урок з літературногочитання 4 клас "Котова наука" О.Пчілка

Про матеріал
Конспект уроку з літературного читання для учнів 4 класу за темою: "Котова наука" О.Пчілка
Перегляд файлу

Літературне читання              4 клас

Тема : Олена Пчілка «Котова наука»

                                           Підготувала                                                                                                              Попільніченко Оксана Григорівна                                                                         вчитель початкових класів Лубенської ЗОШ I-IIIст.№1


Літературне читання

Тема Олена  Пчілка "Котова  наука"

Мета: формування предметних компетентностей :  збагатити знання учнів про життя і творчість Олени Пчілки; вдосконалювати вміння виразно читати байку, характеризувати дійових осіб, визначити суттєві ознаки байки; розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення, знаходити головну думку твору, висловлювати моральні судження, сприяти розвитку читацької компетентності учнів ; удосконалювати навички читання твору у особах, добираючи відповідну інтонацію;  виховувати почуття відповідальності і справедливості.

         - формування ключових компетентностей :

спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття;

         уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

         комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

         загальнокультурної: оцінювати досягнення видатної української поетеси  Олени Пчілки;, формувати оволодіння вітчизняною культурною спадщиною;

громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: презентація до уроку, тести.

Тип уроку: комбінований

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна

Інтерактивні технології:  робота в групах і в парах,  вправа «Очікування», вправа незакінчене речення

  Хід уроку

 І. Організація класу до роботи.

-Діти, подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхніться.

Девіз нашого уроку:Слайд2

            Виразно читаємо,
 Чітко розповідаємо,
 Мовлення своє розвиваємо.

Правила вихованих учнів Слайд3

  • Правило піднятої руки.
  • Дружня співпраця у парах, групах.
  • Уважно слухати вчителя і учнів.
  • Активно і творчо працювати.

Вправа «Очікування». Слайд 4

- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими, мислячими і старанними.

ІІ.Читацька  розминка

  1. Вправа для зору Слайд5

- слідкуйте за ручкою не рухаючи головою

2.  Вправа для дихання

  • свічку  задути, 
  • понюхати  квітку,

3.Вправа для швидкосі  читання Слайд6

-гра «впіймай слово»

-гра «читай за стрілкою»

-гра «читай швидко»

4.Гра «Актори» Читання  з  різною  інтонацією (запитально, оклично) Слайд9

  • Чуже  бачить  під  лісом, а свого  не  бачить  під  носом.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1Фронтальне опитування Слайд10

-Інсценізація байки.
Л. Глібов «Зозуля і Півень» .

-  За що хвалили одне одного Півень і Зозуля? ( За те що Півень хвалить Зозулю, а Зозуля Півня)

-  Як Зозуля вихваляла спів Півня?  Прочитайте.( - Як ти співаєш, Півне, веселенько…- Тебе я слухала б довіку , куме мій,аби б хотів співати…)

-  Якими словами звертався Півень до Зозулі? (Зозуленько, зіронько моя, голубонько, кралечко, моя перепеличко, жар – птиця.)

-  Хто почув цю розмову? Що сказав Горобець, почувши ці розмови? (Почув розмову Горобець, послухав трохи їх та й каже: - Годі вам брехати та одно другого знічев’я вихваляти!)

-  Де у байці міститься повчання?

-Які слова з цього повчання стали прислів'ям?

- Як ви його розумієте? (За що ж, - хто- небудь попитає,–

                                            Зозуля Півня вихваляє?

                                            За те, що Півень годить їй

                                            та потакати добре вміє:

                                            рука, як кажуть, руку миє.

Прислів’ям стали слова « Рука, як кажуть, руку миє.» Один другого вихваляють за те. що Півень годить Зозулі, а Зозуля Півню.)

-  Як ви вважаєте, ці слова стосуються птахів?

-Чи автор мав на увазі когось іншого? (Ці слова не стосуються птахів. Автор мав на увазі людей.)

III. Актуалізація опорних знань учнів 
1. Гра «Мікрофон» Слайд 11

- Як називають авторів байок? (Байкарі.)

-- Хто був першим байкарем свіу? (Езоп – Старод. Греція

- З якою байкою Езопа ми ознайомилися? («Двоє приятелів і ведмідь»)

-Яка мораль цієї байки?

- Кого вище знаєте з байкарів? А байки які?

-Хто найчастіше буває героями байки?

- Що ж таке байка? (Байка – невеликий , найчастіше віршований твір повчального змісту.)

З яких частин складається байка?

- Як називається повчальний висновок байки? (Мораль)     

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

1Бесіда

-Відгадайте загадку: Слайд

Коло бабусі

сидить дід у кожусі.

Проти печі гріється,

Без водички миється. (Кіт)

— Сьогодні ми докладніше ознайомимося з творчістю української письменниці Олени Пчілки. 

І прочитаємо байку «Котова наука» Слайд20

2. Проблемне питання

- Як ви гадаєте про що йтиметься в цій байці?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Робота в групах

1) Ознайомлення із біографічними відомостями поетеси Олени Пчілки. (демонстрація портрета) презентація Слайд21

2) Гра «Навчаючись навчаю» (вивч. біографії письмен.)(. Слайд29)

  • Де і коли народилася?
  • Сім’я Олени Пчілки
  • Ким вона була?
  • Як виникло літературне ім’я?
  • Які твори видала?

1  Олена Пчілка народилася 1849 року в містечку Гадяч на Полтавщині в родині небагатого поміщика Драгоманова. Початкову освіту здобула вдома. Батько прищепив її любов до літератури, до української народної пісні, казки, обрядовості. З 12 літ віддали дівчинку навчатися до київського пансіону («Зразковий пансіон шляхетних дівчат»). Працювала викладачем у гімназії  після значення університету.

2  Олена Пчілка – це літературне ім’я. Справжнє ім’я Ольга Петрівна Драгоманова (по чоловіку Косач). Одружилася із Петром Косачем. Сім’я виростила двоє синів та  чотири дочки, серед них була Лариса – Леся Українка. Найбільшим щастям для дітей Олени Пчілки, які росли під наглядом няньок, було гратися в присадибному садочку, де ще дід поставив кілька вуликів. Як згадувала пізніше письменниця «письменницький псевдонім позичила я від тих добре знайомих пчілок».

3  Олена Пчілка була етнографом – записувала пісні , обряди, народні звичаї, збирала зразки народних вишиванок, писала і друкувала  свої твори у різних журналах. На 80 – ті роки припадає початок видавничої діяльності Олени Пчілки. Вона опублікувала збірник (1880) «Співаночки». Виходить її збірка (1886) в м. Києві «Думки-мережанки». Одночасно із своєю дочкою Лесею Українкою надсилають свої вірші до львівського журналу «Зоря». У 1906р. заснувала журнал для дітей молодшого і старшого віку «Молода Україна».         

 Померла 4 жовтня 1930р в. м. Києві, де і похована.

VI.Опрацювання  байки  Олени  Пчілки "Котова  наука".

1.Слухання  байки. Слайд30

- Хто є головними персонажами байки?

2.Словникова  робота. Слайд31

Хижа – будівля.

Розманіживсь – розслабився.

Лихословив -  висловлюватися грубо.

Далебі̍ - вставне слово, справді.

Байдикувати- ледарювати.

Схаменутись - отямитись

-Прочитайте  *найкоротше  слово, *найдовше, *тільки дієслова.

-Яке слово складається з двох?

-Що воно означає?

-Як ви розумієте вислів : «Ловити Гави». Слайд38

-Які  вам ще не зрозумілі слова?

3. Робота в парах. Читання байки учнями в парах. Слайд

-  Визначте де чиї слова .

-У якій частині мораль байки?

Фізкультхвилинка

4.Відтворення  змісту  байки за  запитаннями.

-  Як   котик  відпочивав?

- За  що  сварив Петрусь  кота?

- Чи  погодився  Мурко  із  зауваженнями?

- Які  зауваження  котик  сам  зробив  хлопчикові?

5.Визначення  характеру вдачі  героїв  байки. Слайд34

- Яким у байці зображено Мурка та Петруся?

— Які людські вади засуджує автор?((лінощі,дорікання,не справедливості) 

- Чи  впізнає  хтось  з  вас  себе  в  цих  героях?

Котик                       безтактний

                                 правдивий

                                 сміливий

                                лінивий           

Петрусь                  справедливий 

6. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання. Слайд 

Зачитайте .

— Де ходив кіт? 

— Як він відпочивав? 

— З ким його порівнює автор?

- Виберіть і прочитайте речення, що має звертання.

- Відшукайте питальні речення. 

— За що Петрусь Мурка сварив? 

— Що на це відповів кіт? 

— За що докоряв хлопчикові?

7.Визначення головної думки байки. 

— Чому байка називається «Котова наука»?

-Які людські вади засуджує автор?

(Автор засуджує багато людських вад: лінивство, лихослівство, дорікання, самовпевненість та нещирість)

- А від чого застерігає нас? 

— У яких рядках міститься мораль байки?

-Головна думка байки?

-Як ви зрозуміли ці слова?

8.Читання в особах Слайд36

- Як називається байка прочитана на уроці?

- Хто є автором байки «Котова наука»?

- Хто є героями байки «Котова наука»?

9.Робота за ілюстрацією. 

— Розгляньте ілюстрацію до цієї байки. 

— Кого художник зобразив на ілюстрації? Опишіть.

-Які кольори він використав? 

— Яким рядкам байки відповідає ілюстрація? 

— Які малюнки створили б ви за сюжетом байки? 

10. Виберіть прислів'я,  яке  розкриває  головну думку  байки. Обґрунтуйте  свою  думку. Слайд39

Не  ласкаве  слово  хороше, а правдиве.

На  язиці  густо,  а  на  ділі  пусто.

Чуже  бачить  під  лісом,  а  свого  не  бачить  під  носом.

Ледачому  завжди  важко.

11. Виконай завдання.

Тести

1. Текст "Котова наука" — це...

а) казка;

б) байка;

в) вірш-смішинка.

2. Повчальний висновок байки називають...

а) кінцівкою;

б) мораллю;

в) прислів'ям.

3. Дійовими особами байки є ...

а) Петрусик, кіт Мурчик;

б) Петрусик, котик, миші;

в) Петрусик, котик Мурко.

4. Поведінку Петруся автор...

а) схвалює;

б) засуджує;

в) висміює.

5. Головну думку байки "Котова наука" виражає прислів'я...

а) "Чужому лихові не смійся";

б) "Щоб других вчити, треба самому вміти";

в) "Чуже бачить під лісом, а свого не бачить під носом".

   12.  Вправа «незакінчене речення» Слайд

Я б порадив Петрусикові… 

Я б дала пораду Петрусикові не обмовляти інших. Не можна дорікати комусь за лінощі, а тим часом самому не виконувати завдання. Також Петрусику треба бути самокритичним та більше працювати. Щоб стати прикладом для інших.

VІI Підсумок уроку Слайд

 

VІІI. Рефлексія. Слайд

  • Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
  • Що, на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?
  • Чи виправдалися ваші очікування?

Гра «Закінчи речення»

- Сьогодні на уроці я вчився...

 ( Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я…» ).

  • Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.

 IX. Оцінювання.

X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  (с. 121–123). Слайд48

Середній рівень: виразно читати байку, вміти ставити запитання до змісту байки та давати відповіді на них.

Достатній рівень: проілюструвати байку , читати в особах.

Високий рівень: підготуватись до інсценізації байки, написати невеличкий твір-міркування на тему «Чого навчила мене ця байка?» Пам’ятайте, що у тексті-міркуванні обов’язково повинні бути його складові: твердження, доказ, висновок.

 

 

 

1

 

docx
Додано
12 січня 2022
Переглядів
733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку