Урок з історії України для 8-го класу на тему «Ліквідація гетьманства та козацького устрою в Україні»

Про матеріал

Тема. Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні

Мета: розглянути діяльність П. Румянцева на Лівобережній Україні; визначити причини та охарактеризувати процес ліквідації гетьманства й решток автономії Гетьманщини і Слобідської України; визначити наслідки Ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичною картою, вміння аналізувати історичні джерела; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 8-го класу

на тему

«Ліквідація гетьманства та козацького устрою в Україні»

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

 

2018

Тема. Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні

Мета: розглянути діяльність П. Румянцева на Лівобережній Україні; визначити причини та охарактеризувати процес ліквідації гетьманства й решток автономії Гетьманщини і Слобідської України; визначити наслідки Ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичною картою, вміння аналізувати історичні джерела; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.

Обладнання: підручник «Історія України для 8 класу» (В. С. Власов), роздатковий матеріал, історична карта, портрети історичних діячів, ілюстрації до теми

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Вправа «Займи позицію».

На думку видатного історика М. Грушевського, К. Розумовський «був людиною зовсім чужою Україні та її життю». Натомість український історик О. Субтельний вважає, що «у період Розумовського Гетьманщина переживала «золоту осінь» своєї автономії».

  • Слова якого з істориків ви підтримуєте? Свою думку обґрунтуйте.
  1. Хронологічна задача.

Скільки років виповнилося К. Розумовському, коли його призначили президентом Імператорської Академії наук та гетьманом України?

1746 – 1728 = 18;    1750 – 1728 = 22.

  1. Складіть розповідь про Кирила Розумовського, роз приділивши зображення в логічній послідовності.

(На дошці знаходяться зображення з різними особистостями, явищами та подіями, які так або інакше пов’язані з діяльність К. Розумовського.)

Картинки по запросу Данило Апостол    Картинки по запросу   Alexei Grigorievich Razumovskiy.PNG  Картинки по запросу хор

Картинки по запросу Кирило розумовськийКартинки по запросу суд пнгПохожее изображениеКартинки по запросу деньги пнг

     Картинки по запросу Катерина ІІ     Картинки по запросу палац розумовського в батурині

Приблизна відповідь учнів: Після смерті Д. Апостола становище Гетьманщини погіршилося. Так було до приходу на російський престол Єлизавети Петрівни. Вона була одружена з О. Розумовським, котрий потрапив до царського хору. У 1750 р. гетьманом став К. Розумовський. Він провів судову реформу. Опікувався культурою. Було підписано указ про контроль над фінансами Гетьманщини. Катерина ІІ змусила К. Розумовського зректися гетьманства. У 2009 р. у Батурині було відбудовано палац Розумовського.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з літературним джерелом.
  • У безсмертній поемі Тараса Шевченка «Сон» є такі рядки:

«Це той перший, що розпинав

Нашу Україну,

А вторая доконала

Вдову сиротину».

  • Яких історичних постатей згадує Кобзар у поемі?
  • Який внесок вони зробили в ліквідацію автономного устрою України?
  • Сьогодні ми розглянемо діяльність П. Румянцева на Лівобережній Україні, визначимо причини та охарактеризуємо процес ліквідації гетьманства й решток автономії Гетьманщини і Слобідської України, визначимо наслідки Ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.

Після зречення К. Розумовським гетьманства, для управління Лівобережною Україною було створено Другу Малоросійську колегію. Очолив її Петро Рум'янцев.

  1. Робота з історичними джерелами (с. 216 – 217 підручника)
  • Опрацюйте історичні джерела та дайте відповіді на запитання.
  • Які повноваження покладалися на Малоросійську колегію?
  • Чому цей указ означав остаточну ліквідацію гетьманства?
  • У чому російська імператриця вбачала основні завдання малоросійського генерал-губернатора?
  • Якими методами радила їх здійснювати?
  1. Робота з таблицею.
  • На основі раніше отриманої інформації та за допомогою підручника, заповніть таблицю «Скасування козацького устрою на Слобожанщині».

Етап

Рік

Зміст

I

1700 р.

Петро І зробив перший значний крок до обмеження автономії слобідських полків, запровадивши козацький реєстр, до якого вписали 3,5 тис. козаків, які несли постійну військову службу

II

1718 р.

Охтирський, Харківська полки підпорядковуються київському, а Ізюмський і Острозький – воронезькому військовому губернатору

III

1726 р.

Козацькі полки Слобідської України було передано у відання Військової колегії, у кожному полку створювалася регулярна рота

IV

1732 р.

Указом цариці Анни Іванівни козацькі полки перетворено на армійські, полковників названо прем’єр-майорами, ліквідовано право займанщини, запроваджено подушний податок, заборонено вільний вихід із Слобожанщини

V

1743 р.

Імператриця Єлизавета Петрівна, скасувавши указ 1732 р., відновила автономію Слобідської України, однак зобов’язала утримувати там чотири армійських полки

VI

1749 р.

Козакам заборонено залишати не лише Слобожанщину, а й свої полки

VII

1765 р.

Катерина ІІ ліквідувала козацькі полки, замість яких створила Харківський, Уланський, Сумський, Острогозький, Охтирський, Ізюмський, Ізюмський гусарські полки. Козаків було позбавлено давніх привілеїв і перетворено на військових обивателів, змушених сплачувати подушний податок.

  • Хто зробив перші кроки в обмеженні автономії Гетьманщини? (Петро І)
  • Кому вдалося остаточно скасувати козацький устрій Слобожанщини? (Катерині ІІ)
  • Поміркуйте, чи мала Гетьманщина шанси на збереження своїх автономних прав у складі Російської імперії?
  • У чому полягає значення Української козацької держави?
  1. Слово вчителя.

У 1781 р. на землях Лівобережної Гетьманщини було утворено Малоросійське генерал-губернаторство. Воно складалося з Київської, Чернігівської та Новгород-Сіверської губерній. Глухів втратив статус столиці. З 1783 р. в Україні запроваджувалося кріпацтво. Цього ж року було ліквідоване козацьке військо.

  1. Робота в парах.
  • Обговоріть у парах, яке значення мала Гетьманщина для історії України.
  • Свої думки представте класу.

Історичне значення Гетьманщини

  • Проіснувала 115 років і відіграла важливу роль у формуванні української держави.
  • Захистила український народ від асиміляції, експлуатації та національно-релігійних утисків з боку польської влади.
  • Незважаючи на втручання російських чиновників, ключові посади в Гетьманщині обіймали саме українці.
  • Гетьманщина створила умови для остаточного становлення українського народу, розвитку його мови та культури.
  • Чимало нащадків козацької старшини стали видатними українським діячами, які продовжили боротьбу за відновлення української державності.
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Робота з картою.
  • Покажіть територію Гетьманщини в часи скасування гетьманства (1764) та полкового устрою (1783).
  1. Установіть хронологічну послідовність подій.
  • Ліквідація полково-сотенного устрою на Лівобережній Україні;
  • Указ про перетворення лівобережних козацьких полків на регулярні полки російської армії;
  • Ліквідація полкового устрою на Слобожанщині та утворення з козацьких п’яти гусарських полків.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • За яких обставин було відновлено гетьманство в 1750 р.?
  • До яких заходів удався К. Розумовський для відновлення самостійних дій державно-адміністративних органів Гетьманщини?
  • Яку політику проводив в Україні П. Румянцев? У чому вона виявлялася?
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 32 підручника
  2. Повторити § 31 підручника

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошина Альона Вікторівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
14601
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку