КЗ «Маріупольський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів – заклад дошкільної освіти №39 імені В. Є. Прокопенка
Маріупольської міської ради Донецької області»
6 клас
Конспект уроку математики з елементами STEAM-освіти.
Тема: «Відношення та пропорції. Відсоткові розрахунки. Металургійна «їжа»
Мета.
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна: виховувати активність, дисциплінованість, самокритичність, самостійність, колективізм, взаємоповагу, уміння вислухати інших, здорове суперництво, інтерес до математичних знань, патріотизм, почуття господарського ставлення до земних ресурсів та вміня поважати працю інших.
Тип уроку: інтегрований урок узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок учнів з впровадженням елементів STEAM-освіти.
Форми організації уроку: індивідуальна, групова, фронтальна.
Методи навчання:
Обладнання уроку: гаджети, циркуль, лінійка, ПК, мультимедійне обладнання, презентація до уроку, роздатковий матеріал, конструкторські моделі.
Структура уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Активізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
ІV. Перевірка домашнього завдання
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
VІІІ. Рефлексія
Хід уроку.
Науки настільки пов’язані між собою,
що легше вивчати їх всі відразу,
ніж будь- яку з них окремо від інших.
Рене Декарт
І. Організаційний момент. (Рапорт чергових. Клас поділений на дві групи)
Слайд 1. Вступне слово вчителя.
-Доброго дня, дорогі діти. У нас сьогодні незвичайний урок, тема якого «Відношення та пропорції. Відсоткові розрахунки», «Металургійна «їжа»
-Як ви гадаєте, яка мета уроку?
-Так, ви повинні узагальнити свої знання з розв’язування задач на відсоткові розрахунки, відношення та пропорції, а також з’ясувати де і як можна використовувати вивчений матеріал у повсякденному житті, опанувавши тему «Металургійна «їжа» та які існують професії на заводах металургійної сфери.
Слайд 2.-Епіграфом до уроку я обрала слова відомого вченого Рене Декарта «Науки настільки пов’язані між собою, що легше вивчати їх усі відразу, ніж будь- яку з них окремо від інших»
-Отже, сьогодні у нас на уроці функціонують два приватних підприємства, «Завод «Донецьксталь» та «Арсілор Міттал». Кожне з підприємств має свого директора, бухгалтера, економіста, експертів та робочий персонал.
Слайд 3. -ПП «Завод «Донецьксталь» займається добутком необхідних матеріалів для виготовлення сталі та їх транспортировкою.
ПП «Арсілор Міттал» спеціалізується на виготовленні сталі та необхідних елементів для неї.
Підприємства зареєстровані з 2018 року і тісно співпрацюють з вчителями та між собою. На своїх акціонерних зборах вони обрали директорів.
Тож, очолює ПП «Завод «Донецьксталь» - (діти представляють директора)
Директор фірми «Арсілор Міттал» - (представлення директора)
Дякую!
ІІ. Мотивація навчання
Вчитель.
-Шановні керівники підприємств, сьогодні ви отримуєте замовлення від Олександрівської ОТГ на видодобуток, транспортировку сировини та виготовлення сталі на спорудження дитячого майданчика в місті Маріуполь! Керівники, отримайте замовлення та ознайомте з ним своїх працівників.
Чи спроможні ви виконати це замовлення з якісної сировини, з мінімальними витратами та за короткий час? Доведіть!
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель.
-Тож перевіримо ваші професійні знання та вміння. Правильність їх виконання ви будете відмічати в атестаційних листах. До дошки підуть 2 працівники та обчислять … Час виконання даного завдання висвітлюється на дошці (за допомогою електронної дошки Classroomscreen.com).
Задача №1.Під час виготовлення 2 тон чавуну виділяється 3400 м3 газу. Скільки тон чавуну ми отримуємо, якщо газу виділиться 42500 м3 газу?
2 тони – 3400 м3 газу
Х тон – 42500 м3 газу
; Х = ; Х=25 тон чавуну
Задача2. Доменна піч за формою нагадує велику круглу вежу. Вона сягає 35 м у висоту і має 3000 м3 корисного об’єму. Якою повинна бути доменна піч, щоб її корисний об’єм складав ?
35 м – 3000 м3
Х м - 4800 м3
35/Х=3000/4800 3000Х=35*4800 Х=(35*4800)/3000=56 м
Відповідь: 56 метрів
Слайд 4. Всі інші працівники закінчать речення….
Усне опитування учнів.
Виконати СР:
Слайд 5. «Завод «Донецьксталь». складають «Асоціативний кущ» до слова «пропорція», «Арсілор Міттал» виконують тестові завдання.
(завдання висвітлюються на дошці за допомогою презентації).
В цей момент перевірити роботу учнів на дошці!
Виконання тестових завдань – СР (перевірка на екрані)
А |
Б |
В |
Г |
9,00 |
0,9 |
0,09 |
0,009 |
А |
Б |
В |
Г |
730 |
73 |
0,73 |
7,3 |
А |
Б |
В |
Г |
200% |
2% |
20% |
0,20% |
(Самоперевірка тестів на екрані)
Вправу «Асоціативний кущ» перевірити фронтально (МАСШТАБ, СИМЕТРІЯ, ВІДНОШЕННЯ, ДРІБ, РІВНІСТЬ… )
Вчитель. За правильні відповіді поставте по 1 балу у свої атестаційні листи
Вчитель. 2 працівники на дошці підготують звіт про заробітну плату робітників. А ми перевіримо домашнє завдання.
ІV. Перевірка домашнього завдання
2 учні на дошці розв’язують задачі
(22%=0,22; 10 000*0,22=2200; 10 000-2200=7800 грн)
(4173-3723=450, 450/3723=12,08%)
Слайд 6. Клас відповідає фронтально ( перевірка д/з)
S=ав=20*5=100 м2 – площа поверхні прокату
S=ПR2=3,14*2,52=3,14*6,25=19,625 м2 – площа 1 даху
100:19,625=100000/19625≈5,09555 – тобто, 5 дахів
Відповідь: 5 дахів
1) 38*0,75=28,5т залізорудного концентрату
2)5 т шихти – 1,5 т суміши концентрату
Хт шихти – 28,5т суміши концентрату
;
Х = ;
Х=95т.
Відповідь:95 т шихти
Вчитель. Тож, можна зробити висновок, що завдяки нашому збагаченню корисними копалинами, ми можемо забезпечувати заводи усіми необхідними елементами.
Колективна перевірка виконаних завдань на дошці.
2 учні працюють на дошці:
1) *100=*100=70%)
Питання для розуму
Слайд 7. Які корисні копалини потрібні для виготовлення агломерату? (аглоруда, залізорудний концентрат, флюсовий вапняк, коксовий дрібязок або енергетичне вугілля та повернення (дрібний агломерат і шихта, що не спеклася)
Слайд 8. В яких областях України знаходяться великі металургійні заводи? Показати на мапі!!!! (Донецька, Дніпропетровська, Запоріжська, Луганська)
Слайд 9. Де на території України та нашого краю знаходяться великі місця народження вугілля? Показати на мапі. (Донецька та Луганська області, м. Донецьк, м. Луганськ, м. Горловка та інші)
Слайд 10 В якій промисловості, крім металургійної використовують вугілля? (хімічна промисловість, а також витягу з нього корисних елементів)
Вчитель. Дякую за ваші відповіді.
Колективна перевірка виконаних завдань на дошці
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Слайд 11 Вчитель. Допоможіть отримати інформацію та виконайте завдання, відсканувавши QR-коди (робота в групах)
Задача1. Побудувати кругову діаграму розміщення місценародження корисних копалин на Україні, якщо горючі копалини, рудні копалини, нерудні копалини та гідромінеральні ресурси, відносяться, як 8:5:4:1.
(Перевірка розв’язку колективна. Нехай коефіцієнт пропорційності дорівнює х, тоді різні види копалин займають відповідно 8х, 5х, 4х, 1х, частин всіх лісів країни. 1ціле коло - 3600, тому маємо рівняння
8х+5х+4х+х=360
18х=360
х=20
8х=20*8=1600
5х=20*5=1000
4х=20*4=800
х=200
Виконуємо побудову діаграми.)
Задача2. Побудувати кругову діаграму складу вуглеродної сталі на заводі, якщо відношення заліза, вуглероду, кремнію, марганцю, сіри та фосфору дорівнюють 5:0,1:0,05:0,05:0,02:0,08.
(Перевірка розв’язку колективна. Нехай коефіцієнт пропорційності дорівнює х, тоді відношення елементів займають відповідно 5х, 0,1х, 0,05х, 0,05х, 0,02х, 0,08хчастин всіх елементів. 1ціле коло - 3600, тому маємо рівняння
5х+0,1х+0,05х+0,05х+0,02х+0,08х=360
виконуємо побудову діаграми.)
Вчитель. -Щось я втомилася!....Чи дотримуєтеся ви на своїх підприємствах правил охорони праці, відпочинку, оздоровлення?
-Чи проводити фізкультхвилинки?
-Покажіть! Адже здоровий робітник – запорука якісної продукції!
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки - раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
Вчитель. Дякую! Працюємо.
Колективне розв’язування задачі.
Задача. Ширина класної кімнати 6 м, довжина 8м, висота 3 м. В класі присутні 20 людей. Скільки об’єму повітря приходиться на 1 людину?
3) 6х8х3=144 (м3)
4) 144:20=7,2(м3)
Відповідь: 144 м3 – об’єм повітря, що знаходиться в класній кімнаті, на одну людину в класі припадає 7,2м3 повітря. А за санітарними нормами мінімальний об’єм повітря складає 6 м3. Ось чому ви комфортно почуваєтеся на уроках у школі.
Робота в групах
1.Територія складу рулонів тонколистового прокату на заводі «ПАО ММК ІЛІЧА МЕТІНВЕСТ» на плані масштабу 1:5 000 000 000 має форму прямокутника зі сторонами 1см і 0,5см. Яку площу він займає на місцевості? (S= 1*0,5=0,5см2
0,5*5 000 000 000=2 500 000 000см2= 250 000м2= 0,25км2 )
2. Територія складу слябів на плані масштабу 1:5 000 000 000 має форму квадрата зі сторонами 2 см. Яка його площа на місцевості?
(S=2*2=4см2
4*5 000 000 000=20 000 000 000см2= 2 000 000м2 = 2км2 )
Вчитель. -Який склад має на місцевості більшу площу?
Вчитель. -Я впевнилася, що на ваших підприємствах працюють справжні фахівці! Будь ласка, приступайте до випуску продукції.
Слайд 12. Робота в групах!!! Вимірюємо, обчислюємо, проєктуємо, будуємо. (На екрані висвічується час виконання вправи за допомогою електронної дошки Classroom.screen.com).
І гр.
ПП «Донецьксталь»
Замовлення
«Олександрівська ОТГ»
(Відповідь: 1) 24*8/20=9,6 годин на видобуток вугілля та 24*5/25=4,8 години на видобуток руди; 2) 24*8/30=6,4 годин, 24*5/40=1,2 години, 3) 48*2,5/40=3 години, 24*2,8/24=2,8т, 4) своєчасно оголошувати закупівлі та оформлювати договори на постачання сировини до підприємств, дотримуватись норм ОБВР та інструкцій з охорони праці та преміювання працівників, 5) Донецька, Луганська області, 7) візьмемо дитячий майданчик, який на місцевості має розміри 10мх15м)
Замовлення
«АрсілорМіталл»
(Відповідь: 1)8*30/1=240 год = 10 діб, 2) 0,2*28/40=0,14 год.)
Слайд 13 Розв’язки та виступи учнів
VІ. Підсумок урок
Вчитель.
Слайд 14 -Дякую!!! Ви кваліфіковано виконали замовлення! Тож підведемо підсумки.
Зверніть увагу, які предмети сьогодні на уроці були інтегровані і яку роботу ми з вами виконали
№ |
Навчальні предмети |
Діяльність учнів |
1 |
Математика |
Розв’язування задач на відношення, пропорції, відсоткові розрахунки, масштаб, фінансову грамотність |
2 |
Географія |
Вивчення теми «Металургійне господарство в Україні» |
3 |
Інформатика |
Робота з програмами «Сканування QR-кодів», побудова діаграм |
4 |
Технології |
Проектування, конструювання макетів |
Повернемося до епіграфу уроку! Рене Декарт був правий! Дійсно….
«Науки настільки пов’язані між собою, що легше вивчати їх усі відразу, ніж будь- яку з них окремо від інших»
Вчитель. Макети підготували, заміри виконали, обчислення провели і найголовніше – результат. Ваші оцінки за урок (підрахували)
Слайд 15 VІІ. Рефлексія
Слайд 16 VІІІ. Домашнє завдання
Підручник: О.С.Істер «Математика, 6 клас», повторити §20-32, виконати завдання для перевірки знань №4 ( стор 126), №5 (стор 158)
Вчитель: Урок закінчено. Дякую за співпрацю!
Додатки
Атестаційний лист
№ |
Завдання |
Кількість балів |
Оцінка |
1 |
Вправа «Закінчити речення» |
1б |
|
2 |
«Асоціативний кущ» |
1б |
|
3 |
Тести |
1б |
|
4 |
Розв’язування задач |
2б |
|
5 |
GR-код, діаграма |
3б |
|
6 |
Проєктування, конструювання, обчислення |
4б |
|
|
Всього |
12б |
|