Урок з теми "Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком. ССР, його будова й засоби зв’язку між його частинами"

Про матеріал
Пропонований матеріал для учнів 9 класу з теми "Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком. Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами" може бути використаний упродовж 1год. 20хв. (пара) або його можна розподілити на 2 уроки.
Перегляд файлу

Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком. ССР, його будова й засоби звязку між його частинами.

 

Мета: а) дати учням поняття про складні речення із різним видами зв'язку:
сполучниковим (сурядним та підрядним) і безсполучниковим; поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення, ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому;

           б) відпрацювати пунктуаційні навички в реченнях такої структури;  розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях, розвивати логічне мислення;

          в) за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників шанобливе ставлення до батьків, природи України, почуття патріотизму, а також спостережливість за красою її надбань.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу та систематизація набутих знань).

Обладнання:  Українська мова: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2017, картки, таблиці, тести.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Дата та тема уроку, епіграф уроку (прослуховування уривків пісень та запис їх у зошити).

Заснули мальви коло хати,
Їх місяць вийшов колихати.
І тільки мати не засне,
Жде вона мене.

            Володимир Івасюк, 1975рік

Україно, Україно,
Після далечі доріг
Вірне серце твого сина
Я кладу тобі до ніг!
             Тарас Петриненко

Мандрівка стежками мовознавства. Мова – основа культури нації. Родина та Батьківщина – вічні та невіддільні поняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Давайте пригадаємо, які є одиниці мови (запис).  Любі діти, ми продовжуємо вивчати розділи «Синтаксис. Пунктуація».

1. Лінгвістична бліц-опитування

Завдання: Розподілити ознаки с/с та речення у два стовпчики та записати їх (1 варіант –  с/с, 2 – речення).

1. Одиниця комунікації. 2. Підрядний звязок. 3. 1 або більше слів, повязаних за змістом та граматично. 4. Одиниця називання. 5. Сурядний, підрядний, безсполучниковий звязки. 6.  Граматична основа. 7. Головне та залежне слово. 8. Містить думку. 9. Поєднання 2 або більше повнозначних слів за змістом та граматично на основі підрядного звязку. 10. Поширена назва предмета, дії, ознаки. 11. Інтонаційна та смислова завершеність.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми розглянемо з вами тему „ Складне речення, його ознаки. Складні речення із різними видами зв'язку. ССР, його будова та засоби звязку в ньому "; ознайомимося з особливостями будови складного речення із сурядним та підрядним зв'язком; будемо вчитися правильно визначати структуру складних речень із різним видами зв'язку; правильно ставити розділові знаки; повторимо вивчене про складне речення.

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.  Виконання системи вправ.

1. Мовне дослідження.  (повернення до епіграфів, аналіз речень, їх порівняльна хар-ка, висновок)

ВИСНОВОК: 1. Речення за будовою бувають...  Засоби звязку в СР: інтонація, зміст, сполучники та СС, порядок частин, співвідношення форм дієслів-присудків, лексичні засоби звязку (повтори слів, спільний ДЧР (Біля хат українців навесні буяла пишна калина, а влітку палахкотіли мальви. Уночі спадали хмари куряви і зитихав Путивль)

3. Складне речення – це...     4. За наяністю чи відсутність засобів звязку СР поділяються на ... 5. Сполучникові речення бувають ...

2. Робота з підручником (пар. 13).

 

3. Кодова взаємоперевірочна робота

Завдання: розподілити подані речення 1 – ССР; 2 – СПР; 3 – БСР; 4 – з різними видами зв’язку.  Знайти «зайве» речення.

  1. Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ.
  2. Знаю я: твоє ім’я не згасне.                                               
  3. Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок - можна було викосити косою в траві.
  4. Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля.
  5. Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.
  6. Поглянув я на ягнята – не мої ягнята.
  7. Краса боятися не звична, бо звикла вірити, що вічна.
  8. А ген верба червона зацвітає, і хлібороб у поле повертає – парує радісна земля.                                                                 

Відповіді: ССР – 4, 5.          СПР – 1, 7.        БСР – 2, 6.    Різні види звязку – 8.

Яке речення було зайвим і чому? – 3 (ПР з ОЧР).

4. Порівняльна хар-ка  речень

А. Дороги іншої не треба,
     Поки зорить Чумацький Шлях,
     Я йду від тебе і до тебе
     По золотих твоїх стежках.

Б. Великдень – це дуже велике свято для кожного із нас, і в церкві ми, українці, освячуємо дари: паски, крашанки та писанки.

ВИСНОВОК: ССР –це... (пар. 13, стор. 48). Засоби звязку в ССР – зміст, інтонація,  сполучники сурядності.

5. Лексико-орфоепічний практикум.  ЯК правильно: в Україні – на Україні.

6. Синтаксичний тренінг.

Завдання: Спишіть речення, розставляючи, де потрібно, розділові знаки. Поясніть їх уживання. Зясуйте, у яких реченнях сполучник і зєднує ОЧР, а в яких – частини скланосурядного.

1. Ми чуємо тебе Кобзарю крізь століття і голос твій нам душі окриля.

2. Можна  вибрать друга і по духу брата та не можна рідну матір вибирати.

3. А місяць все більше і більше заворожує ліси і вони як скам’яніле море стоять під тихим світлом ждучи весни.

4. Стара верба то змовкне то рипить а над лататтям лілій сон витає.

5. Чорнобривців насіяла мати
    У своїм світанковім краю
    Та й навчила веснянки співати
    Про квітучу надію свою.

6. Тут співають подолянки і веселка п’є з ріки.

7.  Люблю я осіннії квіти прощальну красу вечорів і сині оголені віти і вітру осіннього спів.

7. Творче конструювання. Завдання: написати твір-мініатюру (5-8 речень), використовучи ССР на тему «Україна – моя Батьківщина».

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Тестова перевірочна робота.

1. Знайдіть складне речення.

   А  Нарешті курячи пилюкою, зявилися дві машини.

   Б  Під гаєм вється річенька, як скло, вона блищить.

   В  Жвава дівчинка, з ямочками на щоках, справляла приємне враження.

   Г  Зраділі підходом своїх, рвонулися з гранатами в руках на махновців Лимар, Джулайло.

2. Знайдіть складносурядне речення.

   А  Хай славить мова українська гай, де гніздяться журавлі.

   Б  Небо було суцільно чорне, його розривали блискавки.

   В Зранку була трохи відлига, а під вечір мороз ще зміцнів.

   Г  Не треба сліз, не хмур, кохана, брови і не схиляй своє сумне лице.

3. У якому рядку правильно названо усі засоби звязку частин складного речення?

   А Сполучники сурядності і підрядності, співвідношення форм присудків.

   Б  Сполучники, інтонація.

   В  Сполучники, сполучні слова, інтонація, зміст.

   Г  Сполучні слова, зміст.

4. У складносурядному реченні частини:

   А залежні одна від одної.

   Б  рівноправні.

   В поєднуються сполучними словами.

   Г  головні та залежні.

5. Які сполучники виражають чергування явищ між частинами складносурядного речення?

   А Але, проте, однак.

   Б  Ні...ні, також, і, й.

   В  Або, чи, чи...чи, не то...не то.

6. Як поділяються складні речення за засобом зв’язку?

   А На єднальні, розділові, протиставні.

   Б  На сурядні і підрядні.

   В На сполучникові і безсполучникові.

   Г На ускладнені і неускладнені.

2. Мозкова атака за вивченим матеріалом.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

      7-9 балів: опрацювати теоретичний матеріал до теми (пар. 12-14), виконати впр. 2 (стор.49), впр. 3 (стор. 53).

10-12 балів: опрацювати теоретичний матеріал до теми (пар. 12-14), написати твір-мініатюру (5-8 речень), використовучи ССР на тему «Україна – моя Батьківщина».

Лінгвістичне бліц-опитування

Завдання: Розподілити ознаки с/с та речення у два стовпчики та записати їх (1 варіант –  с/с, 2 – речення).

  1. Одиниця комунікації. 2. Підрядний зв’язок. 3. 1 або більше слів, пов’язаних за змістом та граматично. 4. Одиниця називання. 5. Сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки. 6.  Граматична основа. 7. Головне та залежне слово. 8. Містить думку. 9. Поєднання 2 або більше повнозначних слів за змістом та граматично на основі підрядного зв’язку. 10. Поширена назва предмета, дії, ознаки. 11. Інтонаційна та смислова завершеність.

 

Кодова взаємоперевірочна робота

Завдання: розподілити подані речення 1 – ССР; 2 – СПР; 3 – БСР; 4 – з різними видами зв’язку.  Знайти «зайве» речення.

  1. Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ.
  2. Знаю я: твоє ім’я не згасне.                                               
  3. Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок - можна було викосити косою в траві.
  4. Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля.
  5. Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.
  6. Поглянув я на ягнята – не мої ягнята.
  7. Краса боятися не звична, бо звикла вірити, що вічна.
  8. А ген верба червона зацвітає, і хлібороб у поле повертає – парує радісна земля.                                                                 

Порівняльна характеристика  речень

А. Дороги іншої не треба,
     Поки зорить Чумацький Шлях,
     Я йду від тебе і до тебе
     По золотих твоїх стежках.

Б. Великдень – це дуже велике свято для кожного із нас, і в церкві ми, українці, освячуємо дари: паски, крашанки та писанки.

Синтаксичний тренінг

Завдання: Спишіть речення, розставляючи, де потрібно, розділові знаки. Поясніть їх уживання. Зясуйте, у яких реченнгях сполучник і зєднує ОЧР, а в яких – частини скланосурядного.

1.     Ми чуємо тебе Кобзарю крізь століття і голос твій нам душі окриля.

2.     Можна  вибрать друга і по духу брата та не можна рідну матір вибирати.

3.     А місяць все більше і більше заворожує ліси і вони як скам’яніле море стоять під тихим світлом ждучи весни.

  1. Стара верба то змовкне то рипить а над лататтям лілій сон витає.
  2. Чорнобривців насіяла мати
        У своїм світанковім краю
        Та й навчила веснянки співати
        Про квітучу надію свою.

6. Тут співають подолянки і веселка п’є з ріки.

7.  Люблю я осіннії квіти прощальну красу вечорів і сині оголені віти і вітру осіннього спів.

Творче конструювання

Завдання: написати твір-мініатюру (5-8 речень), використовуючи ССР на тему «Україна – моя Батьківщина».

 

 

 

Тестова перевірочна робота

БАЖАЮ УСПІХУ!

1. Знайдіть складне речення.

   А  Нарешті курячи пилюкою, зявилися дві машини.

   Б  Під гаєм вється річенька, як скло, вона блищить.

   В  Жвава дівчинка, з ямочками на щоках, справляла приємне враження.

   Г  Зраділі підходом своїх, рвонулися з гранатами в руках на махновців Лимар, Джулайло.

2. Знайдіть складносурядне речення.

   А  Хай славить мова українська гай, де гніздяться журавлі.

   Б  Небо було суцільно чорне, його розривали блискавки.

   В Зранку була трохи відлига, а під вечір мороз ще зміцнів.

   Г  Не треба сліз, не хмур, кохана, брови і не схиляй своє сумне лице.

3. У якому рядку правильно названо усі засоби звязку частин складного речення?

   А Сполучники сурядності і підрядності, співвідношення форм присудків.

   Б  Сполучники, інтонація.

   В  Сполучники, сполучні слова, інтонація, зміст.

   Г  Сполучні слова, зміст.

4. У складносурядному реченні частини:

   А залежні одна від одної.

   Б  рівноправні.

   В поєднуються сполучними словами.

   Г  головні та залежні.

5. Які сполучники виражають чергування явищ між частинами складносурядного речення?

   А Але, проте, однак.

   Б  Ні...ні, також, і, й.

   В  Або, чи, чи...чи, не то...не то.

6. Як поділяються складні речення за засобом зв’язку?

   А На єднальні, розділові, протиставні.

   Б  На сурядні і підрядні.

   В На сполучникові і безсполучникові.

   Г На ускладнені і неускладнені.

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
3057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку