостів?(1)
Скільки вушок у котів?(2)
Скільки крил у горобців?(2)
Скільки лапок у котів?(4)
А в квадратика кутів?(4)
Скільки ніжок у стільців?(4)
Скільки пальців на руці?(5)
11. Рефлексія
- Сніжинка дуже втомилася, тому пропонує вам погратися з нею у сніжки
(у торбинці паперові сніжки).
VII. Підсумок уроку
Зробимо останній крок, підсумуємо урок.
Побажання вчителя:
-Всі сьогодні молодці…
Я вам бажаю, щоб такий настрій у вас був на кожному уроці.