Урок з історії у 5 класі на тему "Географічний та історичний простір. Робота з історичною картою.

Про матеріал
Тема: Географічний та історичний простір. Робота з історичною картою. Мета: сформувати в учнів початкове уявлення, що таке географія; створити умови для розуміння, що таке географічний простір, ознайомити з основними компонентами історичної карти; пояснити, яка різниця між фізичними та історичними картами; формувати історичну свідомість, прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього, виховувати цікавість до історії своєї держави. Очікувані результати: Після уроку учні/учениці зможуть: Знати: як описати і показати на карті кордони сучасної України, її столицю. Розуміти: - поняття «історична карта», «контурна карта»; - Відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами; - Як читати історичну карту. Уміти: - складати розповідь за історичною картою; Формувати предметні компетентності: Хронологічну – вміння орієнтуватися в історичному часі; Просторову - уміння орієнтуватися в історичному просторі за допомогою історичної карти; Інформаційну – уміння працювати з джерелами історичної інформації (картами, історичними джерелами), Логічну – уміння ставити запитання та шукати відповіді. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: зошити, підручники, ілюстрації, атласи, карти.
Перегляд файлу

Підготувала вчитель історії та правознавства

КЗ «Давидівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Якимівської селищної ради

Якимівсього району Запорізької області

Бойко Таміла Анатоліївна

 

Дата __________      Номер  уроку ___________                        Історія  5    клас

 

Тема: Географічний та історичний простір. Робота з історичною картою.

Мета: сформувати в учнів початкове уявлення, що таке географія; створити умови для розуміння, що таке географічний простір, ознайомити з основними компонентами історичної карти; пояснити, яка різниця між фізичними та історичними картами; формувати  історичну  свідомість,  прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього, виховувати цікавість до історії своєї держави.

 

Очікувані результати: Після уроку учні/учениці зможуть:

Знати: як описати і показати на карті кордони сучасної України, її столицю.

Розуміти:  - поняття «історична карта», «контурна карта»;

  • Відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами;
  • Як читати історичну карту.

         Уміти:        - складати розповідь за історичною картою;

 

Формувати предметні компетентності:  

Хронологічну – вміння орієнтуватися в історичному часі;

Просторову -   уміння орієнтуватися в історичному просторі за допомогою     

                          історичної карти;

Інформаційну – уміння працювати з джерелами  історичної інформації (картами,

                          історичними джерелами),

Логічну –          уміння ставити запитання та шукати відповіді.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: зошити, підручники, ілюстрації,  атласи, карти.

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

 

Як зробити день веселим?

Усміхнися всіх навколо:

Поклонися добрим людям.

Привітайтесь з добрим людом.

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель:   Давайте пригадаємо з вами матеріал, вивчений на попередніх уроках та в початковій школі.

  • Що вивчає хронологія?
  • Що представляє собою фізична карта?
  • Якими кольорами на фізичні карті позначають: височини, низовини, водний простір?

 

(В ході обговорення на дошці вивішуються таблички( їх перші частини вивішуються одразу, а другі – в ході розповіді):

Хронологія                коли?

Фізична карта              географічний простір

 Історична карта  де?

 

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Загадка

Країни без людей,

Міста без будинків,

Ліси без дерев,

Моря без води.   (Карта)

 

Робота з картами.

  • Розгляньте дві карти.
  • Чи однакові вони? Чим вони відрізняються?
  • Сьогодні ми дізнаємося, як називаються ці карти, чим вони відрізняються між собою та як з ними працювати.

 

Під час вивчення цієї теми ми ознайомимося з основними компонентами історичної карти; з’ясуємо , яка різниця між фізичними та історичними картами; навчимося читати легенду історичної карти, тобто розрізняти на ній умовні позначки, та знаходити на карті територію України та її столицю.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу 

На минулих уроках ми дізнались, що  для історика важливо знати, коли відбулась та чи інша подія, але не менш важливо  - де вона відбувалась. Тому історія це не тільки подорож у часі, а й у просторі.

Якщо ми дивимось на простір з точки зору історії, то звертаємо увагу і нате, які народи заселяли цю територію у різні часи, з’ясовуємо, як ці народи добували все необхідне для життя, які знаряддя праці виготовляли, які легенди та пісні складали, які традиції зберігали.

 

Словникова робота.

  • Прочитайте визначення поняття.

 

Географія – це наука, яка вивчає природу Землі, складові її оболонки, територіальну організацію населення та його господарську діяльність.

 

Вправа «Ти – мені, я – тобі»

      Поставте запитання своїм однокласникам, на які маємо знайти відповідь, розглянувши подану інформацію.

Вчитель:

Вивчати історію допомагає, окрім хронології, також карта. Що таке «карти» та коли вони виникли? Карта — зменшене зображення на папері поверхні Землі або її частини. Виникли карти тоді, коли люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати. Мандрівники відтворювали простір, який бачили у вигляді малюнка.

Вивчення історії без карт є неповноцінним. Карти бувають різноманітні: географічні, історичні, синоптичні тощо. На уроках історії необхідно працювати з історичною картою. Знання карти допомагає встановити часовий зв’язок між давнім світом і сьогоденням. Образно кажучи, дії світової історії відбуваються на одній і тій самій сцені — на земній кулі.

(Учні озвучують свої питання до тексту)

 

Словникова робота.

 

Карта – умовно зменшене загальне зображення земної поверхні або її частин.

Географічна (Фізична) карта – відображає частину географічного простору, середовища, де відбуваються природні процеси й живуть люди.

Історична карта – карта, що відображає події, які відбувалися на певній території на різних етапах  її історичного розвитку.

(В ході роботи з поняттями на дошку вивішуються другі частини ключових термінів)

 

Робота з текстом підручника (с. 23 п. 2, 1 абзац).

  • Опрацюйте текст підручника. Знайдіть відповіді на запитання.
  • Про що довідуємося з історичної карти? (Де відбувалися події)

 

Робота з картою

1) Розгляньте історичну карту, розміщену на дошці.

2)  (Продемонструвати учням зображення історичної та географічної карт.) Поміркуйте, чим історична карта відрізняється від географічної.

 

Історична карта, на відміну від географічної, містить передусім історичну інформацію. Так, на історичній карті позначено кордони держав та населені пункти, а також найважливіші події, наприклад битви, війни, революції, що відбувалися у різні часи.

Історичні карти можуть бути настінними, а також розташовуватися у підручнику або складатися в окремий атлас.

Фізхвилинка


Північ, південь, захід, схід (руки вгору, в сторони, в боки, вниз)

Так заплутавсь, що аж зблід.

Хочу я запам’ятати,

Краї світу добре знати.

 

Я прокинувсь – у віконце

Зазирає ласкаве  сонце.

Можу я вже йти в похід –

Сходить сонце – там є Схід.

 

Сонце за день вже втомилось

і по небу покотилось

Не потрібен мені гід –

Бачу сам сонця захід.

 

Як обличчям в полудень

Стань до сонця – то Південь.

За спиною буде Грінвіч,

 отже там – холодна Північ. 

А до серця ближче Схід,

А де право – там Захід.


 

 

 

Робота з картою

 Учитель на настінній карті показує територію України, її столицю — місто Київ. При цьому учитель навчає учнів правильно стояти біля карти, не затуляючи її собою.

Словникова робота(с. 23 п.2, 2 абзац).

Легенда карти  перелік умовних позначень до карти. Він містить коротке текстове пояснення того, що зображено на карті.

Формування умінь читати легенду карти

Учні під керівництвом учителя навчаться читати легенду історичної карти, вміщеної в підручнику чи атласі. Учитель пропонує п’ятикласникам самостійно відшукати розташування умовних позначок на карті.

 

На наступному етапі на конкретних прикладах учитель пояснює учням важливість навчитися читати легенду карти. Це можна зробити двома шляхами:

1) від карти до її легенди. Під час роботи з картою в учнів мають виникнути запитання, що означає та чи інша умовна позначка. Деякі з них учні здатні пояснити самостійно, для тлумачення решти слід звернутися до легенди карти;

2) від легенди до карти. Спочатку учні ознайомлюються з умовними позначками, на наступному етапі приступають до прочитання карти.

 

     - Вчитель демонструє умовні позначки: кордони держав, населені пункти, місця битв.

 

Формування умінь працювати з картою

Методична порада. Учитель знайомить учнів із правилами, яких потрібно дотримуватися під час роботи з картою.

Етапи роботи з картою на уроках історії

1) Прочитайте назву історичної карти.

2) Відшукайте на карті умовні позначки, необхідні для розгляду поставленого завдання.

3) Прочитайте інформацію, вміщену на карті.

4) Співвіднесіть інформацію, прочитану на карті, із розповіддю вчителя чи матеріалом підручника.

Поради для роботи з настінною картою

1) Показуючи на карті певний об’єкт, не потрібно по ній водити указкою. Спочатку знайдіть об’єкт очима, після того покажіть за допомогою указки.

2) Показуючи державу, необхідно указкою обвести її кордони.

3) Показуючи на карті міста, необхідно указкою доторкнутися до умовної позначки.

4) Річку слід показувати за течією від її витоків до гирла.

 

Робота з картою

Знайдіть і покажіть на карті:

1) Україну;

2) столицю України;

3) річку Дніпро;

4) населений пункт, у якому ви народилися;

5) міста України, які ви відвідували.

 

 Вчитель:  Одним із видів навчальних історичних карт є контурна карта.

 

Словникова робота

Контурна карта – карта, на якій відображена лише частина інформації.

Формування умінь працювати з контурною картою

Поради для роботи з контурною картою

1) Будьте охайні.

2) Працюйте добре загостреним олівцем, не використовуйте фарби, фломастери та маркери.

3) Зафарбовуючи певну ділянку карти, слідкуйте, щоб олівець не виходив за її контури.

4) Пам’ятайте, що контурна карта зафарбовується не заради краси. Кольором на карті виділяються території, які чимось відрізняються одна від одної.

5) Підписи мають бути грамотними.

6) Робіть підписи друкованими літерами.

7) Створіть легенду карти. На спеціально відведеному на контурній карті місці виписуйте умовні позначки та їхнє значення.

 

Робота з контурною картою

Позначте на контурній карті:

1) кордони України;

2) місто Київ;

3) області України та АР Крим. (за браком часу можна дати завдання додому)

Перевірка виконання завдань на контурній карті

Учитель демонструє учням одну із заповнених контурних карт і дає завдання знайти п’ять помилок.

 

V.  Закріплення знань учнів.

Завдання

Розташуйте записані на дошці букви у правильній послідовності і поясніть зміст утвореного поняття.    ТАКАР   Відповідь: карта.

 

Розподіліть твердження у дві колонки.

 Біля дошки працюють 2 учні.

  • Що позначають на історичній та фізичній карті?

Фізична карта

Історична карта

 

 

А. Кліматичні зони.

Б. Глибину річок та озер.

В. Напрями течій річок.

Г. Напрями походів військ.

Д. Висоту найвищих гір.

Е. Місця найважливіших битв.

Є. Зміни територій та кодонів держав.

 

 

Робота з картою

Покажіть на карті:

1) кордони України;

2) межі областей;

3) столицю України.

VІ. Підведення підсумку уроку.

        Отже, сьогодні ми з вами говорили про карти, які вони бувають. Для чого їх створюють,  що на них зображують. З’ясували у чому різниця між географічною та історичною картою. Навчилися читати карту за умовними позначками та складати розповідь на основі історичної карти. Всі ці вміння і навички ми будемо відпрацьовувати з вами протягом наступних років, подорожуючи цікавим минулим.

 VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати §3, вивчити терміни та поняття.

2. Позначити на контурній карті межі областей та обласні центри України.

3.  Випереджувальне завдання: Поцікавитись вдома у дорослих, як природні умови   

    нашої території впливають  на їх життя (на господарство, побут тощо).

Творче завдання

Складіть сенкан із поняттям «карта».


 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шарапенко Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 жовтня 2019
Переглядів
30939
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку