Урок з літературного читання з елементами критичного мислення " В.Сухомлинський " Дві доньки"

Про матеріал
У своїй практиці використовую метод критичного мислення,його елементи,які апробовую для своїх учнів з особливими освітніми потребами ( затримка психічного розвитку.Також для кращого засвоєння матеріалу і його опрацювання на уроці,складаю опорні каркаси до уроків,які дають змогу учням швидко орієнтуватися, працювати в парах, виконувати різноманітні завдання.Вважаю,що елементи критичного мислення на уроках формують у дітей всі необхідні життєві компетентності.
Перегляд файлу

Тема: Красиві слова і красиві діла.  

  Мета: пробудити і утвердити в душі дитини благородні почуття і переживан-ня; розвивати вміння розуміти та аналізувати текст, давати характеристику дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; робити висновки

щодо прочитаного; висловлювати свої думки в логічній послідовності, розви-

 вати критичне та образне мислення, усне мовлення, вміння доводити власну

  думку, цінувати думки  товаришів;  виховувати любов до людей, доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве; вчити правильної поведінки.

 

Матеріал до уроку: В. Сухомлинський  «Дві доньки»

 

Тип уроку:  урок з використанням  критичного мислення

Обладнання: тексти казки,  девіз уроку, запис теми, слова для прийому «Низка слів  наперед», записи уривків з оповідань В. Сухомлинського, квітка – краса, сердечка, картки з завданнями для групової роботи, малюнок до оповідання

 В. Сухомлинського «Красиві слова і красиві діла»

 

Очікуванні результати:

                        - уточнять свої знання про красу, з чим дружить краса;

                        - зможуть проаналізувати вчинки дійових осіб, дати їм свою оцінку;

                        - працюватимуть в групі, прислухаючись до думок інших, робити-

                           муть свої висновки;

                          відстоюватимуть свою позицію, аргументуючи, чому так.

 

Організація класу.

 

                   2. Емоційне налаштування .

-Нехай на нашому уроці пануватиме атмосфера доброзичливості, щирості, теп-ла, взаєморозуміння. Покажіть настрій, з яким ви розпочинаєте урок. Щоб до кінця уроку ваш настрій став ще кращим, давайте налаштуємося на плідну пра-цю.

                  

- Розуміти прочитане.

- Виділяти головну думку.

- Робити висновки, узагальнювати.

Мотивація

  1. Вікторина «З якого це оповідання?»
  • Прочитайте уривки. Знайдіть їх назви.

«Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих дітей і мовчки  благав: хай не побачить дівчинка в ваших очах ні подиву, ні насмішки»

                                             ***            ***             ***                       «Горбатенька дівчинка»                           

 

 

«Павлик підійшов до клітки й висипав усі горіхи білочці. Вона зараз же взялася їх лущити, поглядаючи на хлопчика »

                                               ***          ***             ***                           «Горіхи для білочки»

  • Що об’єднує ці оповідання?

                                                      (Автор – В. Сухомлинський)

- Може вже хтось здогадався, чому саме  уривки з цих оповідань ми пригадали?

- Дійсно, ми сьогодні продовжимо знайомитися з творчістю В. Сухомлинського.

  •     Згадайте, що ви знаєте про цю люди­ну.

 

- А ключовим, головним словом оповідання буде … закодоване слово. Прочитайте його.

                                                     

                                                             

Актуалізація знань

  1. Мозковий штурм.

-А що таке краса? Словникова робота

 

(Це те, що приємно і подобається всім людям, все те добре і прекрасне, що оточує нас і викликає радість)

-У світі навколо нас існує стільки краси, хоча інколи ми її зовсім не помічаємо.

-А як ви думаєте, що може бути красивим? Допоможе нам це з’ясувати квітка – краса.

                2. Квітка – краса

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - У людини все повинно бути прекрасним і думки, і почуття, і слова , і вчинки.

                           3.Проблемне питання

- Поміркуйте, що важливіше: говорити красиві слова, чи робити красиві діла? Чому?

                           4.Тема уроку

- Тема нашого уроку «Красиві слова і красиві діла».

                            5. Передбачення за заголовком

- Сьогодні ми познайомимося з казкою В. Сухомлинського «Дві доньки». Спробуйте передбачити, про що може йти мова у цій казці за заголовком.

 

                                  6. Низка слів наперед

Щебетушечка                                  біда                                             стала приходити

Похмурочка                                     захворіла                                   бабуся

Виспівує                                            чаклунка                                    розповіла

Любила                                             не повернулася                        попрощатися

-Прочитайте слова на дошці. Уточніть свої міркування з приводу сюжету казки. Про  що може йти мова?

Усвідомлення змісту

                       Читання із зупинками казки «Дві доньки».

Дві доньки

Було в матері дві доньки — Щебетушечка та Похмурочка. Що то за різні діти були! Щебетушечка все коло матері в'ється та солодко виспівує: «Голубко моя! Матінко рідна! Я тебе люблю понад усе на світі!» А Пох-мурочка все мовчки робить, ніколи таких улесливих слів не почуєш від неї. Любила мати обох дочок, раділа їхній вдачі та частенько мріяла про майбутнє щастя ді­ток та свою спокійну старість.

І зупинка

 Хто з дочок вам більше сподобався? Чому? (Щебе­тушечка, бо говорила матері красиві слова.)

Та ось прийшла в сім'ю біда. Тяжко захворіла мати. Як не старалися доньки, які ліки не знаходили — все марно.

Якось дійшла до доньок чутка, що живе в лісі стара чаклунка, та таку силу має, що мертвий камінь ожив­ляє. Зібралися дівчата та й хутко до лісу. Прийшли, а стара вже їх чекає, до хати запрошує...

II зупинка

 Як думаєте, що буде далі?

Надвечір  у  село  повернулася одна  Щебетушечка.

Зайшла до оселі, а мати вже й встала. По господарству порається, всміхається — хвороби як не було.

  •      А де ж Похмурочка? — запитує дочку.
  •      Не знаю, — каже Щебетушечка, — десь у лісі за­
    блукала.

Йшов час. Мати й Щебетушечка жили як раніше, а Похмурочка так і не повернулася. Ніхто не знав, де во­на.

III зупинка

  •      Що трапилося з Похмурочкою?
  •      Чому Щебетушечка не знала, де її сестра?

А з лісу в село стала приходити старенька бабуся. І все, куди б не йшла, коло хати матері й доньки зу­пиниться. Якось не втерпіла мати та й до неї: «А чого це ви та все на нашу хату поглядаєте?» Запитала та й стихла. З лиця старої жінки на неї дивились очі її Похмурочки, рідної донечки. Та стільки печальної лю­бові було у них, що заголосила мати: «Дитино моя! Що сталося з тобою?» І розповіла старенька, як вимагала стара чаклунка за материне здоров'я по 20 літ моло­дого життя, як Щебетушечка змирилася з материною смертю і відмовилась, як віддала Похмурочка власні 40 літ, вроду та здоров'я. А тоді й каже: «Помирати мені скоро, мамо, бо я вже стара. Це попрощалися при­ходила».

І подалася до лісу назавжди. А мати з Щебетушкою живуть і досі. Та чомусь не тішать маму мрії про щас­ливе майбутнє та спокійну старість.

  •     Хто з дочок вам сподобався більше?
  •     Чому ви змінили свою думку і ваші симпатії те­
    пер на боці Похмурочки?
  •     Що ж прикрашає людину: красиві слова чи кра­
    сиве діло?

 

                          

    3. Технологія «Обмінюйтесь думками»

- Яке у вас враження після прослуханого?

- Які почуття викликала у вас ця казка? Скористайтеся словами допомогою (таблиця). Може це було не одне почуття, а декілька.

 

  сум          радість          біль               злість             переживання               жаль

          полегшення                 сором               задоволення                   співчуття

 

- Чи змінилося ваше ставлення до Щебетушечки? Чому?

- Чому ви змінили свою думку і ваші симпатії тепер на боці Похмурочки?

- Як ви думаєте, чому не тішать маму думки про спокійну старість?

- Чи буде казка «Дві доньки» відповіддю на питання, яке виникло на початку уроку? Що важливіше: говорити красиві слова, чи робити красиві діла?

 

- Чи можемо ми відкорегувати вислів і сказати так:

                                   Гарні не красиві слова, а красиві діла  ?

                             4. Фізхвилинка (у колі)

  Самостійне читання дітьми.

 Скільки дійових осіб у творі?

3. Вибіркове читання.

  •   Прочитати красиві слова з оповідання.
  •   Про яке красиве діло говориться в тексті. Прочи­тайте.
  •   В яких словах головна думка оповідання?

 

Рефлексія

 

                              5. Робота в групах

- Попрацюйте в групах. Складіть розповідь, яка б підтвердила головну думку нашого уроку: Гарні не красиві слова, а красиві діла.

(роздаю картки з опорними словами)

1 група: не прибрав зошит;  урок малювання; розлилися гуашеві фарби; всі співчували; дістав чистий зошит.

2 група: в клітці сумував горобчик;  не хотів їсти; розвеселяли; відкрив клітку; полетів на волю.

 

Підсумок

- Як на вашу думку, з чим дружить краса? (з добром)

                1. Робота з деформованими прислів’ями в парах

- Прочитайте прислів’я і доведіть, що вони стосуються теми нашого уроку.

диЛюна     снакра  не вас ломи, а бридоми миділа.

бреДо    лоді    биро   лосмі.

  1. Закінчи речення  

Для мене сьогодні було важливим…

Я сьогодні зрозумів…

  1. Висновок
  • Найголовніше – це жити для інших, допомагати їм, підтримувати в горі  і в радості.
  • Хай тепло ваших сердець зігріває всіх – і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І на згадку про наш урок  давайте створимо квітку, яка буде нам нагадувати, що треба робити красиві діла.

   - Спочатку краса нашого класу – дівчатка - прикріплять сердечка.  А тепер сила нашого класу – хлопчики – теж прикріплять свої сердечка.

-  Наш урок добігає до кінця.

- 

- Наш урок пройшов не марно і приніс радість від отриманих нових знань. Але всім нам варто задуматись, що

Один рік має 365 днів.

Кожен день – 24 години.

Кожна година – 60 хвилин.

Отже, рік має 525600 хвилин.

Як багато часу дає нам життя!

                         Але яку частинку цього часу ми приділяємо добрим справам?!...

 

 

docx
Додав(-ла)
Мельник Алла
Додано
30 вересня 2020
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку