Урок з літературного читання 3 клас "Урок мудрості"

Про матеріал

Тема: Езоп – перший байкар.

Езоп «Двоє приятелів і ведмідь» (Байка)

Мета: актуалізувати й розширити знання учнів про байку; розкрити основні відомості про засновника жанру байки – Езопа; формувати навички виразного читання, розширювати словниковий запас учнів, розвивати уміння оцінювати вчинки героїв, виявляти мотиви їхньої поведінки; розвивати зв'язне мовлення та логічне мислення; сприяти вихованню морально-естетичних якостей особистості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети Езопа, сигнальні картки, картки для роботи в групах, мультимедійна презентація.

Перегляд файлу

Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист

Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»

 

Літературне читання. 3-й кл.

 

Тема: Езоп – перший байкар.

           Езоп «Двоє приятелів і ведмідь» (Байка)

Мета: актуалізувати й розширити знання учнів про байку; розкрити основні відомості про засновника жанру байки – Езопа; формувати навички виразного читання, розширювати словниковий запас учнів, розвивати уміння оцінювати вчинки героїв, виявляти мотиви їхньої поведінки; розвивати зв’язне мовлення та логічне мислення; сприяти вихованню морально-естетичних якостей особистості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети Езопа, сигнальні картки, картки для роботи в групах, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Зясування емоційної готовності до уроку.

Гра «Так чи ні?»

(Учні прилягають на парти, відповідають на поставлені запитання підняттям руки. Якщо відповідь «так» - піднімають ліву руку, якщо «ні» - праву)

  • Я люблю молоко.
  • Я люблю грати веселі ігри.
  • Я люблю, коли йде дощ.
  • Я люблю бувати наодинці.
  • Я люблю читати книги.
  • Я люблю малювати.
  • Мені подобається, коли поруч друзі.
  • Я люблю свою маму.
  • Мені подобається моя школа.
  • Я щасливий.

2. Очікування.

- Чого ви очікуєте від цього уроку. Яким хочете його бачити? (веселим, цікавим, корисним, пізнавальним)

3. Створення позитивної атмосфери. Налаштування.

Байка Езопа «Крук та Лисиця» (вчитель читає напам’ять)

- Тоді я вам розповім одну пригоду, а ви скажете який настрій вона у вас викликала. (веселий)

4. Проблемне запитання

- Яким ви уявляєте автора цієї історії? Хто він? Який він? Чоловік це, чи жінка? Його вік?

- Чи хотіли б ще почути його твори?

 

ІІ.  Оголошення теми і мети

  • Автор цієї веселої пригоди – Езоп. І на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимось з твором Езопа «Двоє приятелів», з’ясуємо його жанр, особливості та призначення цього жанру.

(Слайд 1)

ІІІ Робота над темою уроку

  1. Розповідь про Езопа (Слайд 2)
  • Насправді Езоп жив 2,5 тис. років тому. Давні греки вимовляли його імя інакше, ніж ми – Айсопос. Вони розповідали, що він був рабом-невільником, за походженням греком, дуже негарним на вигляд: у нього було велике черево, здорова голова.  Він сильно шкутильгав, до того ж, на спині мав горб. Але цей потворний раб відзначався неабияким розумом. Про мудрість Езопа складали легенди, які свідчили про те, що він був далеко розумнішим за своїх сучасників, а ще він повчав їх своїми надзвичайними творами. До того ж він мав добру, лагідну вдачу і гострий розум.

 

  1. Робота з підручником.
  • Прочитайте короткі відомості про Езопа і скажіть, що ви ще про нього довідались.

 

  1. Асоціативний кущ (Слайд 3)

Стародавня Греція                 Айсопос           мудрець

 

про добро і зло

                                                   Езоп              раб-невільник

     

                 перший байкар                                змушував замислитись

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  • Я бачу ви вже зацікавились цією людиною. Вважаю , настав час познайомитись і з його творчістю. (Слайд 4)
  • Епіграфом нашого уроку будуть слова:

Йшли мудрості в Езопа позичати;

На всесвіт сяє світ байкарської зорі.

І скільки не беруть живлющої водиці, -

Немає дна в Езоповій криниці…

                                  М. Годованець

 

V. Продовження роботи над темою уроку

1). Робота над текстом

     Первинне знайомство з текстом

  • Отож зазирнемо до «Езопової криниці» і познайомимось із текстом, що має назву «Двоє приятелів». Ваше завдання: прослухавши цей текст, дати відповідь на запитання: де і з ким відбуваються події?

2) Словникова робота (Слайд 5)

А) Читання «пірамідок» слів «луною» 

   вкупі                   скрута             бурмило

  вгледів               невдовзі           оговтався

нажаханий          візьметься       самісінький

Б) доберіть синоніми до слів

вкупі

вгледів

нажаханий

В) які з цих слів мають такі значення:

- жартівливе прізвисько ведмедя(бурмило);

- прийшов  до тями (оговтався)

- складні, тяжкі обставини, труднощі (скрута)

Г)Робота в парах (Слайд 6)

- Виберіть пояснення до кожного вислову і знайдіть відповідність

1. має слушність              відбити напад

2. затамував подих          правий

3. дати відсіч                   даремно

4. марна справа               завмер

Перевіримо як ви справились із цими завданням

 

  1. Самостійне читання
  • Прочитайте текст самостійно і підготуйтесь до тестування за змістом.
  1. Тестування (Слайд 7-11)

 1.Дорога двох приятелів пролягала через:

А)густі кущі;

Б) густий ліс;

В) глибоке болото;

 2. Один із приятелів, побачивши ведмедя…

А) побіг назад у скло;

Б) завмер від переляку;

В)видерся на самісінький вершечок дерева;

3. Чому другий приятель не заліз на дерево?

А) бо було вже пізно;

Б) він не боявся ведмедя;

В) поблизу не було високих дерев;

4. Як другий приятель врятувався від ведмедя?

А) вбив його;

Б) упав додолу і прикинувся мертвим;

В) втік від нього;

5. Чи можна вважати їх друзями?

А) так

Б) ні

 

6.Робота над змістом казки.

    1. Проблемне запитання

- Більшість з вас вказали на відповідь «ні», але ж текст називається «Двоє приятелів»…

   2. Спробуємо глибше «зазирнути» у текст:

А) вибіркове читання

- Про що хвилювався один з приятелів, вирушаючи в дорогу через густий ліс?

Б) Робота над ілюстрацією

В) Читання в особах

- Прочитаємо розмову приятелів після небезпечної зустрічі в особах

- Знайдіть у тексті речення, яке на вашу думку найголовніше

- Повторимо його всі разом

- На що воно схоже? (Які ще прислів’я знаєте)

 

3. Зв'язок з життям

- А тепер уявіть, що ця пригода сталась з вами. Щоб ви робили б на місці першого приятеля?А другого?

- Ця історія трапилась в лісі, а може трапитись в житті, наприклад, несподівана зустріч з собакою. Ваші дії? (Завмерти,відходити-задкувати, не втікати, намагатись вдарити по носі, нахилитись, ніби ви піднімаєте і кидаєте камінь, кликати на допомогу дорослих, не дивитись собаці в очі).

4. Робота над ілюстраціями.

- Із поданих ілюстрацій оберіть ті, на яких друзі пізнаються в біді? Вибір обґрунтуйте.

 

VI. Фізкультхвилинка. Релаксація.

(на фоні музики)

Гріє сонечко сильніше,

Відпочинемо у тиші…

Всіх нас огортає  спокій,

І ласкавий, і глибокий.

  • Згадайте подумки своїх приятелів, товаришів. Подумайте, чи є серед них справжні друзі? Якщо є вірні, надійні, то я за вас щиро рада. Бережіть її, цінуйте, тому що в народі кажуть: «Не маєш друга – шукай. А знайшов – тримай». А ще, кажуть, що найкращі друзі – це батьки.  Передайте їм привіт, посміхніться, подумки поцілуйте.

 

VII. Осмислення виучуваного матеріалу.

  1. Особливості жанру «Байка»

– Ми багато говорили про цей текст, його назву, зміст, а яким він є за жанром?(байка) (Слайд 12)

  • Спробуємо дати визначення, що таке байка та які її особливості
  • Назвіть відомі вам байки («Лебідь, Щука і Рак», «Чиж та Голуб», «Коник-стрибунець»)
  • На що вони схожі? (на казки)
  • В якій формі вони написані? (у віршованій)
  • В якій формі написана наша байка? ( у прозовій)

Вірш або прозовий твір

  • Хто головні герої у байках?

Тварини, рідше рослини

  • Пригадайте кінцівку байки «Коник-стрибунець»(«Проспівав ти літо Боже, вдача вже твоя така…»)

«Чиж та Голуб» («Ото на себе не надійся, чужому лихові не смійся»)

«Двоє приятелів» («Друзі пізнаються в біді»)

  • Яким є зміст цих кінцівок?

Повчальний зміст або мораль

  1. Робота в групах (Слайд 13)
  • Для того, щоб дізнатися призначення байки, відтворіть зміст деформованого тексту

(діти працюють в групах)

А справді ясну правду чеше.

Читайте, згадуйте мене.

Нікого в світі не мине,

Здається байка просто бреше,

 

І похвалять красу й добро.

Щоб виправлять людські заблуди.

Для того байка штриха під ребро.

 

  • Перевіримо, які вислови про байку утворилися.

 

VIII. Підсумок уроку.

  • Як ви гадаєте, чому саме цей розділ почали вивчати з Езопа?

Батько байки

  • Завданням нашого уроку було: розширити знання про байку і дізнатись про першого байкаря.
  • Отож, звернемось до нашого «асоціативного куща». Що таке байка? Її значення. (відповіді учнів) (Слайд 14)

Підсумок вчителя.

  • Секрет популярності й довговічності - у переважній більшості байок йдеться про події з життя звірів, птахів. Вони своєю поведінкою нагадують людей, і ми розуміємо, що автор розповідає нам про людські вади. Ми впізнаємо їх, сміємося з них разом з байкарем і навчаємось мудрості. Тому байки називають ще повчальними оповіданнями, які ніби розважаючи, повчають читача й дають йому настанови.
  • Що ви дізналися про «батька байки»?(узагальнення за асоціативним кущем)

вірш або прозовий твір              тварини, рідше рослини

 

                                       БАЙКА

 

повчальний зміст                             батько байки

або мораль   

 

Доповнення вчителя

  • Кажуть, що його нагла смерть – це розплата за дотепну думку, гостре слово. Існує думка, що жерці храму Апполона підклали в речі Езопа золоту чашу і звинуватили його в крадіжці. Начебто за цей злочин і скинули його зі скелі.
  • Езопа немає понад 2,5 тисячі років, але його байки безсмертні. І саме вони стали початком для багатьох інших байок, з якими ви познайомитесь на наступних уроках.

 

ІХ. Рефлексія

  • Чи виправдав ваші сподівання цей урок?
  • Чим саме?
  • Над чим він змусив вас замислитись?

 

Х. Домашнє завдання. (Слайд 15)

1. Навчитись виразно читати байку і переказувати;

2. За вибором:

- дібрати прислівя про дружбу і товаришування

- скласти розповідь про приятелів «Друзі пізнаються в біді»

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Тимощук Олена
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
1082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку