Урок з математики "Множення багатоцифрових чисел"

Про матеріал
Тема: « Закріплення ділення багатоцифрового числа на двоцифрове. Розв’язування задач і прикладів» Мета: закріпити навики ділення багатоцифрового числа на двоцифрове, формувати історичний кругозір на матеріалі конкретних фактів з історії Запорізької Січі, показати взаємозв’язок математики з літературним читанням, виховувати інтерес до вивчення історії свого краю.
Перегляд файлу

Тема: « Закріплення ділення багатоцифрового числа на двоцифрове. Розв’язування задач і прикладів»

Мета: закріпити навики ділення багатоцифрового числа на двоцифрове, формувати історичний кругозір на матеріалі конкретних фактів з історії Запорізької Січі, показати взаємозв’язок математики з літературним читанням, виховувати інтерес до вивчення історії свого краю.

Обладнання: таблиця « Алфавіт» ( з № знаками), схема Запорізької Січі, маяки, маршрути: « У морський похід», « На козацькому кордоні», « У ворожому таборі», « Від першого гетьмана до останнього»; таблиці до задачі, таблиця до усного рахунку, пісня « Гей, шуми, великий луже…».

Хід уроку

І Організація класу.

ІІ. Оголошення теми уроку.

-Тема нашого уроку « Закріплення ділення багатоцифрового числа на двоцифро-ве. Але урок буде незвичайний, бо на ньому ми здійснемо подорож на Запорізь-ку Січ. На уроках позакласного читання ми читали твори про козаків . Сьогодні ми познайомимось і з історією про козаів і їх гетьманів. У подорож  ми вирушимо 4 маршрутами. ( маршрути на схемі Запорізької Січі)

ІІІ. Робота над темою уроку.

-Було це понад 500 років тому. На острові Хортиця козаки утворили власну козацьку державу – Запорізьку Січ, яка проіснувала понад 200років.

 

-    Перед тим як ми разом з козаками вирушимо у морський похід проти турків давайте дізнаємось, хтож був першим гетьманом Запорізької Січі:

-    Користуючись таблицею алфавітом ( з №) проведемо  усний рахунок і назвемо гетьмана.

« Ланцюжок»

-Вам потрібно обчислити вираз та поставити відповідну букву біля відповіді.

 


90:30=       

110: 10=      11И

1450:50=     29Ш

540:30=       18н

420:60=      

99:33=         

560:80=       

810:30=       27Ц

1240:40=      31Ь

300:20=        15К

660:60=        11И

154:11=        14 Й


 

-Дмитра Вишневецького вважають засновником Запорізької Січі. Багато років життя він присвятив боротьбі з турками , татарами. Татарські загони розбили військо Вишневецького, схопили ватажка і віддали туркам. За наказом турець-кого Султана Вишневецького підвісили за ребро на стіні султанського замку. Так загинув перший гетьман Запорізької Січі.

- у якому творі ви знайомились з Байдою Вишневецьким? (козацький рід (казка)

І У Морський похід.

Задача

      Гетьман Петро Сагайдачний мав у своєму війську 21000 козаків. Він збирався вирушити у морський похід на козацьких човнах-чайках, кожен з яких вміщує по70 чоловік. Скільки йому потрібно було човнів

21000:70=300 (чов.)

Задача2

          Але човни треба збудувати. У будівництві однієї чайки брали участь 60 чоловік. Скільки човнів могли збудувати одночасно козаки із війська Сагайдачного?

21000:60=350( човн.)

-А зараз розділимось на 2 групи.

І гр.                                                                  ІІгр

Задача 3                                                            задача4

Одного разу, щоб непомітно обійти          Було – 300 ч.

 сторожу, гетьман Сагайдачний                  Вийшло – 15 ч.

вивів у море 7 частину козаків на 15          Залишилося -?

Човнах, висадив їх на берег і дав наказ     1)300-15 =285(ч.)-залишилося

Волоком перетягти по піску. Скільки        2) 285: 15=19( раз)

Козаків перетягували 1 човен?                    Відповідь: у 19 разів більше

1) 21000: 7=3000 (коз.)-на 15 човнах          залишилось човнів, ніж вийшло.

2) 3000:15=200(коз.) –перетягували

 1 човен.

ІІ На козацькому кордоні.

                                          Запорізькі козаки намагалися надійно захистити

                                       Свої кордони глибоким яром, гострим частоколом.

                                                  Для сторожових козаки ставили так звані

                                    «фігури».Це був ряд смоляних бочок, поставлених

                                    Певним чином, які запалю  вались сторожею, щоб

                                       попередити козаків про напад ворога.

 

Одночасно записує               Спочатку ставили 6 бочок « насторч» у коло і обв’язували 1 учень на дошці                смоляними канатами, на них ставили друге коло з 5 бочок,

6+5+4+ 3+2+1=21боч.       на нього третє – 4, четверте- з 3і п’яте- з 2. На гору ставили

                                             1 бочку без дна.

                                              В порожнечу наливали смолу, протягали довгий

                                             мотузок,

                                            до якого прив’язували віхоть соломи. Це були так

                                           звані козацькі «маяки».

  • А в якому творі ви вже знайомились з ними? ( Як козаки воювали)
  • Це своєрідний світловий телеграф.

Горів 1 маяк – ворогів небагато,

          2          - перейшов кордон,

           3         - великі сили загарбника.

Задача 5

Козаки вирили рів, привезли 231б.Скільки вони фігур повинні збудувати?

6+5+4+3+2+1=21(б.)-для 1 фігури

20) 231:21=11(фіг.) –повинні збудувати.

ІІІ. У ворожому таборі.

    Найближчими сусідами запорізьких козаків за місцем проживання були татарами. Вони вели теж свої розрахунки.

Задача 6

Кожен воїн повинен був мати пере перед походом колчан із 18 стрілами  і 2 мотузки по 12м для в’язання невільників. Чи вистачить 840км мотузки для татарського війська із 35000чоловік?

1)12*2=24(м)- для 1 воїна 

2)840000:24=35000(чол.) –вистачить

Задача 7(усно)

На кожні 10 татар брали 1 казан для варки конячого м’яса. Скільки козаків повинні були мати татари у своєму війську?

35000:10=3500(козаків)

Фізкультхвилинка

Гра « Хоп»

  • Ми з вами будемо рахувати до 40, а числа , що діляться на 4 замінюємо вигуком « Хоп». Хто допустить помилку- вибуває з гри.

Задача8

Скласти задачу за таблицею і розв’язати її.

В 1 човні

Кількість човнів

Кількість чоловіків

Турецька галера

15

6750

Козацька чайка

10

750

ІV. Від першого гетьмана до останнього.

розв’язавши ось ці приклади, ви дізнаєтесь, хтож був останнім гетьманом на Запорізькій Січі.


Самостійна робота


1200:80

99:99

800:50

720:40

121:11

290:10

630:90

36:12

1320:60

990:30-2

300:20

231:21

280:20


 

      За наказом російської цариці Катерина ІІ у 1775 році Запорізьку Січ було зруйновано. Останнього гетьмана Петра Калнишевського імператриця заслала у Соловецький монастир, що на Білому морі. Замурований у темниці, він помер у 1803р. на 112 році життя.

    Так загинув останній гетьман війська Запорізького.

V. підсумок уроку

            Та українці  завжди повинні пам’ятати про славних гетьманів та відважних запорізьких козаків, які творили героїчну історію нашої держави.

           Наша подорож підійшла до кінця. Важким був шлях, але ви досягли кінцевої мети. Закріпили вивченний матеріал, показали хороші знання.

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Завдання додому.

Телеграма

Спасибі за дружбу з математикою. Запрошую на бал матемаьтичних знань, який відбудеться на наступному уроці.

                                                      Королева Математики

Пропуском на бал буде виконання вами домашнього

docx
Додано
11 квітня 2019
Переглядів
758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку