Відомості про автора:
Фішер Ганна Сергіївна – асистент вчителя у класі Кремінської загальноосвітньої школи I-III ступенів №4 Кремінської районної ради Луганської області
Тема публікації. Формування та розвиток читацьких навичок у дітей із затримкою психічного розвитку
В останні кілька років у нашому навчальному закладі збільшилася кількість дітей, які потребують спеціального навчання. Тому перед вчителем стоїть завдання шукати нові форми роботи з дітьми з ООП. Досвід багатьох шкіл показав, що ефективною формою навчання є інклюзивна освіта. Вже другий рік наша школа втілює в життя цей освітній процес.
В Кремінській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 діти з ООП мають змогу спілкуватися з однолітками, підтримувати дружні стосунки зі своїми ровесниками, брати участь у громадському житті класу, школи.
Дитина з ООП, з якою я почала працювати з січня 2019 року, має затримку психічного розвитку. Дівчинка і психічно, і фізично розвивається повільніше, ніж інші діти, особливо відстає емоційно-вольова сфера. Складність завдань, що зможе виконувати така дитина, залежить від особливостей функціонування її нервової системи, загального стану здоров’я і від того, як рано батьки почали допомагати їй розвиватися.
Найактуальніша проблема цієї дитини на початку моєї роботи – це відсутність навичок читання, через що додатково страждають інші сфери пізнання дитини. Зважаючи на це, мною були розпочаті пошуки прийомів та методів, які б поліпшили її читацьку діяльність.
У молодших школярів із ЗПР внаслідок характерних особливостей їхньої психічної діяльності навичка читання формується уповільнено. Що стосовно моєї дитини, то за результатами спостережень, на початок ІІ семестру 2 класу, вона читала 3 слова за хвилину.
У ході співпраці з батьками, стало відомо що фактором, який викликав безліч проблем, негативні емоції та стрес, - є занурення в іншомовне середовище, під час перебування в іншій країні.
Враховуючи освітні потреби дівчинки, я почала діяти з найпростішого – опрацювання букв та звуків, вимова, читання, графічне зображення, написання та запам’ятовування яких, викликало труднощі.
Заняття з корекції навичок читання та письма, за згодою вчителя, адміністрації та батьків, проводились індивідуально, під час уроків літературного читання. Зазвичай, через швидку втомлюваність дитини вони тривали 15-20 хвилин.
Формування навичок читання передбачає роботу над підвищенням темпу, виразності, усвідомлення змісту прочитаного. До вашої уваги надаю добірку завдань, що сприяють підвищенню ефективності роботи в цьому напрямі. Ці вправи сприяють розвитку кожної навички окремо та враховують можливості і потреби дитини із затримкою психічного розвитку.
1.Розчитування (3-5 хв)
Мета: підготовка до читання на уроці, уміння швидко та чітко вимовляти слова в тексті.
Підготовка до читання. Для цього я використовую таблиці складів та картки для утворення складів (Додаток 1) . Цікавою знахідкою для мене було придбання карток для розчитування у рознічному продажі(Додаток 2) Подані склади дитина читає:
- читає рядки з певним голосним чи приголосним звуком.
2.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату
Дихальна гімнастика(1-2 хв)
Розвиток вміння регулювати своє дихання:
Скоромовки(4-6 хв)
Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.
Ця вправа застосовується під час уроку літературного читання(Додаток 3). Обрану скоромовку діти читають різними способами:
3.Вправи на розвиток уважності
Вправа «Покажу словечко – знайдіть його містечко»
Дитина читає речення або невеликий текст. Знайти у реченні/тексті слово, що написане на картці або дошці.
Вправа «Склади прислів’я»
Потрібно переставити слова так, щоб вони утворили відоме прислів’я (Додаток 4).
Вправа «Утвори за зразком»
З іменника утворити прикметник.
4.Вправи на формування швидкої реакції на слово
Вправа «Я прикмети називаю, а ти слово відгадай»
Асистент називає ознаки слів та пропонує дитині за цими ознаками назвати предмет. Наприклад: Червоне, кругленьке, солодке, запашне (Яблуко). Руда, хитра, пухнаста (Лисиця).
5.Вправи з таблицями Шульте
Методика виконання цих вправ спрямована на поліпшення периферійного зору, збільшення кількості видимого тексту, і отже, на прискорення читання (Додаток 5).
Види завдань:
Види читання, які використовуються на заняттях:
Хочу наголосити, що ці завдання легко вписуються в структуру уроку читання, їх можна також дати дітям додому для самостійної роботи.
Людська пам'ять краще пам’ятає те, що з’являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам’ятовується найкраще. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1-2 години без відпочинку.
Значна частина дітей із ЗПР, діставши своєчасну корекційну допомогу, опановує програмовий матеріал і «вирівнюється» після закінчення початкової школи. Водночас чимало учнів і в наступні роки шкільного навчання потребують особливих умов організації педагогічного процесу через значні труднощі у засвоєнні навчального матеріалу. Робота з батьками таких дітей має винятково важливе значення, оскільки розуміння ними специфіки природи труднощів і відповідна допомога в колі родини сприятимуть подоланню дитиною негараздів у навчанні.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5