Урок з історії України у 10 класі - «Згортання українізації. Література і мистецтво. «Розстріляне відродження»

Про матеріал

План-конспект уроку з історії України у 10 класі з теми «Згортання українізації. Література і мистецтво. «Розстріляне відродження». 

Урок формування нових знань, вмінь та навичок, побудований на основі організації роботи учнів у групах з використанням прийомів «Ажурна пилка» та проблемного навчання. Через застосування діяльнісного та компетентнісного підходів в учнів формуються вміння працювати з джерелами інформації, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки щодо історичних подій та явищ.

Перегляд файлу

План-конспект уроку 

з історії України у 10 класі

з теми «Згортання українізації. Література і мистецтво.

«Розстріляне відродження»

 

Підготувала Дикань Алла Василівна,

заступник директора з навчальної роботи,

вчитель історії та правознавства

Бугаївського навчально-виховного комплексу

Ізюмської районної ради Харківської області

 

Мета:  - розглянути розвиток літератури та мистецтва в Україні в 30-ті роки

               XX століття;

             - з’ясувати умови розвитку літератури та мистецтва та зміст поняття

                «розстріляне відродження»;

             - визначити причини та наслідки «великого сталінського терору» проти

               українських діячів літератури та мистецтва, здобутки і втрати літератури

               та мистецтва;

        - формувати вміння працювати з джерелами інформації, аналізувати,  

           узагальнювати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові

           зв’язки, робити висновки щодо історичних подій та явищ;

             - прищеплювати інтерес до вивчення історичного минулого.

 

Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь та навичок.

 

Форма проведення: інтерактивний урок.

 

Обладнання: картки з історичною інформацією та уривками з історичних джерел,

                         електронна презентація, інтерактивний комплекс «Smart Board»,

                         Історія України: підручник для 10 класу загальноосвітніх

                         навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень /

                         О.І. Пометун, Н.М. Гупан. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012, -

                         288 с.: іл., рекомендований Міністерством освіти і науки, молоді та

                         спорту України (лист МОНМС України від 20.11.2012

                         №1/11-18075)

 

Очікувані результати:

після цього уроку учні зможуть:

- характеризувати розвиток літератури та мистецтва в Україні в 30-ті роки XX ст.;

- застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «розстріляне відродження»;

- називати причини та наслідки «великого сталінського терору» проти

  українських діячів літератури та мистецтва, здобутки і втрати літератури та 

  мистецтва;

- визначати та обґрунтовувати зв’язки між розстріляним відродженням та

  основними тенденціями в культурному житті.

 

Зміст навчального матеріалу:

1. Згортання українізації.

2. Література і мистецтво. Л.Курбас. Театр. Кіно.

3. «Розстріляне відродження».

 

Проблемні питання:

1. Знайти підтвердження, уточнення або заперечення точки зору Юрія Лавріненка: «В УРСР у 1930-х роках було ліквідовано майже 80 % творчої інтелігенції. Тотальний характер винищення національної культурної еліти дає підстави називати добу 1920-1930-х років «розстріляним відродженням».

2. «... У результаті репресій була знищена значна частина української інтелігенції, а ті, хто залишився в живих, стали на шлях пристосування до навязуваних режимом ідеологічних та творчих обмежень...» (Орест Субтельний)

З’ясувати, що примушувало деяких митців культури стати на шлях конформізму. Дати оцінку даного явища.

 

Хід уроку

 

Етап уроку

Час, хв.

Прийоми й методи

Зміст діяльності

1. Організаційний

1

Привітання

Привітання, перевірка готовності робочих місць учнів до уроку, організація учнів до роботи на уроці.

2. Мотиваційний

2

Інформація вчителя

 

Вчитель: 30-ті роки XX ст. – період переслідування інтелігенції, як джерела вільнодумства і самостійності, що суперечило умовам тоталітарної держави.

Вчитель наводить цитати з творів Ярослава Грицака.

3. Визначення 

    мети та

    очікуваних  

    результатів 

    уроку

2

Мультимедіа

Електронна презентація

Повідомлення мети, очікуваних результатів уроку, проблемних питань.

4. Актуалізація 

    опорних знань

4

Бліц-опитування через методичний прийом «Алфавіт»

Учитель називає букву алфавіту, учні швидко називають все, що стосується розділу «Україна  в  1929-1938 рр.» (історичні терміни, події, особи, явища тощо)

5. Вивчення

    нового 

    матеріалу

6

1) Перегляд відеоматеріалу «Стан культури у 30-х рр.»

https://www.youtube.com/watch?v=8RHlh4Iy6kg&list=PLv6ufBUWdRi3a99-jLH5Z5adiwYVv16jD&index=55&t=0s

Пошук відповідей на питання-завдання:

1. У яких умовах розвивалися галузі української культури у 30-х рр.?

2. Пояснити термін «розстріляне відродження».

3. Які причини та наслідки репресивної політики сталінського режиму проти діячів літератури та мистецтва?

4. Довести, що в трагічних умовах у 30-х рр. українські писменники і митці зберегли і розвинули українську культуру.

5

2) робота в групах (прийом «Ажурна пилка») - 1-й етап.

 

4 групи опрацьовують окремі фрагменти нового матеріалу за підручником (стор.236-239) та інформаційними картками, заносять інформацію до опорних конспектів у формі таблиці 

5

3) робота в групах (прийом «Ажурна пилка») - 2-й етап.

 

Утворюються нові 4 групи (за кольором), учні обмінюються інформацією за результатами роботи в групах на 1-му етапі, доповнюють нею опорні конспекти у формі таблиці, обговорюють та обгрунтувують відповіді на питання.

5

4) робота в групах (прийом «Ажурна пилка») - 3-й етап.

 

Учні повертаються у попередній склад груп, обмінюються інформацією та готують відповіді на проблемні питанння

5

5) повідомлення груп

Мультимедіа

Електронна презентація

 

Групи повідомляють результати роботи.

Внесення інформації до опорних конспектів

6. Закріплення.

4

Прийом «мозковий штурм»

Учні висловлюють свої судження щодо завдань:

1) Доведіть, що в трагічних умовах 30-х років українські письменники, митці зберегли і розвинули українську національну культуру;

2) Чи можна згодитися, що діячі літератури та мистецтва, які стали на шлях конформізму, прославляли більшовицьку партію, Сталіна, радянський лад, зберегли українське художнє слово та можливості для відродження української літератури та мистецтва у майбутньому.

7. Підсумок уроку.

 

4

Відповідь на одне із запропонованих запитань::

- Чи був для Вас корисним сьогоднішній урок?

- Якщо так, то чим?

- Про що Вас спонукає задуматися зміст теми уроку?

- Які висновки Ви зробили для себе?

Учні оголошують свої судження щодо вражень від уроку.

8. Домашнє завдання

2

Параграф 27 - прочитати, розглянути пит.7-8 (усно)

Підготувати повідомлення про одного з діячів доби «розстріляного відродження»

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

1. Цитати за Ярославом Грицаком:

- «... З 259 українських письменників, які друкувалися у 1930-х роках, після 1938 року залишилося лише 36. З 223 українських письменників, що зникли в СРСР, розстріляно 17, кінчило життя самогубством 8, заарештовані і заслані в табори – 175, пропали без вісти – 16, померли своєю смертю – 7...»

- «... За десять років «українізації» (1923-1933) українці перетворилися на структуровано повноцінну, зурбанізовану і сконсолідовану націю – тобто набрали всіх тих характеристик, яких їм так бракувало під час революції 1917-1920 років. Вони вступили у XX століття як модерна нація...»

- «... «Українізація» підірвала рівновагу сил, що склалася на початку 1920-х років між комуністичним режимом і українським національним рухом. Перехід частини комуністів на національні позиції, створення українського пролетаріату, збільшення частки українського міського населення та активна освітня культурна і наукова діяльність старої і молодої української еліти створювали серйозну загрозу контролю Москви над УРСР...»

 

 

 

 

 

2. Завдання для організації роботи в групах – 1-й етап

 

Завдання для групи № 1

 

1. Опрацювати стор. 236-239 за підручником «Історія України: підруч. для 10 класу загальноосв. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень /

О.І. Пометун, Н.М. Гупан. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012» та інформаційні картки.

2. З’ясувати, в яких умовах розвивалась українська література в 30-ті роки XX століття.

3. Визначити здобутки та втрати української літератури 30-х років XX століття.

4. Визначити причини та наслідки «великого сталінського терору» проти українських діячів літератури.

5. Стисло записати висновки.

 

Завдання для групи № 2

 

1. Опрацювати стор. 236-239 за підручником «Історія України: підруч. для 10 класу загальноосв. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень /

О.І. Пометун, Н.М. Гупан. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012» та інформаційні картки.

2. З’ясувати, в яких умовах розвивалось українське образотворче мистецтво в 30-ті роки XX століття.

3. Визначити здобутки та втрати українського образотворчого мистецтва 30-х років XX століття.

4. Визначити причини та наслідки «великого сталінського терору» проти українських діячів образотворчого мистецтва.

5. Стисло записати висновки.

 

Завдання для групи № 3

 

1. Опрацювати стор. 236-239 за підручником «Історія України: підруч. для 10 класу загальноосв. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень /

О.І. Пометун, Н.М. Гупан. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012» та інформаційні картки.

2. З’ясувати, в яких умовах розвивалось українське музичне мистецтво та народна творчість в 30-ті роки XX століття.

3. Визначити здобутки та втрати українського музичного мистецтва та народної творчості 30-х років XX століття.

4. Визначити причини та наслідки «великого сталінського терору» проти українських діячів музичного мистецтва.

5. Стисло записати висновки.

 

Завдання для групи № 4

 

1. Опрацювати стор. 236-239 за підручником «Історія України: підруч. для 10 класу загальноосв. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень /

О.І. Пометун, Н.М. Гупан. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012» та інформаційні картки.

2. З’ясувати, в яких умовах розвивались українські театральне та кіномистецтво в 30-ті роки XX століття.

3. Визначити здобутки та втрати українських театрального та кіномистецтва 30-х років XX століття.

4. Визначити причини та наслідки «великого сталінського терору» проти українських діячів театрального та кіномистецтва.

5. Стисло записати висновки.

 

 

3. Завдання для організації роботи в групах – 2-й етап

 

Завдання для груп

 

1. Обмінятися інформацією за результатами роботи в групах на 1-му етапі про розвиток української літератури та мистецтва в 30-ті роки XX століття та стисло записати до таблиць:

Розвиток української літератури та мистецтва в 30-ті роки XX століття

Література

Образотворче мистецтво

Музичне мистецтво

Театральне мистецтво

Кіномистецтво

Здобутки

Втрати

Здобутки

Втрати

Здобутки

Втрати

Здобутки

Втрати

Здобутки

Втрати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Видатні діячі української літератури та мистецтва в 30-ті роки XX століття

Література

Образотворче мистецтво

Музичне мистецтво

Театральне мистецтво

Кіномистецтво

 

 

 

 

 

Примітка: тих, хто стали жертвами репресій, виділити рамкою або підкреслити

 

2. Стисло обговорити питання:

- в яких умовах розвивались література та мистецтво?

- якими були здобутки та втрати літератури та мистецтва (узагальнено)?

- якими були причини та наслідки «великого сталінського терору» проти українських діячів літератури та мистецтва (узагальнено)?

- пояснити термін «розстріляне відродження».

 

 

 

 

 

4. Завдання для організації роботи в групах – 3-й етап

 

Завдання для груп

 

1. Дати відповіді на проблемні питанння:

1. Знайти підтвердження, уточнення або заперечення точки зору Юрія Лавріненка: «В УРСР у 1930-х роках було ліквідовано майже 80 % творчої інтелігенції. Тотальний характер винищення національної культурної еліти дає підстави називати добу 1920-1930-х років «розстріляним відродженням».

2. «... У результаті репресій була знищена значна частина української інтелігенції, а ті, хто залишився в живих, стали на шлях пристосування до навязуваних режимом ідеологічних та творчих обмежень...» (Орест Субтельний)

З’ясувати, що примушувало деяких митців культури стати на шлях конформізму. Дати оцінку даного явища.

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
4360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку