Урок "Г. К. Андерсен «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора"

Про матеріал
У розробці використано літературний диктант, "коло Вена", аналіз твору. Сподіваюсь, що допоможе Вам продовжити ознайомлення учнів з ідейно-художнім змістом казки; удосконалювати навички виразного читання, аналізу тексту та характеристики героїв, визначення головної думки; виховувати любов до прекрасного, почуття добра та милосердя, показати силу справжнього мистецтва, виховувати любов до природи
Перегляд файлу

Г. К. Андерсен «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора

 

Мета: продовжити ознайомлення учнів з ідейно-художнім змістом казки; удосконалювати навички виразного читання, аналізу тексту та характеристики героїв, визначення головної думки; виховувати любов до прекрасного, почуття добра та милосердя, показати силу справжнього мистецтва, виховувати любов до природи

Тип уроку – дослідження

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Літературна гра "Так чи ні"

1. На квітах у імператорському палаці були причеплені бантики й етикетки з назвами. (Ні) (— А що там було?)

2. Про справжнього солов’я чула лише маленька кухарочка. (Так) (А чому не чули про нього придворні?)

3. Коли імператору доставили пакет із написом «Соловей», він ви­рішив, що це ще одна книга про солов’я. (Так) (— А що це було?)

4. Імператор захотів, щоб солов’ї заспівали дуетом. (Так) (— А що таке дует?)

5. Солов’ї чудово співали разом. (Ні) (— Як співав живий соло­вей? А штучний?)

6. «А краща пташка в нас-то залишилася»,— сказали придворні, коли соловей полетів до лісу. (Так) (—Чому вони вважали, що штучний соловей кращий за справжнього? Що сказав про ньо­го капельмейстер?)

7. Спів штучного солов’я не сподобався простим рибалкам. (Так) (— А що вони сказали?)

8. Тільки раз на місяць можна було заводити штучного солов’я. (Ні) (— А чому не можна було слухати його щодня?)

9. Імператор тяжко захворів. (Так) (А хто визирав із-за постаті страшної старої?)

10. На грудях імператора сиділа кішка. (Ні) (— А як до хвороби володаря поставилися придворні?)

11. «Музику сюди, музику! — кричав імператор.— Співай хоч ти, мила пташечко, славна, золота!» І дорогоцінна пташечка заспі­вала. (Ні) (— А чому не співав штучний соловей?)

12. Імператора врятував своєю піснею справжній соловей. (Так) (— А що зрозумів для себе імператор?)

 

ІІ. Повідомлення теми, мети

Сьогодні ми знову помандруємо у казковий заповідник Ганса Крістіана Андерсена – витвір його фантазії. Ми продовжимо знайомитися з прекрасним майстром пісенного мистецтва – Соловейком; торкнемося того чудового світу, який створений гарячим серцем казкаря (запис у зошит теми уроку).

 

ІІІ. Сприйняття матеріалу

1. Учитель.

Г. К. Андерсен належав до прибічників «поезії серця», котрі думали, що творчість – це імпровізація. Прикладом такої поезії і є казка «Соловей», написана за одну добу 11 – 12 жовтня 1843р. Глибоке почуття Г. К. Андерсена до знаменитої шведської оперної співачки Йенні Лінд   наповнило новим  змістом задум казки про короля і смерть. Внаслідок цього, центральною проблемою «Солов’я» стали роздуми Андерсена про мистецтво, його природу, місце життя в цьому світі. «Дякуючи Йенні Лінд, - писав Андерсен, - я вперше пізнав святість мистецтва і проникся почуттям обов’язку, що велить забувати себе заради високої мети мистецтва».

 

2. Евристична бесіда з «розгадуванням» підтексту.

Вже з перших абзаців, в експозиції, (розповідь про державу китайського імператора) казкар підкреслив думку, що живий соловей, тобто митець, - це саме прекрасне, що є в світі китайського імператора. Ні рукотворне чудо – палац «із дорогоцінної порцеляни», ні чудо, створене природою і людиною – прекрасний сад, - нічого не може бути вище чуда, створеного живою природою – солов’я.

- Чому ж імператор ні разу не чув про це чудо, яке живе в його лісі? (Солов’я краще слухати в лісі, а імператор і придворні живуть в палаці штучної краси, тому не мають ніякої уяви про живу красу – солов’я)

- Де у казці розпочинається зав’язка? (Імператор почув про солов’я і наказав знайти його)

- Як проходить розвиток подій?

- Чому Андерсен, коли описує враження імператора від співу солов’я, пише, що «в імператора виступили сльози на очах і потекли по щоках»? (Сльози мають магічну силу, вони здатні розтопити лід в душі людини. Згадаймо казку «Снігова королева»).

- Чому соловей відмовився від нагороди? (Він отримав нагороду від того, що серце імператора розтануло і він зміг почути і зрозуміти спів солов’я).

- Чому, на вашу думку, автор вводить в твір ще одного героя – солов’я штучного? (Андерсен хотів протиставити справжнє мистецтво штучному)

- Чому «бідні рибалки» не поділяли захоплення від співу штучного солов’я? (Тут іде поєдинок між Розумом і Серцем. Тільки те мистецтво, яке йде від самої особистості творця – від його серця, може проникнути в серце іншим.  При допомозі Розуму неможливо осягнути стихію Серця. Це філософія Андерсена - мудреця).

- Чому імператор призначив штучного солов’я «імператорського нічного столика співаком з лівого боку»? Чому саме з лівого? (Художня деталь) (Бо з лівого боку – серце, навіть у імператора)

Таким чином ми підійшли до кульмінації – появи Смерті.

Описуючи торжество Смерті над імператором – автор безпощадний (Знаходимо місце в творі). Чому штучний соловей не розігнав мару? Чому не відгукнувся на прохання імператора? А чому прилетів справжній соловей? Адже імператор його забув! (Соловей прилітає до помираючого імператора, щоб підбадьорити і утішити  його. «Моя пісня порадує тебе і заставить задуматись»).

 

-Про що повинен думати імператор?

-Отож, соловейко справжній відкриває нам загадку.

-В чому ж визначення справжнього мистецтва?

-Чому пісня солов’я так вразила Смерть?

 

Де розв’язка твору? (Соловей своїм мистецтвом перемагає Смерть). (Художня деталь).

-Чи не випадково в описі «воскресіння» імператора говориться про те, що «кров приливала до його серця»? (Пісня від серця солов’я переливається до серця імператора. Це не тільки фізичне воскресіння, а й духовне). В цьому поєдинку виграє справжній соловей.

3. Аналіз казки

Елементи сюжету (запис у зошиті)

- Експозиція: Захоплення людей садом, лісом, палацом китайського імператора. Але спів солов'я найкращий.

- Зав’язка – імператор наказує солов'ю співати, жити у нього у палаці

- Розвиток дій – а) спів живого солов'я та спів штучної пташки;  б) соловей покидає палац імператора

- Кульмінація - Спів живого солов'я рятує імператора від смерті

- Розв'язка - одужання імператора

Тема – сила справжнього мистецтва, його влада над смертю

Ідея – перемога справжнього мистецтва над штучним та смертю. Лише душа, милосердя, співчуття, стають свідченням справжньої краси

Конфлікт. Протиставлення Штучного і справжнього солов'я

 

Поет, як птах, дає те,

Що в нього є – пісню.

   Г. К. Андерсен

5. «Коло Вена» солов’я і штучного солов’я

 

V. Підсумок уроку.

Розшифруйте прислів’я.

 

VІ. Домашнє  завдання: 

Ви – китайський імператор і вперше почули спів солов’я в своєму палаці. Ви хочете поділитися своїм захопленням від співу пташки з японським імператором і пишете йому листа. Як би виглядав цей лист? Напишіть.

 

 

 

 

doc
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
1517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку