Урок з літературного читання для 3 класу «Тарас Григорович Шевченко – великий український поет і художник»

Про матеріал

Розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка; розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з літературного читання для учнів 4 класу

 

 

Тема: «Тарас Григорович Шевченко – великий український поет і художник»

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів: Кривов'язенко К. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка; розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, виставка книжок, презентація.

                   

Хід уроку

І. Організація класу.

 

Я всміхнуся сонечку:  Здраствуй золоте!

Я всміхнуся квітоньціхай вона цвіте!

Я всміхнуся дощику, лийся мов з відра!

Друзям усміхаюся – зичу їм добра!

 

І. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Мовленнєва  розминка.

 

Пригадайте діти вмить, як пшениченька шумить

Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш

Як струмок в гайку дзвенить?

Дзінь-дзінь-дзінь-дзінь

Як джміль в саду бринить?

Дж-дж-дж-дж-дж-дж

Як шумлять у птаха крила?

Шух-шух-шух

В морі синьому вітрила?

С-с-с-с-с-с-с-

2.  Читаємо виразно

Прилетіли солов’ї,

Звеселились всі гаї.

Ой веселі солов’ї

Розкажіть про ті краї.

Де зимою ви літали?

Що ви їли? Де ви спали?

А чи мають ті краї

Отакі, як в нас гаї?

 

3.Акровірш

 

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лише він один

Рабів німих так захищати,

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

 

II. Повідомлення теми і мети уроку

C:\Users\HOME\Desktop\-1-638.jpg- З імям  Тарас буде пов'язаний наш урок. Урок сьогодні незвичайний. 9 березня 2017 року виповнилося 203 роки з дня народження великого і геніального поета Т.Г. Шевченка. Указом президента України 2014 рік був проголошений роком Т.Шевченка.

З цього приводу ми дізнаватимемося про життя і творчість Т.Шевченка.

Наш клас ми поділили на три команди.

1 команда  ПОШУКОВЦІ

2 команда   ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ

3 команда МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ

Кожна команда працювала над своїм завданням.

Але  діти, перш ніж ми розпочнемо слухати наших команд, я хочу поставити проблемне завдання. Ви будете уважно слухати про що будуть розповідати  всі команди і запам’ятайте важливі дати з життя і творчості Шевченка.

C:\Users\HOME\Desktop\IMG_20180314_131523.jpg

 

1  команда  ПОШУКОВЦІ   знайомилася з дитячими роками Т.Шевенка. Шукали відповіді на питання чи було дитинство Тараса щасливим і безтурботним?

 

Учень 1: Якими були дитячі роки Т.Г.Шевченка? Ось деякі цікаві факти.

Я хочу розказати про маленького Тарасика. Народився  9 березня 1814року в селі Моринці у сімї кріпаків. Кріпак – це людина, закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.     

Батько та мати на панщині. Тому доглядала за малим Тарасом старша сестра Катерина, яка й сама ще була дитиною. Ще хотілося з подружками гуляти. Тому посадить малого Тараса у ямці на вигоні, накаже не вилазити. Сама побіжить до дітей гратися, згадає про малого тільки ввечері. Побіжить до хлопчика Катря, а він побачить, плаче і простягає до неї свої рученята і свариться, що покинула його самого. Бере його за руку Катря і йдуть селом зустрічати батька та матір, які повертаються з панщини.

C:\Users\HOME\Desktop\IMG_20180314_130857.jpg

Учень 2:  Я дізнався, як розпочиналося навчання малого Шевченка.

Змалку підростаючи у співочому куточку України, Тарас чув як співав батько про старого чумака, що занедужав у дорозі. Тарас і сам навчився співати . Якось ці пісні почув дяк. Та й став питати: Хто так виспівує? Батько похвалив сина і став просити, щоб взяв хлопця  до школи. Дяк погодився. Так розпочалося школярське життя. Ох, і тяжка була наука у школі, але малий Шевченко охоче брався до навчання.

 

Учень 3: Я розкажу про дитячу мрію Тараса. Одного разу прибираючи дякову кімнату, Шевченко знайшов свиток паперу. І почав розглядати написані дяком псалми, вірші і щедрівки. Тарасові дуже захотілося самому зробити таку книжечку. Обмалювати малюнками та написати свої вірші та пісні. Хлопцеві навіть снилася така книжечка. Ось таким було безрадісним і тяжким дитинство Т.Г. Шевченка.

C:\Users\HOME\Desktop\IMG_20180314_131923.jpg

                                            ТАРАСІВ СОН
  - Був пізній вечір. У Шевченковій хаті діти лягли спати. Усі вже спали, лише Тарасик не міг заснути. Він думав про те, як завтра піде до сестри Катерини. Вона вже одружилася і поїхала з чоловіком жити в друге село. Тарасик нудьгував за своєю нянею. Тим паче йому бракувало її тепер, коли не стало дорогої матусі, а до хати прийшла сварлива мачуха. Тарасик побіг і заховався у бур'яні.
  Несподівано він побачив під яблунею матінку. Вона була така гарна, молода, одягнена в усе біле. Мати підійшла до нього, взяла за руку й повела хлопчика до церкви. То була та сама церква, до якої Тарас ходив щонеділі. Там так любив він приглядатися до святих ікон. Але тепер церква була чомусь іншою. Вона вся блищала, а ікони виглядали світлішими та виразнішими.
  Тарасик став навколішки перед престолом та й почав гаряче молитися. Почував себе таким щасливим! Матуся була біля нього. Потім він устав і пішов за матір\'ю. Вони вийшли з церкви і попрямували в Тарасів садок. Там сіли під тією самою яблунею, де вона з'явилася. Мати взяла хлопчика на руки. Йому було так добре! Вона щось ніжно говорила йому, а потім закінчила:
— Будь сильний, синку, не піддавайся лихові!
Тарасик хотів щось відповісти, але враз відчув, що матері вже немає.
  Тарасик здригнувся, розкрив оченята і побачив перед собою не розквітлу яблуню, а вікно. Він хотів ще трохи помилуватися своїм чудовим сном, але мачуха вже будила його і кричала:
    Уставай, ти, ледарю! Як довго будеш висиплятись?! Пора на леваду!
  Тарас швидко встав, натягнув штанці й зітхнув. Потім вибіг у садок до розквітлої яблуні...
    Мамо, мамочко, хоча б уві сні приходь до мене, і то я буду щасливим.
                                              Василь Ковалюк

 

 

2 команда   ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ

 

    Учень 4: Творча спадщина Т.Г.Шевченка.

А  ми дізнавалися якою була творча спадщина Т.Г.Шевченка. Використовували різні джерела інформації. Я довідалася про те, хто такі кобзарі. І про це вам розкажу. Вірші Шевченко почав  писати, коли ще був кріпаком. 18 квітня 1840 року з’являється перша збірка поезій “Кобзар”.  Кобзарями називали народом співців, які зазвичай були сліпі, і їх водили білим світом хлопчики – поводирі. Вони мандруючи країною оспівували жалі і радощі людей граючи собі на бандурі.

- Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.

Учень 5:  Я не уявляла скільки творів написав Т.Г.Шевченко. До нас дійшло  835 його творів. В Україні вони видавалися понад 100разів. Збірка  Кобзарперекладена більше, як на 100 мов народів світу. Художня спадщина – 1000 творів. Понад 120 композиторів створили на його слова біля 500 музичних творів. Створено цілу науку – Шевченкознавство. Коли я дізналася, що багато віршів Т.Шевченка було покладено на музику,  мені захотілося почути ці пісні. Вони такі прекрасні! Я хочу, щоб ви теж послухали уривок із  пісні  Вітре  буйний.

 

                               Слухання  пісні  Вітре  буйний.

Таким чином, наша команда зробила висновок, що Т.Г.Шевченко дійсно великий український поет.

Учень 6:  Читання вірша  Сон

На панщині пшеницю жала,

Втомилася, не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку за снопом.

Розповила , нагодувала,

Попестила і ніби сном,

Над сином сидя, задрімала.

І сниться їй той син Іван

І уродливий і багатий,

Не одинокий, а жонатий

На вольній, бачиться , бо й сам

Уже не панський, а на волі,

Та на своїм веселім полі

Свою таки пшеницю жнуть,

А діточки обід несуть.

І усміхнулася небога,

Прокинулась нема нічого…

На сина глянула, взяла,

Його тихенько сповила

Та, щоб дожать до ланового,

Ще копу дожинать пішла.

                            Фізкультхвилинка

 

3 команда МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ

«Шевченко – художник»

Учень 7: Ми дізналися про творчість Шевченка – художника. Бажаємо розказати деякі цікаві факти. Я дуже вражений тим, що Шевченко такий талановитий художник. Обдарований від природи хлопчина з дитинства мав бажання малювати. Обмальовував стіни,  піч, лавки і призьбу. Хлопець любив зображувати звірів птахів, природу і навіть людей. Талант художника у Шевченка проявився значно раніше, ніж талант поета.

C:\Users\HOME\Desktop\IMG_20180314_131946.jpg

Учень 8:  Його перші літературні спроби припадають на 1836-1837роки. Найбільш  ранній малюнок, який зберігся до нашого часу під назвою “Жіноча голівка”. Саме з цього твору і розпочалася художня творчість Шевченка. А чи знаєте ви, скільки картин залишив нам у спадщину Т.Шевченко? Він намалював понад 150 портретів людей, з якими він спілкувався. Особливу увагу Шевченко приділяв автопортретам. Нині відомо понад 50 автопортретів. Картини  зберігаються у національному музеї Т.Г.Шевченка. Ми дізналися, що Шевченко був геніальним художником.

-  Отже, ми надали слово всім  командам, які виступили і я вважаю, що всі справились з своїм завданням. На початку уроку я ставила проблемне завдання. Ви повинні були уважно слухати  повідомлення всіх учнів. Зараз ми перевіримо наскільки уважно ви слухали. Отже, інтерактивна гра:  Дерево життя і творчості Т.Г. Шевченка

  1. В якому році народився Т.Г.Шевченко?
  2.  Хто доглядав за малим Тарасом, поки батьки були на панщині?
  3.  Мрія маленького Тарасика.
  4. Яку назву має збірка поезій?
  5. Скільки творів Шевченка дійшло до нас?
  6. На скільки мов перекладена збірка “Кобзар  “
  7. Який талант проявився у Шевченка раніше?
  8. Скільки портретів намалював?
  9. Автопортретів?
  10.  У якому році помер  Т.Г. Шевченко?
  • Погляньте, яке дерево життя і творчості вийшло у нас. Скільки багато ви знаєте про Шевченка. А чи помітили ви, що один листочок не перевернутий?

Створена ціла наука- Шевченкознавство. Чи можемо ми себе назвати Шевченкознавцями?  Дійсно так!

А чи сподобалося вам працювати на уроці?

От зараз ми і перевіримо наскільки це вам вдалося.Проведемо голосування.

Голосування (за сигналами)

Учень 9: У старій хатині

Кріпака колись

В тихий день весінній

Хлопчик народивсь.

У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі —

Він ягнята пас.

Вмерли мама й тато ...

Сирота — в дяка.

Тут була в хлоп'яти

Грамота гірка.

В пана бусурмана

В Петербурзі дім.

Кріпаком у пана

Був Тарас у нім.

Хоче малювати

Прагне він до знань,

Та за це багато

Зазнає знущань.

За ясну свободу,

Світло майбуття —

Він віддав народу

Все своє життя.

 

  • Знання – основа вашого успіху. Дякую вам за вашу працю!

 

C:\Users\HOME\Desktop\IMG_20180314_132122.jpg

 

 

docx
Додано
16 грудня 2019
Переглядів
1257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку