1
9 клас
Урок
ТЕМА: СФЕРИ ЖИТТЯ ЛЮДИНИ. ДОВГОСТРОКОВЕ ПЛАНУВАННЯ З УРАХУВАННЯМ ВАЖЛИВИХ СФЕР ЖИТТЯ
Мета:
– виховувати почуття відповідальності за своє здоров’я;
– проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
– розширити і узагальнити поняття «життя» та «сфери діяльності людини»;
- розвинути вміння планувати своє життя, критично мислити;
- набути навичок аналізу власного способу життя, особистих цілей і розробки довгострокових планів, ураховуючи важливі сфери життя;
- виховувати позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив. виховувати гармонійно розвинену особистість.
Поняття, терміни: життєве кредо, життєві цінності, сфери життя.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
Коли людина не знає, до якої пристані тримає шлях,
для неї жоден вітер не буде попутним.
Сенека.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
А це ж так просто — щастя дарувати!
І усмішку, щоб радістю цвіла.
Лиш треба доброту у серці мати,
І людяність, і трішечки тепла.
І до людей нести це щиро-щиро,
Сказати добре слово від душі…
….То ж вчися щастя дарувати ти!
ІІ. ПЕЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Фронтальне опитування.
1. Чому життя називають феноменом?
2. Чому здоров’я в сучасному світі розглядається як атрибут людського життя?
3. Назвіть основні правила здорового способу життя?
4. Назвіть чинники мотивації до здорового способу життя.
5. Чому здоров’я є важливою цінністю життя людини?
6. Яке ставлення до життя є необхідною умовою досягнення гармонії та благополуччя, радості від успіхів?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ.
1. Проблемне питання.
1. Що являє собою ієрархія життєвих цінностей поборників здорового способу життя? Поясніть свою думку.
2. Ерудит.
1. Чи погоджуєтеся Ви з висловом:
«Формування правильного ставлення до особистого здоров’я є показником загальної культури людини».
Обґрунтуйте свої відповідь.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Послухай та проаналізуй
«Історія Максима»
Дев’ятикласник Максим поділився історією зі свого життя:
«Якось я прийшов додому раніше з бажанням зайнятися корисною справою — оформити результати дослідження для проекту, який наша група завершила минулого тижня.
Перед оформленням результатів вирішив лише на хвильку зайти в Інтернет, переглянути стрічку друзів.
А тут, один друг порадив подивитися цікавий серіал. Скористався порадою, серіал дійсно захопив. Схаменувся лише близько опівночі, коли зайшов батько і запитав, чому я й досі не сплю.
Наступного дня, а потім і весь тиждень я дивився серіал. Так відбувалося й надалі: з комп’ютерними іграми, новими фільмами, іграми онлайн.
Я завжди витрачав на них більше часу, ніж планував, і постійно відкладав свою роботу.
Коли я підрахував витрати часу на такі «втечі від реальності» вийшло більше 300 годин за 2 місяці — немало, правда?
Найгіршим було те, що важливі справи відкладалися на невизначений термін. Я ненавидів себе, бо ніяк не міг узятися за роботу, виконати доручені мені завдання та підводив однокласників».
Обговорення.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Інформаційне повідомлення
Дев’ятий клас — це час вибору життєвого шляху, професії, складання планів на майбутнє. Перед вами відкриваються цікаві перспективи й можливості. Щоб не втратити їх, необхідно навчитися визначати пріоритети, планувати свій час, своє життя.
Вважають, що в житті кожного існує вісім основних сфер життя, які складають так зване колесо життя. Кожна людина почувається щасливо, якщо реалізує себе в усіх сферах життя.
Зазвичай кожна людина залежно від особистих якостей, особливостей виховання, здібностей виділяє для себе кілька значущих сфер життя і заповнює ними весь свій час, а інші взагалі ігнорує або вважає другорядними.
2. Робота з підручником.
Завдання 1
На сторінці 11 розглянь «Колесо життя».
Малюнок 1 – «Колесо життя»
Завдання 2
На сторінках 11-12 прочитай інформацію про кожну із сфер життя.
3. Вправа «Колесо балансу життєвих сфер»
Існують різні думки щодо того, які сфери життя важливі.
Для визначення важливих для Вас побудуйте своє «Колесо балансу життєвих сфер». Та поставте на кожній шкалі колеса позначку від 0 до 10 залежно від ступеня важливості для Вас кожної сфери.
Малюнок 2 – Колесо балансу життєвих сфер
Висновок. Хоча у нас є пріоритетні сфери життя, потрібно розвивати кожну сферу. Адже лише повноцінний розвиток усіх восьми сфер приводить людину до гармонії і цілісності.
Навіть значні успіхи і досягнення в одній або кількох сферах не компенсують недостатній розвиток або відсутність у житті інших.
Хто нехтує гармонійним розвитком усіх сфер, може опинитися на межі виживання. Наприклад, людина спрямовує всі сили лише на надбання матеріальних статків. Заробляння грошей забирає весь її час і здоров’я. Згодом, утративши здоров'я, вона не може насолодитися своїми здобутками, витрачаючи зароблені гроші на лікування.
4. Вправа «Асоціативний кущ»
1. Як ви розумієте поняття «планування життя»?
5. Інформаційне повідомлення.
Алгоритм дій при плануванні життя.
Порядок дій:
1.Визнач мету.
2. Уяви бажаний результат.
3. Додержуйся життєвих принципів.
4. Усвідомити, що для Вас найважливіше у житті, чого прагнете найбільше.
5. Пам’ятайте про потреби
6. Дбати про розвиток.
7. Вірити у власні сили
6. Робота з підручником.
На сторінці 13-14 детально ознайомся із кожною дією яка використовується при плануванні життя.
7. Запитання до класу.
1. Чи збігається розуміння планування життя з вашими планами?
2. Чи використовуєте ви планування у своєму житті? В яких ситуаціях?
8. Інформаційне повідомлення «Життєве кредо»
Всі, Ви, напевно, знає, що таке статус в Інтернеті. Соціальні мережі пропонують нам встановити як статус вислів, що в даний час виражає наш внутрішній стан, настрій, певні погляди. Цей вислів-статус згодом може перерости в життєве кредо і мотивувати нас на успіх. Прочитаєш такий вислів — І покращується настрій, додається сили, віри в себе.
На жаль, не всі задумуються над своїм життєвим кредо. Багато хто не може не лише сформулювати своє кредо, а й пояснити, що це таке. А чи відомо вам, що таке кредо?
Кредо (від лат. credo — вірю) — символ віри, основи світогляду, переконань.
9. Алгоритм формування Життєвого кредо.
Варто визначити своє життєве кредо як певний дороговказ, за яким слід рухатися, орієнтир, із яким звірятися. Дехто розуміє кредо як гасло. Дійсно, іноді влучна фраза, висловлювання видатної людини сприймаються як життєве кредо.
Проте життєве кредо це більше, ніж коротке гасло. Для того, щоб його сформулювати, слід відверто відповісти на запитання:
Ваше життєве кредо стане опорою для прийняття
рішень, допоможе протидіяти життєвим негараздам,
досягати успіху.
10. Диспут
1. Чи можна сказати, що статуси, які обирають користувачі, характеризують їх як людей? Якщо «так», то чому саме?
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Метод «коментарі щодо…»
Прокоментуйте на вибір вислів-кредо з наведених вище. У результаті якого життєвого досвіду, на ваш погляд, воно було сформульоване?
1. 90 відсотків наших турбот стосуються того, що ніколи не трапиться.
Маргарет Тетчер
2. Я рухаюся повільно, проте ніколи не рухаюсь у зворотному напрямку.
Авраам Лінкольн
3. Не високо мудруй, але твердо держись, а хто правду лама, з тим ти сміло борись.
Іван Франко
Пройдіть тест, відповідаючи на запитання «так» чи «ні».
5) Чи є ви авторитетом для однолітків?
6) Чи маєте свою думку з того чи іншого питання?
7) Чи намагаєтесь не відступати від своїх принципів?
8) Чи справедливо ставитесь до інших?
9) Чи зіставляєте власні цінності з цінностями оточуючих?
10) Чи дотримуєтеся здорового способу життя?
Якщо на більшість запитань ви відповіли «ні», вам слід замислитись над своїми життєвими принципами. Якщо їх не переглянете, вам буде важко реалізувати свої плани, досягти успіху в житті.
VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ІХ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
1. Вивчити параграф 2 с.11-16.
2. Виконати практичне завдання: Описати свої життєві перспективи на дев’ятий клас, навчання у старшій школі, навчання у університеті (коледжі) використовуючи алгоритм планування життя.
Додаткове (за бажанням):