Урок з літературного читання з елементами критичного мислення " В.Сухомлинський " Дві доньки"

Про матеріал
У своїй практиці використовую метод критичного мислення,його елементи,які апробовую для своїх учнів з особливими освітніми потребами ( затримка психічного розвитку.Також для кращого засвоєння матеріалу і його опрацювання на уроці,складаю опорні каркаси до уроків,які дають змогу учням швидко орієнтуватися, працювати в парах, виконувати різноманітні завдання.Вважаю,що елементи критичного мислення на уроках формують у дітей всі необхідні життєві компетентності.
Перегляд файлу

Тема: Красиві слова і красиві діла.  

  Мета: пробудити і утвердити в душі дитини благородні почуття і переживан-ня; розвивати вміння розуміти та аналізувати текст, давати характеристику дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; робити висновки

щодо прочитаного; висловлювати свої думки в логічній послідовності, розви-

 вати критичне та образне мислення, усне мовлення, вміння доводити власну

  думку, цінувати думки  товаришів;  виховувати любов до людей, доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве; вчити правильної поведінки.

 

Матеріал до уроку: В. Сухомлинський  «Дві доньки»

 

Тип уроку:  урок з використанням  критичного мислення

Обладнання: тексти казки,  девіз уроку, запис теми, слова для прийому «Низка слів  наперед», записи уривків з оповідань В. Сухомлинського, квітка – краса, сердечка, картки з завданнями для групової роботи, малюнок до оповідання

 В. Сухомлинського «Красиві слова і красиві діла»

 

Очікуванні результати:

                        - уточнять свої знання про красу, з чим дружить краса;

                        - зможуть проаналізувати вчинки дійових осіб, дати їм свою оцінку;

                        - працюватимуть в групі, прислухаючись до думок інших, робити-

                           муть свої висновки;

                          відстоюватимуть свою позицію, аргументуючи, чому так.

 

Організація класу.

 

                   2. Емоційне налаштування .

-Нехай на нашому уроці пануватиме атмосфера доброзичливості, щирості, теп-ла, взаєморозуміння. Покажіть настрій, з яким ви розпочинаєте урок. Щоб до кінця уроку ваш настрій став ще кращим, давайте налаштуємося на плідну пра-цю.

                  

- Розуміти прочитане.

- Виділяти головну думку.

- Робити висновки, узагальнювати.

Мотивація

  1. Вікторина «З якого це оповідання?»
  • Прочитайте уривки. Знайдіть їх назви.

«Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих дітей і мовчки  благав: хай не побачить дівчинка в ваших очах ні подиву, ні насмішки»

                                             ***            ***             ***                       «Горбатенька дівчинка»                           

 

 

«Павлик підійшов до клітки й висипав усі горіхи білочці. Вона зараз же взялася їх лущити, поглядаючи на хлопчика »

                                               ***          ***             ***                           «Горіхи для білочки»

  • Що об’єднує ці оповідання?

                                                      (Автор – В. Сухомлинський)

- Може вже хтось здогадався, чому саме  уривки з цих оповідань ми пригадали?

- Дійсно, ми сьогодні продовжимо знайомитися з творчістю В. Сухомлинського.

  •     Згадайте, що ви знаєте про цю люди­ну.

 

- А ключовим, головним словом оповідання буде … закодоване слово. Прочитайте його.

                                                     

                                                             

Актуалізація знань

  1. Мозковий штурм.

-А що таке краса? Словникова робота

 

(Це те, що приємно і подобається всім людям, все те добре і прекрасне, що оточує нас і викликає радість)

-У світі навколо нас існує стільки краси, хоча інколи ми її зовсім не помічаємо.

-А як ви думаєте, що може бути красивим? Допоможе нам це з’ясувати квітка – краса.

                2. Квітка – краса

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - У людини все повинно бути прекрасним і думки, і почуття, і слова , і вчинки.

                           3.Проблемне питання

- Поміркуйте, що важливіше: говорити красиві слова, чи робити красиві діла? Чому?

                           4.Тема уроку

- Тема нашого уроку «Красиві слова і красиві діла».

                            5. Передбачення за заголовком

- Сьогодні ми познайомимося з казкою В. Сухомлинського «Дві доньки». Спробуйте передбачити, про що може йти мова у цій казці за заголовком.

 

                                  6. Низка слів наперед

Щебетушечка                                  біда                                             стала приходити

Похмурочка                                     захворіла                                   бабуся

Виспівує                                            чаклунка                                    розповіла

Любила                                             не повернулася                        попрощатися

-Прочитайте слова на дошці. Уточніть свої міркування з приводу сюжету казки. Про  що може йти мова?

Усвідомлення змісту

                       Читання із зупинками казки «Дві доньки».

Дві доньки

Було в матері дві доньки — Щебетушечка та Похмурочка. Що то за різні діти були! Щебетушечка все коло матері в'ється та солодко виспівує: «Голубко моя! Матінко рідна! Я тебе люблю понад усе на світі!» А Пох-мурочка все мовчки робить, ніколи таких улесливих слів не почуєш від неї. Любила мати обох дочок, раділа їхній вдачі та частенько мріяла про майбутнє щастя ді­ток та свою спокійну старість.

І зупинка

 Хто з дочок вам більше сподобався? Чому? (Щебе­тушечка, бо говорила матері красиві слова.)

Та ось прийшла в сім'ю біда. Тяжко захворіла мати. Як не старалися доньки, які ліки не знаходили — все марно.

Якось дійшла до доньок чутка, що живе в лісі стара чаклунка, та таку силу має, що мертвий камінь ожив­ляє. Зібралися дівчата та й хутко до лісу. Прийшли, а стара вже їх чекає, до хати запрошує...

II зупинка

 Як думаєте, що буде далі?

Надвечір  у  село  повернулася одна  Щебетушечка.

Зайшла до оселі, а мати вже й встала. По господарству порається, всміхається — хвороби як не було.

  •      А де ж Похмурочка? — запитує дочку.
  •      Не знаю, — каже Щебетушечка, — десь у лісі за­
    блукала.

Йшов час. Мати й Щебетушечка жили як раніше, а Похмурочка так і не повернулася. Ніхто не знав, де во­на.

III зупинка

  •      Що трапилося з Похмурочкою?
  •      Чому Щебетушечка не знала, де її сестра?

А з лісу в село стала приходити старенька бабуся. І все, куди б не йшла, коло хати матері й доньки зу­пиниться. Якось не втерпіла мати та й до неї: «А чого це ви та все на нашу хату поглядаєте?» Запитала та й стихла. З лиця старої жінки на неї дивились очі її Похмурочки, рідної донечки. Та стільки печальної лю­бові було у них, що заголосила мати: «Дитино моя! Що сталося з тобою?» І розповіла старенька, як вимагала стара чаклунка за материне здоров'я по 20 літ моло­дого життя, як Щебетушечка змирилася з материною смертю і відмовилась, як віддала Похмурочка власні 40 літ, вроду та здоров'я. А тоді й каже: «Помирати мені скоро, мамо, бо я вже стара. Це попрощалися при­ходила».

І подалася до лісу назавжди. А мати з Щебетушкою живуть і досі. Та чомусь не тішать маму мрії про щас­ливе майбутнє та спокійну старість.

  •     Хто з дочок вам сподобався більше?
  •     Чому ви змінили свою думку і ваші симпатії те­
    пер на боці Похмурочки?
  •     Що ж прикрашає людину: красиві слова чи кра­
    сиве діло?

 

                          

    3. Технологія «Обмінюйтесь думками»

- Яке у вас враження після прослуханого?

- Які почуття викликала у вас ця казка? Скористайтеся словами допомогою (таблиця). Може це було не одне почуття, а декілька.

 

  сум          радість          біль               злість             переживання               жаль

          полегшення                 сором               задоволення                   співчуття

 

- Чи змінилося ваше ставлення до Щебетушечки? Чому?

- Чому ви змінили свою думку і ваші симпатії тепер на боці Похмурочки?

- Як ви думаєте, чому не тішать маму думки про спокійну старість?

- Чи буде казка «Дві доньки» відповіддю на питання, яке виникло на початку уроку? Що важливіше: говорити красиві слова, чи робити красиві діла?

 

- Чи можемо ми відкорегувати вислів і сказати так:

                                   Гарні не красиві слова, а красиві діла  ?

                             4. Фізхвилинка (у колі)

  Самостійне читання дітьми.

 Скільки дійових осіб у творі?

3. Вибіркове читання.

  •   Прочитати красиві слова з оповідання.
  •   Про яке красиве діло говориться в тексті. Прочи­тайте.
  •   В яких словах головна думка оповідання?

 

Рефлексія

 

                              5. Робота в групах

- Попрацюйте в групах. Складіть розповідь, яка б підтвердила головну думку нашого уроку: Гарні не красиві слова, а красиві діла.

(роздаю картки з опорними словами)

1 група: не прибрав зошит;  урок малювання; розлилися гуашеві фарби; всі співчували; дістав чистий зошит.

2 група: в клітці сумував горобчик;  не хотів їсти; розвеселяли; відкрив клітку; полетів на волю.

 

Підсумок

- Як на вашу думку, з чим дружить краса? (з добром)

                1. Робота з деформованими прислів’ями в парах

- Прочитайте прислів’я і доведіть, що вони стосуються теми нашого уроку.

диЛюна     снакра  не вас ломи, а бридоми миділа.

бреДо    лоді    биро   лосмі.

  1. Закінчи речення  

Для мене сьогодні було важливим…

Я сьогодні зрозумів…

  1. Висновок
  • Найголовніше – це жити для інших, допомагати їм, підтримувати в горі  і в радості.
  • Хай тепло ваших сердець зігріває всіх – і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І на згадку про наш урок  давайте створимо квітку, яка буде нам нагадувати, що треба робити красиві діла.

   - Спочатку краса нашого класу – дівчатка - прикріплять сердечка.  А тепер сила нашого класу – хлопчики – теж прикріплять свої сердечка.

-  Наш урок добігає до кінця.

- 

- Наш урок пройшов не марно і приніс радість від отриманих нових знань. Але всім нам варто задуматись, що

Один рік має 365 днів.

Кожен день – 24 години.

Кожна година – 60 хвилин.

Отже, рік має 525600 хвилин.

Як багато часу дає нам життя!

                         Але яку частинку цього часу ми приділяємо добрим справам?!...

 

 

docx
Додано
30 вересня 2020
Переглядів
872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку