Літературне читання. 3 клас.
Урок серцезнавста
Тема: урок серцезнавства. А. Дімаров «Для чого людині серце»
Мета: продовжити роботу над казкою А. Дімарова; вдосконалювати читацькі навики, вміння аналізувати текст твору, орієнтуватися в ньому, визначати його головну думку; з'ясувати значення серця в житті людини в анатомічному та моральному сенсі; створити ілюстрований «Словник серця»; спонукати учнів на прикладі героя казки та героїв життєвих реалій бути добрими та милосердними, дбати про чистоту помислів та красу вчинків; розвивати в учнів зв'язне мовлення та критичне мислення.
Обладнання: таблиця вираження почуттів після читання, презентація, мультимедіа, ноутбук.
Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист
Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»
Літературне читання. 3 клас.
Урок серцезнавста
Тема: урок серцезнавства. А. Дімаров «Для чого людині серце»
Мета: продовжити роботу над казкою А. Дімарова; вдосконалювати читацькі навики, вміння аналізувати текст твору, орієнтуватися в ньому, визначати його головну думку; з’ясувати значення серця в житті людини в анатомічному та моральному сенсі; створити ілюстрований «Словник серця»; спонукати учнів на прикладі героя казки та героїв життєвих реалій бути добрими та милосердними, дбати про чистоту помислів та красу вчинків; розвивати в учнів зв’язне мовлення та критичне мислення.
Обладнання: таблиця вираження почуттів після читання, презентація, мультимедіа, ноутбук.
Хід уроку
Слайд 1.
Організація класу
1.Діти,сьогодні до нас завітали гості.
До них ви поверніться,
Привітайтесь, посміхніться.
Хай сьогодні в кожне серце
Прийде часточка тепла,
І всім-всім ми побажаєм
Здоров’я, щастя і добра!
2.А зараз добре-добре розітріть свої долоньки, і передайте один одному частинку свого тепла і любові.
Актуалізація опорних знань учнів
Повторення раніше вивченого
Перевірка домашнього завдання
1. – Яким було ваше домашнє завдання? (Навчитись виразно читати казку; скласти план казки або характеристику дійових осіб (за вибором).)
- Підніміть руку ті, хто складав план? Характеристику дійових осіб?
2. Назвіть дійових осіб казки (Дерев’яні чоловічки, дівчинка, хлопчик, головний герой - найдопитливіший з усіх дерев’яних чоловічків.) Слайд 2.
Охарактеризуємо їх.
Примірний план казки
2. Незвичайна гостя.
3. «Хочу серце!»
4. Лікар, що міняє серця.
5. Життя з новим серцем.
6. Випадок в лісі.
7. Загибель чоловічка.
(Спочатку наші почуття були нейтральними, потім нас охопив страх за дівчинку, потім радість, навіть, сміх; тоді ( у лікаря) спокій, цікавість; за тим – радість; жаль, коли хлопчик замерзав; захоплення від того, що він врятований; і невимовний жаль, коли чоловічок догорів.)
- Коли раділи найбільше? А сумували?
- Чи бачили ви коли-небудь такі малюнки? На що вони схожі? (На дослідження роботи серця - кардіограму.)
Оголошення теми і цілей уроку
Слайд 3.
Слайд 4.
Шукати треба серцем - найголовнішого очима не побачиш.
Робота над темою уроку
Слайд 5.
У нашому довідковому бюро до сьогоднішнього уроку працював ваш однокласник, який мріє стати лікарем. Отже, що це за орган людського організму - серце?
(Повідомлення учня)
-Подивіться уривок з мультфільму і скажіть, чи не нагадує він нашу казку. Якщо так, то яку саме її частину? Слайд 6.
-Це зачин казки.
-То чому ж дерев’яні чоловічки не мали жодних почуттів?
-Перш, ніж розпочати заглиблення у зміст казки, виконаємо мовно-логічні завдання та удосконалимо навички читання.
Слайд 7.
А) Читання «слів-блискавок»: дошкулити, деревце, дерево, дерев’яний.
-Яке з них зайве? (Дошкулити, бо всі інші спільнокореневі.)
-Поясніть значення цього слова.
Слайд 8.
Б) Віднайдіть зайве у цій групі слів:
холодний, крижаний, жевріючий.
(Зайве - жевріючий.)
-Поясніть значення цього слова.
Слайд 9.
В) –Яке з поданих слів зустрічається в нашій казці?
Одноплемінники, однокласники, однолітки, однодумці?
(Одноплемінники.)
Фізкультхвилинка.
Ніщо так не зміцнює роботу серця, як фізичні вправи.
- Скажіть, кого зустріли дерев’яні чоловічки в лісі? (Дівчинку, яка заблукала.)
- Прочитайте їх діалог в особах.
(Оцінювання читання учнів.)
- Скажіть, що попрохав чоловічок у лікаря? (Серце, що носять люди.)
- Прочитайте, що відповів на це лікар?(Люди мають різні серця.)
- Зачитайте опис серця злої людини. (Жовте та зморщене.)
-Як виглядало серце байдужої людини? (Блискуче, як пластмасова кулька; свіже: як довго стукотіло, а ніскільки не зносилося.)
- Відшукайте опис серця егоїстичної людини. (Похмуре, сіре, важке, наче висічене з каменю.)
- Як виглядало серце, яке обрав чоловічок? (Велике та світле.)
- Прочитайте, як змінилося життя чоловічка після того, як він отримав серце? (Став усіх жаліти, усім допомагати, вирізнятися з-поміж інших чоловічків.)
- Прочитайте, що трапилося в лісі одного разу? (В лісі заблукав і замерзав хлопчик.)
- А як зреагував на це дерев’яний чоловічок із серцем? (Він спалахнув і загорівся.)
- Чи допомогло це хлопчикові? (Так, він зігрівся і, не зрозумівши, пішов собі далі.)
- Прочитайте, який вигляд мав догораючий чоловічок.
- Зачитайте останню розмову чоловічка з побратимами.
- То чому ж чоловічок жалів не себе, адже він догоряв і йому було дуже боляче, а сказав, що йому жаль своїх братів-деревинок? (Він співчував їм, що вони - бездушні істоти, і не можуть нічого відчувати ,нікому допомогти.)
Проблемне питання
А) Інтерактивна вправа «Займи позицію»
- То, чи варто було чоловічкові обирати саме таке серце? З яким би серцем він прожив би довше і легше?
Б) Слайд 10 - вислів В. Бичка про казку.
- Віднайти «зернятко істини» нашої казки нам допоможе ця павутинка.
В) Слайди 11, 12 . Вправа» Павутинка «Зернятко істини» «
- Тож яке «зернятко істини» в нашій казці? Розплутайте цю павутинку.
Людина
добро творити
цьому
у
світі повинна
Людина у цьому світі повинна творити добро.
Розвиток мовлення
1. Вправа «Гірлянда асоціацій»
- Пропоную вам стати «дослідниками сердець» і створити перший в світі ілюстрований «Словник серця». Слайди 13, 14, 15, 16, 17.
(байдуже серце, черстве серце, кам’яне серце, залізне серце, розбите серце, золоте серце, крижане серце, холодне серце, гаряче серце, ніжне серце, поранене серце, мамине серце, світле серце, егоїстичне серце, одиноке серце, відкрите серце, чисте серце)
- На наступних уроках ми продовжимо складати наш словник. Доповнимо його влучними виразами та прислів’ями. Адже у нас попереду ще чимало різних творів. Сподіваюсь, цей словник допоможе у точній та влучній характеристиці героїв.
2. Зв’язок з життям.
- Сьогодні ми з вами захоплювались героїчним вчинком казкового чоловічка, а чи є такі люди в реальному житті? (В. О. Сухомлинський, Леся Українка, рятівники, пожежники, міліціонери та інші)
- Я хочу познайомити вас із 16-річною дівчинкою, Дариною Безкостою. Народившись невиліковно хворою, вона не впала у відчай, а захопилась малюванням. І мало хто знає, як саме створюються її картини.
Перегляньте це відео і скажіть, спираючись на наш «Словник серця», яке серце у цієї дівчинки? (Перегляд відео) Слайд 18.
Підсумок уроку
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- Чим він вас вразив?
- Чим зацікавив?
- Над чим ви замислились саме сьогодні?
Домашнє завдання
- Розповісти вдома своїм рідним для чого людині серце і які бувають серця. А також переповісти свої враження від уроку.
Релаксація.
«Свічка милосердя» - Слайд 19.
- Сьогодні на нашому уроці загорілась «свічечка милосердя», яка віддає нам своє тепло і любов. Добре, щире, чуйне, любляче серце отримати не просто.
Тому попросимо у Бога чисте світле серце.
Якщо ви бажаєте собі таке серце, погрійте долоньки біля цієї свічечки і прикладіть їх до своїх грудей, а ще подумки промовляйте слова цієї пісні.
(Звучить запис пісні «Чисте серце» )
Слайд 20.
Є поміж нас багаті й бідні,
Кому що треба, доля не пита.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі- мир, а в серці- доброта.