Урок з позакласного читання для 3 класу на тему: "Казка М.Мариновича "Хмарка""

Про матеріал

Навчальний матеріал уроку позакласного читання спрямований на розвиток критичного мислення учнів та має такі особливості :

-у навчання включаються завдання, вирішення яких вимагає мислення високого рівня (аналізу, синтезу, оцінки);

-навчальний процес організований як дослідження певної теми, яке виконується шляхом інтерактивної взаємодії учнів. Щоб бути ефективними сьогодні, вчителі повинні використовувати як повсякденний інструментарій : кооперативне навчання зі всіма методами та прийомами роботи в малих групах, проекти, дебати та інші види дискусії, експериментальні вправи, моделювання, соціальні дослідження;

-результатом навчання визначається не засвоєння фактів або чужих думок, а вироблення власних суджень через застосування до інформації адекватних прийомів мислення;

-викладання в цьому процесі є стратегією постійного оцінювання цих результатів з використанням зворотного зразку «учень-учитель» на основі дослідницької активності учнів у класі;

-критичне мислення вимагає від учня достатніх навичок оперування доказами та формулювання суджень, умовиводів. Сюди ж відноситься і здатність застосовувати різні джерела інформації, аналізувати аргументи, обґрунтовувати висновки.

Перегляд файлу

       УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ  КРАМАТОРСЬКОЇ   МІСЬКОЇ  РАДИ

КРАМАТОРСЬКА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА  І – ІІІ СТУПЕНІВ № 16

 

УРОК  ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

                          3 КЛАС

      Казка   М.Мариновича

«Хмарка»

                    Учитель початкових класів

                             Макаренко Олена Володимирівна

Описание: http://www.proza.ru/pics/2011/06/27/1127.jpg

 

м.Краматорськ

 

Урок позакласного читання для 3 класу на тему :                                  «Казка  М.М. Мариновича  «Хмарка»»

Мета : познайомити з текстом казки М.Мариновича «Хмарка» ; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення ; уміння виражати думки й аргументувати свої судження , порівнювати ;

розвивати критичне мислення, вимогливе відношення до власних вчинків та вчинків інших людей; формувати власну позицію ;

виховувати прагнення до формування в собі людських чеснот.

Обладнання : тексти для кожного учня ; ілюстрації до тексту ; цифрові набори  з назвами чеснот ; матеріали «Словничка людських чеснот»; кольорові сердечка, краплинки ; кросворди «Диво – ліс»

Хід уроку :

І. Мотивація

1. Привітання

- Любі мої ! Я вітаю вас з початком робочого дня. Мої вам побажання : щоб ваша енергія ніколи не згасала, щоб ваші знання ніколи не вичерпувалися, щоб ваша душа ніколи не черствіла, щоб ваша краса ніколи не в’янула, а тільки квітнула.

2. Мозковий штурм

- У Василя Сухомлинського є оповідання «Кожна людина повинна». У ньому маленький Петрик дивується, чому машиніст вночі не спить, як всі, а веде поїзд. Послухайте уривок розмови хлопчика з мамою :

- Як це так ? – не може зрозуміти Петрик. – Йому ж хочеться спати ?

- Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.

- І я повинен ?

- І ти повинен.

- Що ж я повинен ?

- Бути Людиною, - каже мати. – Це найголовніше.

- Якою, на вашу думку, повинна бути Людина ?

2. Асоціативний кущ

- Які якості , на вашу думку, повинна мати  справжня Людина ?

   

ІІ.  Евокація

1. Гра «Дешифрувальник» ( утворення груп)

 - Перед нами – зашифровані назви людських чеснот. Розшифруйте їх так, як це робиться у відомій телегрі «Найрозумніший»

   1            2          3          4           5             6          7         8        

А Б В       ГГД Е       ЄЖЗ        И І Ї Й        КЛМ         НОП          РСТ      УФХ  

9                    0                                                                                                                  ЦЧШ                 ЩЬЮЯ

Цифрові набори та їх значення :

11495414770 -   ввічливість ( рожевий колір ) ;

2617671 -  доброта ( синій колір ) ;

6719061474770 – працьовитість ( оранжевий колір) ;

7576564770 – скромність ( червоний колір ) ;

02274770 – щедрість ( зелений колір).

( За розшифрованими назвами чеснот згрупувати пять груп. Якщо деяким учасникам складно розшифрувати слово, щоб знайти свою групу, вчитель розкриває «таємницю» кольорових цифр).

  1. Робота в групах : словникова робота,  робота  з прислів’ями

Завдання № 1. Ознайомитися в групі з матеріалом із «Словничка людських чеснот»

  • Ввічливість – це уміння поводитися так, щоб іншим було приємно з тобою.
  • Ввічливий. Який дотримується гарних манер, виявляє доброту, вихованість, уважність у поведінці з іншими людьми.
  • Доброта – це здатність людини творити добро, піклуватися про інших, намагатися зробити життя людей, які поруч із тобою, легшим і щасливішим.
  • Добрий . Який робить людям добро, прихильно до них ставиться.
  • Добро – корисна справа, вчинок.
  • Працьовитість – людська чеснота, яка висловлює бажання працювати. Працьовитість пов’язана завжди з почуттям задоволення, радості від процесу праці та її результатів.
  • Скромність – це простота і природність у ставленні до людей, у поведінці, костюмі, манерах, у мові.
  • Скромний . Який не має звички підкреслювати свої позитивні якості, хвалитися своїми заслугами.
  • Щедрість – уміння ділитися з іншими тим, що маєш.
  • Щедрий . Який нічого не шкодує для інших.

Завдання № 2. Здійснити мандрівку в диво – ліс за загубленими скарбами народної мудрості.

СКАРБИ   ВВІЧЛИВОСТІ

  • Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
  • Одне приємне слово – наче сад.
  • Слова щирого вітання дорожчі за частування.

Мандруйте від ялинки за маршрутом : 9 клітинок вниз; 3 клітинки вправо, 9 клітинок вгору; 2 клітинки вправо; 8 клітинок вниз.

                     СКАРБИ   ДОБРОТИ

  • Хто швидко допоможе, той двічі допоможе.
  • Зробиш добро – не кайся; вдієш лихо – начувайся.
  • Хто людям добра бажає, той і сам має. *

Мандруйте від ялинки за маршрутом :  4 клітинки вліво ;

                                                                     3 клітинки вниз ;

                                                                3 клітинки вправо ;

                                                                2 клітинки вниз ;

                                                                2 клітинки вправо ;

                                                                7 клітинок вгору ;

                                                                3 клітинки вліво ;

                                                                2 клітинки вгору ;

                                                                3 клітинки вправо ;

 

 

СКАРБИ   ПРАЦЬОВИТОСТІ

  • Роботящі руки гори вернуть. *
  • Мала бджола, а й та працює.
  • На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.

 

Мандруйте від ялинки за маршрутом :  6  клітинок вправо ;

                                                                     1  клітинка вгору ;

                                                                9  клітинок вліво ;

                                                                1  клітинка вгору ;

                                                                6  клітинок  вправо ;

 

 

 

 

 

СКАРБИ   СКРОМНОСТІ

  • Хто скромніший, той розумніший.
  • Під скромністю золото лежить.
  • Скромність  прикрашає людину.

 

Мандруйте від ялинки за маршрутом :  5   клітинок вправо ;

                                                                     5  клітинок вниз ;

                                                                7  клітинок вліво ;

                                                                3   клітинки вгору ;

                                                                5  клітинок  вправо ;

 

 

СКАРБИ   ЩЕДРОСТІ

  • Полумя дає тепло і світло не для себе.
  • Що хата має, тим і приймає.
  • Скупий двічі платить. *

 

Мандруйте від ялинки за маршрутом :  3   клітинки вниз ;

                                                                     3  клітинки вправо ;

                                                                3  клітинки вгору ;

                                                                2   клітинки вправо ;

                                                                4  клітинки вниз ;

                                                                 3  клітинки вліво.

 

 

 

 

Завдання № 3. Кожній групі ознайомити клас зі знайденим скарбом народної мудрості. Обговорити зміст прислів’я.

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Сьогодні ми прочитаємо казку М.Мариновича «Хмарка».  Які з перелічених чеснот були властиві головному герою твору – Хмарці ?

 

ІV.  Опрацювання змісту казки М. Мариновича «Хмарка»   

( Кожна дитина отримує вирізане з кольорового паперу сердечко. 

Вчитель читає текст «Хмарка», а діти під час читання відривають шматочок сердечка тоді, коли, на їхню думку, «крається» сердечко хмаринки від образ.)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

І частина

       Хмарці було сумно жити на світі : вона ніколи не бачила людей щасливими. Коли люди раділи, сміялися, на їхньому обличчі не було жодної хмаринки, і набігала вона на нього лише тоді, коли серце людське стискалося від болю та образи.

Описание: http://dl.ziza.ru/other/022011/17/rain/rain_04.jpg

  • Як ти розумієш вислів «серце стискалося від болю і образи» ?
  • Чому сумувала Хмаринка ?

 

ІІ частина

     Хмарка заздрила квітці, яка росла серед пестощів і ніжного шепоту закоханих. І навіть, коли квітка помирала, то бачила усмішку тої, кому була подарована. Хмарку ж ніхто нікому не дарував. До неї долинало  лише образливе : «Бажаю безхмарного неба!»

     Хмарка заздрила квітці, бо та знала, що таке ласка людських рук. Її ж ніхто ніколи не голубив. Навпаки, з самого малечку вона тільки те й знала, що стусани жорстокого вітру. А люди не помічали цього і тільки гримали на неї, що вона затуляє сонце або дозволяє йому попестити землю.

  • Чому Хмарка заздрила Квітці ?
  • Які почуття ви  відчуваєте до Хмарки ?

 

ІІІ частина

       І все ж хмарка любила людей і дуже хотіла побачити їх нарешті щасливими. Настав день, коли вона, переповнена живильною любовю, порушила заборону небес і в материнському пориві почала опускатися все нижче та нижче, щоб обняти людей і побачити, як бризне радість із усміхнених очей.

Описание: http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/67/211/67211992_89711_original.jpg

  • Яким було найбільше бажання Хмаринки ?
  • Які почуття переповнювали хмарку ? На що вона сподівалася ?
  • Як ви гадаєте, чи здійсниться заповітна мрія Хмарки ?

       ІV частина

         Та люди не вірили і тікали від неї, настовбурчувалися парасольками, відгороджувалися дахами своїх осель.

        І коли на спорожнілій вулиці останній хлопчина сховався від неї під густою кроною дерева, серце хмарки не витримало. Гострий промінь образи розкраяв його надвоє, і впала хмарка рясним дощем, і дотулилася до землі, що берегла тепло людських слідів, до квітки, яку щойно пестила чиясь рука.

Описание: http://life.dedmorozim.ru/wp-content/uploads/2011/09/fa080c6691d1.jpg

- Чому так сталося з хмаркою ?

     V частина

       І коли виглянуло сонце, до нього з-під густої крони дерева хлопчик повернув своє обличчя, яке аж сяяло від щастя.

       Тільки хмарка цього вже не бачила.

Описание: http://www.anafor.ru/forums/uploads/post-148-1285604599.jpg

  • Чи здійснилося бажання Хмарки ?
  • Підніміть вгору сердечко. Чому воно стало таким ?
  • Що вам би хотілося  змінити в казці ?

ІV.  Рефлексія

  1. Робота в групах.
  • Наклейте сердечка на аркуш паперу. Перед вами  - краплини різного кольору. Нагадаю значення кожного кольору на сьогоднішньому уроці : рожевий – ввічливість, синій – доброта, жовтий та оранжевий – працьовитість, червоний – скромність, зелений – щедрість. Які чесноти притаманні Хмаринці?

( Можна заповнювати наклеїти кілька крапельок)

 

  1. Пятихвилинне   есе.
  • Напишіть, як би ви допомогли Хмаринці, щоб її сердечко не краялося від образи.  ( Можливо, вам у цьому допоможуть малюнки.)

 

Описание: http://illustrators.ru/illustrations/325604_original.jpg?1331844263

Описание: http://illustrators.ru/illustrations/325603_original.jpg?1331844192

  1. Слухання дитячих творів.
  2. Підсумок.
  • Щоб «Криниця людських чеснот» була глибокою і повноводною, щодня намагайтесь формувати в собі ці кращі людські якості.

      Описание: http://img-fotki.yandex.ru/get/6005/ona2.b/0_484b4_76e3e455_XL

doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
1875
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку