Операції з багатоцифровими числами. Пам'ятки давнього Єгипту
Мета:
Розвивати обчислювальні навички, аналітичне мислення, геометричні поняття, кмітливість, уяву. Розвивати інтерес до історії, літератури, математики.
Виховувати активність, поважне ставлення до пам'яток минулого, бажання вивчати історію, математику, літературу.
Обладнання: відеофільм, фото найвідоміших прамід Єгипту, надруковані поетичні уривки про історію пірамід. Картки з умовами задач.
План уроку.
1 Повідомлення про тему уроку і його структуру.
2. Хвилина каліграфії. Бесіда про 7 чудес світу.
3. Ознайомлення з пірамідами. Усний рахунок.
4. Історія піраміди Хеопса. Множення б –ц чисел з нулем.
5. Гробниця Тутанхамона. Задача на зведення до 1 ускладнена.
6.Піраміда фараона Хефрена. Розв'язання геометричної задачі.
7. Підсумок. Пояснення прадавньго єгипетського прислів'я.
8. Самооцінка роботи.
1. Привітання.
Встаньте, діти, посміхніться
Всі до сонця потягніться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Девіз уроку для вчителя : «Якщо ви володієте знаннями, дайте іншим запалити від них свої світильники»
Девіз уроку для учнів: «Чомуб ти не навчався, пам'ятай, що навчаєшся для себе».
2. Читаємо початок нашої поеми:
Відомо, що в світі є різні країни,
Де історичні пам'ятки – руїни.
Де величні споруди височать в імлі.
Це справді дивовижнії куточки на землі.
Вступ. Сьогодні на уроці ми знов повернемось до країни, яка залишила нам багато міфів, легенд. Ми на уроці читання вже заглядали в цей дивний куточок землі. Це – Єгипет. Згадайте, в якиїх творах відбулося відкриття Єгипетського царства? Давайте продовжимо пошук нових таємниць цієї дивовижної країни, а також будемо закріплювати вміння виконувати дії з б-ц числами, розв'язувати задачі. Почнемо.
Одночасно ми будемо читати уривки з поеми невідомого автора. Строфи відділені одна від одної. Поступово ознайомимся з текстом. Опрацювання буде колективне, я дуже сподіваюсь, що всі ви активно залучитесь до роботи і адекватно зробите оцінку її. Згодні?
Тоді поїхали.
Хвилинка каліграфії.
Цифру цю зустрінеш в нотах, в кольорах веселки є.
Стільки ж днів і тиждень має, в кожного – ім'я своє.
Цифра ця відома всім. Дійсно так, це – цифра ? 7
Поміркуйте: якщо 15873 х 7 = 111 111 , то скільки буде
15873 х 49 = ? доведіть
Запишіть це число, визначте число одиниць, сотен і тисяч. 777 777 ( самооцінка).
Вчитель. Популярність сімки давно відома. А чому? Сім нот, сім кольорів веселки, сім раз відміряй, а один відрізай. Один з плошкою, а семеро з ложкою. Виявилось, що число 7 відповідає обсягу короткотривалої пам'яті. Людина спроможна швидко і надовго запам'ятати саме таку кількість.
В світі існує також 7 чудес, пам'яток , створених людством.
3. Читаємо
Їх будували як гробниці для фараонів десятки літ.
Росли, мов гриби, споруди ці. І стали відомі на весь білий світ.
ФОТО АНСАМБЛЯ ЄГИПЕТСЬКИХ ПІРАМІД
Це одне з чудес світу. Здогадайтеся, про що мова? Піраміди.
З пірамідами пов'язано багато таємниць. Так досьогодні ми не знаєм яким чином без техніки, без обладнання були вони побудовані. Їх висота…
Про це дізнаємось, Якщо правильно і швидко зробимо обчислення.
Картки з індивідуальним завданням на дошці
20007 – 19860 1323 : 9 3381 : 23 18131 – ( 562 х 32)
Запис робимо у вигляді математичного диктанту:
7 збільшити у 1000 разів 7000
результат збільшити на 80 7080
знайти ½ частину від знайденого числа 3540
отримане зменшити на 500 3040
те, що знайшли, збільшити у 3 рази 9120
результат зменшити на 9000 120
збільшити останнє на 27 147
ФОТО ПІРАМІДИ ХЕОПСА
Який останній результат?
4. Коштів замало було в фараона,
Тому і продав він красунечку – доню.
Тоді й будівництво своє завершив.
А трохи пізніше навіки спочив.
Могутня піраміда Хеопса простояла 4500 років. Число з двома нулями. Згадаємо множення б - ц чисел з нулями.
ФОТО ПІРАМІДИ ТУТАНХАМОНА
14700 6030 72000
× 6 × 3 × 9
----------- --------- --------
88 200 18090 648 000 складіть цифри кожного добутку. Що отримали? 18
Саме стільки років всього прожив один з представників династії фараонів Тутанхамон. Саме він приніс з попелу історіїї найбільші відомості.
5. Він не всиг здійснить походів.
Вісімнадцять літ – так мало.
В стількі років фараона
Смерть безжалісна забрала.
Прізвище Тутанхамона в світі славилось проте.
А чому воно відоме? Хто розкаже нам про це?
Учениця читає повідомлення.
Одним з найвидатніших пам'ятників єгипетського мистецтва XVIII династії по праву можна вважати золоту масивну маску мумії Тутанхамона.
Вона зображує молодого царя в смугастому головному уборі , прикрашеному зображенням голови шуліки і змії . На груди спускається багате намисто з головами соколів на плечах. Поглиблення , виконані в золоті при створенні маски, заповнені кольоровий смальтою - темно -синьою, бірюзової і червоною , під яшму . Особливо виразні очі з чорним зіницею , обведені темно -синім контуром. У голови правого сокола , що вінчає намисто , поміщений напис , у вертикальних рядках , що містить текст 151- ї глави "Книги мертвих " , що переходить на спину маски.
ФОТО МАСКИ ТУТАНХАМОНА
Питання: чому жодна піраміда не залишила в собі скарбів, а Тутанхамон зберіг їх аж до ХХ століття?
Життя тимчасове, а в чім майбуття?
В загробне ж бо вірили люди життя.
Про душу вони піклувались і тіло.
З них мумії враз після смерті робили.
Витрати на це йшли також чималі.
Та рай для вельмож був уже на землі.
Ховали в гробницю тіло фараона.
Майно туди клали, була охорона.
З гробницями поруч підводились храми,
Там священні жреці спілкувались з богами.
Завжди поминали там родичів мертвих,
Молились за душі, приносили жертви
Навіщо ж фараони будували такі величезні споруди?
ФІЗХВИЛИНКА
І. Хто там, хто там вже втомився (оплески)
І наліво похилився? (нахили)
Треба всім нам разом встати, (встають)
Фізкультпаузу почати (оплески)
Руки вгору, руки в боки.
І зроби чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
І тихесенько сідай,
Працювати починай.
.
6. Столиця сучасного Єгипту – Каїр. Це не Париж, не Київ, не Прага.
Від спеки в Єгипті посуха і спрага.
А хто з вас, можливо, потрапить туди,
Напевно би випив діжку води.
Задача. Чоловік з дружиною випивають діжку води на 30 літрів за 6 днів. Сам чоловік випиває таку діжку за 10 днів.
Заскільки днів випиває 30 літрів дружина?
1ч – 10 д – 30л
2л - 6д. – 30л
1ж. - ?д – 30л аналіз, розв'язання.
Подібна задача дана схемою.
І насос викачує за 6 годин 24000л води. ІІ насос таку ж кількість за 3 години. За скільки годин викачають обидва насоси разом ці
І –
} ?г-
ІІ -3г. - 24000л 4000+ 8000 = 12000 І і ІІ за
24000:12000 = 2 години
Це задачі на спільну роботу.
7. А хто піраміди – гіганти робив?
Була непосильною праця рабів.
На сонці миттю втрачаєш силу.
І дуже швидко йдеш до могили.
Раби покірні були , не вперті,
Прагнули в рай хоча б по смерті.
Руками рубали кам'яні брили,
І велетенські споруди робили.
Потім терли до блиску каміння
Під сонячним спекотливим промінням.
ФОТО ПІРАМІДИ ХЕФРЕНА
По формі своїй піраміди – незвичні.
Вони загадкові, чарівні, величні.
Одна з них у формі людини – лева.
Це – піраміда фараона Хефрена.
Він в Сфінкса виліплює скелю єдину.
З'явився так лев із обличчям людини.
Хефрен таким чином придбав охоронця,
Своїй піраміді, що спрагне від сонця.
На які фігури схожі піраміди? З яких частин складаються піраміди?
Основа, Або підошва – це квадрат.
Знайдіть площу найбыльшої піраміди Хеопса,підошва або основа якої має форму квадрата з істороною
S=aа
S=230∙230=52900кв. м це більше ніж
8. Ось і закінчилась наша подорож до країни пірамід. Виставтесобі, будь ласка, оцінки, відповідно вашій праці на уроці, враховуючи помилки, каліграфію, охайність, активність, відповідальність.
Діти піднімають кольорові кружечки- символи, що позначають рівні (Червоний- високий, зелений- достатній, синій – достатній, білий – низький)
ФІЛЬМ про давній Єгипет, про символи епохи фараонів, про побут, життя праєгиптян. А про деякі символи, які побачите в ньому, прочитаєте у вільний час на дошці. А ще більше про це ви дізнаєтеся в 5 класі на уроках історії
7 Розглянути прислів'я, пояснити значення:
«УСЕ В СВІТІ БОЇТЬСЯ ЧАСУ, А ЧАС БОЇТЬСЯ ПІРАМІД»
8 Самооцінка роботи на уроці .
Операції з багатоцифровими числами. Пам’ятки давнього Єгипту
Мета:
Розвивати обчислювальні навички, аналітичне мислення, геометричні поняття, кмітливість, уяву. Розвивати інтерес до історії, літератури, математики.
Виховувати активність, поважне ставлення до пам’яток минулого, бажання вивчати історію, математику, літературу.
Обладнання: відеофільм, фото найвідоміших прамід Єгипту, надруковані поетичні уривки про історію пірамід. Картки з умовами задач.
План уроку.
1 Повідомлення про тему уроку і його структуру.
2. Хвилина каліграфії. Бесіда про 7 чудес світу.
3. Ознайомлення з пірамідами. Усний рахунок.
4. Історія піраміди Хеопса. Множення б –ц чисел з нулем.
5. Гробниця Тутанхамона. Задача на зведення до 1 ускладнена.
6.Піраміда фараона Хефрена. Розв’язання геометричної задачі.
7. Підсумок. Пояснення прадавньго єгипетського прислів’я.
8. Самооцінка роботи.
1. Привітання.
Встаньте, діти, посміхніться
Всі до сонця потягніться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Девіз уроку для вчителя : «Якщо ви володієте знаннями, дайте іншим запалити від них свої світильники»
Девіз уроку для учнів: «Чомуб ти не навчався, пам’ятай, що навчаєшся для себе».
2. Читаємо початок нашої поеми:
Відомо, що в світі є різні країни,
Де історичні пам’ятки – руїни.
Де величні споруди височать в імлі.
Це справді дивовижнії куточки на землі.
Вступ. Сьогодні на уроці ми знов повернемось до країни, яка залишила нам багато міфів, легенд. Ми на уроці читання вже заглядали в цей дивний куточок землі. Це – Єгипет. Згадайте, в якиїх творах відбулося відкриття Єгипетського царства? Давайте продовжимо пошук нових таємниць цієї дивовижної країни, а також будемо закріплювати вміння виконувати дії з б-ц числами, розв’язувати задачі. Почнемо.
Одночасно ми будемо читати уривки з поеми невідомого автора. Строфи відділені одна від одної. Поступово ознайомимся з текстом. Опрацювання буде колективне, я дуже сподіваюсь, що всі ви активно залучитесь до роботи і адекватно зробите оцінку її. Згодні?
Тоді поїхали.
Хвилинка каліграфії.
Цифру цю зустрінеш в нотах, в кольорах веселки є.
Стільки ж днів і тиждень має, в кожного – ім’я своє.
Цифра ця відома всім. Дійсно так, це – цифра ? 7
Поміркуйте: якщо 15873 х 7 = 111 111 , то скільки буде
15873 х 49 = ? доведіть
Запишіть це число, визначте число одиниць, сотен і тисяч. 777 777 ( самооцінка).
Вчитель. Популярність сімки давно відома. А чому? Сім нот, сім кольорів веселки, сім раз відміряй, а один відрізай. Один з плошкою, а семеро з ложкою. Виявилось, що число 7 відповідає обсягу короткотривалої пам’яті. Людина спроможна швидко і надовго запам’ятати саме таку кількість.
В світі існує також 7 чудес, пам’яток , створених людством.
3. Читаємо
Їх будували як гробниці для фараонів десятки літ.
Росли, мов гриби, споруди ці. І стали відомі на весь білий світ.
ФОТО АНСАМБЛЯ ЄГИПЕТСЬКИХ ПІРАМІД
Це одне з чудес світу. Здогадайтеся, про що мова? Піраміди.
З пірамідами пов’язано багато таємниць. Так досьогодні ми не знаєм яким чином без техніки, без обладнання були вони побудовані. Їх висота…
Про це дізнаємось, Якщо правильно і швидко зробимо обчислення.
Картки з індивідуальним завданням на дошці
20007 – 19860 1323 : 9 3381 : 23 18131 – ( 562 х 32)
Запис робимо у вигляді математичного диктанту:
7 збільшити у 1000 разів 7000
результат збільшити на 80 7080
знайти ½ частину від знайденого числа 3540
отримане зменшити на 500 3040
те, що знайшли, збільшити у 3 рази 9120
результат зменшити на 9000 120
збільшити останнє на 27 147
ФОТО ПІРАМІДИ ХЕОПСА
Який останній результат? 147 м – саме такою є висота найвищої піраміди Хеопса. Історія її будівництва цікава. У фараона не вистачили коштів, тому… Що ж він зробив?
4. Коштів замало було в фараона,
Тому і продав він красунечку – доню.
Тоді й будівництво своє завершив.
А трохи пізніше навіки спочив.
Могутня піраміда Хеопса простояла 4500 років. Число з двома нулями. Згадаємо множення б - ц чисел з нулями.
ФОТО ПІРАМІДИ ТУТАНХАМОНА
14700 6030 72000
× 6 × 3 × 9
----------- --------- --------
88 200 18090 648 000 складіть цифри кожного добутку. Що отримали? 18
Саме стільки років всього прожив один з представників династії фараонів Тутанхамон. Саме він приніс з попелу історіїї найбільші відомості.
5. Він не всиг здійснить походів.
Вісімнадцять літ – так мало.
В стількі років фараона
Смерть безжалісна забрала.
Прізвище Тутанхамона в світі славилось проте.
А чому воно відоме? Хто розкаже нам про це?
Учениця читає повідомлення.
Одним з найвидатніших пам'ятників єгипетського мистецтва XVIII династії по праву можна вважати золоту масивну маску мумії Тутанхамона.
Вона зображує молодого царя в смугастому головному уборі , прикрашеному зображенням голови шуліки і змії . На груди спускається багате намисто з головами соколів на плечах. Поглиблення , виконані в золоті при створенні маски, заповнені кольоровий смальтою - темно -синьою, бірюзової і червоною , під яшму . Особливо виразні очі з чорним зіницею , обведені темно -синім контуром. У голови правого сокола , що вінчає намисто , поміщений напис , у вертикальних рядках , що містить текст 151- ї глави "Книги мертвих " , що переходить на спину маски.
ФОТО МАСКИ ТУТАНХАМОНА
Питання: чому жодна піраміда не залишила в собі скарбів, а Тутанхамон зберіг їх аж до ХХ століття?
Життя тимчасове, а в чім майбуття?
В загробне ж бо вірили люди життя.
Про душу вони піклувались і тіло.
З них мумії враз після смерті робили.
Витрати на це йшли також чималі.
Та рай для вельмож був уже на землі.
Ховали в гробницю тіло фараона.
Майно туди клали, була охорона.
З гробницями поруч підводились храми,
Там священні жреці спілкувались з богами.
Завжди поминали там родичів мертвих,
Молились за душі, приносили жертви
Навіщо ж фараони будували такі величезні споруди?
ФІЗХВИЛИНКА
І. Хто там, хто там вже втомився (оплески)
І наліво похилився? (нахили)
Треба всім нам разом встати, (встають)
Фізкультпаузу почати (оплески)
Руки вгору, руки в боки.
І зроби чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
І тихесенько сідай,
Працювати починай.
.
6. Столиця сучасного Єгипту – Каїр. Це не Париж, не Київ, не Прага.
Від спеки в Єгипті посуха і спрага.
А хто з вас, можливо, потрапить туди,
Напевно би випив діжку води.
Задача. Чоловік з дружиною випивають діжку води на 30 літрів за 6 днів. Сам чоловік випиває таку діжку за 10 днів.
Заскільки днів випиває 30 літрів дружина?
1ч – 10 д – 30л
2л - 6д. – 30л
1ж. - ?д – 30л аналіз, розв’язання.
Подібна задача дана схемою.
І насос викачує за 6 годин 24000л води. ІІ насос таку ж кількість за 3 години. За скільки годин викачають обидва насоси разом ці 24000 л води?
І – 6 г. – 24000л 24000 :6 =4000 л І за 1г
} ?г- 24000 л 24000 :3 = 8000л ІІ за 1 г
ІІ -3г. - 24000л 4000+ 8000 = 12000 І і ІІ за 1 г.
24000:12000 = 2 години
Це задачі на спільну роботу.
7. А хто піраміди – гіганти робив?
Була непосильною праця рабів.
На сонці миттю втрачаєш силу.
І дуже швидко йдеш до могили.
Раби покірні були , не вперті,
Прагнули в рай хоча б по смерті.
Руками рубали кам’яні брили,
І велетенські споруди робили.
Потім терли до блиску каміння
Під сонячним спекотливим промінням.
ФОТО ПІРАМІДИ ХЕФРЕНА
По формі своїй піраміди – незвичні.
Вони загадкові, чарівні, величні.
Одна з них у формі людини – лева.
Це – піраміда фараона Хефрена.
Він в Сфінкса виліплює скелю єдину.
З’явився так лев із обличчям людини.
Хефрен таким чином придбав охоронця,
Своїй піраміді, що спрагне від сонця.
На які фігури схожі піраміди? З яких частин складаються піраміди?
Основа, Або підошва – це квадрат.
Знайдіть площу найбыльшої піраміди Хеопса,підошва або основа якої має форму квадрата з істороною 230 м.
S=aа
S=230∙230=52900кв. м це більше ніж 5 га.
8. Ось і закінчилась наша подорож до країни пірамід. Виставтесобі, будь ласка, оцінки, відповідно вашій праці на уроці, враховуючи помилки, каліграфію, охайність, активність, відповідальність.
Діти піднімають кольорові кружечки- символи, що позначають рівні (Червоний- високий, зелений- достатній, синій – достатній, білий – низький)
ФІЛЬМ про давній Єгипет, про символи епохи фараонів, про побут, життя праєгиптян. А про деякі символи, які побачите в ньому, прочитаєте у вільний час на дошці. А ще більше про це ви дізнаєтеся в 5 класі на уроках історії
7 Розглянути прислів’я, пояснити значення:
«УСЕ В СВІТІ БОЇТЬСЯ ЧАСУ, А ЧАС БОЇТЬСЯ ПІРАМІД»
8 Самооцінка роботи на уроці .