Урок з української літератури 9 клас Тема: «Наталка Полтавка»

Про матеріал
Мета: визначити критерії жіночої краси, як зовнішньої, так і внутрішньої, що знайшли своє відображення в п’єсі (на прикладі образу Наталки); • порівняти ідеал української дівчини за часів І.Котляревського та в сучасній поезії
Перегляд файлу

Урок з української літератури  9 клас

 

Тема: «Наталка Полтавка» Івана Петровича  Котляревського.

Наталка як уособлення кращих рис української жінки

 

Мета: визначити критерії жіночої краси, як зовнішньої, так і внутрішньої,  що знайшли своє відображення в п’єсі (на прикладі образу Наталки);

  • порівняти ідеал української дівчини за часів І.Котляревського та в сучасній поезії;

Очікувані результати:

  • навчаються  вдумливо ставитись до читання літературних творів, навичок аналізу, порівняння, творчого підходу до вивчення програмових творів, логічно мислити, висловлювати свої думки, коментувати вчинки героїні;
  • називають приклади життєвих цінностей;
  • усвідомлюють важливість командної роботи;
  • формують  естетичний смак, розуміння жіночої  краси ;
  • демонструють уміння розвивати творчу уяву та асоціативне мислення.

 Міжпредметні зв’язки: художня культура, музичне мистецтво, сучасна література.

Обладнання, наочність: тексти п’єси, ілюстрації до неї, фонозаписи пісень,   уривки з опери М. Лисенка «Наталка Полтавка», уривки з фільму «Наталка Полтавка».

Тип уроку: комбінований.

Методи, прийоми і форми роботи:

диктант «Упізнай героя!», рольова гра «Вживання в емоційний стан героя» ,   читання по ролях,  робота в групах,  евристична бесіда, складання «асоціативного грона», складання сенкана, міні-дискусія «Обери позицію», кольоропис, «відкритий мікрофон».

   Випереджувальне завдання: прочитати твір «Наталка Полтавка» - для всіх учнів.  Завдання групам, які обєднались за бажанням:

 

1 група – Опис барельєфа на памятнику І. П. Котляревського в Полтаві.

2 група –  Враження перших глядачів від пєси «Наталка Полтавка».

3 група – Який факт став поштовхом до написання  пєси?

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент (елемент психологічного розвантаження).

  Доброго дня, шановні учні. Я рада вітати вас.

Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Как приобретать друзей и оказывать влияние на людей» описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:

«Вона нічого не варта, та багато дає.

Вона збагачує тих, хто її отримує  і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.

Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

-Ви здогадались, про що мова? (про усмішку)

     -Так, саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння, саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі й просто підносить настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував. Подаруйте одне одному усмішку і пронесіть її через весь урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Перевірка домашнього завдання.

На минулому уроці ми розпочали вивчати п’єсу І.П.Котляревського «Наталка Полтавка». Зараз перевіримо, чи уважно ви прочитали п’єсу та матеріал підручника .

Диктант «Упізнай героя!»
Завдання:  визначте, про кого йдеться:

1.     Про кого говорить Наталка:  «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)

3.     «Не багата я і проста, но чесного роду,

  Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

4. «…Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, ко­пійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетер­ваковський))

5.    Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…»? (Микола)

6.    Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Мако­гоненко)

7.    До кого звернулась Наталка і словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)

8.     Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра).

9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)

10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи,

 Позви і копи страх надоїли,

 Несносен мні синкліт весь бумажний,

 Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)

12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут.» (Петро)
Взаємоперевірка (учні обмінюються роботами)

II.Усвідомлення нового матеріалу.

1.Опис барельєфа на пам'ятнику І. П. Котляревському в Полтаві.(1 група)

Скульптор Леонід Позен відтворив цей знаменний факт в історії українського театру на барельєфі, що на пам'ятнику І. П. Котляревському у  Полтаві. Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Праворуч же й ген вдалині, скільки око сягає - вишневі садки, луки, в'ється річка...

2.Враження глядачів від перших вистав. (2група)

Пригадаймо, якими ж були враження перших глядачів вистави?

Учні відповідають:

Глядачі були вражені: замість давно обридливих палаців та альтанок вони  побачили милі їх серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої закордонної мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини-селянки. Тому вистава, писав сам Котляревський, «була прийнята досить добре в Полтавській, Чернігівській і Харківській губерніях», що в одному тільки Полтавському театрі грали її «не раз, не десять, не сто разів, а більше , і театр завжди був повний, захоплення загальне, оплескам не було краю».

Один із сучасників Котляревського писав, «що  жодна повість, жоден твір досі не припав так до душі українцям, як «Наталка Полтавка»; народ засвоїв її пісні». Було багато таких людей, які знали напам'ять усю п'єсу, щодо надрукування поширювалася в рукописних копіях.

21 січня 1821 року «Наталка Полтавка»  вперше була поставлена в Харківському театрі. 3 великим успіхом і не раз вона йшла на сценах Петербурга, Москви, Кишинева, Мінська, Варшави, Таллінна, Вільнюса, багатьох міст Сибіру , Середньої Азії та Кавказу, її ставили і російські театральні трупи.

Згодом її вітав Париж, далі - Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Торонто та інші столиці світу.

   Учитель.

 З часу друку п'єси в 1838 року минуло півтора століття, а п'єса й опера (музика М. Лисенка) користується незмінним успіхом, вабить, чарує своєю первозданною свіжістю.

 Звернімося до учнів , які з’ясували суспільне становище України 18 ст. та дійсні факти із життя І.П. Котляревського.

    Учні  .

  Поштовхом до написання  «Наталки Полтавки»  став дійсний факт. У театрі, де був директором І. Котляревський, працював селянин Мефодій Семижон, який одного разу розповів Котляревському, що приїхала його племінниця, до якої сватається писарчук ,але вона не хоче за нього йти, бо чекає свого нареченого, який чомусь забарився і вже не повертається із заробітків цілих чотири роки.

І. Котляревський із Т. Пряженківською прийшли у гості до цієї дівчини. Відбулася приблизно така розмова:

-   Як живеться вам, Марусю ? Чи не можна б вам чимось допомогти ? Кажіть, не соромтеся!

-  Що ж маю розповідати, коли вам, певно, все розповів дядько мій, він
один мене й розуміє, а от мати й дядина - ні. Кожний Божий день
починається з одного й того ж: йди та йди за писарчука, він багатий,
воли має, у нього хата велика, гроші є... А навіщо мені хата, воли і
гроші ? Мені б...-  не договорила, зітхнула важко, з очей покотилися дві
сльозини, за ними ще ...

Іван Петрович раптом захвилювався, підхопився на ноги, підійшов до дівчат:

-  Слухайте мене, Марусю, ви молодець, коли так робите, коли чекаєте
судженого. Обіцяю: ми зробимо все, аби допомогти вам. Скажіть тільки, що потрібно.

Маруся підвела на Котляревського прекрасні вологі очі.

-  Хіба ж я знаю ? Мати прийде, заплаче, а моє серце не каміння, і ... покорюсь. Хто його зна...

І тихіше додала: «Все ж таки чотири роки,
як його нема. Коли б жив, то звістку подав би».

Котляревського схвилювала любов дівчини, її вірність, а водночас
природне покірне схиляння перед сльозами і вмовляннями матері. Того ж
вечора письменник розпочав писати свою драму. Авторові, напевно, були
відомі й інші подібні історії, коли дівчат насильно видавали заміж - у той
час це не було рідкістю - і він узагальнив їх. 

Лунає пісня - увертюра з опери М.Лисенко « Наталка Полтавка».

Учитель.

 Ви впізнали цю чарівну мелодію? Правильно, мелодія написана за текстом п’єси І.Котляревського  «Наталка Полтавка». П’єси, що не раз поставлена на сцені театру, назавжди полонила серця українців своєю щирістю. Звертаючись до тексту п’єси, щоразу знаходимо в ній щось настільки співзвучне нашому внутрішньому світові, що з хвилюванням, яке не слабне від першого до останнього рядка, стежимо за долею щирої, працьовитої дівчини Наталки, її боротьбою за свою любов, свою долю, своє щастя.

Учитель.

Драма Котляревського - серйозний твір про прекрасну душу народу і його щедре серце, світлий розум і гірке безталання, тяжку щоденну працю і тривалу боротьбу за існування. Сьогодні ми з ним познайомимось з головною героїнею.

Рольова гра «Вживання в емоційний стан героя» .    Учні від імені Наталки  розповідають про  життя, аргументують свою точку зору .       

Учитель.

Сьогодні кожен із вас задумується над тим, як сподобатись один одному, що зробити для того, щоб про тебе приємно говорили люди. Чи не так? Найпершим порадником для кожного з нас є мама. Вона виховувала доньку, вчила шити, прясти, готувати їжу, поратися у хаті. Пошана до батьків, до матері, слухняність, покірність були невід’ємними рисами характеру українських дівчат і хлопців. Іноді батьки навіть вирішували долю своїх дітей. Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить ії вийти заміж за багатого нелюба. І як вчинила Наталка?

Уривок з фільму «Наталка Полтавка» (дія 1, ява 4,5).

  Бесіда:

- Через що страждає героїня твору? 

- Які риси Наталка проявила у розмові з мамою?

- Як ви оцінюєте вчинок дівчини?

- А як би ви вчинили?

- А чи така покірна Наталка?  Нагадайте, як змінилась ії поведінка, коли вона зустріла Петра?

Читання по ролях – дія 2, ява 17.

  •  Чому ж повчає нас ця чарівна дівчина: постійно коритися чи відстоювати своє право на щастя?
  • Яким бачить  для себе Полтавка майбутнє родинне життя? 
  • Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра?
  • Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? 

Руханка

 Зачитуються твердження. Учні, яких це твердження стосується підводяться  і міняються місцями.

У кого добрий настрій.

Хто любить співати.

Хто вважає, що вміє мислити критично.

Хто має друзів серед присутніх.

Хто любить читати.

 

Складання «асоціативного гроно».

Наталка – волелюбна, рішуча, щира, мужня, чесна,  проста, розумна, порядна, наполеглива, не боїться труднощів, щиро кохає.

Складання сенкану до образу Наталки (робота в групах):

Наталка Полтавка

Працьовита, вірна

Поважає, чекає , кохає

Щастя для неї - бути з коханим

Українка.

Міні-дискусія.  Метод «Обери позицію».

Чи є привабливим образ такої дівчини, як Наталка, для сучасного хлопця?

Якою ж є красива дівчина для українців в наш час?

Як змінився внутрішній світ наших сучасниць?

А якою ви бачите свою ідеальну дівчину?

Давайте звернемося до  сучасної української поезії . Може, хтось вміє кохати краще за поетів. Напевно, хтось вміє. Та хто ж зможе краще за них розповісти про любов?

Учні читають вірші М. Вінграновського, В. Симоненка, В. Малишка.

Учитель: Як бачите, палітра краси досить широка. Та хіба тільки зовнішність є основою краси?  У французського письменника Віктора Гюго є дивовижний роман «Собор Паризької Богоматері». Нагадаємо зміст: у одного героя потворна зовнішність- красиве серце, у іншого красиве обличчя - потворне серце. Та у Наталки поєднюються краса зовнішня і внутрішня. (Елемент компаративного аналізу).

Кольоропис.
А зараз  я  пропоную  вам  відчути себе  митцями,   які  добирають кольори для  створення  картини долі  української  жінки. Які  кольори ви б  вибрали для  малювання?

Висновок:

Отже,  українська  жінка  – це  кольорова  веселка  роду  українського. Червоніє в  її душі  кохання як  основа  всіх  основ,оранжевим відтінком  проступає любов  до батьківщини.

Жовтіє  сонячна  доброта  в кожному її поруху;зеленіє життєствердна  радість, незважаючи на  всі  незгоди;блакитною  лінією  проходить через  усю  її долю відданість ;синіє  на  всю  її  душу  колір саможертви, аби  були  всі рідні  щасливі  .

Підсумки уроку.

Відкритий мікрофон.

Що з нашого уроку ви візьмете з собою у подальше життя?

Сподіваюся, сьогоднішній урок спонукав вас задуматися над власними звичками, характером, вчинками. Усе в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, її вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

III. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Наталка Полтавка - ідеал для сучасної дівчини?», прочитати поему «Енеїда».

 

 

doc
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
3929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку