18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок з літературного читання у 3 класі М Підгірянка Вечір іде

Про матеріал

ознайомити учнів із життям і творчим шляхом Н. Забіли та Марійки Підгірянки. Формувати вміння аналізувати зміст віршованих творів за сюжетом, головною думкою, художніми засобами, жанровими особливостями. Удосконалювати навички виразного читання; розвивати критичне мислення, уявлення про чуттєво-образні зв'язки між світом природи і словом. Розширити поняття про вечір як явище природи. Виховувати позитивне ставлення до навколишнього світу, радість пізнання.

Перегляд файлу

3 клас

Літературне читання

                                  Урок 62                    Дата:

Тема: Читаємо і порівнюємо твори про картини природи. Епітет. Н. Забіла «Зірочки». Марійка Підгірянка «Вечір іде».

Мета: ознайомити учнів із життям і творчим шляхом Н. Забіли та Марійки Підгірянки. Формувати вміння аналізувати зміст віршованих творів за сюжетом, головною думкою, художніми засобами, жанровими особливостями. Удосконалювати навички виразного читання; розвивати критичне мислення, уявлення про чуттєво-образні зв’язки між світом природи і словом. Розширити поняття про вечір як явище природи. Виховувати позитивне ставлення до навколишнього світу, радість пізнання.  

Обладнання: ноутбук, монітор, колонки, підручник «Літературне читання, 3 клас. ІІ частина» (В. Науменко), презентація, смайли.

Попередня робота:

Учні готують короткі повідомлення.

  • «Науковець» – вечір як природне явище;
  • «Народознавець» – уявлення людей про вітер у давні часи;
  • «Лікар» – як вечір пов’язаний з роботою організму людини;
  • «Синоптик» – народні прикмети, пов’язані з вечором;
  • «Культурознавець» – поняття «вечір» для культурного життя і поведінки.

Хід уроку

І. Організаційний момент (таблиця)

ІІ.  Мовленнєва розминка

  1. Дихальні вправи
  • Для того, щоб добре підготуватися до читання повправляймося у вимові звуків природи. Завдвння виконуємо під час видиху повітря.
  • Відтворюємо звуки:
  • Віяння вітру (шшшшшшшш…);
  • Дзюрчання води (поклацування язиком);
  • Помахів крил лелеки (хо-хо-хо)
  • Накрапання дощу (крап-крап- 3 рази);
  • Завивання вітру (у-у-у);
  • Стукоту дятла (тук-тук-тук);
  • Шарудіння осінніх листочків (шс-шс-шс-шс).
  1. Скоромовка (таблиця)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Виразне читання вірша П. Тичини «Пастелі».
  2. Додаткові запитання до учнів.
  • Як П. Тичина ставиться до природи? (Захоплюється, тонко відчуває її красу)

До якої лірики належить вірш? (до пейзажної лірики)

    Які особливості поезії  П. Тичини? (Своєрідність, майже немає рим) 

   Які уособлення використав автор? (сонце зайшло, вечір підійшов, прослав тумани,

      поклав на вуста палець, ліг)

  • Чому, на твою думку, автор назвав поезію  «Пастелі»?

З яким кольором у вас асоціюється захід?  Вечір? Зорі? Тумани? Трави?

  • Що ви памятаєте із природознавства, чому утворюється туман?

 (ввечері стає прохолодніше і волога починає випаровуватися з поверхні землі, річки, густий пар наче лежить на травах)

  • З чого вони зіткані? Доведіть також що ви про це знаєте з природознавства?
  •  (з молекул води, які знаходяться у газоподібному стані, це і є пара)
  • Де вечір ліг спати? ( на трави і ковдру з туману)

 

  1. Виразне читання вірша В. Сосюри «Спокоєм повиті…»
  2. Запитання до учнів.
  • Доведи, що описана в поезії картина наповнена спокоєм, тишею?
  • До якої лірики належить вірш? (теж до пейзажної лірики)

         Як, на вашу  думку, вечір засвічує зорі? Який процес відбувається у природі?

             (Зорі стають помітними у темряві, вдень їх не видно)

  • Назви слова, за допомогою яких поет олюднює вечір, ниви, воду і місяць?
  1. Повідомлення учнів про вечір.

 

Підсумок перевірки.

  • Оцініть підготовку своїх однокласників. Хто якісно підготував домашнє завдання?

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні на уроці ви будете читати і порівнювати  твори про картини природи. Дізнаєтесь що таке «Епітет». А також розкриєте для себе красу і своєрідність поезії  Н. Забіли та Марійки Підгірянки. Тому сьогодні визначаємо таку мету уроку:

ЗНАТИ:

  1. Що таке епітет?
  2. Художні прийоми та засоби до яких вдавалися поети.
  3. Як визначати жанрові особливості творів.
  4. Розширити свої уявлення про вечір.

ВМІТИ:

  1. Виразно читати віршовані твори.
  2. Знаходити у поезії слова-уособлення і епітети.
  3. Визначати настрій твору.
  4. Аналізувати зміст віршів,

5.   Висловлювати та аргументувати свої думки.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Опрацювання вірша Наталі Забіли «Зірочки» (с103-104)
  1. Біографічна довідка (зошит с.58)
  2. Робота над загадкою.

Відгадайте загадку.

Нічне небо прикрашають,

Мерехтять вони, палають.

Безліч складено казок

Про красунь нічних - … (зірок).

— Сьогодні ми прочитаємо вірш Наталі Забіли, який вона присвятила зіркам.

3) Виразне читання вірша вчителем. (відео)

— Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?

— До якого жанру належить вірш? (Пейзажна лірика.З амилування красою зірок.)

4) Словникова робота.

Робота в парі

— Прочитайте стовпчики слів. Об’єднайте їх у синонімічні пари.

Присмерки

Скотиться

Петимо

Бадьорі

Повідати

Розказувати

Сутінки

Зайде

Голубимо

Жваві

Фізкультхвилинка

5) Гра «Рибки».

Самостійне мовчазне читання учнями. Підготовка до виразного читання

— Який основний тон виберете для читання вірша?

6) Виразне читання вірша учнями за строфами.

7) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Назвіть дії зірочок. На прикладах доведіть, що Наталя Забіла зобразила зірки як живих істот. Якими властивостями їх наділила поетеса?

Які слова-ознаки використовує поетеса, описуючи сонечко, зорі, сни?

Сонечко ясне;

зорі блискучі;

сни радісні й бадьорі.

— Зауважте, що такі слова називаються епітетами.

— Які пестливі слова поетеса вживає у вірші? Про що це свідчить?

— Які почуття володіли автором?

— Яким настроєм пронизані рядки вірша?

— Кому світять зірочки у нічному небі?

— Що вони розказують маленьким діточкам?

8) Гра «Добери риму».

Додолу — ... (поле);

світом — ... (засвітим);

над землею — ... (своєю);

у морі — ... (просторі);

спати — ... (повідати);

бадьорі — ... (зорі).

9) Робота в парі.

— Що сказано про сонце у віршах, які ви прочитали?

Доповніть подані речення й порівняйте їх.

За Павлом Тичиною

Коливалося флейтами,

Там, де… … .

За Наталею Забілою

… сонечко

…додолу.

10) Робота за ілюстрацією

— Подивіться на ілюстрацію до цього вірша. Чи можемо ми віднести її до всього твору, чи до певної його частини?

— Що художник зобразив на картині? Що він намалював у центрі кар­тини? вдалині?

— Які фарби обрав для своєї картини? Який настрій вони створюють?

— Опишіть картину, використовуючи рядки з вірша.

 

2.  Милуємось вечором. Марійка Підгірянка «Вечір іде»

— Сьогодні ви дізнаєтесь, як писала про вечір Марійка Підгірянка.

1). Біографічна довідка

— Марійка Підгірянка народилася 29 березня 1881 р. в селі Білі Ослави не­далеко від Надвірної на Івано-Франківщині в сім’ї лісничого. Тут Марійка на­вчилася розуміти мову сивого лісу. І коли вітер гомонів зі смереками, їй зда­валося, що він розповідає казки, співає пісні. Її дитинство й юність пройшли в Уторопах на Косівщині.

Тут училася, тут згодом учителювала.

Справжнє прізвище Марії Омелянівни — Ленерт-Домбровська.

Марійка так любила свій рідний край, що взяла собі псевдонім Підгірянка. Ним вона й підписувала свої вірші.

2). Опрацювання вірша Марійки Підгірянки «Вечір іде» (с. 105)

            1) Виразне читання вірша вчителем. (відео)

               — Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?

            2) Словникова робота.

               Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем

Сіє

Ниже

Ниткою

Привітно

 

Вечір

Креше

Помості

На льоду

Поясніть значення слів: ниже, креше.

Ниже — просовує що-небудь одно за другим на нитку.

Креше — пристрасно, з запалом робить, виконує що-небудь.

— У підручнику (с.105) знайдіть тлумачення слова поміст.

Поміст — поверхня з дощок, покладена на основу.

Фізкультхвилинка

3) Виразне читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами.

— Вдумайтеся у зміст заголовка. Розкажіть, як поетеса описує настання вечора?

— Доведіть, що вечір, сонце, мороз зображено як живих істот. Який художній засіб використала для цього авторка?

Сонце спить; вечір ниже, йде; мороз ходить, креше, пише (уособлення).

— Якими словами з вірша Марійки Підгірянки можна доповнити рядок із твору Павла Тичини: навшпиньках підійшов вечір?

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Що поетеса пише про сонце?

— Де воно спить?

— Які слова добирає, розповідаючи про мороз?

— Що сказано про місяць?

5) Робота в групах.

— Порівняйте, як у прочитаних віршах описано появу зірок на вечірньому небі. Доповніть подані речення.

За Павлом Тичиною

Вечір…

Зорі…

За Марійкою Підгірянкою

Вечір…

Ниже…

За Володимиром Сосюрою

Вечір…

…в блакиті

VІ. Домашнє завдання: виразне читання віршів (с 103-105)

VІІ. Підсумок уроку (ЗНАТИ, ВМІТИ)

 

docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
3218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку