Власна розробка уроку з позакласного читанання, запропонована мною, дозволяє вчителю відійти від стандартних рамок. Урок пропоную провести на природі, під час того як квітує кульбаба. А сучасні гаджети допоможуть показати презентацію за межами приміщення.
Тема. В. Нестайко « В Країні Сонячних Зайчиків»
Мета: ознайомити учнів з творчістю та життєвим шляхом
Всеволода Нестайка, підвести підсумки самостійної роботи учнів над казкою «Країна сонячних зайчиків»,
розширити знання учнів про казку як художній твір;
розвивати читацькі та акторські здібності, усне
мовлення, уміння аналізувати;
виховувати доброту, порядність, почуття
товариськості і взаємодопомоги, любов до природи.
Обладнання: виставка книжок В. Нестайка, портрет
письменника, ілюстрації до творів, дзеркальця.
( Даний урок проводиться після уроку – презентації в комп’ютерному класі (див. додаток 1), який проводиться для зацікавлення учнів творчістю письменника. На даному уроці діти коротко знайомляться з життєвим шляхом В. Нестайка, його творами; отримують завдання до уроку з позакласного читання (див.додаток 2). Урок проводиться весною на галявині, уквітчаною кульбабками.)
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Його ми проводимо на природі, на галявині, уквітчаною квітами кульбабки.
- Чому ми тут зібралися, ви вже, мабуть, здогадалися. Але про це, трішки пізніше….А зараз попрацюємо нашими язичками.
1. Артикуляційна гімнастика. («Казочка про веселого Язичка». Учитель
читає текст, а діти виконують вправи.)
- Жив-був веселий Язичок у своїй хатинці. Здогадайтеся, що це за хатинка.
У цій оселі
Червонії двері,
Поряд із дверима
Білі тварини.
Люблять ці тваринки
Різні солодинки.
- Здогадалися? Ця хатинка – рот. Двері у роті то відкриваються, то зачиняються, (рот відкрити й закрити). Непосидючий Язичок не сидить на місці. Він часто вибігає з дому (висунути язик). Ось він вийшов погрітися на сонечко, відпочити на ґаночку («Лопаточка»). Подув легкий вітерець і Язичок зіщулився («Стрілочка», «Жало») й сховався до хатинки, зачинив дверцята (сховати язика, закрити рота). А надворі сховалося сонечко за хмаринку, і пішов дощ (язиком стукати об зуби і вимовляти «д-д-д»).
Кошеня хлебтало молоко (водити язиком по верхній губі зверху вниз, рот відкритий), потім облизнулося (облизати верхню та нижню губи справа наліво, зліва направо) і солодко позіхнуло (широко відкрити рота). Язичок подивився на годинник – він цокав: «Цок-цок («Годинник»). Кошеня згорнулося в клубок.
«Пора і мені відпочити», - подумав Язичок і пішов до хатинки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Ось така весела казочка в нас вийшла. А хто мені скаже, що таке казка?
- Які бувають види казок?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Сьогодні ми з вами помандруємо в неймовірний світ казок відомого не тільки в Україні, а і у всьому світі українського дитячого письменника, Всеволода Зіновійовича Нестайка. І поринемо ми у світ неймовірних пригод у казці «В Країні сонячних Зайчиків». Ознайомимося з героями казки, на їх прикладах з’ясуємо «Що значить бути справжньою людиною?»
ІІІ. Короткі відомості з дитинства В. Нестайка.
- На попередньому уроці ви вже дізналися деякі факти з життя письменника. Хто які відомості запам’ятав? (Відповіді учнів. Вчитель корегує відповіді.)
- Напевне, кожному з вас хочеться дізнатися детальніше про дитинство письменника?
- Народився письменник 1930 року в місті Бердичеві, що на Житомирщині, в сімї службовців. Його покоління належить до тих, чиє дитинство передчасно обірвала війна.
Про свої враження від початку війни пізніше письменник скаже: «Ранком 22 червня 1941 року ми з хлопцями грали в війну. Грали із запалом, з азартом, весело. І коли о дванадцятій годині радіо принесло страшну звістку, ми її сприйняли без будь-якого страху. Швидше навіть із захопленням: «Ух, дамо ми цьому Гітлеру! Розіб’ємо через декілька днів!» Не розуміли ми, що це була наша остання гра в війну. Не розуміли, що наше дитинство раптом скінчилося. У самому розпалі. Назавжди. Мені було тоді одинадцять років».
- Тому можливо більшість героїв В. Нестайко саме одинадцятилітні діти, о цій порі з ними трапляються важливі події, після яких вони починають по-іншому дивитися на життя. Під час війни письменнику ледве вдалося уникнути розстрілу У Бабиному яру. Тому-то у його казках так часто йдеться про загрозу людині, про наміри лиховісних сил накинути на усе світле і прекрасне темні пута, про необхідність боротися за торжество чесності, порядності, чуйності, благородства.
- Коли Нестайко був маленьким хлопчиком, страшенно хотів якнайшвидше вирости і стати великим, дорослим. Може, тому, що він був справді маленький, чи не найменший в класі. Маленький, худенький, ще й рудий. Як вогонь червоний. В класі його дражнили «Пожежна команда», «Рудий африканський їжачок». Чому їжачок? А тому, що руде волосся на його голові стирчало, як голки в їжачка.
- Герої В. Нестайка – дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі, сміливі діти, які потрапляють у різні життєві ситуації, і з честю виходять з них. Всі твори письменника написані з любов’ю, добротою, легким авторським гумором, так, що жоден читач не залишається байдужим.
ІV. Робота з книжковою виставкою.
- Тепер ми маємо уяву про письменника, його дитинство. А зараз давайте оглянемо виставку його творів, яку ви бачите перед собою.
- Що цікавого ви помітили, розглядаючи ілюстрації книжок, після того як прослухали відомості про дитинство письменника. (Діти вказують на схожість героїв книжок із автором творів.)
- Якою з представлених книжок ви зацікавились і хотіли б прочитати?
Чому?
V. Робота над казкою «В Країні Сонячних Зайчиків.»
- Ось нарешті ми і дійшли до головної мети нашого незвичайного уроку на природі.
- Озирніться навколо, як ви вважаєте, де ми зараз знаходимось? (Вчитель вислуховує відповіді дітей і підводить їх до підсумку, що ми знаходимось у Країні Сонячних Зайчиків. )
- Кульбабки у нас є. А тепер візьміть в руки дзеркальця і заповніть галявину Сонячними Зайчиками.( Діти за допомогою дзеркал пускають сонячних зайчиків)
1. Переказування казки за поданим планом.
- Діти, Сонячні Зайчики дуже хвилюються, чи добре ви читали казочку?
(Відповіді дітей).
- Вам на допомогу вони прислали ось такі веселі плани – підказки, які допоможуть вам переказати твір. (див. дод. 3)
- Діти, а як ви думаєте, чому літери такого кольору. ( Діти пов’язують
це з любов’ю Сонячних зайчиків до кульбабок. Розглядають квітку і підтверджують свої відповіді)
(2-3 учні переказують казку за планом)
1. Країна Ластовинія та її мешканці.
2. Зустріч Веснянки з хуліганцями.
3. В Ластовинії – незнайомець.
4. Пан Морок і Веснянка потрапляють до Країни Сонячних Зайчиків.
5. Нові знайомі Веснянки.
6. Допомога Веснянки Сонячним Зайчикам.
7. Надзвичайні події в палаці Чарівних Казок.
8. Ластовинія знову стала вільною і незалежною.
2. Бесіда за змістом казки.
- Назвіть головних героїв твору.
- Які з них вам сподобалися? Чому?
- Яким ви собі уявляєте Веснянку?
- Доведіть, що Веснянка хороший товариш. Які вчинки хлопчика
свідчать про його любов до друзів, готовність пожертвувати заради
них?
- Хто з героїв вам не сподобався?
- Яку шкоду робили хуліганці?
- Чи зустрічалися ви з хуліганцями у житті і як тоді поводилися?
- Хто такий пан Морок? Яким ви собі його уявляєте? Що вразило
Веснянку, коли він побачив очі пана Морока? Чому він одягнений у
все чорне?
- Чому Веснянка з друзями перемогли хуліганців і пана Морока?
VІ. Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце, (потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати, (присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати, (танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі.
VІІ. Робота з юними талантами. (Юними акторами, юними
художниками, юними декламаторами)
VІІІ. Літературна вікторина. (Дод.4)
(Учень який дав найбільше правильних відповідей на запитання
вікторини, стає знавцем казок В. Нестайка. )
(У кожного з дітей таблички з назвами казок. Вчитель зачитує уривок з
казки, діти піднімають відповідні таблички (див. додаток 5)).
Але, звичайно, без допомоги сонячних зайчиків навряд чи перемогли б казкові герої всю цю погань («В Країні Сонячних Зайчиків»)
ІХ. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок?
- Я сподіваюсь, казки В. Нестайко подарували вам багато цікавих,
хвилюючих, захоплюючих, хвилин.
- Чому ж навчила нас казка «В Країні Сонячних зайчиків»?
- Що ж значить бути справжньою людиною?
Х. Завдання до наступного уроку.