Урок з Основ здоров'я 9 клас на тему "Взаємозв'язок принципів особистої гігієни, харчування"

Про матеріал
ТЕМА: ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРИНЦИПІВ ОСОБИСТОЇ ГІГІЄНИ, РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ, РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ, ПОВНОЦІННОГО ВІДПОЧИНКУ Мета: - формувати поняття про здоров’я та взаємозв’язок принципів особистої гігієни, адекватного харчування, рухової активності, повноцінного відпочинку; – навчитися проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; - узагальнити і розширити уявлення про рухову активність, її види та її роль у впливі на фізичне, психологічне і соціальне здоров’я людини. – виховувати почуття відповідальності за своє здоров’я; Базові поняття і терміни: здоров’я, фізична, психологічна, соціальна складові здоров’я, рухова активність, гіподинамія. Тип уроку: засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. Фронтальне опитування 1. Назвіть ознаки фізичного здоров’я. 2. Що означає соціальне благополуччя? 3. Назвіть ознаки психічного і духовного здоров’я. 4. Чому, на вашу думку, здоров’я цілісне? 5. Назвіть чинники, що впливають на здоров’я. 6. Назвіть навички, що сприяють здоров’ю. 7. Наведіть приклади навичок, що сприяють здоров’ю. 8. Як, на вашу думку, невміння приймати зважені рішення може вплинути на здоров’я. ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Обговорення. Як ви розумієте слова відомого американського лікаря-практика М.Купера «Наш організм створений на 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то причиною є не недоліки організму, а те, як ми з ним поводимося» ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Прочитайте (початок) історії про двох друзів та дайте відповіді на питання. Історія про «Мишка та Сашка» Мишко і Сашко товаришують ще з дитячого садочка. Про таких кажуть: «Водою не розіллєш». Та от Сашку подарували сучасний ноутбук. Кожного дня хлопець до ночі завантажував і встановлював віджети, застосунки, програми. Грав у мережеві ігри майже цілодобово. Батьки Сашка поїхали в довгострокове відрядження. Бабуся, яка зовсім не розумілася на комп'ютерах, думала, що хлопець вчиться. Ноутбук замінив Сашку весь світ: друзів, прогулянки, басейн... Хлопець навіть забував поїсти. Мишка, коли той заходив, Сашко не підпускав до своєї машини. Затято оберігав своє віртуальне життя. Зрештою від Сашка відвернулися друзі. Ну кому цікавий хлопець, який нікого не помічає, часто прогулює школу і практично відмовився від спілкування?! У дзеркало хлопець тепер не заглядав узагалі, а дарма. Бо перетворився на кошлате чудовисько. Він шкодував часу навіть на душ, аби не відриватися від нової версії чергової «стрілялки». Сашко дуже змінився зовні: сіре обличчя, запалені очі, згорблена спина... Запитання: 1. Оцініть поведінку Сашка. Якими принципами здорового способу життя нехтував хлопець? 2. Чи може бути привабливим юнак, який днями чи тижнями не виходить із квартири, нехтує особистою гігієною? Чому? 3. Перелічіть чинники ризику для фізичного розвитку хлопця. V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТЕ ЗАВДАНЬ УРОКУ VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Інформаційне повідомлення. Здоров’я — найважливіша потреба людини, яка визначає її здатність до праці та забезпечує гармонійний розвиток особистості. Здоровий спосіб життя — це спосіб життя окремої людини, спрямований на профілактику хвороб і зміцнення здоров’я. Наукові дані свідчать про те, що більшість людей, за умови дотримання ними всіх чинників здорового способу життя, мають можливість жити довго та щасливо. Щоб жити, ми потребуємо їжі, води, мусимо рухатися, відпочивати і доглядати за своїм тілом. Інакше ризикуємо мати серйозні проблеми з фізичним здоров’ям, яке є основою психологічної рівноваги і високої якості нашого життя. На жаль, чимало людей не дотримується найпростішого, обґрунтованого наукою здорового способу життя: - одні стають жертвами недостатньої рухової активності, що спричиняє передчасне старіння; - другі, переїдаючи, сприяють неминучому в таких випадках розвитку ожиріння, склерозу судин, цукрового діабету; - треті не вміють відпочивати, страждають від безсоння, унаслідок чого виникають численні захворювання нервової системи: ослаблення організму, підвищена збудливість, швидка виснаженість основних нервових процесів, по рушення стану ендокринної системи тощо; - деякі люди, недотримуються елементарних правил особистої гігієни, тим самим свідомо вкорочують своє життя. Працюємо разом У підручнику на сторінці 24 розгляньте та перемалюйте собі у зошит схему «Чинники, що сприяють фізичному здоров’ю» Отже, «Стовпами», що підтримують наше фізичне здоров'я, є особиста гігієна, відпочинок, раціональне харчування і рухова активність. Робота в групах Завдання. 1. Об’єднайтеся у 4 групи та використовуючи інформацію параграфу 4 установіть взаємозв’язок між видом діяльності людини та чинником фізичного здоров’я. Обґрунтуйте відповідь. 2. Змоделюйте на життєвих прикладах причини, які можуть перешкоджати їхньому дотриманню, і шляхи усунення цих причин І група – особиста гігієна; ІІ група – рухова активність; ІІІ група – адекватне харчування; ІV група – повноцінний відпочинок Мозковий штурм Завдання. 1. Назвіть щонайменше 10 принципів (правил) здорового способу життя та запишіть їх на дошці. 2. Проаналізуйте, які з них стосуються особистої гігієни, раціонального харчування, рухової активності та відпочиинку. Аналіз інформації Завдання. Розгляньте малюнок та проаналізуйте Пам’ятку «Здоровий спосіб життя» Пам’ятка «Здоровий спосіб життя» Висновок. Отже, фізичне здоров’я неможливе без дотримання принципів особистої гігієни, адекватного харчування, рухової активності та повноцінного відпочинку. VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІАЛЕННЯ ЗНАНЬ Ситуаційні завдання. У підручнику на сторінці 25 розгляньте фотоілюстрації та поясніть наслідки поведінки дітей у наведених ситуаціях. Робота з малюнком Розгляньте малюнок. 1. Що вам відомо з уроків історії про те, як змінювалася тривалість життя людей від давніх часів до сьогодення? 2. Поміркуйте, що впливало на збільшення тривалості життя. 3. Ще раз прогляньте дані про тривалість життя на малюнку. Поясніть, чому тривалість життя у різних країнах відрізняється. Від чого вона залежить? 4. Як спосіб життя впливає на якість життя людини і народу? Поміркуйте Як ви розумієте твердження відомого українського вченого-медика Миколи Амосова: «Для здоров'я однаково необхідні чотири умови: фізичні навантаження, обмеження в харчуванні, загартовування, час відпочинку й уміння відпочивати. І ще п’яте – щасливе життя! На жаль, без перших чотирьох воно здоров’я не забезпечує». Обговорення продовження історії про «Мишка і Сашка» Мишко все ж намагався витягти друга на тренування чи прогулянку, та все було марно. Буквально за три місяці різниця між хлопцями стала дуже помітною: Мишко витягнувся, плечі стали ширшими. Він завжди мав хороший настрій, із навчанням у школі в нього все складалося добре. Запитання. 1. Чому різниця між хлопцями стала помітною так швидко? Обґрунтуйте відповідь, відштовхуючись від особливостей фізичного розвитку підлітків, важливості активного відпочинку та занять фізичними вправами для гармонійного розвитку. Аж ось батьки Сашка повернулися з тримісячного відрядження. Сина вони відразу й не впізнали. Емоційна розмова закінчилася сваркою, і ноутбук було заховано у сейф. Сашко плакав, звинувачував батьків у жорстокості, несправедливості, нелюбові до нього, кричав, що вони його не розуміють... Та батьки були невблаганні. Хлопець у вкрай знервованому стані вибіг із дому. Забіг у парк, вмостився на лавку, сидів, дивився крізь усіх і жалів себе — його вирвали зі звичного закритого, безпечного світу, де не треба брати на себе відповідальність, приймати серйозні рішення. Та ось Сашко крізь пелену гніву побачив, що стежкою в його бік ідуть Мишко із симпатичною дівчиною і щось жваво обговорюють, сміються. Ця картина повернула його до реальності. Запитання. 1. Чи були справедливими гнів і образа Сашка на батьків? Чому? 2. Як пов’язаний емоційний зрив хлопця із його захопленням комп’ютерними іграми? 3. Якими для Сашка могли б бути наслідки такого життя, якби батьки повернулися не через три місяці, а наприклад, через рік? Обговорення. Обговоріть, чому важливо додержуватися зміцнення фізичного здоров’я систематично. VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Обов’язкове. 1. Вивчити параграф 4 с.23-25 Додаткове. 1. Придумайте продовження історії двох друзів «Сашка і Мишка», враховуючи важливість взаємозв’язку принципів особистої гігієни, раціонального харчування, рухової активності та повноцінного відпочинку.
Перегляд файлу

1

 

9 клас

Урок____

ТЕМА: ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРИНЦИПІВ ОСОБИСТОЇ ГІГІЄНИ, РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ, РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ, ПОВНОЦІННОГО ВІДПОЧИНКУ

Мета:

- формувати поняття про здоров’я та взаємозв’язок принципів особистої гігієни, адекватного харчування, рухової активності, повноцінного відпочинку;

– навчитися проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;

- узагальнити і розширити уявлення про рухову активність, її види та її роль у впливі на фізичне, психологічне і соціальне здоров’я людини.

– виховувати почуття відповідальності за своє здоров’я;

Базові поняття і терміни: здоров’я, фізична, психологічна, соціальна складові здоров’я, рухова активність, гіподинамія.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Фронтальне опитування

  1. Назвіть ознаки фізичного здоров’я.
  2. Що означає соціальне благополуччя?
  3. Назвіть ознаки психічного і духовного здоров’я.
  4. Чому, на вашу думку, здоров’я цілісне?
  5. Назвіть чинники, що впливають на здоров’я.
  6. Назвіть навички, що сприяють здоров’ю.
  7. Наведіть приклади навичок, що сприяють здоров’ю.
  8. Як, на вашу думку, невміння приймати зважені рішення може вплинути на здоров’я.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Обговорення.

Як ви розумієте слова відомого американського лікаря-практика М.Купера

«Наш організм створений на 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то причиною є не недоліки організму, а те, як ми з ним поводимося»

 

 

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прочитайте (початок) історії про двох друзів та дайте відповіді на питання.

Історія про «Мишка та Сашка»

Мишко і Сашко товаришують ще з дитячого садочка. Про таких кажуть: «Водою не розіллєш».

Та от Сашку подарували сучасний ноутбук.

Кожного дня хлопець до ночі завантажував і встановлював віджети, застосунки, програми. Грав у мережеві ігри майже цілодобово. Батьки Сашка поїхали в довгострокове відрядження. Бабуся, яка зовсім не розумілася на комп'ютерах, думала, що хлопець вчиться. Ноутбук замінив Сашку весь світ: друзів, прогулянки, басейн... Хлопець навіть забував поїсти.

Мишка, коли той заходив, Сашко не підпускав до своєї машини. Затято оберігав своє віртуальне життя.

Зрештою від Сашка відвернулися друзі. Ну кому цікавий хлопець, який нікого не помічає, часто прогулює школу і практично відмовився від спілкування?!

У дзеркало хлопець тепер не заглядав узагалі, а дарма. Бо перетворився на кошлате чудовисько. Він шкодував часу навіть на душ, аби не відриватися від нової версії чергової «стрілялки».

Сашко дуже змінився зовні: сіре обличчя, запалені очі, згорблена спина...       

Запитання:

1. Оцініть поведінку Сашка. Якими принципами здорового способу життя нехтував хлопець?

2. Чи може бути привабливим юнак, який днями чи тижнями не виходить із квартири, нехтує особистою гігієною? Чому?

3. Перелічіть чинники ризику для фізичного розвитку хлопця.

 

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТЕ ЗАВДАНЬ УРОКУ

 

VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Інформаційне повідомлення.

Здоров’я — найважливіша потреба людини, яка визначає її здатність до праці та забезпечує гармонійний розвиток особистості.

Здоровий спосіб життя — це спосіб життя окремої людини, спрямований на профілактику хвороб і зміцнення здоров’я. Наукові дані свідчать про те, що більшість людей, за умови дотримання ними всіх чинників здорового способу життя, мають можливість жити довго та щасливо.

Щоб жити, ми потребуємо їжі, води, мусимо рухатися, відпочивати і доглядати за своїм тілом. Інакше ризикуємо мати серйозні проблеми з фізичним здоров’ям, яке є основою психологічної рівноваги і високої якості нашого життя.

На жаль, чимало людей не дотримується найпростішого, обґрунтованого наукою здорового способу життя:

- одні стають жертвами недостатньої рухової активності, що спричиняє передчасне старіння;

- другі, переїдаючи, сприяють неминучому в таких випадках розвитку ожиріння, склерозу судин, цукрового діабету;

- треті не вміють відпочивати, страждають від безсоння, унаслідок чого виникають численні захворювання нервової системи: ослаблення організму, підвищена збудливість, швидка виснаженість основних нервових процесів, по рушення стану ендокринної системи тощо;

- деякі люди, недотримуються елементарних правил особистої гігієни, тим самим свідомо вкорочують своє життя.

 

Працюємо разом

У підручнику на сторінці 24 розгляньте та перемалюйте собі у зошит схему «Чинники, що сприяють фізичному здоров’ю»

Отже, «Стовпами», що підтримують наше фізичне  здоров'я, є особиста гігієна, відпочинок, раціональне харчування і рухова активність.

 

Робота в групах

Завдання.

  1.      Об’єднайтеся у 4 групи та використовуючи інформацію параграфу 4 установіть взаємозв’язок між видом діяльності людини та чинником фізичного здоров’я. Обґрунтуйте відповідь.
  2.      Змоделюйте на життєвих прикладах причини, які можуть перешкоджати їхньому дотриманню, і шляхи усунення цих причин

І група – особиста гігієна;

ІІ група – рухова активність;

ІІІ група – адекватне харчування;

ІV група повноцінний відпочинок

 

Мозковий штурм

Завдання.

  1. Назвіть щонайменше 10 принципів (правил) здорового способу життя та запишіть їх на дошці.

           2. Проаналізуйте, які з них стосуються особистої гігієни, раціонального харчування, рухової активності та відпочиинку.

 

Аналіз інформації

Завдання.

Розгляньте малюнок та проаналізуйте Пам’ятку «Здоровий спосіб життя»

Пам’ятка «Здоровий спосіб життя»

Висновок. Отже, фізичне здоров’я неможливе без дотримання принципів особистої гігієни, адекватного харчування, рухової активності та повноцінного відпочинку.

 

VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІАЛЕННЯ ЗНАНЬ

Ситуаційні завдання.

У підручнику на сторінці 25 розгляньте фотоілюстрації та поясніть наслідки поведінки дітей у наведених ситуаціях.

Робота з малюнком

Розгляньте малюнок.

1. Що вам відомо з уроків історії про те, як змінювалася тривалість життя людей від давніх часів до сьогодення?

2. Поміркуйте, що впливало на збільшення тривалості життя.

3. Ще раз прогляньте дані про тривалість життя на малюнку. Поясніть, чому тривалість життя у різних країнах відрізняється. Від чого вона залежить?

4. Як спосіб життя впливає на якість життя людини і народу?

 

Поміркуйте

Як ви розумієте твердження відомого українського вченого-медика                           Миколи Амосова: «Для здоров'я однаково необхідні чотири умови: фізичні навантаження, обмеження в харчуванні, загартовування, час відпочинку й уміння відпочивати. І ще п’яте – щасливе життя! На жаль, без перших чотирьох воно здоров’я не забезпечує».

 

Обговорення продовження історії про «Мишка і Сашка»

Мишко все ж намагався витягти друга на тренування чи прогулянку, та все було марно. Буквально за три місяці різниця між хлопцями стала дуже помітною: Мишко витягнувся, плечі стали ширшими. Він завжди мав хороший настрій, із навчанням у школі в нього все складалося добре.

Запитання.

1. Чому різниця між хлопцями стала помітною так швидко? Обґрунтуйте відповідь, відштовхуючись від особливостей фізичного розвитку підлітків, важливості активного відпочинку та занять фізичними вправами для гармонійного розвитку.

 

Аж ось батьки Сашка повернулися з тримісячного відрядження. Сина вони відразу й не впізнали. Емоційна розмова закінчилася сваркою, і ноутбук було заховано у сейф. Сашко плакав, звинувачував батьків у жорстокості, несправедливості, нелюбові до нього, кричав, що вони його не розуміють... Та батьки були невблаганні. Хлопець у вкрай знервованому стані вибіг із дому. Забіг у парк, вмостився на лавку, сидів, дивився крізь усіх і жалів себе — його вирвали зі звичного закритого, безпечного світу, де не треба брати на себе відповідальність, приймати серйозні рішення.

Та ось Сашко крізь пелену гніву побачив, що стежкою в його бік ідуть Мишко із симпатичною дівчиною і щось жваво обговорюють, сміються. Ця картина повернула його до реальності.

Запитання.

1. Чи були справедливими гнів і образа Сашка на батьків? Чому?

2. Як пов’язаний емоційний зрив хлопця із його захопленням комп’ютерними іграми?

3. Якими для Сашка могли б бути наслідки такого життя, якби батьки повернулися не через три місяці, а наприклад, через рік?

 

Обговорення.

Обговоріть, чому важливо додержуватися зміцнення фізичного здоров’я систематично.

 

VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове.

  1. Вивчити параграф 4 с.23-25

Додаткове.

1. Придумайте продовження історії двох друзів «Сашка і Мишка», враховуючи важливість взаємозв’язку принципів особистої гігієни, раціонального харчування, рухової активності та повноцінного відпочинку.

 

 

 

 

docx
Додано
31 серпня
Переглядів
371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку