Навчальний матеріал уроку позакласного читання спрямований на розвиток критичного мислення учнів та має такі особливості :
-у навчання включаються завдання, вирішення яких вимагає мислення високого рівня (аналізу, синтезу, оцінки);
-навчальний процес організований як дослідження певної теми, яке виконується шляхом інтерактивної взаємодії учнів. Щоб бути ефективними сьогодні, вчителі повинні використовувати як повсякденний інструментарій : кооперативне навчання зі всіма методами та прийомами роботи в малих групах, проекти, дебати та інші види дискусії, експериментальні вправи, моделювання, соціальні дослідження;
-результатом навчання визначається не засвоєння фактів або чужих думок, а вироблення власних суджень через застосування до інформації адекватних прийомів мислення;
-викладання в цьому процесі є стратегією постійного оцінювання цих результатів з використанням зворотного зразку «учень-учитель» на основі дослідницької активності учнів у класі;
-критичне мислення вимагає від учня достатніх навичок оперування доказами та формулювання суджень, умовиводів. Сюди ж відноситься і здатність застосовувати різні джерела інформації, аналізувати аргументи, обґрунтовувати висновки.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КРАМАТОРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 16
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
3 КЛАС
Казка М.Мариновича
«Хмарка»
Учитель початкових класів
Макаренко Олена Володимирівна
м.Краматорськ
Урок позакласного читання для 3 класу на тему : «Казка М.М. Мариновича «Хмарка»»
Мета : познайомити з текстом казки М.Мариновича «Хмарка» ; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення ; уміння виражати думки й аргументувати свої судження , порівнювати ;
розвивати критичне мислення, вимогливе відношення до власних вчинків та вчинків інших людей; формувати власну позицію ;
виховувати прагнення до формування в собі людських чеснот.
Обладнання : тексти для кожного учня ; ілюстрації до тексту ; цифрові набори з назвами чеснот ; матеріали «Словничка людських чеснот»; кольорові сердечка, краплинки ; кросворди «Диво – ліс»
Хід уроку :
І. Мотивація
1. Привітання
- Любі мої ! Я вітаю вас з початком робочого дня. Мої вам побажання : щоб ваша енергія ніколи не згасала, щоб ваші знання ніколи не вичерпувалися, щоб ваша душа ніколи не черствіла, щоб ваша краса ніколи не в’янула, а тільки квітнула.
2. Мозковий штурм
- У Василя Сухомлинського є оповідання «Кожна людина повинна». У ньому маленький Петрик дивується, чому машиніст вночі не спить, як всі, а веде поїзд. Послухайте уривок розмови хлопчика з мамою :
- Як це так ? – не може зрозуміти Петрик. – Йому ж хочеться спати ?
- Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.
- І я повинен ?
- І ти повинен.
- Що ж я повинен ?
- Бути Людиною, - каже мати. – Це найголовніше.
- Якою, на вашу думку, повинна бути Людина ?
2. Асоціативний кущ
- Які якості , на вашу думку, повинна мати справжня Людина ?
ІІ. Евокація
1. Гра «Дешифрувальник» ( утворення груп)
- Перед нами – зашифровані назви людських чеснот. Розшифруйте їх так, як це робиться у відомій телегрі «Найрозумніший»
1 2 3 4 5 6 7 8
А Б В ГГД Е ЄЖЗ И І Ї Й КЛМ НОП РСТ УФХ
9 0 ЦЧШ ЩЬЮЯ
Цифрові набори та їх значення :
11495414770 - ввічливість ( рожевий колір ) ;
2617671 - доброта ( синій колір ) ;
6719061474770 – працьовитість ( оранжевий колір) ;
7576564770 – скромність ( червоний колір ) ;
02274770 – щедрість ( зелений колір).
( За розшифрованими назвами чеснот згрупувати п’ять груп. Якщо деяким учасникам складно розшифрувати слово, щоб знайти свою групу, вчитель розкриває «таємницю» кольорових цифр).
Завдання № 1. Ознайомитися в групі з матеріалом із «Словничка людських чеснот»
Завдання № 2. Здійснити мандрівку в диво – ліс за загубленими скарбами народної мудрості.
СКАРБИ ВВІЧЛИВОСТІ
Мандруйте від ялинки за маршрутом : 9 клітинок вниз; 3 клітинки вправо, 9 клітинок вгору; 2 клітинки вправо; 8 клітинок вниз.
СКАРБИ ДОБРОТИ
Мандруйте від ялинки за маршрутом : 4 клітинки вліво ;
3 клітинки вниз ;
3 клітинки вправо ;
2 клітинки вниз ;
2 клітинки вправо ;
7 клітинок вгору ;
3 клітинки вліво ;
2 клітинки вгору ;
3 клітинки вправо ;
СКАРБИ ПРАЦЬОВИТОСТІ
Мандруйте від ялинки за маршрутом : 6 клітинок вправо ;
1 клітинка вгору ;
9 клітинок вліво ;
1 клітинка вгору ;
6 клітинок вправо ;
СКАРБИ СКРОМНОСТІ
Мандруйте від ялинки за маршрутом : 5 клітинок вправо ;
5 клітинок вниз ;
7 клітинок вліво ;
3 клітинки вгору ;
5 клітинок вправо ;
СКАРБИ ЩЕДРОСТІ
Мандруйте від ялинки за маршрутом : 3 клітинки вниз ;
3 клітинки вправо ;
3 клітинки вгору ;
2 клітинки вправо ;
4 клітинки вниз ;
3 клітинки вліво.
Завдання № 3. Кожній групі ознайомити клас зі знайденим скарбом народної мудрості. Обговорити зміст прислів’я.
ІV. Опрацювання змісту казки М. Мариновича «Хмарка»
( Кожна дитина отримує вирізане з кольорового паперу сердечко.
Вчитель читає текст «Хмарка», а діти під час читання відривають шматочок сердечка тоді, коли, на їхню думку, «крається» сердечко хмаринки від образ.)
І частина
Хмарці було сумно жити на світі : вона ніколи не бачила людей щасливими. Коли люди раділи, сміялися, на їхньому обличчі не було жодної хмаринки, і набігала вона на нього лише тоді, коли серце людське стискалося від болю та образи.
ІІ частина
Хмарка заздрила квітці, яка росла серед пестощів і ніжного шепоту закоханих. І навіть, коли квітка помирала, то бачила усмішку тої, кому була подарована. Хмарку ж ніхто нікому не дарував. До неї долинало лише образливе : «Бажаю безхмарного неба!»
Хмарка заздрила квітці, бо та знала, що таке ласка людських рук. Її ж ніхто ніколи не голубив. Навпаки, з самого малечку вона тільки те й знала, що стусани жорстокого вітру. А люди не помічали цього і тільки гримали на неї, що вона затуляє сонце або дозволяє йому попестити землю.
ІІІ частина
І все ж хмарка любила людей і дуже хотіла побачити їх нарешті щасливими. Настав день, коли вона, переповнена живильною любов’ю, порушила заборону небес і в материнському пориві почала опускатися все нижче та нижче, щоб обняти людей і побачити, як бризне радість із усміхнених очей.
ІV частина
Та люди не вірили і тікали від неї, настовбурчувалися парасольками, відгороджувалися дахами своїх осель.
І коли на спорожнілій вулиці останній хлопчина сховався від неї під густою кроною дерева, серце хмарки не витримало. Гострий промінь образи розкраяв його надвоє, і впала хмарка рясним дощем, і дотулилася до землі, що берегла тепло людських слідів, до квітки, яку щойно пестила чиясь рука.
- Чому так сталося з хмаркою ?
V частина
І коли виглянуло сонце, до нього з-під густої крони дерева хлопчик повернув своє обличчя, яке аж сяяло від щастя.
Тільки хмарка цього вже не бачила.
ІV. Рефлексія
( Можна заповнювати наклеїти кілька крапельок)