Тема уроку:
Держави-сусіди України. Росія.
Географічне положення, населення і міста, особливості сучасного розвитку.
Зв’язки з Україною.
Мета уроку:
Обладнання: мультимедійний проектор, дошка, роздатковий матеріал, політична
картка, підручники. Картки-завдання, бланки відповідей
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми: опитування, колективна робота, «Робота в малих групах», «Мікрофон», тестування
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
• пояснити геополітичне положення Росії;
• дізнатися про природні умови, особливості населення та демографічні проблеми Росії;
• пояснити значення для України партнерських відносин з Росією;
• охарактеризувати промисловість та сільське господарство країни;
• дати характеристику видів транспорту та його значення для країни.
Хід уроку
І Організаційний момент (3 хв.)
Вступне слово.
- Добрий день. Сідайте, будь ласка. Поки ви готуєтесь до уроку, налаштовуєтесь на роботу, я відмічу відсутніх. Чергові будь ласка, перевірте готовність дошки до роботи.
- Тема нашого уроку «Держави-сусіди України. Географічне положення, населення і міста, особливості сучасного розвитку. Зв’язки з Україною».
- Мета уроку:
1. актуалізувати знання учнів про геополітичне положення Росії;
2. пояснити особливе значення для України партнерських відносин з сусідською країною;
3. сформувати в учнів загальне уявлення про природні умови;
4. ознайомити з особливостями населення та демографічними проблемами Росії;
4. охарактеризувати промисловість та сільське господарство країни;
5. дати характеристику транспорту Росії.
• повторимо геополітичне положення Росії;
• дізнаємося про природні умови, особливості населення та демографічні проблеми Росії;
• з’ясуємо значення для України партнерських відносин з Росією;
• охарактеризуємо промисловість та сільське господарство країни;
• дізнаємося про види транспорту та їх значення для країни.
- І першим етапом уроку буде перевірки домашнього завдання.
ІІ Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань учнів (6 хв.)
- І розпочати сьогоднішній урок хочеться з таких слів:
Найбільшим за площею та найбільш впливовим сусідом України є Росія. Її безкраї простори, що вражають уяву, простягаються на тисячі кілометрів від арктичних пустель до субтропіків Чорноморського узбережжя. Країна лежить в 11-годиинних поясах, межує з 14 країнами світу. Ось чому такою широкою і загадковою є російська душа, оспівана в поезіях Олександра Пушкіна, Михайла Лермонтов, Миколи Некрасова, Сергія Єсеніна, Анни Ахматової, Марини Цвєтаєвої.
Територія Росії – величезна природна скарбниця. Тут багаті землі й надра, повноводні річки з величезними запасами гідроенергії та безкраї ліси, багаті на рибу моря.
Сучасна Росія – це нафта і природний газ, золото й алмази, рибна ікра та цінне хутро. Новітні машини й обладнання, військове озброєння і найпотужніші криголами, атомні підводні човни і різноманітні тканини. Тут ніби оживають з казок Миколи Бажова уральські самоцвіти. Вже давно відомі у світі російські «трійки», тульські самовари та пряники, матрьошки. Країна, з такою щедрою природою, багатою історією, самобутньою культурою, гостинними людьми…
- Домашнім завданням було:
Домашнє завдання |
3*. підготувати повідомлення про: а) історію формування території, б) туристичні міста, в) видатних художників та російських вчених |
- Для перевірки домашнього завдання та актуалізації опорних знань пропоную розпочати з візитної картки Росії.
Візитка картка Росії |
Офіційна назва – … Площа – … км2 Населення – .. Столиця – … Тип країни - … Державний устрій – … Склад території – … республіка, … областей, … країн, … автономних округів, … автономна область, 2 міста федеративного значення: … і … Офіційна мова – … Релігія – … Валюта – … |
ІІІ Вивчення нового матеріалу (21 хв.)
- А зараз ви попрацюєте в групах.
«Робота в малих групах»
- У кожного з вас на парті лежить невеликий кольоровий папірець (всього 5 кольорів). Таким чином з усіх учнів ми утворюємо «5 малих груп».
- Будь ласка, пересядьте кожен в свою групу: червоний колір, жовтий колір, синій колір, зелений колір, фіолетовий колір.
- Перед тим, як кожна група отримає завдання, пригадайте, як працювати в «малих групах» (див. пам’ятку) і розподіліть ролі.
- Увага! Кожна група отримує картку із завдання. На виконання завдання відводиться 5 хвилин.
- Для того, щоб відповісти на запитання карток, ви можете скористатися підручниками:
∙ § 28 стор. 189 та § 29 стор. 192 (Кобернік СГ., Коваленко Р.Р. Географія: Підручн. для 10 кл.).
∙ § 31 стор. 153 (Пестушко В.Ю. Географія: Підручн. для 10 кл.).
- Після того, як відведений час сплине, кожній групі буде надана можливість розкрити своє питання для всіх учнів. Час пішов.
Картка № 1 |
Транспорт Росії |
Картка № 2 |
Промисловість Росії |
Картка № 3 |
Населення Росії |
Картка № 4 |
Мінеральні ресурси Росії |
Картка № 5 |
Зовнішньоекономічна діяльність Росії |
- Час вичерпаний. Запрошую до дошки доповідача.
(кожна мала група має 3 хвилини для доповіді)
ІV Закріплення вивченого матеріалу (8 хв.)
- Пропоную вам пройти тест для з’ясування, чи засвоїли ви новий матеріал. Запитання будуть з’являтися на дошці. Ваше завдання: відмітити правильний на вашу думку варіант відповіді.
1. В Росії проживають понад … націй: |
|||||
а) 100 |
б) 22 |
в) 120 |
г) невідомо |
||
2. Показник середньої густоти населення складає: |
|||||
а) 8,1 чол./км2 |
б) 7,1 чол./км2 |
в) 8,35 чол./км2 |
г) 11,1 чол./км2 |
||
3. Рівень урбанізації |
|||||
а) високий |
б) середній |
в) низький |
г) невідомо |
||
4. Столиця нафтогазового краю: |
|||||
а) Вінниця |
б) Волгоград |
в) Якутськ |
г) Тюмень |
||
5. Місто самоварів, пряників, зброї |
|||||
а) Якутськ |
б) Тула |
в) Мінськ |
г) Львів |
||
6. Найкращий курорт Росії |
|||||
а) Ялта |
б) Сочі |
в) Миколаїв |
г) Донецьк |
||
7. «Град велик, чуден и многолюден» |
|||||
а) Київ |
б) Санкт-Петербург |
в) Москва |
г) Тюмень |
||
8. Найбільший морський порт на Тихому океані: |
|||||
а) Владивосток |
б) Мурманськ |
в) Калінінград |
г) Астрахань |
||
9. Росія має … тип відтворення населення |
|||||
а) другий |
б) перший |
в) третій |
г) невідомо |
||
10. Площа Росії становить: |
|||||
а) 12 млн км2 |
б)11 млн км2 |
в) 17 млн км2 |
г) невідомо |
||
- Для перевірки тесту обміняйтеся із сусідом за партою роботою. Увага на дошку!
№ запитання |
а |
б |
в |
г |
1 |
|
|
Х |
|
2 |
|
|
Х |
|
3 |
Х |
|
|
|
4 |
|
|
|
Х |
5 |
|
Х |
|
|
6 |
|
Х |
|
|
7 |
|
|
Х |
|
8 |
Х |
|
|
|
9 |
|
Х |
|
|
10 |
|
|
Х |
|
Оцінка _________________ |
- Переведіть набрану кількість балів в оцінку.
Шкала оцінювання |
|
Кількість балів |
Оцінка |
3-4 |
4 |
5-6 |
5 |
7-8 |
6 |
9-10 |
7 |
V Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку (5 хв.)
«Мікрофон»
- Чи була корисною сьогоднішня робота і чого ви навчилися?
- Чи досягли ми очікуваних результатів?
- Які труднощі виникли у вас на уроці?
- А зараз будемо оцінювати роботу кожного учня на уроці (виставлення оцінок).
VІ Домашнє завдання та інструктаж до нього (2 хв.)
Домашнє завдання |
1. опрацювати § 28 стор. 189 та § 29 стор. 192 (Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: Підручн. для 10 кл.). 2. відповісти на запитання на стор. 196 3*. Підготувати презентацію по темі «Росія» |