Тема: Красиві слова і красиві діла.
Мета: пробудити і утвердити в душі дитини благородні почуття і переживан-ня; розвивати вміння розуміти та аналізувати текст, давати характеристику дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; робити висновки
щодо прочитаного; висловлювати свої думки в логічній послідовності, розви-
вати критичне та образне мислення, усне мовлення, вміння доводити власну
думку, цінувати думки товаришів; виховувати любов до людей, доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве; вчити правильної поведінки.
Матеріал до уроку: В. Сухомлинський «Дві доньки»
Тип уроку: урок з використанням критичного мислення
Обладнання: тексти казки, девіз уроку, запис теми, слова для прийому «Низка слів наперед», записи уривків з оповідань В. Сухомлинського, квітка – краса, сердечка, картки з завданнями для групової роботи, малюнок до оповідання
В. Сухомлинського «Красиві слова і красиві діла»
Очікуванні результати:
- уточнять свої знання про красу, з чим дружить краса;
- зможуть проаналізувати вчинки дійових осіб, дати їм свою оцінку;
- працюватимуть в групі, прислухаючись до думок інших, робити-
муть свої висновки;
відстоюватимуть свою позицію, аргументуючи, чому так.
Організація класу.
2. Емоційне налаштування .
-Нехай на нашому уроці пануватиме атмосфера доброзичливості, щирості, теп-ла, взаєморозуміння. Покажіть настрій, з яким ви розпочинаєте урок. Щоб до кінця уроку ваш настрій став ще кращим, давайте налаштуємося на плідну пра-цю.
- Розуміти прочитане.
- Виділяти головну думку.
- Робити висновки, узагальнювати.
Мотивація
«Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих дітей і мовчки благав: хай не побачить дівчинка в ваших очах ні подиву, ні насмішки»
*** *** *** «Горбатенька дівчинка»
«Павлик підійшов до клітки й висипав усі горіхи білочці. Вона зараз же взялася їх лущити, поглядаючи на хлопчика »
*** *** *** «Горіхи для білочки»
(Автор – В. Сухомлинський)
- Може вже хтось здогадався, чому саме уривки з цих оповідань ми пригадали?
- Дійсно, ми сьогодні продовжимо знайомитися з творчістю В. Сухомлинського.
- А ключовим, головним словом оповідання буде … закодоване слово. Прочитайте його.
Актуалізація знань
-А що таке краса? Словникова робота
(Це те, що приємно і подобається всім людям, все те добре і прекрасне, що оточує нас і викликає радість)
-У світі навколо нас існує стільки краси, хоча інколи ми її зовсім не помічаємо.
-А як ви думаєте, що може бути красивим? Допоможе нам це з’ясувати квітка – краса.
2. Квітка – краса
- У людини все повинно бути прекрасним і думки, і почуття, і слова , і вчинки.
3.Проблемне питання
- Поміркуйте, що важливіше: говорити красиві слова, чи робити красиві діла? Чому?
4.Тема уроку
- Тема нашого уроку «Красиві слова і красиві діла».
5. Передбачення за заголовком
- Сьогодні ми познайомимося з казкою В. Сухомлинського «Дві доньки». Спробуйте передбачити, про що може йти мова у цій казці за заголовком.
6. Низка слів наперед
Щебетушечка біда стала приходити
Похмурочка захворіла бабуся
Виспівує чаклунка розповіла
Любила не повернулася попрощатися
-Прочитайте слова на дошці. Уточніть свої міркування з приводу сюжету казки. Про що може йти мова?
Усвідомлення змісту
Читання із зупинками казки «Дві доньки».
Дві доньки
Було в матері дві доньки — Щебетушечка та Похмурочка. Що то за різні діти були! Щебетушечка все коло матері в'ється та солодко виспівує: «Голубко моя! Матінко рідна! Я тебе люблю понад усе на світі!» А Пох-мурочка все мовчки робить, ніколи таких улесливих слів не почуєш від неї. Любила мати обох дочок, раділа їхній вдачі та частенько мріяла про майбутнє щастя діток та свою спокійну старість.
І зупинка
— Хто з дочок вам більше сподобався? Чому? (Щебетушечка, бо говорила матері красиві слова.)
Та ось прийшла в сім'ю біда. Тяжко захворіла мати. Як не старалися доньки, які ліки не знаходили — все марно.
Якось дійшла до доньок чутка, що живе в лісі стара чаклунка, та таку силу має, що мертвий камінь оживляє. Зібралися дівчата та й хутко до лісу. Прийшли, а стара вже їх чекає, до хати запрошує...
II зупинка
— Як думаєте, що буде далі?
Надвечір у село повернулася одна Щебетушечка.
Зайшла до оселі, а мати вже й встала. По господарству порається, всміхається — хвороби як не було.
Йшов час. Мати й Щебетушечка жили як раніше, а Похмурочка так і не повернулася. Ніхто не знав, де вона.
III зупинка
А з лісу в село стала приходити старенька бабуся. І все, куди б не йшла, коло хати матері й доньки зупиниться. Якось не втерпіла мати та й до неї: «А чого це ви та все на нашу хату поглядаєте?» Запитала та й стихла. З лиця старої жінки на неї дивились очі її Похмурочки, рідної донечки. Та стільки печальної любові було у них, що заголосила мати: «Дитино моя! Що сталося з тобою?» І розповіла старенька, як вимагала стара чаклунка за материне здоров'я по 20 літ молодого життя, як Щебетушечка змирилася з материною смертю і відмовилась, як віддала Похмурочка власні 40 літ, вроду та здоров'я. А тоді й каже: «Помирати мені скоро, мамо, бо я вже стара. Це попрощалися приходила».
І подалася до лісу назавжди. А мати з Щебетушкою живуть і досі. Та чомусь не тішать маму мрії про щасливе майбутнє та спокійну старість.
3. Технологія «Обмінюйтесь думками»
- Яке у вас враження після прослуханого?
- Які почуття викликала у вас ця казка? Скористайтеся словами допомогою (таблиця). Може це було не одне почуття, а декілька.
сум радість біль злість переживання жаль полегшення сором задоволення співчуття
|
- Чи змінилося ваше ставлення до Щебетушечки? Чому?
- Чому ви змінили свою думку і ваші симпатії тепер на боці Похмурочки?
- Як ви думаєте, чому не тішать маму думки про спокійну старість?
- Чи буде казка «Дві доньки» відповіддю на питання, яке виникло на початку уроку? Що важливіше: говорити красиві слова, чи робити красиві діла?
- Чи можемо ми відкорегувати вислів і сказати так:
Гарні не красиві слова, а красиві діла ?
4. Фізхвилинка (у колі)
Самостійне читання дітьми.
— Скільки дійових осіб у творі?
3. Вибіркове читання.
Рефлексія
5. Робота в групах
- Попрацюйте в групах. Складіть розповідь, яка б підтвердила головну думку нашого уроку: Гарні не красиві слова, а красиві діла.
(роздаю картки з опорними словами)
1 група: не прибрав зошит; урок малювання; розлилися гуашеві фарби; всі співчували; дістав чистий зошит.
2 група: в клітці сумував горобчик; не хотів їсти; розвеселяли; відкрив клітку; полетів на волю.
Підсумок
- Як на вашу думку, з чим дружить краса? (з добром)
1. Робота з деформованими прислів’ями в парах
- Прочитайте прислів’я і доведіть, що вони стосуються теми нашого уроку.
диЛюна снакра не вас ломи, а бридоми миділа.
бреДо лоді биро лосмі.
Для мене сьогодні було важливим…
Я сьогодні зрозумів…
- Спочатку краса нашого класу – дівчатка - прикріплять сердечка. А тепер сила нашого класу – хлопчики – теж прикріплять свої сердечка.
- Наш урок добігає до кінця.
-
- Наш урок пройшов не марно і приніс радість від отриманих нових знань. Але всім нам варто задуматись, що
Один рік має 365 днів.
Кожен день – 24 години.
Кожна година – 60 хвилин.
Отже, рік має 525600 хвилин.
Як багато часу дає нам життя!
Але яку частинку цього часу ми приділяємо добрим справам?!...