Тема уроку: Віртуальна екскурсія до картинної галереї ім. Айвазовського
Мета уроку:навчальна: познайомити учнів з історією створення та експозиціями картинної галереї ім.. Айвазовського
розвиваюча: розвивати інтерес учнів до образотворчого мистецтва; розвивати асоціативно-образне мислення, пам'ять, здатність аналізувати, порівнювати.
виховна:виховувати любов до праці, до предмету, формування естетичного сприйняття творів мистецтва.
Тип уроку:засвоєння нових знань
Урок № 25 (2 год)
Тема уроку: Віртуальна екскурсія до картинної галереї ім. Айвазовського
Мета уроку:навчальна: познайомити учнів з історією створення та експозиціями картинної галереї ім.. Айвазовського
розвиваюча: розвивати інтерес учнів до образотворчого мистецтва; розвивати асоціативно-образне мислення, пам'ять, здатність аналізувати, порівнювати.
виховна:виховувати любов до праці, до предмету, формування естетичного сприйняття творів мистецтва.
Тип уроку:засвоєння нових знань
Наочність: презентація
Обладнання: комп'ютер, проектор, екран, комп'ютери з виходом в Інтернет; зошити;творчі завдання.
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, література.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………….. |
1 хв. |
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів……………………….. |
6 хв. |
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів…………... ІV Повідомлення теми та завдань уроку………………………….. |
3 хв. 1 хв. |
V. Вивчення нового матеріалу……………………………………… |
10 хв. |
VІ. Закріплення нових знань………………………………………… |
5 хв. |
VІІ. Заключна частина……………………………………………. |
5 хв. |
|
|
Хід і зміст уроку
І. Організаційний момент
1.Введення учнів в майстерню після дзвоника;
2. Привітання;
3 Перевірка присутності учнів за журналом;
4. Перевірка підготовленості учнів до заняття;
5. Ознайомлення учнів з планом заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Актуалізація проводиться у вигляді бесіди.
- З яким Майстром живопису ми знайомі?
- Чому вчить нас Майстер Зображення?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Дорогі любителі віртуальних подорожей та екскурсій. Сьогодні ми в черговий раз вирушимо на віртуальну екскурсію в одне з найцікавіших місць, не виходячи за межі класу
ІV Повідомлення теми та завдань уроку
Тема уроку: Віртуальна екскурсія до картинної галереї ім. Айвазовського
Завдання уроку: ознайомитися з історією створення та експозиціями картинної галереї ім.. Айвазовського
V. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми з вами відправимося до картинної галереї ім. Айвазовського. Національна картинна галерея імені І. К. Айвазовського - одна з головних визначних пам'яток міста Феодосії в Криму. Це всесвітньо відомий будинок-музей, в якому є найбільша колекція творів художника-мариніста - 417 картин.
Історія заснування галереї
Іван Костянтинович Айвазовський (1817 - 1900) - російський художник-мариніст, який жив і творив у Феодосії. Ще в молодості він став відомим, виставляючи свої картини на показ жителям міста. У 1845 році пройшла перша виставка з 49 робіт в будинку, де жив художник. У 1880 році Айвазовський заснував картинну галерею і художню майстерню в місті Феодосії за власним проектом. Перших відвідувачів Іван Костянтинович запросив в день свого народження - 29 липня. З того часу галерея стала першим музеєм одного художника в Російській імперії. І. К. Айвазовський прожив в своєму місті до кінця своїх днів і свою галерею з усім її майном заповідав Феодосії. У 1900 році вона була націоналізована, а з 1922 є державним музеєм.
У 1930 році скульптором Гінцбургом був встановлений пам'ятник перед галереєю, присвячений художнику, з написом «Феодосія - Айвазовському».
Національна картинна галерея імені Айвазовського є своєрідним центром мистецтва міста Феодосія. Тут збираються музиканти, актори, художники. Дана традиція була започаткована ще при відкритті галереї і діє до цього дня.
Галерея є своєрідним магнітом для любителів і цінителів живопису, зокрема морської тематики. У галереї зібрано близько 10 тисяч картин, з яких 417 робіт належать талановитому художнику Айвазовському. Галерея Айвазовського одна з найяскравіших пам'яток міста Феодосія і мабуть одна з найбільш відвідуваних визначних пам'яток східного Криму. В галерею зазвичай ходять по 2-3 рази, охопити і насолодитися всією галереєю з першого разу не можливо. Зазвичай після 30-40 хвилин, все картини починають зливатися і насолодитися усіма барвами полотен ставати практично не можливо.
Під час перегляду картин намагайтесь виконати завдання в зошиті: заповніть таблицю, назвіть назву і автора картини, відзначте, чи відома вам ця картина була раніше або ви дізналися про неї сьогодні.
Тепер справа за вами, шановні екскурсоводи. Ведіть свою групу по залах галереї. Розкажіть, як починалася галерея, які шедеври представлені тут.
Екскурсовод 1.
Перед вами картина Айвазовського «Серед хвиль»
На створення цього масштабного полотна художник, якому на той час уже був вісімдесят однин рік, витратив всього 10 днів. Дивлячись на величезну картину бурхливих морських вод, в це важко повірити. Полотно було одним з найулюбленіших у майстри і було особисто заповідано їм в дар рідному місту - Феодосії.
Зі створенням полотна пов'язана цікава історія. Спочатку в центрі картини, серед бурхливих хвиль, була зображена крихітна шлюпка з моряками, які змогли врятуватися з потопаючого судна. Але один з родичів Івана Костянтиновича, досвідчений морський офіцер, сказав, що така крихітна утле суденце не витримало б натиску настільки могутніх хвиль і неминуче потонуло б. Художник був незадоволений цим зауваженням, але він завжди прагнув до максимального реалізму і правдивості своїх робіт. В результаті на наступний же день шлюпка зникла з полотна - художник вирішив зобразити тільки розбурхане штормове море як символ непереможної мощі стихії.
Для створення полотна була використана широка гама ніжних і переливчастих світлих фарб, а також насичені, глибокі тони. Далекий план на картині тоне в густому синьому мороці, а на передньому - переливається і вирує вода з пишними шапками перламутровою повітряної піни. Через неймовірно майстерно підібраних відтінків фарб вода здається прозорою і дуже живий, рухомий. Це одне з найбільш точних і реалістичних художніх зображень моря під час бурі.
Майстерність художника відпрацьовувалося, відточувалося і удосконалювалося з роками, а й в такому похилому за всіма мірками віці його рука не тремтіла, а художній геній дозволив відтворити одну з найскладніших земних стихій. Якщо в портреті завжди вважалося, що зображення очей і рук - робота для великого творця, то в мариністиці - це вода у всіх її іпостасях.
Екскурсовод 2.
А зараз ми наближаємось до наступної картини «Море. Коктебель».( 1853)
Західний мить на скелястому березі відображений в картині Море. Коктебель. Скелі підступають до самої кромки хвиль, і за однією з них тільки що сховалося сонце. Лише сяючий край світила ще заливає небо і хвилі рідким золотом вечірньої зорі.
Море хвилюється, вітер грає з хвилями, і всій картині властива легка задума західного години, коли м'які мінорні ноти і мажорні золоті нитки сплітають дивовижне полотно.
Талант Айвазовського доніс до нас атмосферу опускається на Коктебель вечора. Море хвилюється поки не сильно, але в його грі вже чутні попереджувальні відгомони грізної стихії. Філософський настрій вечора сплітається з захвату перед таїться в хвилях силою. Цей контраст підкреслює опозиції кораблів, що борються з хвилями, і спокійно лежить на березі човна. Суперечлива краса природи! У ній є і тихий сум, і потужна сила, і часом між ними немає межі, як на картині Айвазовського Море. Коктебель.
Екскурсовод 3.
Перед нами «Георгіївський монастир» (1846)
Ця картина Івана Костянтиновича Айвазовського була написана в 1846 році. Твір виконано маслом на полотні. Робота знаходиться в Феодосійській картинній галереї ім І.К. Айвазовського, Феодосія.
За переказами, Георгіївський монастир був заснований в 891 р грецькими моряками. Вони, захоплені бурею, терпіли корабельну аварію, і, бачачи свою неминучу загибель, стали закликати на допомогу святого великомученика Георгія. Георгій, послухавши їх серцевого заклику, з'явився на великій скелі поблизу берега і миттєво втихомирив бурю. Коли врятовані моряки піднялися на скелю, то на її вершині вони знайшли ікону святого великомученика Георгія, винесли її на берег і в скельному обриві влаштували печерну церкву.
Перші документальні свідчення про Георгіївському монастирі на мисі Фіолент залишив 1578 р Мартін Броневський. У 1771 р прибув на Кримську кафедру митрополит Ігнатій, свою першу службу провів в Георгіївському монастирі.
Георгіївка монастир на мисі Фіолент управлявся Херсонеський єпископами, з 1304 року - Готфського святителями. З 1475 року і аж до 1794 р обитель перебувала у віданні Константинопольського Патріарха. Потім Георгіївський монастир перейшов у відання Святійшого Синоду Російської православної церкви. 23 березня 1806 був затверджений його штат.
Георгіївського монастиря була доручена важлива місія - готувати капеланів (військових священиків) для створюваного Чорноморського флоту. Георгіївський монастир відвідували практично всі російські царі. А в 1820 році тут побував А.С. Пушкін, що зберіг яскраві спогад про ці відвідини.
У 1891 р на скелі Святого Явища був поставлений хрест із зображенням святого великомученика Георгія Побідоносця, що вражає дракона і датою "891-1891".
Згодом хрест був зруйнований. У 1924 р Георгіївський монастир був закритий, і в його приміщеннях розмістилася військова частина Чорноморського флоту.
У 90-ті роки ХХ століття почалося відродження Георгіївського монастиря на Фіоленті. Поки йому повернена не вся його територія - лише та, що спускається по обривах до моря. Тут знаходиться древній і овіяний легендами печерний храм св. Георгія. У 1991 р зусиллями Церкви і Чорноморського флоту, на скелі Святого Явища був поставлений новий семиметровий хрест, вагою в 1400 кг.
Екскурсовод 4.
Перед нами «Бриг« Меркурій », атакований двома турецькими кораблями»
Відомий російський художник-мариніст Іван Костянтинович Айвазовський автор безлічі полотен, на яких головними персонажами виступають величезні і величні вітрильники, багато моря і безкрайнього неба. Картина «Бриг« Меркурій », атакований двома турецькими кораблями написана художником в 1892 році, через багато років після подій зображених на картині.
Передній план полотна займає піниться море, хвилі недостатньо великі для того, щоб можна було говорити про бурю, але і не дуже маленькі для штилю. У центрі картини велике російське вітрильне судно під назвою «Меркурій». У 1829 році «Меркурій» мав в своєму розпорядженні 18 гармат і невелику за чисельністю команду вийшов з порту в патруль по протоці Босфор.
Оскільки вітер був слабким, корабель пересувався вкрай повільно і був помічений двома швидкісними турецькими кораблями, на борту у яких було не менше 200 гармат і велику кількість людських ресурсів на випадок абордажу. Сцену упіймання російського судна в пастку і обміну першими пострілами і зобразив на своїй картині художник. Два турецькі кораблі приготувалися до легкої перемоги, яку обіцяє їм положення російського судна, який застряг і затиснутого між ними.
Білі вітрила кораблів, гарматні постріли, схвильоване море, раптово згустилися хмари, крізь які проглядається блакитне небо - все це додає картині нез'ясовного колориту, властивого виключно полотнам Айвазовського.
У той день 14 травня 1829 року російський корабель виграв бій, по черзі потопивши суду противника і втративши всього лише 4 чоловік команди, але критики стверджують, що положення судна, придумане художником, не може відповідати істині, так як виграти бій у ньому практично неможливо. Втім, для красивої картини, що несе в собі героїчну ідею багато неважливо, головне - нищівна перемога російського духу.
Екскурсовод 5.
Перед нами «Севастопольський рейд»
У картині «Севастопольський рейд», написаної в 1852 році, І. К. Айвазовський знову проявляє себе як представник романтизму.
Вітрильні кораблі під Андріївськими прапорами, які стоять на якірній стоянці в Севастопольській бухті, написані Айвазовським особливо ретельно, особливу увагу приділено їх оснащенні. І архітектурні споруди, і вітрильники немов красуються один перед одним, позуючи під променями сонця. Безхмарне блакитне небо, гори в блакитним туманному серпанку на задньому плані, глянцева морська поверхня нібито перетікають одна в одну, і здається, що не тільки суду, але і будівлі стоять прямо на воді. Свіжість наповнює весь простір картини, виконаної в бірюзових тонах. У цій роботі Айвазовський ще раз доводить, що йому під силу зобразити не тільки нескінченно улюблені їм море і небо, але і прозоре повітря, наповнений морською прохолодою.
VІ. Закріплення нових знань
Фронтальная бесіда.
Протягом екскурсії ви вели записи. Хотілося б, щоб ви їх озвучили, розповіли
Які твори і їх автори були вам вже відомі? А які стали для вас відкриттям?
Наша екскурсія закінчена, віртуальний музей закритий, але мені дуже б хотілося, щоб на цьому ваша екскурсія в галерею не закінчилася, а тривала вже реально в стінах галереї і її філій. Я впевнена ви не залишитесь байдужими.
Дякую екскурсоводам. Ви підготувалися сьогодні відмінно.
VІІ. Заключна частина
ПІДВЕДЕННЯ ВЧИТЕЛЕМ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
1.Вчитель повідомляє про досягнення цілей заняття;
2. Проведення об’єктивної оцінки результатів роботи; виставлення оцінок у класний журнал та щоденники учнів;
Домашнє завдання: Повторити матеріал, який вивчили на уроці.
Додаток А
Заповни таблицю:
Автор картини |
Назва картини |
Які з картин тобі вже знайомі? |
|
|
|