Потрібно : узагальнити знання учнів про практичне застосування зв'язку дій віднімання і додавання для перевірки обчислень; закріплювати вміння обчислювати значення виразів з буквеними даними; знаходити периметр трикутника; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати старанність.
Назви чисел при відніманні. Перевірка віднімання додаванням. Знаходження значень виразів з буквеними компонентами. Периметр трикутника
мета: узагальнити знання учнів про практичне застосування зв’язку дій віднімання і додавання для перевірки обчислень; закріплювати вміння обчислювати значення виразів з буквеними даними; знаходити периметр трикутника; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати старанність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань (див. додаток на с. 12)
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
— Сьогодні ми закріпимо знання про дію віднімання, навчимося перевіряти віднімання додаванням, будемо вчитися знаходити вирази з буквеними компонентами, розв’язувати задачі на дві дії, знаходити периметр трикутника.
IV. Робота над темою уроку
1. Робота за таблицею
Зменшуване Від’ємник різниця
27 – 7 = 20
— Як називаються компоненти при відніманні?
— Вираз 27 – 7 також є різницею чисел 27 і 7.
2. Складання прикладу на додавання з прикладу на віднімання за зразком (с. 13, завдання 71)
— Що отримали, якщо до різниці додали від’ємник? (Зменшуване)
3. Розв’язування прикладів на віднімання з перевіркою за зразком (с. 13, завдання 72)
Висновок. Щоб перевірити віднімання додаванням, можна до різниці додати від’ємник. Якщо дістанемо зменшуване, то розв’язання правильне.
4. Самостійна робота (с. 13, завдання 73)
— Обчисліть і виконайте перевірку.
5. Складання, аналіз, розв’язування задач за короткою умовою (с. 13, завдання 75)
Розв’язання до першої задачі записати виразом самостійно.
Розв’язання
24 + 9 – 13 = 20 (кг)
Перевірка виконаної роботи.
— Складіть умову до другої задачі.
Було — ?
Відрізали — 4 м і 5 м
Залишилось — 12 м
— Складаємо схему:
– 4 – 5 =12
— Якою арифметичною дією розв’яжемо задачу? (Відніманням)
— Чому? (Відрізали, отже стало менше.)
— Який компонент дії віднімання невідомий? (Зменшуване)
— Як знайти зменшуване? (До різниці додати від’ємник.)
— Назвіть різницю. (12) Від’ємник. (4; 5)
— Отже, щоб знайти, скільки метрів тканини було, треба (12 + 4 + 5).
— Запишіть розв’язання в зошити.
— Зачитайте відповідь.
Фізкультхвилинка
V. Розвиток математичних знань
1. Знаходження значень виразів з буквеними компонентами
Пояснення вчителя
— Обчисліть вираз: 24 – 8.
— Знайшовши значення виразу і поставивши знак рівності між виразом і його значенням, що ми одержали? (Рівність)
— Чим відрізняється вираз від рівності? (У цьому записі не може бути знака «=», а так само знаків «більше» чи «менше» — це буде нерівність.)
— Що спільного у виразі і рівності? (Рівність складається з виразу і числа, чи двох виразів.)
— У даному виразі, замініть від’ємник буквою а. (24 – а)
— Чим відрізняється цей вираз від попереднього? (Попередні вирази складалися тільки з чисел — це числові вирази.)
— Замінивши число буквою, ми одержали буквений вираз. Значення буквених виразів можна знайти, якщо дано значення букви.
— Самостійно задайте значення букви та знайдіть значення даного буквеного виразу.
— Що потрібно зробити, щоб знайти значення буквеного виразу?
Перевірка обчислень.
— Назвіть значення букви і значення буквеного виразу при даному значенні букви.
Висновок. Як бачимо, кожен учень задав букві свого значення, відмінного
від інших, і одержав значення буквеного виразу, відмінне від значень інших
учнів. Який висновок можна зробити? (Букві можна надавати будь-якого значення. Значення буквеного виразу залежить від значення букви.)
— Таким чином, буквені вирази мають безліч розв’язань при різних значеннях букви. Якщо ми задамо букві 10 значень, буде і 10 розв’язків.
2. Тренувальна вправа (с. 13, завдання 74)
3. Робота над геометричним матеріалом (с. 13, завдання 76)
— Виміряйте довжини сторін та знайдіть периметри трикутників.
— Порівняйте довжини найбільших сторін трикутників.
— Порівняйте периметри трикутників.
4. Завдання з логічним навантаженням (с. 13, завдання 77)
Відповіді: 25; 27; 52; 57; 72; 75.
VI. Підсумок уроку
— Як перевірити дію додавання?
— Як перевірити дію віднімання?
— Що таке периметр? Як знайти периметр?