Заняття з корекційно-розвивальної діяльності "Формування та розвиток читацьких навичок у дітей із затримкою психічного розвитку ."

Про матеріал
Стаття присвячена організації корекції розвитку читацьких навичок у дітей з особливими освітніми потребами на уроках літературного читання.
Перегляд файлу

Відомості про автора:

Фішер Ганна Сергіївна – асистент вчителя у  класі Кремінської загальноосвітньої школи I-III ступенів №4 Кремінської районної ради Луганської області

Тема публікації. Формування та розвиток читацьких навичок у дітей із затримкою психічного розвитку

 В останні кілька років у нашому навчальному закладі збільшилася кількість дітей, які потребують спеціального навчання. Тому перед вчителем стоїть завдання шукати нові форми роботи з дітьми з ООП. Досвід багатьох шкіл показав, що ефективною формою навчання є інклюзивна освіта. Вже другий рік наша школа втілює в життя цей освітній процес.

В Кремінській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 діти з ООП мають змогу спілкуватися з однолітками, підтримувати дружні стосунки зі своїми ровесниками, брати участь у громадському житті класу, школи.

Дитина з ООП, з якою я почала працювати з січня 2019 року, має затримку психічного розвитку. Дівчинка і психічно, і фізично розвивається повільніше, ніж інші діти, особливо відстає емоційно-вольова сфера. Складність завдань, що зможе виконувати така дитина, залежить від особливостей функціонування її нервової системи, загального стану здоров’я і від того, як рано батьки почали допомагати їй розвиватися.

Найактуальніша проблема цієї дитини на початку моєї роботи – це відсутність навичок читання, через що додатково страждають інші сфери пізнання дитини. Зважаючи на це, мною були розпочаті пошуки прийомів та методів, які б поліпшили її читацьку діяльність.

 У молодших школярів із ЗПР внаслідок характерних особливостей їхньої психічної діяльності навичка читання формується уповільнено. Що стосовно моєї дитини, то за результатами спостережень, на початок ІІ семестру 2 класу, вона читала 3 слова за хвилину.

У ході співпраці з батьками, стало відомо що фактором, який викликав безліч проблем, негативні емоції та стрес, - є занурення в іншомовне середовище, під час перебування в іншій країні.

Враховуючи освітні потреби дівчинки, я почала діяти з найпростішого – опрацювання букв та звуків, вимова, читання, графічне зображення, написання та запам’ятовування яких, викликало труднощі.

Заняття з корекції навичок читання та письма, за згодою вчителя, адміністрації та батьків, проводились індивідуально, під час уроків літературного читання. Зазвичай, через швидку втомлюваність дитини вони тривали 15-20 хвилин.

Формування навичок читання передбачає роботу над підвищенням темпу, виразності, усвідомлення змісту прочитаного. До вашої уваги надаю добірку завдань, що сприяють підвищенню ефективності роботи в цьому напрямі. Ці вправи сприяють розвитку кожної навички окремо та враховують можливості і потреби дитини із затримкою психічного розвитку.

 

1.Розчитування  (3-5 хв)

Мета: підготовка до читання на уроці, уміння швидко та чітко вимовляти слова в тексті.

Підготовка до читання. Для цього я використовую таблиці складів та картки для утворення складів (Додаток 1) . Цікавою знахідкою для мене було придбання карток для розчитування у рознічному продажі(Додаток 2) Подані склади дитина читає:

  • самостійно;
  • по черзі з асистентом;
  • пошепки/голосно;
  • рухаємося при читанні по рядку бо по стовпчику;
  • за стрілкою годинника або проти стрілки;

- читає рядки з певним голосним чи приголосним звуком.

 

2.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату

Дихальна гімнастика(1-2 хв)

Розвиток вміння регулювати своє дихання:

  • задути свічку;
  • здути пушинку;
  • погудіти, наче пароплав;
  • продзижчати, наче жук;
  • зобразити шум мотору, що працює.

Скоромовки(4-6 хв)

Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.

Ця вправа застосовується під час уроку літературного читання(Додаток 3). Обрану скоромовку діти читають різними способами:

  • пошепки;
  • по рядах/за варіантами;
  • тільки дівчата/хлопці;
  • ті, в кого світле волосся/темне волосся;
  • ті, в кого є вдома кішка/собака та безліч інших варіантів.

 

3.Вправи на розвиток уважності

Вправа «Покажу словечко – знайдіть його містечко»

Дитина читає речення або невеликий текст. Знайти у реченні/тексті слово, що написане на картці або дошці.

Вправа «Склади прислів’я»

Потрібно переставити слова так, щоб вони утворили відоме прислів’я (Додаток 4).

Вправа «Утвори за зразком»

З іменника утворити прикметник.

 

4.Вправи на формування швидкої реакції на слово

Вправа «Я прикмети називаю, а ти слово відгадай»

Асистент називає ознаки слів та пропонує дитині за цими ознаками назвати предмет. Наприклад: Червоне, кругленьке, солодке, запашне (Яблуко). Руда, хитра, пухнаста (Лисиця).

 

5.Вправи з таблицями Шульте

Методика виконання цих вправ спрямована на поліпшення периферійного зору, збільшення кількості видимого тексту, і отже, на прискорення читання (Додаток 5).

Види завдань:

  • назви та покажи всі числа в порядку зростання;
  • назви та покажи всі числа в порядку убування;
  • покажи всі числа, що діляться на 2.

 

Види читання, які використовуються на заняттях:

  • читання вголос (5-7 хв)
  • читання ланцюжком з асистентом (2-5 хв)
  • читання під музику (1-3 хв)
  • читання абзацами (3-5 хв)
  • читання діалогів (1-3 хв)
  • читання слів з певною буквою (наприклад з буквою Н) (1-2 хв)

Хочу наголосити, що ці завдання легко вписуються в структуру уроку читання, їх можна також дати дітям додому для самостійної роботи.

Людська пам'ять краще пам’ятає те, що з’являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам’ятовується найкраще. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1-2 години без відпочинку.

Значна частина дітей із ЗПР, діставши своєчасну корекційну допомогу, опановує програмовий матеріал і «вирівнюється» після закінчення початкової школи. Водночас чимало учнів і в наступні роки шкільного навчання потребують особливих умов організації педагогічного процесу через значні труднощі у засвоєнні навчального матеріалу. Робота з батьками таких дітей має винятково важливе значення, оскільки розуміння ними специфіки природи труднощів і відповідна допомога в колі родини сприятимуть подоланню дитиною негараздів у навчанні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Додаток 5

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сергєєва Єлизавета Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Щербак Катерина Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 грудня 2019
Переглядів
1622
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку