Виховна година на тему "На шляху до незалежності України"

Про матеріал

ознайомити учнів з основними подіями становлення

держави, стимулювати в учнів інтерес до історії

України;

розвивати почуття відповідальності за долю своєї

держави;

закріпити знання про державні символи;

виховувати почуття патріотизму, національної

свідомості

Перегляд файлу

Попаснянський професійний ліцей залізничного транспорту

 

 

 

 

 

 

Виховна година на тему:

«На шляху до незалежності

                                          України»

 

 

 

http://img1.globalinfo.ua/im/2013/08/16/CXI4X9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «На шляху до незалежності України»

 

Мета: ознайомити учнів з основними подіями  становлення

            держави, стимулювати в  учнів інтерес до історії

            України;

            розвивати почуття відповідальності за долю своєї

            держави;

            закріпити знання про державні символи;

            виховувати почуття патріотизму, національної

            свідомості

 

Обладнання: Конституція України, мультимедійна презентація «Державні символи України», музичне оформлення, малюнок «Сходження України», виставка книжок про Україну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ми – вільні люди!
Ми, неначе, квіти,
Що виростають в полі чи гаю.
Нам цілувати небеса і вітер,
І долю мати, як вони, свою.
І буде доля, наче цвіт калини,
В розповені невипитих щедрот,
Бо є держава наша – Україна,
І є її невтрачений народ.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ.Оголошення теми, мети уроку

1. Слово вчителя. Діти, де б ви не жили: серед безкрайого степу чи в оточенні віковічних лісів, біля високих гір чи синього моря, у місті чи у селі – все це зветься одним словом – Україна.
Україна – це ваша Батьківщина, і ви її громадяни, бо живете на цій землі. Як наша планета є маленькою частинкою безмежного Всесвіту, так і ви є невід'ємною частинкою великого народу України.

Зверніть увагу на епіграф нашого уроку ( учень зачитує епіграф) – ці слова В. Олійника присвячені незалежності нашої держави.

2. З’ясування поняття «незалежність»

  •    Доберіть синоніми до слова вільна
  •    Складання асоціативного куща:

 

НЕЗАЛЕЖНІСТЬ

 Так, тепер ми вільні, але до цього був довгий шлях. Давайте пригадаємо деякі його сторінки.

Слово вчителя. Майже три з половиною сторіччя йшла Україна до своєї незалежності. Дві попередні спроби( 1654 р. і 1917-1921 рр.) здобути і побудувати незалежну Українську державу закінчилися поразками. Трагізм історичної долі України у спробах вибудувати незалежну державу, очевидно, потрібно шукати зокрема в тому, що в українського народу не було необхідної для цього єдності.

 

Слово вчителя. А зараз ми з вами пригадаємо весь шлях нашої держави до незалежності, пройшовши його по сходинках,які намальовані на цьому малюнку «Сходження України» (на малюнку намальовано 4 сходинки вверх, на кожній сходинці роки, а вверху прапор і герб нашої держави),(допомагають учні, які мали випереджувальне домашнє завдання)

1-й учень. Перша сходинка. Київська Русь ІХ-ХІ ст. була однією з найбільших й наймогутніших держав у Європі. У часи Володимира Великого вона досягла високого рівня військової могутності, економічної міці, культурного піднесення, стала в рівень з багатьма державами Європи і Близького Сходу. Пізніше Ярослав Мудрий, син Володимира, продовжував зовнішню політику свого батька. В той час Київська Русь мала дружні стосунки майже з усіма країнами Європи. Ярослава Мудрого називали «тестем Європи», тому що його дочки були дружинами королів Норвегії, Угорщини, Франції, а сини були одружені з можновладними принцесами Візантії, Польщі, Німеччини. Київська Русь відігравала політичну роль у міжнародному житті, бо захищала Європу від нападів східних кочівників.

2-й учень. Друга сходинка. У ході визвольної війни (1648-1657 рр.) українського народу під проводом Богдана Хмельницького створено основу для розбудови козацької держави. У ХV столітті на території Європи з*являється, хоч і ненадовго, суверенна Україна з усіма атрибутами політичної й економічної влади. А 1710 року Пилип Орлик написав конституцію, яка за демократичним змістом значно випередила тодішні правові акти європейських держав. 16 статей документа визначили демократичні засади української державності.

3-й учень. Третя сходинка. У новітню добу свої історї український народ увійшов без власної держави й територіальної цілісності . Україна була поділена між двома сусідніми імперіями: Російською та Австро-Угорською.Події Першої світової війни , а також розвиток подій 1917 року в Петрограді сколихнули український народ. Реалізувавши своє одвічне прагнення до свободи ,українці створили 17 березня 1917 року Українську Центральну Раду . вона стала центром організації українського життя, виражала інтереси всього народу. Очолив її відомий громадський діяч , історик Михайло Грушевський. Центральна Рада, виконуючи народну волю ,своїм четвертим універсалом 22 січня 1918 року перед усім світом проголосила Україну самостійною державою.

На жаль, у лиху годину відродилася українська держава , яка з самого початку опинилася в дуже скрутному становищі. Відсутність армії не дозволила боронити проголошену самостійність .29 квітня 1918 року на засіданні Ради було ухвалено Конституцю УНР, а Михайла Грушевського обрано Президентом Української Народної республіки. Це був останній день влади Центральної Ради, яка своєю діяльністю показала всьому світові, що є український народ, який бажає жити на своїй рідній квітучій землі в радості і достатку.

4-й учень. Четверта сходинка. Незважаючи на століття поневолення іншими державами,одвічною була мрія багатьох українців про незалежність своєї Вітчизни. І ось на початку 90-х років Україна домоглася самостійності, а 16 липня 1990 року Верховна Рада прийняла Декларацію про державний суверенітет України. 24 серпня 1991 року було прийнято Акт проголошення незалежності України, в якому підкреслювалося: “… продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні, — виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами, — здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної Української держави — України.

 1 грудня 1991 р. відбулися дві події історичної ваги — понад 90% громадян, які взяли участь у Всеукраїнському референдумі, висловилися за незалежність України, водночас було обрано Президента республіки — Л. Кравчука (понад 61% голосів). Ось як прокоментував результати референдуму американський тижневик «Тайм»: «Росія може існувати без України; Україна може існувати без Росії. Але Радянський Союз не може існувати без України. Він закінчився».

 

1 грудня 1991 року відбувся референдум ,що підтвердив Акт проголошення незалежності України. Треба було остаточно переконати Європейські держави, держави усього світу у своєму бажанні жити вільно, незалежно.

28 січня 1992 року -  Верховна Рада затвердила Державний прапор України.

19 лютого 1992 року - Верховна Рада затвердила тризуб малим гербом України.

6 березня 2003 року - Верховна Рада України ухвалила Закон «Про Державний гімн України».

28 червня 1996 року Верховна Рада прийняла Конституцію.

Конкурс «Кращі знавці історії України»

(Робота в групах).

Встановіть відповідність між датою та подією:

 

 

Дата

 

Подія

1

988 р.

а

Вперше в літописах зустрічається назва «Україна»

2

1187 р.

б

Прийняття основного закону України – Конституції

3

16 липня 1990 р.

в

Проведення референдуму. 90 % населення підтримали Акт проголошення незалежності України

4

24 серпня 1991 р.

г

Запровадження християнства в Київській Русі

5

1 грудня 1991р.

д

Прийняття Декларації про державний суверенітет  України

6

28 червня 1996 р.

е

Верховна Рада прийняла Акт проголошення незалежності України

 

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

г

а

д

е

в

б

 

Учитель. Незалежність нашої держави стала реальністю. Україна має свій герб, прапор, гімн і державну мову

Учень-історик 1. 

2 вересня 1991 року над будинком Верховної Ради України було піднято синьо-жовтий прапор – символ незалежності та суверенітету нашої держави. А 28 січня 1992 року Верховна Рада України затвердила Державним прапором синьо-жовте полотнище. Синій колір символізує чисте небо, мир; жовтий – достаток і працелюбність. Прапор є офіційною емблемою, символом суверенітету України. Тому 23 серпня 2004 року на вшанування багатовікової історії українського державотворення, державної символіки України Указом Президента України було встановлено відзначати щорічно 23 серпня День Державного прапора України.

Учень-історик 2.

Герб нашої держави – тризуб – має глибокі історичні корені, належить до часів князювання в Києві Володимира Великого (980–1015 рр.). Він символізує ту ж трійцю життєтворчих енергій, що і хрест, – Мудрість, Знання і Любов, які виходять з одного джерела. Ми можемо пишатися нашим Гербом як символом загальнолюдських цінностей, що мають історичні корені.

Український народ  із повагою ставиться до своїх символів. Прапор і Герб є святинями, тому їх слід шанувати й берегти.

Учень-історик 3.

Гімн України – це головна пісня, яка виконується на всіх урочистих подіях. У його основу покладено мелодію пісні композитора ХІХ століття Михайла Вербицького на слова Павла Чубинського « Ще не вмерла України…»

Розгадування кросвордів «Символи України»

 

 

П

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великодні свята               (писанка).

2. Дерево – національний символ України. Оспіване у народних піснях, віршах, воно освячується у церкві перед Великоднем і зберігається у домівках як засіб від злих сил               (верба).

3. Кущ – символ дівочої вроди, оспіваний в народних піснях  (калина).

4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях порівнюють українських дівчат               (тополя).

5. Чим прикрашають голову українки?  (вінок).

6. Національний символ України, який матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в далеку дорогу                (рушник).

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

1. Державний символ України – урочиста пісня, яку виконують стоячи під час свят та урочистих подій                (гімн).

2.  Квітка віночка – символ нескореності, незалежності, непереможності (деревій).

3.  Квітка віночка – символ ніжності  (ромашка).

4.  Збірка віршів Т.Шевченка («Кобзар»).

2. Розповідь учнів про значення державної символіки.

Поетична хвилинка про державну символіку (підготовлені учні читають вірші).

Сторінка 3. «Славетні українці».

-  Чому кажуть, що найцінніший скарб держави – це люди?

-  Кого із сучасників, відомих людей України ви знаєте?

1.  Створення галереї імен видатних українців (розгадування кросворда «Наша слава»).

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

Ш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

1. Давній літописець з Печерського монастиря  (Нестор).

2. Мудра княжна, дружина князя Ігоря, яка першою прийняла християнство (Ольга).

3. Кошовий, засновник Запорізької Січі на о.Хортиця, званий Байдою (Вишневецький).

4. Київський князь, якого називали Мудрим  (Ярослав).

5. Гетьман, за часів якого козаки уславились морськими походами, визволяли полонених з невільничих ринків, побували в Цареграді (Сагайдачний).

6. Гетьман, його ім’я Богдан, означає «даний Богом» … (Хмельницький).

7. Останній кошовий Запорізької Січі – Петро…  (Калнишевський).

8. Геніальний поет, художник, філософ – Тарас (означає «бунтівний») (Шевченко).

9.  Геніальна поетеса, яка прожила 42 роки, 33 з них – плідно працювала на літературній ниві, взявши з дитинства за правило: «Я була молодою горда. Щоб не плакать – я сміялась»               (Леся Українка).

Підсумок.

Слово вчителя

Перші кроки незалежності стали випробуванням для всіх, тестуванням на зрілість, терпіння, толерантність, нарешті – на здоровий глузд. За роки незалежності багато чого змінилося в нашій країні. Зроблено багато, але належить зробити ще більше. Нам треба утвердити Україну як високорозвинену, незалежну європейську державу. Я вірю, що український народ знайде в собі сили і волю, щоб подолати всі труднощі, розумно синтезувати найкращі національні надбання та світовий досвід на шляху розбудови своєї держави. Сьогодні наша країна належить до найбільших у Європі.

Давайте спробуємо перевірити це.

  • ·         Площа, яку займає Україна ( 603,7 тис.км2)
  • ·         Держава, з якою Україна межує на півночі?( з Білоруссю)
  • ·         Найвища вершина Кримських гір ( Роман – Кош)
  • ·         Область, в якій знаходиться географічний центр України (в Кіровоградській)
  • ·         Крайня південна точка України ( м. Сарич)
  • ·          Найбільший морський порт України ( Одеса)
  • ·         Найбільший кам’яновугільний басейн України.( Донецький)
  • ·           Озеро в Карпатах ( Синевир)
  • ·         Найстаріший заповідник ( Асканія – Нова)
  • ·         Найбільше за кількістю населення місто України ( Київ)
  • ·         Кількість населення, яке проживає в межах України(45,8 млн)
  • ·         Кількість територіально-адміністративних областей України (24)
  • Молодці! Ми побачили, що географію України ви добре вчили.

 

 

***

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.

Пісня про Україну

 

Декларація –це офіційне проголошення державою, партією основних принципів, а також документ, у якому їх викладено.

Суверенітет –це незалежність держави, що полягає в її праві за власним розсудом розв’язувати свої внутрішні і зовнішні справи, без втручання в них будь-якої іншої держави.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Черевко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поліщук Наталія Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
4337
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку