Урок з розвитку писемного мовлення на тему: " Осінь зачаровує красою" 2 клас

Про матеріал
Даний урок дасть можливість учням розвивати вміння слухання-розуміння, аудіювання, формувати вміння правильно аналізувати зміст сюжетного малюнка, вибирати з тексту вірша влучні виражальні засоби мови, давати правильні відповіді на питання з тексту вірша; розвивати логіку мислення та мовлення, художню уяву; виховувати чуття краси українського слова.
Перегляд файлу

Тема. Осінь зачаровує красою.

Мета: розвивати вміння слухання-розуміння, аудіювання, формувати вміння правильно аналізувати зміст сюжетного малюнка, вибирати з тексту вірша влучні виражальні засоби мови, давати правильні відповіді на питання з тексту вірша; розвивати логіку мислення та мовлення, художню уяву; виховувати чуття краси українського слова.

Обладнання: запис твору П. Чайковського «Пори року», малюнки із зображенням природи осіннього лісу (парку, саду), осінні листочки, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня, діти!

Відповідь дітей.

_ Звати мене Людмила Леонідівна.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну велику, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати було нам неважко.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Сьогодні в нас урок розвитку мовлення, а тему ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

  1. Загадка (слайд 2).

В жовте лист пофарбувала,

Урожай з полів зібрала.

Золотила вербам коси

Чарівна цариця

 (Осінь)

2. Слово вчителя

- Так, це осінь. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала все навкруги. Сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- І саме на цьому уроці ми спробуємо створити картину осені, але не фарбами, а мовними засобами. Ми станемо художниками слова. Будемо розвивати вміння слухання-розуміння, аудіювання, формувати вміння правильно аналізувати зміст сюжетного малюнка, вибирати з тексту вірша влучні виражальні засоби мови, давати правильні відповіді на питання з тексту вірша; розвивати логіку мислення та мовлення, художню уяву; виховувати чуття краси українського слова.

Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.

Скільки поетів, композиторів, художників майстерно описували словами, музикою чи мовою фарб красу осені. Жодна людина, що любить природу, не може не зачаруватись її барвами. Про цю чудову пору року дуже гарно сказала Іванна Савицька у своєму вірші «Осінь» (слайд 2).

Летять листки, пожовклі і зівялі,

Летять до ніг і сумно шелестять.

Затих гайок, і верби кучеряві

Пташиним співом вже не гомонять.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь…

- Сподобався, вам, вірш?

- Пригадайте, коли ви сьогодні йшли до школи, то, напевне, задивлялися на осінні дерева, милувалися їхніми золотими шатами, блакитним небом, не дуже щедрим, але ще яскравим сонечком.

 Частину цієї краси ви принесли в клас. Що це? (Букети осіннього листя).

- Осіннє листя прикрасило наш клас. Я хочу, щоб на ці листочки полився «дощ компліментів», але так, щоб він був рясний і красивий.

- Скажіть, які вони? На що схожі, коли летять? (Золотий листопад, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, схожі на яскравих метеликів, пурхають, линуть, миготять, майорять, золоті метелики з дерева летять, наче полум’я горить, запроменіли, падають, як зорі, злітають, кружляють).

( Слайд 3) - Погляньте на ці осінні пейзажі і скажіть:

- Яку осінь ви тут бачите? (Ранню, золоту, пізню).

- Чому осінь в народі називають золотою? (Осінь одягає в золото сади, ліси, фарбує все у жовтий або багряний колір; сонячного дня дерева восени здаються позолоченими).

( Слайд )- Що зачаровує вас в осінньому лісі? 

 (слайд)- Які фарби найбільше використали художники, щоб намалювати осінні пейзажі? (Всі відтінки жовтого і червоного).

  1. Робота в парах.

Письменники й поети вживають не тільки багато порівнянь, а складено велику кількість прислів'їв про осінь , які розкривають всю красу та багатство цієї пори року, адже саме восени (Слайд) люди збирають щедрий урожай,готують запаси на зиму. Зараз ми почуємо деякі прислів’я, але для цього вам потрібно виконати завдання, яке полягає в тому, що у кожного на парті лежать прислів’я , які складаються з двох частин, і них вам потрібно поєднати в одне.

Весна багата на квітки, а осінь — на сніпки.

Весною горшки порожніють, а восени - повніють.

Весна красна квітами, а осінь — плодами.

Осінь збирає, а весна з'їдає.

Весною горшки порожніють, а восени – повніють.

Як у травні дощ на дворі, то восени хліб у коморі.

Ви послухали і подивилися, як поети, художники, композитори і ви змальовували осінь, а тепер прийшла і наша черга попрацювати в зошиті. Відкриваємо всі дітки зошит з розвитку писемного мовлення на сторінці 9 та уважно слухаємо текст.

ІV. Робота над складанням твору

  1. Бесіда з метою упорядкування необхідного матеріалу

Послухайте текст (звучить мелодія, а вчитель читає текст).

 

Осінь... Уже не почуєш веселих пісень дзвінкоголосих пташок. Зібрано дари осіннього саду. З дерев повільно опадає осіннє жовте листя. Воно наче пофарбоване чарівним пензлем у жовтогарячий колір. Листячко кружляє в повільному таночку. Тихо лягає золотим килимом на землю. Лелеки покинули свої гнізда. Вони летять у теплі краї і журливо курличуть. Ластівки, зозулі, солов’ї теж уже дуже далеко. Високо в блакитному небі безперестанку пливуть темно-сині хмари. Вони наче казкові персонажі. Природа готується до зими.

  • Уважно прослухали текст. Давайте ще раз причитаємо його, щоб краще провести змістовий аналіз. А читати буде…
  1. Працюємо разом. Змістовий аналіз тексту.

А зараз попрацюємо над змістом тексту.

- Про яку пору року йдеться? (Осінь).

- Які дари осені вже зібрані?

- Яке листя на деревах? (жовте, коричневе, бронзове).

- Які птахи відлетіли? (Лелеки, ластівки, зозулі, солов’ї).

- Яке осіннє небо? ( Похмуре, сіре, затьмарене).

- До чого готується природа? (До зими).

А тепер давайте відкриємо підручник на сторінці 36 та уважно прослухаєте вірш Анатолія Житкевича.

  1.               Прочитайте вірш Анатолія Житкевича в підручнику (с. 36).
  2.               Розгляньте малюнок у підручнику (с. 36).

Порівняйте малюнок із текстом вірша. Чи відповідає зміст малюнка змісту тексту вірша й прочитаного вами тексту в зошиті?

  •              Яка пора року зображена на малюнку?
  •              Якими фарбами зображене небо?
  •              У які кольори пофарбувала осінь листочки?
  •             Які птахи відлітають у теплі краї? (Лелеки, дикі гуси, журавлі, зозулі, ластівки, стрижі).
  •             Яка причина їхнього відльоту? (Птахам важко знайти собі їжу).

 

  1. Робота в групах.

А зараз у вас буде робота в групах.

( У кожної групи на парті перелітні і зимуючі птахи). Завдання: Знайти перелітних і зимуючих птахів. Отже, до роботи!

Втомилися, давайте відпочинемо і зробимо фізкультхвилинку.

V. Фізкультхвилинка

Прохолодна вже погода —

Осінь водить хороводи,

Листя з клена обриває

І додолу опускає.

Он березовий листочок,

Наче заїнька тріпоче.

Ти погрійся трішки з нами (кинули листочок).

Потанцюй із школярами.

А ми дітки всі старанні.

Тож працюєм гарной  далі.

Сіли дітки всі рівненько і повертаємося до роботи з текстом, що в зошиті.

  1. Мовний аналіз тексту

- Діти, знайдіть в тексті порівняння. З чим автор порівнює листя? Послухайте (листя, наче килим; листя, наче пофарбоване пензликом).

- А з ким порівнює хмари? (Хмари, наче казкові персонажі).

VІ. Самостійне написання тексту учнями

- Ось ми і підійшли до нашої творчої роботи – складання тексту-розповіді на тему «Осінь». Зосередьтеся, пригадайте кожен момент нашого уроку. Все, що ви дізналися і почули про красуню осінь. Давайте побудуємо текст про осінь. На допомогу вам прийшов словничок-помічничок.

Зверніть увагу на правопис слів.

Осіннього, килимом, курличуть, лелеки, зозулі, солов’ї, безперестанку, темно-сині.(слайд ).

А зараз ми складемо і запишемо 3-4 речення про осінь, використовуючи слова, сполучення слів із тексту вправи 1 та вірша з підручника.

ІХ. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

Зараз пограємо таку гру. Я вам ставлю запитання, а ви будете відповідати у цей мікрофон. Домовились?

- Про яку пору року ми говорили на уроці?

- Чим приваблює нас осінь?

- Сьогодні ми говорили про осінь, слухали музику, милувалися чарівними пейзажами. Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці! Чи справдилися ваші очікування?

- Мої очікування справдилися, адже ви передавали свої враження, захоплення від побаченого, почутого, вчилися правильно висловлювати свою думку, ваше мовлення збагатилося образними словами, словосполученнями. Я дякую вам за роботу! Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття. Урок творчості завершується. Але бажання творити нехай ніколи не покидає ваші маленькі душі.


Весна багата на квітки, а осінь — на сніпки.

Восени ложка води, а цебер грязі.

 Весною горшки порожніють,

 а восени - повніють.

 Весна красна квітами, а осінь — плодами.

Восени — багач, а навесні — прохач.

Курчат рахують по-осені.

Літо дає коріння, а осінь — насіння.

На Іллі до обіду літо, а після обіду — осінь.

Покрова землю листом покрива.

Осінь збирає, а весна з'їдає.

Осінь сумна, а весело жити.

 Осінь на строкатому коні їздить.

У доброго хазяїна восени й соломина

 не пропаде.

 Усякому літові кінець, а осені початок.

 Хвали літо, коли осінь прийде.

 Як у травні дощ надворі,

то восени хліб у коморі.

 Восени і горобець багатий.

Восени і курчата курми будуть.

Осінь каже: «Я урожу!»,

 весна каже: «А я погляжу!»

Восени і заєць спасений.

Красна осінь снопами,

а зима намолотом.

Не чекай сонця до осені.

Осінь одного заморозить,

 а весна — двох.

 Осінь — наша мати, і жебрака нагодує.

Хлібороби з осені — купці,

 в повесні — старці.

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
1901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку