Тема: Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика Мета: розглянути види кровотеч, навчитися надавати першу допомогу в разі артеріальних, венозних і капілярних кровотеч; ознайомити учнів з найпоширенішими захворюваннями серцево – судинної системи; встановити основні причини хвороб та шляхи їх профілактики; удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання, вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих,
Обладнання: таблиці «Будова серця», «Кровообіг людини» Тип уроку: комбінований
Епіграф
Прислухайся – у грудях серце стука, Вистукує один і той же ритм, Але ж воно тканинне і не вічне, Тож люди серце ваше бережіть.
Девіз
Зцілення - це справа часу,
але інколи це також справа можливості
(Гіппократ)
Хід уроку
1.Організаційний момент Доброго дня. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібною щоб досягти успіху в житті? А де все це можна здобути? Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього. ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів 1.1. Індивідуальна робота учнів за картками. Вправа «П’ять «чому» (отримують 2 учнів).
2.2. Біологічний диктант
Завдання:
Із запропонованих ознак виберіть:
1 варіант – ознаки артерій;
2 варіант – ознаки вен;
3 варіант – ознаки капілярів.
1. Судини несуть кров до серця.
2. Судини несуть кров від серця.
3. Судини несуть артеріальну кров у великому колі кровообігу.
4. Судини несуть венозну кров у великому колі кровообігу.
5. У судинах кров змінюється з артеріальної на венозну.
6. Стінки утворені трьома шарами тканин.
7. Стінки утворені одним шаром ендотеліальних клітин.
8. Стінки судин міцні, щільні, пружні.
9. У судинах мала пружність стінок.
10. Кров у судинах рухається швидко.
11. Кров'яний тиск у судинах найвищий.
12. Кров'яний тиск у судинах найнижчий.
13. На судинах вловлюється пульс.
14. Судини мають клапани.
15. Руху крові по судинах допомагають скелетні м'язи.
16. Судини обплітають легеневі пухирці.
17. Кров у судинах рухається з найменшою швидкістю
18. Крізь стінки судин відбувається обмін речовини між кров’ю і тканинною рідиною.
19. Утворюють в органах і тканинах густу сітку.
20. Найбільша судина організму.
Відповіді:
1 варіант: 2, 3, 6, 8, 10, 11,13, 20
2 варіант: 1, 4, 6, 9,12, 14,15
3 варіант: 5, 7, 16, 17, 18, 19
3.3. 2 учнів біля таблиці показують рух крові по великому і малому колу кровообігу (1 учень – мале коло кровообігу; 2 учень – велике коло кровообігу).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
Учитель. До мене надійшло декілька листів
Мій артеріальний тиск становить 120 на 70 мм. рт.ст. я працюю водієм шкільного автобусу. Мені 35 років. Дуже полюбляю каву. Які серцево-судинні захворювання у мене можуть проявитися? Мені 14 років. Я мрію прожити довге ( років 80) плідне життя (мати сім’ю, дітей, гарну роботу). Що робити, щоб серце не турбувало? Для того, щоб на ці питання відповісти і знати як діяти в тій чи іншій ситуації ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці опрацювавши тему «Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика». Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку. Про що б ви хотіли дізнатися на уроці? (відповіді учнів).Із ваших очікувань визначимо завдання уроку (на дошці): - розглянути види кровотеч, та як надавати першу допомогу в разі артеріальних, венозних і капілярних кровотеч; - ознайомитись з найпоширенішими захворюваннями серцево – судинної системи та їх профілактикою.
Обговорення епіграфу, девізу уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу. 1. Які бувають види кровотеч. Учитель. У разі ушкодження судин виникають кровотечі. Швидка значна втрата крові дуже небезпечна для організму. Вона призводить до зниження кров’яного тиску, порушення кровопостачання мозку, серця й усіх органів. Вчасне припинення кровотечі рятує життя людині. В залежності від того, яка судина пошкоджена, розрізняють кровотечі: -артеріальні; -венозні; -капілярні. В залежності від того, куди виливається кров, їх поділяють на: -зовнішні; -внутрішні. Учні працюють у групах, заповнюючи таблиці, які у кожного на парті. І група - капілярна кровотеча; ІІ група – венозна кровотеча; ІІІ група – артеріальна кровотеча.
2. Які хвороби вражають серцево-судинну систему. Учитель. Серед різних хвороб захворювання серцево-судинної системи є найпоширенішими у світі. Саме вони призводять до тимчасової або повної втрати працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були притаманні переважно людям літнього віку, то тепер патологічні порушення серцево-судинної системи спостерігають навіть у дітей. Домашнім завданням вам було підготувати повідомлення про хвороби серцево-судинної. Слухаючи відповіді інших, ви заповните таблиці, які у вас на партах.
Відповіді учнів.
виникають унаслідок змін основних функцій серця: автоматії, проведення збудження та скоротливості. Причинами появи аритмій можуть бути інфекційні хвороби, вплив отруйних речовин, психічні перенапруження.
Учитель. Питання хірургічного лікування захворювань легень і серця, штучного кровообігу досліджував видатний вітчизняний хірург-кардіолог, доктор медичних наук, професор, академік України Микола Миколайович Амосов
Обговорення вислову: «Якби не було хвороб, хто б узагалі згадував про здоров’я» (М.Амосов) Повідомлення учня. Амосов М.М. – видатний український лікар-хірург, заслужений діяч науки, організатор і керівник клініки серцево-судинної хірургії, туберкульозу і грудної хірургії Київського науково-дослідницького інституту. Розробив нові методи операції на легенях, хірургічне лікування вад серця. Уперше в світі створив і впровадив у практику протитромбічні протези серцевих клапанів. Організував в Україні центр серцево-судинної хірургії, створив українську школу біології, медицини і психологічної кібернетики. Під його керівництвом було розроблено комп’ютерну діагностику вад серця, створено фізіологічну модель внутрішнього середовища організму людини. Про славу видатного кардіохірурга і повагу до нього населення нашої країни свідчить той факт, що за результатами опитування 2008 року Микола Михайлович Амосов посів друге місце серед великих українців. Він поступився лише легендарному князю Ярославу Мудрому. 3. Дистонія - зміна тонусу артерій, у результаті чого порушуються кровообіг і кровопостачання органів. Ознаками є головний біль, стомлюваність. Найчастіше причиною дистонії є невідповідна нервова регуляція судин, неврози, низька фізична активність. 4. Інсульт – раптове гостре порушення кровообігу в головному мозку, що призводить до ушкодження тканини мозку і розладів його функцій. Наслідком інсульту є спазм, закупорка або розрив кровоносних судин. Інсульт можуть спричинити значні емоційні напруження, гіпертонія, атеросклероз та інші хвороби серцево-судинної системи. 5. Атеросклероз – хронічне захворювання, що характеризується ущільненням і втратою еластичності стінок артерій, звуженням їхнього просвіту й частим утворенням тромбів. Наслідком цієї хвороби є порушення кровопостачання органів. Причинами виникнення атеросклерозу є гіпертонічна хвороба, цукровий діабет, ожиріння, надмірне вживання жирної їжі, нервові пере напруження, спадкова схильність, а також вживання алкоголю.
6. Гіпертонічна хвороба – загальне захворювання людини, основним проявом 7. Варикозне розширення вен. При цьому захворюванні у венах нижніх кінцівок застоюється кров, тому вони рельєфно виступають під шкірою. Варикозне розширення вен розвивається насамперед у людей, що постійно перебувають на ногах і мало рухаються. Крім того, його можуть спричиняти шкідливі звички (насамперед тютюнокуріння), емоційні стреси, нераціональне харчування тощо. Хворі відчувають сильний біль в уражених місцях. Причиною цього захворювання є втрата еластичності стінками вен нижніх кінцівок, порушення роботи їхніх клапанів. 8. Застій крові у венах спричинює утворення тромбів. Це захворювання називають тромбофлебітом. Утворення тромбу порушує кровообіг. Існує небезпека того, що, відірвавшись від стінки судини, тромб з кровотоком може потрапити до серця чи легеневих артерій. Щоб запобігти варикозному розширенню вен та тромбофлебіту, необхідно правильно чергувати періоди праці та відпочинку, регулярно займатись
спортом тощо. Відомо, що регулярні фізичні навантаження підвищують тонус судин, зміцнюють серцевий м’яз. За перших ознак варикозного розширення
Формулювання висновку: Учитель.
Отже, основними причинами виникнення серцево-судинних хвороб є:
V.Узагальнення і закріплення знань 5.1. «Ситуаційні завдання» (робота в группах) Як надати першу допомогу потерпілому, якщо у нього… 1 група:… із рани виділяється темна, густа кров без різко виражених пульсових поштовхів; 2 група: …із рани пульсуючим струменем виділяється яскраво – червона кров; 3 група :… із рани кров витікає повільно; 4 група:… зблідло обличчя, на чолі виступив холодний піт, почав скаржитись на біль у животі. 5.2. Вправа «Консультує лікар»
5.3. Знаходження взаємозв’язків у вивченому. Складання та зачитування пам’ятки «Профілактика хвороб систем кровообігу»: 1. Систематичне вимірювання артеріального тиску. 2. Рухливий спосіб життя. 3. Раціональне харчування: обмеження вживання продуктів, що містять жирні кислоти та холестерин; вживання продуктів, що містять ненасичені жирні кислоти, фруктів та овочів. 4. Уникнення шкідливих звичок: відмова від куріння, вживання алкоголю та наркотиків. 5. Психоемоційне розвантаження та релаксація. 6. Дотримання режиму дня: чергування активної діяльності, відпочинку та повноцінного сну. VІ.Підбиття підсумків уроку Учні повертаються до мети уроку і завдань, які вони визначили для досягнення цієї мети та обговорюють їх (визначають рівень досягнення мети та виконання завдань) Вправа «Мікрофон»: - На уроці я дізнався, що...; - Найскладнішим було...; - Цікавим було ...; - Застосую отримані знання ...; Коротке життя ми не отримуємо, а робимо його таким; не бідні ми життям, а користуємося ним марнотратно. Життя довге, якщо ним уміло користуватись (Сенека). VІІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати матеріал підручника §23.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|