Урок-подорож з математики, мета якого:
Тема: Поняття про швидкість. Задачі на знаходження швидкості руху.
Мета:
Тип уроку: комбінований
Комплекс використаних методів та педагогічних прийомів:
інтерактивний: робота в парах, робота в групах, «мозковий штурм, технологія «мікрофон».
Обладнання: презентація Power Point, підручник «Математика» 4 клас М.В. Богданович, картки для роботи в парах, сигнальні картки.
Хід року
І. Організаційний момент
– Я хочу щоб ви налаштувалися на позитивні емоції. Посміхніться один одному і приготуйтеся до роботи. Адже на вас сьогодні чекає захоплююча подорож в незвідані космічні простори.
ІІ. Актуалізація опорних знань
– Щоб відправитися у мандрівку потрібно підготувати космічний корабель до відльоту.[Слайд 1] Щоб це зробити перевіримо чи правильно ви виконали домашнє завдання.
Вирази 488
5 т 970 кг + 56 ц = 11 570 кг = 11 т 570 кг
12 т – 3 ц 40 кг = 11 660 кг = 11 т 660 кг
15 км – 8 км 500 м = 6 км 500 м
12 км 390 м + 1 км 510 м = 13 км 980 м
– Зачитайте вираз відповідь якого є 13 км 980 м.
– Зачитайте вираз у якому 11 т 660 кг
‘Чому дорівнює різниця 15 км і 8 км 500 м? (6 км 500 м)
5 т 970 кг + 56 ц дорівнює…? (11 т 570 кг)
- На скільки більше і чого залишилося із корму?
Задача № 489
Відп. На 30 кг більше залишилося картоплі.
– Молодці, ви правильно виконали домашнє завдання і наш корабель готовий до запуску. Відправляємося на дослідження планет сонячної системи.
– Пригадайте, яка планета знаходиться найближче до землі? (Венера)[Слайд 2]
– Саме на цю планету ми з вами відправимося, щоб дізнатися про неї дещо цікаве. Щоб ці відомості стали нам відомі потрібно справитися з математичним диктантом. На це у вас буде 7хв. (Слайд 3)
– Обміняйтеся зошитами і перевірте диктант за відповідями .
– А тепер погляньте на Слайд 4 і знайдіть зайву величину. Запишіть собі її в зошит каліграфічно прописуючи кожну цифру. Далі за завданням слайду 5 розташуйте величини у порядку зростання і запишіть каліграфічно.
– Ви дуже добре справилися з усіма завданнями які чекали вас на планеті Венера – найгарячішій планеті сонячної системи. Ця планета як будь-яка пустеля абсолютно безплідна.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
А як вигадаєте чи швидко ми пересуваємося на нашому кораблі?
(Ракета)
Долає шлях вона за певний час,
То змагаючись з будь-ким із нас,
То вітер обганяючи, то хмарку здоганяючи.
Є вона і в кожного з нас,
І в машини, літака чи черв’яка,
У ракети, пароплава, і в жука. (Швидкість)
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про поняття швидкість. Навчитеся знаходити швидкість за відомими відстанню і часом. Будете розв’язувати задачі на знаходження швидкості.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тут також вас чекають цікаві завдання.
Розв’язання: 1200 : 2 = 600 (км)
Відповідь: за 1 год супутник пролітав 600 км.
Як знайшли швидкість супутника? ( Відстань, яку пролетів супутник треба поділити на час за який він летів)
Давайте спробуємо дати визначення швидкості (діти пропонують варіанти)
Порівняємо ваші визначення з тим що на слайді 10.
Отже: швидкість це відстань, яку долають за одиницю часу.
В математиці швидкість записуємо великою англійською літерою V,
Відстань- великою англійською літерою S,
а час – маленькою літерою – t,
а залежність між швидкістю V , відстанню S і часом руху t у математиці виражають формулою:
V = S : t
Запишіть каліграфічно цю формулу в зошит і запам’ятайте:
Щоб знайти швидкість треба відстань поділити на час.
З поняттям швидкості ми зустрічаємося дуже часто «швидкість літака», «швидкість автомобіля», «велосипедист рухався повільно», «пішохід рухався швидко». Швидкість вимірюють у різних одиницях: м/с, м/хв., км/год.
- Крім того що Сатурн має велику кількість супутників, це ще надзвичайно легка планета.
- Я сподіваюся що вам буде легко розв’язувати задачі що чекають вас на Сатурні.
Фізкультхвилинка
- Але спочатку відпочинемо і будемо рухатися далі.
а) Задача № 492
За даними таблиці знайдіть швидкість руху.
Перевірте свої результати (Слайд 12)
б) Задача № 495 /самостійна робота/
– Цю задачу я пропоную вам розв’язати самостійно.
/Учні з низьким рівне математичних знань під керівництвом вчителя/
– Отже з якою швидкістю летів супутник?(320÷4÷10=8 (км/с))
в) Задача № 493 /колективна робота за поданим планом/
– Що треба знайти, щоб відповісти на перше запитання задачі (на друге запитання)?
– Чи відомі ці числа?
– Чому дорівнює відстань, яку проїхав велосипедист? (72км)
– Скільки часу він був у дорозі? (6год)
– Як визначити швидкість велосипедиста? (Потрібно відстань поділити на час: 72÷6)
– Як визначити швидкість мотоцикліста? (Треба 100÷2=50 (км/год))
– Чи можемо тепер відповісти на третє запитання плану? Чому?
– що для цього потрібно зробити? (Від швидкості мотоцикліста відняти швидкість велосипедиста: 100÷2-72÷6=38(км/год))
– Що ж ви молодці. Тому ми можемо вирушати далі.
ІV. Розвиток математичних знань.
Далі ви будете працювати в парах. Завдання ви отримаєте на картках. Вам потрібно розв’язати приклади і розшифрувати слова.( Картки)
– А зараз кожна пара прочитає назву слова, які вдалося розшифрувати. І дасть визначення поняття.
(Трикутник, квадрат, ламана, відрізок, периметр, площа).
Трикутник – це многокутник, який має три сторони, три кути і три вершини.
Квадрат – це чотирикутник, у якого всі сторони рівні.
Ламана –
Відрізок –
Периметр –
Площа -
V. Підсумок уроку
– Ви добре впоралися з дослідженням планет і нам час повертатися на нашу планету, яка має назву? Ну звичайно це Земля, подивіться, який вона має вигляд. А чому її називають блакитною планетою?
Тому, що більшу частину Землі складає вода.
«Мікрофон»
– Отже, закінчилася наша пригода. Я думаю, що вам вона дуже сподобалася. Тож я хочу щоб ви дали інтерв’ю, пограємо в гру «Закінчи речення»:
Мені дуже сподобалося подорожувати разом з вами. Ви дуже добре виконували всі завдання. Сподіваюся що ви будете користуватися здобутими знаннями.
VІ. Домашнє завдання.
Ми ще звами не побували на двох планетах, тож на домашнє завдання ВАМ буде дізнатися інформацію про них і на наступний урок нам розповісти
(завдання диференційоване)
І – Розв’язати задачу № 498
ІІ. – Розв’язати задачу № 499, скласти і розв’язати задачу про швидкість космічної ракети.