УРОК З ПРИСМАКОМ КАВИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9 КЛАСІ. "СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ. ВИДИ СПР. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ"

Про матеріал
ПОКАЗОВИЙ УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ З ПРИСМАКОМ КАВИ В 9 КЛАСІ "СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ. ВИДИ СПР. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТЕМИ. ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ НИЖНЬОЯБЛУНСЬКОГО ОЗЗСО І-ІІІ СТ.-ЗДО.
Перегляд файлу

Урок з української мови  з присмаком кави  в 9 класі

Підготувала вчитель української мови та літератури

Нижньояблунського ОЗЗСО І-ІІІ ст. - ЗДО

Квич Надія Миколаївна

Тема. Складнопідрядне речення. Види СПР. Тренувальні вправи.

Мета.

Навчальна: повторити та узагальнити відомості про СПР, формувати вміння ставити питання від головної до підрядної частини; удосконалювати навички конструювання СПР, пунктуаційну грамотність, збагачувати словниковий запас здобувача освіти.

Розвивальна: розвивати уміння і навички розпізнавання видів СПР, вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати увагу, логічне мислення, усне та писемне мовлення, вміння вчитися, використовуючи ІКТ.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку. Урок систематизації та узагальнення знань і вмінь.

Форма уроку. Урок з присмаком кави.

Очікувані результати.

Знати: відомості про складнопідрядне речення та його види.

Уміти: розпізнавати види СПР, знаходити головну і підрядну частини речення, ставити питання від головної до підрядної частини, визначати причинно-наслідкові зв’язки, розрізняти сполучник від сполучних слів.

Формувати компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися, компетентність у галузі техніки і технологій, екологічна компетентність, математична, інформаційно-комунікаційна, навчання впродовж життя.

Методи і прийоми: «Гірлянда асоціацій», «Займи позицію», «Запрошення до кави», перегляд відео “Цікаві факти про каву”, орфографічний практикум «Відшукай ключ» (вправа з ключем),  «Мозковий штурм»,               гра «Редактор», орфоепічна хвилинка, словникова робота, «Синтаксична естафета», творча робота в групах (Jamboard), онлайн-тестування (LearningApps), рефлексія настрою “Мішечок зерен”, картки самооцінювання, прослуховування ключової арії кантати Й.В.Баха (ШІ d-id).

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна, колективна.

 

Обладнання.  Проєктор, ноутбук, мультимедійна презентація, підручник, картки із вправами для роботи в групах та індивідуально, картки самооцінювання, вислови відомих людей про каву, кава, посуд.

Хід уроку

  1.                          Організаційний етап.

Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу.

Учитель. Добрий день, діти. Великий французький письменник Олександр Дюма, коли чекав гостей, у гардеробі вішав табличку з написом: “Отут разом із одягом залишайте свій поганий настрій!” Мені б хотілося, щоб і ви залишили весь негатив, якщо він у вас є, за дверима класу і налаштувалися на позитивну працю. Поверніться до наших гостей і подаруйте їм ніжну усмішку.

Дозвольте розпочати наш урок притчею.

Одного разу до батька прийшла дочка й скаржиться: «Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити?»

Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце й налив чашку кави.

-Що змінилося? – запитав він свою дочку.

-Яйце й морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.

-Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися - тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою, рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише тверднуть і міцніють.

-А кава?

-Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини, - вони змінюють обставини й перетворюють їх на щось нове та прекрасне, отримуючи користь і знання в цій ситуації.

Бажаю вам, шановні учні, перетворювати будь-яку ситуацію на щось нове та прекрасне.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. «Гірлянда асоціацій». (Слайд 2)

Учитель. Діти, коли ви зайшли до класу, то відчули приємний аромат кави. Скажіть, будь ласка, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «КАВА»?

(Відповіді учнів)

2. «Займи позицію». (Слайди 3-5)

Учитель. Ви часто чуєте такі твердження: «кава корисна», «кава шкідлива». А як ви гадаєте: кава корисна чи шкідлива?

За допомогою методу “Сигнал рукою” займіть, будь ласка, відповідну позицію і прокоментуйте свій вибір.

(Учні займають відповідну позицію та відповідають)

А чи запросили б ви свого друга на каву і чому?

  1.               «Запрошення до кави»(Слайди 6-8)

Учитель. Я запрошую вас на урок української мови з присмаком кави. Ще свого часу Оноре де Бальзак казав: «Варто скуштувати філіжанку запашної чорної кави, як з цього моменту все спалахує, думки тісняться, як батальйони великої армії на полі битви...».

Тож пропоную скуштувати декілька ковтків кави, щоб збадьоритися, налаштуватися на плідну роботу. Поки ви будете насолоджуватися кавою, пропоную прослухати твір Й. В. Баха «Кавова кантата». (Слайд 8).

Цей твір Й.С. Бах написав на замовлення кавового будинку Циммермана в Лейпцигу, ставши керівником Музичної колегії світського ансамблю в тому місті. У цьому кавовому будинку Бах працював з 1729 р. і час від часу за замовленням його власника писав музику, яку виконував в будинку по п'ятницях взимку і по середах влітку. Однією з причин написання Бахом цієї жартівливої кантати став рух в Німеччині на заборону кави для жінок.

(Слайд 9) Скориставшись програмою ШІ d-id, я створила для вас коротеньке відео, де ви матимете змогу прослухати ключову арію кантати з вуст самого  Й. В. Баха. (Ключова арія кантати: «Ах! Яка солодка на смак кава! Ніжніша, ніж тисяча поцілунків, солодша, ніж мускатне вино!»)

(Слайд 10) Нехай чашечка кави зігріє ваш день. Починаємо працювати.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань на уроці.(Слайд 11-12)

 Тема нашого уроку  «Складнопідрядне речення, його види. Тренувальні вправи». Прошу розгорнути зошити, записати число, класна робота, тему уроку.

(Учні записують в зошити число та тему уроку)

Учитель. Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити та систематизувати знання про складнопідрядне речення та його види; ставити питання від головної частини до підрядної, визначати види підрядності, аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння відрізняти сполучники від сполучних слів.

А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Також на уроці ви будете оцінювати свої знання на картках самооцінювання (Додаток 1), які лежать у вас на столах, де зазначено максимальний бал за кожен вид роботи. Після виконання кожного завдання ви повинні оцінювати свою роботу. В кінці уроку ми з’ясуємо рівень ваших досягнень.(Підписування карток учнями)

ІV. Актуалізація опорних знань

1.Орфографічний практикум «ВІДШУКАЙ КЛЮЧ».(Слайд 13)

Учитель. А зараз ми повторимо чергування прийменників У — В та сполучників І – Й. Ці знання вам знадобляться під час написання диктанту і дадуть змогу підготуватися до ЗНО.

ЗАВДАННЯ: Запишіть у дві колонки сполучення слів. У першу – з    у, і; в другу – в, й. (Додаток 2 )

Схід (і,й) захід; степ (і,й) море; знання (і,й) уміння; село (і,й) місто; сон (у,в) руку; знищений (у,в) щент; він (і,й) шов; спокійно (і,й) шов; спитай (у,в) мами; трапилось (у,в) перше; сиджу (у,в) дома; стану (у,в) чителем; рано (у,в) став; досить (у,в) порядкований; ощадливість (і,й) бережливість; дощ (у,в) щух; з’єднані (у,в) спілку.

Учитель. Якщо ви правильно записали слова в колонки, то з других букв маєте отримати «ключ» - початок вислову англійського богослова Томаса Фуллера «……………., ТОЙ НІЧОГО НЕ НАВЧИТЬСЯ»

 

А тепер перевіримо, чи правильно ви впоралися із завданням. (Слайд 14)

(Ключ: «ХТО НІ ПРО ЩО НЕ ПИТАЄ, ТОЙ НІЧОГО НЕ НАВЧИТЬСЯ»).

2. Учитель. Нехай цей вислів стане епіграфом нашого уроку. Записуємо  в зошити.  (Вчитель записує епіграф на дошці) (Слайд 15)

Прочитайте, епіграф. А чому саме такі слова є епіграфом нашого уроку, ми з вами поговоримо вкінці уроку.

А тепер ще раз подивіться на наш епіграф і скажіть, яке це речення за будовою?

3. Метод «Мозковий штурм». (Слайд 16)

Учитель. Пригадаймо, що ви знаєте про складне речення.

(Усно обговорюють схему СПР). Дякую.

4. Мовне дослідження

Наступне наше завдання — мовне дослідження. Потрібно зробити синтаксичний розбір речення. Хто бажає піти до дошки?

Дякую, сідайте.

5. “Редактор” (Слайд 17)

Учитель.  А зараз попрацюємо усно. Потрібно прочитати речення, виправивши помилки (З кожної групи по 2 учні).(Додаток 3)

-Й. В. Бах у 1732 році написав кавову кантату.

 

- В Італії більше 200 000 кавярень. 

 

- Каву вирошчують більш ніж у 50 країнах світу.

 

- 37% людей пють каву без цукру.

 

- З 2007 року у Львові проводиться щорічний фестиваль кави На каву до Львова.

 

- Юрій Кульчицький у 1683 році відкрив кавярню “Під синьою фляжкою”.

 

Питання: Скажіть, яка тема об’єднує всі ці речення? - (Слово-код: Кава).

6. Орфоепічна хвилинка (Слайд 18)

А зараз орфоепічна хвилинка, під час якої ви повинні правильно розставити наголос на слова, які мають щось спільне зі словом кава. Слова записуєте в зошити. (Додаток 4)

Кав’ярня, кафе, піцерія, бариста,філіжанка, пітчер, еспресо, лате, капучино, американо, арабіка, робуста.

Діти, чи зрозумілі вам значення всіх слів, які ви прочитали.

7. Словникова робота. (Слайд 19-20)

Кава, и, ж. 1. Тропічне дерево, з насіння якої виготовляють ароматний напій; кавове дерево. 2. Насіння цього дерева або порошок із цього насіння.     3. Поживний напій (із цукру, часто також із молоком чи вершками) з цього порошку.

Баристафахівець з приготування кави.

Пітчер (англ. pitcher – глечик) — інструмент баристи у вигляді глечика, або ковшика, в якому він нагріває і збиває молоко для додавання в каву.

Філіжанка, або чашка — невелика посудина, переважно з порцеляни, з якої п’ють чай, каву та інші напої.

Еспресо — висококонцентрований кавовий напій, виготовлений із кавових зерен дрібного помелу та води у співвідношенні 1:2. 

Лате — кавовий напій родом з Італії, що складається з молока і кави еспресо.

Капучино — напій італійського походження на основі еспресо з додаванням збитого парою молока.

Американо — кавовий напій, що містить велику кількість води.

Арабіка і робуста — найбільш вживані сорти кави.

 

VІ.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

  1.                 Синтаксична естафета. (Слайд 21)

Учитель. Давайте трішки позмагаємося. Кожна група має завдання, записані на карточці, і на них же і виконуєте. Ви передаєте карточку один-одному, виконуючи відповідне завдання.(Додаток 5)

1-ий учень – підкреслює граматичні основи;

2-ий – знаходить сполучник (сполучне слово);

3-ій – малює схему речення;

4-ий – визначає вид речення.

Кава — це життєва сила, яка підживлює мрії чемпіонів.

(Майк Дітка)

Виграє та команда, яка перша і правильно виконає завдання.

(Кожна група демонструє виконану роботу).

2. Творча робота в групах (онлайн-класах). (Слайд 22)

Діти, я зараз дам вам посилання, за яким ви зайдете у програму Jamboard.

Там створено три класи. Кожна група заходить на свою сторінку і виконує дане завдання.

У вас на виконання є п’ять хвилин.

Виконавши, кожна група представляє свою роботу.

Підсумок уроку

1. Онлайн-тест. (Слайд 23)

Учні, опанувавши програму LearningАpps, я склала для вас тести по темі «Складнопідрядне речення», які ви зараз пройдете на інтерактивній дошці.

З кожної групи один учасник дасть відповідь на 3-4 тести.

2. Повернення до епіграфа. (Слайд 24)

Діти, а зараз ми повертаємося до епіграфа. Як ви думаєте, чому саме такі слова були епіграфом нашого уроку?

3.Мішечок зерен знань. (Слайд 25)

Дуже любив каву Людвіг Бетховен. Композитор відраховував рівно 64 зернинки для того, щоб заварити чашечку кави, вважаючи, що кожна зернинка важлива.

Ми ж з вами зберемо зернинки знань, здобутих на уроці. Потрібно записати по 3 прислівники про роботу на уроці на невеличких зернинках, які лежать у вас на партах, щоб заповнити мішечок.

Чи справдились ваші очікування від уроку?

4. Самооцінювання (Слайд 26)

Учні, протягом уроку ви працювали з картками самооцінювання. Прошу озвучити результати своїх досягнень на сьогоднішньому уроці.

(Учні підраховують кількість набраних балів.)

 А на завершення я пропоную переглянути невеличке відео «Цікаві факти про каву».  Перегляд відео “16 цікавих фактів про каву”

Учитель (Слайд 27)

 Шукайте незвичайне в звичайних речах,

цікавтесь, звідки вони з'явилися,

і тоді світ засяє новими різноманітними барвами,

у ньому буде цікавіше жити.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 28)

1.Скласти діалог “Зустріч друзів у кав’ярні”.

2. Підготуватись до написання контрольної роботи.

Дякую за урок!!!  (Слайд 29).

 

 

 

 

 

 

 Додаток 1.

Картки для самооцінювання                                                        

Прізвище та ім’я                                                           Оцінка

Вид роботи

Максимальна кількість балів

Кількість зароблених балів

Орфографічний практикум  “Відшукай ключ”

1

 

Метод “Мозковий штурм”  Види СПР

2

 

Робота з епіграфом,  .       мовне дослідження.

1

 

Гра “Редактор”

1

 

Орфоепічна хвилинка

1

 

Синтаксична естафета

2

 

Творча робота в онлайн-класах (програма Jamboard)

2

 

Онлайн-тест                   (програма Learningapps)

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Додаток 2 )

ЗАВДАННЯ: Запишіть у дві колонки сполучення слів. У першу – у, і, в другу – в, й.

Схід (і,й) захід;

степ (і,й) море;

 знання (і,й) уміння;

 село (і,й) місто;

сон (у,в) руку;

знищений (у,в) щент;

 він (і,й) шов;

спокійно (і,й) шов;

 спитай (у,в) мами;

 трапилось (у,в) перше;

сиджу (у,в) дома;

стану (у,в) чителем;

рано (у,в) став;

досить (у,в) порядкований;

ощадливість (і,й) бережливість;

дощ (у,в) щух;

з’єднані (у,в) спілку.

 

(Додаток 3)

Редактор

Прочитайте речення, виправивши помилки та правильно озвучивши числівники.

-Й. В. Бах у 1732 році написав твір кавова кантата.

 

- В Італії більше 200 000 кавярень. 

 

- Каву вирошчують більш ніж у 50 країнах світу.

 

- 37% людей пють каву без цукру.

 

- З 2007 року у Львові проводиться щорічний фестиваль кави На каву до Львова.

 

- Юрій Кульчицький у 1683 році відкрив кавярню “Під синьою фляжкою”.

 

 

(Додаток 4)

Орфоепічна хвилинка

Записати слова, розставивши наголос.

Кав’ярня, кафе, піцерія, бариста,    філіжанка, пітчер, еспресо, лате, капучино, американо, арабіка, робуста.

 

 

 

 

(Додаток 5)

Синтаксична естафета

1-ий учень – підкреслює граматичні основи;

 

2-ий – знаходить сполучник (сполучне слово);

3-ій – малює схему речення;

4-ий – визначає вид речення.

Кава — це життєва сила, яка підживлює мрії чемпіонів.

(Майк Дітка)

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Тест. Визначити вид складнопідрядного речення.

1. Серед дослідників побутує думка, що нефільтрована кава підвищує рівень холестерину в організмі.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

2. Кавові зерна містять речовину, яка називається кафестрол.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

3. Кафестрол — це речовина, що підвищує рівень холестерину в крові.

      а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

4. Кафестрол виділяється, якщо гарячу воду лити безпосередньо на кавовий порошок.

      а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

5. Це відбувається і тоді, коли мілко змелену каву доводять до кипіння декілька разів.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

6. Треба пам’ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

7. Одна чашечка нефільтрованої кави, яка містить до чотирьох міліграмів кафестролу, підвищує рівень холестерину приблизно на один відсотоок.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

8. Дослідження доводять, що нефільтрована кава-еспресо також містить кафестрол.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

9.   Однак еспресо менше підвищуватиме рівень холестерину, якщо його пити маленькими чашечками.

       а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

10. Отже, вчені встановили, що кава, приготовлена з використанням паперового фільтра, кафестролу не містить.

    а) означальне,            б) з’ясувальне,           в) обставинне.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
10 січня
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку