Урок з теми "Складнопідрядне речення. Види складнопідрядних речень"

Про матеріал
- засвоїти відомості про складнопідрядне речення, формувати вміння ставити питання від головного до підрядного; удосконалювати пунктуаційну грамотність; - розвивати уміння і навички розпізнавання видів складнопідрядних речень, вміння відтворювати й аналізувати причиново-наслідкові зв’язки; - за допомогою навчально-дидактичного матеріалу виховувати інтерес до історії Батьківщини, її народних символів.
Перегляд файлу

Уварова Світлана Володимирівна, вчителька української мови та літератури Білицького комунального закладу І-ІІ ступенів № 8 Добропільської міської ради Донецької області

Тема уроку: Складнопідрядне речення. Види підрядних речень

Мета уроку:

  •                   засвоїти відомості про складнопідрядне речення, формувати вміння ставити питання від головного до підрядного; удосконалювати пунктуаційну грамотність;
  •                   розвивати уміння і навички розпізнавання видів складнопідрядних речень, вміння відтворювати й аналізувати причиново-наслідкові зв’язки;
  •                   за допомогою навчально-дидактичного матеріалу виховувати інтерес до історії Батьківщини, її народних символів.

Завдання уроку: систематизувати та узагальнити вивчений матеріал про складнопідрядне речення та його види.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань і вмінь.

Технології: інтерактивна, ігрова, інформаційна, інформаційно-комп’ютерна. Методи і прийоми: «Гірлянда асоціацій», «Займи позицію», орфографічна п’ятихвилинка «Відшукай ключ», перегляд презентації, бесіда, мовне дослідження, гра «Розпізнай речення», «Асоціативний кущ»,  «Лінгвістична естафета», прослуховування музичного твору.

Форми роботи: групова, фронтальна, парна.

Необхідне обладнання і матеріали: проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, картки із вправами для роботи в групах та в парах, аркуші оцінювання роботи учнів, схеми-опори.

Хід уроку

I. Організаційний етап.

Учитель. Добрий день, друзі! Дозвольте мені розпочати цей урок такими словами:

Криниця, журавель і кущ калини –

Безсмертя символ, символ Батьківщини,

Це – символ вірності, це – символ чистоти. (Cлайд 2)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. «Гірлянда асоціацій». (Слайд 3)

Учитель. Скажіть мені, будь ласка, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «символ»? (знак, образ, віра, прикмета, емблема)

(Відповіді учнів)

2. «Займи позицію». (Слайд 4)

Учитель. Як ви вважаєте, які з цих зображень належать до народних символів України? Розподіліть їх на дошці на українські символи (праворуч) та символи інших країн (ліворуч), займіть відповідну позицію.

(Учні відповідають та розподіляють символи)

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань на уроці. (Слайд 5-6)

Учитель. Темою уроку є «Складнопідрядне речення. Види підрядних речень». Сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання про складнопідрядне речення та його види; будемо вчитися ставити питання від головного до підрядного речення; розвивати уміння і навички розпізнавання видів складнопідрядних речень, вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; за допомогою навчально-дидактичного матеріалу виховувати інтерес до історії Батьківщини, її народних символів.

Сьогодні на уроці ви будете оцінювати свої знання на картках самооцінювання, де зазначено максимальний бал за кожен вид роботи. У кінці уроку ми з’ясуємо рівень вашої роботи. (Підписування карток учнями)

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Орфографічна п’ятихвилинка «Відшукай ключ». (Слайд 7)

Учитель. Сьогодні ми повторимо деякі орфограми, ці знання вам знадобляться під час написання диктанту і дадуть змогу підготуватися до ЗНО.

Зі вставлених букв скласти продовження до вислову Василя Голобородька: «Мова вмирає, коли наступне покоління втрачає…».

І…реальний, пр….вісник, …марніти, у(в) вирій, і…міграція, вип….кати, письме…ниця, провиді…ня, збіжж…, ро…кіш, розміще…ня, зак…рбувати, Хмельни…чина, згр…бти, обезводне…ня, погойдував…ня, затишш…, розрі…ся, сі…лю, збер…гати, пі…відерний. (Відповідь: розуміння значення слів).

 (Слайд 8)

2. Бесіда

Учитель. Запишіть цей вислів собі в зошити.

- Це речення просте чи складне? Визначмо граматичні основи.

3. «Асоціативний кущ». (Слайд 9)

Учитель. Спробуємо створити модель складного речення (конструювання моделі учнів біля дошки)

 

 

 

 

 

 

 

На минулих уроках ми з вами опрацьовували тему «Складнопідрядне речення. Види складнопідрядних речень». (Слайд 10) Чи є для вас щось нове і не зрозуміле в цій таблиці?

(Відповіді учнів)

4. Мовне дослідження (розбір записаного речення) (Слайд 8)

5. Гра «Розпізнай речення». (Слайд 11-12)

Завдання: визначити вид поданих речень.

1. Народні символи - це те, що найбільше любить і шанує даний народ (з’ясув.).

2. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йде мова (з’ясув.).

3. Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть, - це батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, червона калина, зажурена верба, хрещатий барвінок, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека (означал.).

4. У давнину наші предки називали Берегинею своє житло, бо воно оберігало не лише від холоду, від зла, але й берегло чистоту людської душі (обстав.)

5. Прикрашали хату і настінними малюнками, які служили і прикрасою й оберегами (означал.).

6. Тож того, хто шанує рідну домівку, шануватиме Доля (з’ясув.).

7. Калина часто відіграє роль світового дерева, на вершечку якого птахи їдять ягоди і приносять людям вісті, іноді з потойбіччя (означал.)

8. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води (обстав.).

9. Тополя край дороги - це образ жінки чи дівчини, котрі чекають своєї долі чи свого судженого... (означал.)

10. Рушник - від слова «руки», бо руки його творять і він передається з рук у руки (обстав.).

6. Колективна робота. (Слайд 13)

Повний синтаксичний розбір речення.

Калина часто відіграє роль світового дерева, на вершечку якого птахи їдять ягоди і приносять людям вісті, іноді з потойбіччя.

7. Хвилинки відпочинку

Учитель. Пропоную переглянути презентацію про народні символи України. (Слайди 14-25)

Перегляд презентації

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

1. Лінгвістична естафета. (Слайд 26)

Учитель. Наступне завдання «Лінгвістична естафета» полягає в тому, що двом учням на першій парті потрібно виконати своє відповідне завдання на картці, а вже наступне завдання виконує наступна пара учнів і таким чином передаємо естафету . У нас 3 ряди і 3 картки. (Додаток 2)

Учні за 1-ою партою – підкреслюють граматичні основи;

За 2-ою – знаходять сполучник (сполучне слово);

За 3-ою – малюють схему речення;

За 4-ою – визначають вид речення.

Виграє та команда, яка перша і правильно виконає завдання.

2. Самооцінювання (Слайд 27)

(Додаток 3) Учні підраховують кількість набраних балів, ділять їх на 3, оголошують оцінку за урок.

VІ. Підсумок уроку.

Прослуховування пісні за твором В. Симоненка «Лебеді материнства» https://www.youtube.com/watch?v=Op9xRpwN3rg (слайд 28)

VІІ. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 29)

Високий і достатній рівні: знайти до 10 речень про народні символи України, СПР розібрати за схемою.

Середній рівень: виписати по одному реченню на кожен вид СПР.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1.

ОРФОГРАФІЧНА П’ЯТИХВИЛИНКА «ВІДШУКАЙ КЛЮЧ»

І…реальний, пр….вісник, …марніти, у(в) вирій, і…міграція, вип….кати, письме…ниця, провиді…ня, збіжж…, ро…кіш, розміще…ня, зак…рбувати, Хмельни…чина, згр…бти, обезводне…ня, погойдував…ня, затишш…, розрі…ся, сі…лю, збер…гати, пі…відерний

Додаток 2.

Речення для проведення естафети

1. Якщо житня хлібина дає здоров'я і силу, то пшеничний коровай додає до них щастя і красу. 
2. Хрещатим його називають ще й тому, що, утворюючи своїми пелюстками хрест, тягнеться в усі чотири сторони світу.
3. Особливу силу мають волошки для молодих, тому що пучком волошок кроплять наречених на весіллі.
4. Коли Сонце ховається за горизонтом на нічний спочинок, соняшник сумно опускає голову і згортає пелюстки своєї сонцесяйної корони.

Додаток 3.

Картки для самооцінювання

Прізвище, ім’я

 

Оцінка

Вид роботи

Орфографічна п’ятихвилинка

Розпізнай речення

Лінгвістична естафета

Мовне дослідження

Максимальна кількість балів

11

10

4

11

Кількість зароблених балів

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Op9xRpwN3rg
  2. http://puhivka-dnz.kiev.sch.in.ua/patriotichne_vihovannya/narodni_simvoli/?pvi=no
  3. Українська мова. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
  4. https://vseosvita.ua/library/zbirnik-vprav-iz-klucami-ukrainska-mova-414451.html


 

docx
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку