Комунальний заклад
«Василівська гімназія «Сузір’я» – ЗОШ І-ІІІ ступенів» Василівської районної ради Запорізької області
Т.Г.Шевченко. «Гайдамаки».
Складність історичної долі українського народу. Сюжетні лінії твору, кульмінаційні моменти.
Підготувала вчитель української мови та літератури
Комлик Наталія Григорівна
2020 н.р.
Тема: Т.Г.Шевченко. «Гайдамаки». Складність історичної долі українського народ. Сюжетні лінії твору, кульмінаційні моменти.
Мета: розкрити історичну основу, ідейно-тематичну спрямованість, сюжет, особливості жанру, композицій «Гайдамаки»; розвивати логічне й абстрактне мислення, увагу, вміння сприймати й аналізувати навчальний матеріал, надавати відповідний коментар і пояснення, робити висновки; виховувати повагу до історичного минулого України, доброзичливе ставлення до слов’янських народів, до дружби між ними.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка; карта України ХVIII століття,
ілюстрації до змісту поеми «Гайдамаки», презентація до твору.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Коли стихає мелодія української народної пісні «Ой на горі та й женці жнуть» звертаюсь до учнів:
Слухаючи цю відому українську народну пісню, куди линуть ваші думки?
( у сиву давнину; прагнемо пізнати сповнене боротьби і страждань життя наших предків; свій родовід…)
2.Як писав Т.Г.Шевченко «чия правда, чия кривда і чиї ми діти?»
Бо не хочеться бути поганими правнуками «славних прадідів великих» «Любіть її, думу правди, козацькую славу»
–Скажіть, з якого твору взяті ці рядки ?
(послання «До Основ яненка», із поеми Т.Г.Шевченка «Гайдамаки») Яку ми починаємо вивчати.
Ми ознайомимося з історією написання та видання твору, розкриємо його історичну основу; визначимо тему, жанр, композицію, дослідимо сюжетні лінії твору.
Проблемне питання: Яка мета написання поеми?
2.1 Пропоную записати учням тему і план уроку.
План
1. Історія написання та видання поеми, її джерела.
2. Історична основа твору.
3. Тема, жанр, композиція.
4. Сюжетні лінії твору.
Клас поділений на дві групи: історики-дослідники та літературознавцідослідники (обом групам було задано опереджувальні завдання)
3.Робота над поемою Т.Г.Шевченка «Гайдамаки»
Завдання 1 обом групам; Доповніть речення «Той хто не знає свого минулого… (не вартий майбутнього)»
Звідки ми можемо почерпнути знання про життя наших предків?
(усна народна творчість, писемні пам’ятки, літописи…)
До таких джерел належить і художня література, зокрема поема Т.Г.Шевченка «Гайдамаки».
3.2. Слово надається літературознавцям: Історія написання та видання твору.
Питання до класу обох груп: Звідки ж черпав Кобзар матеріал для «Гайдамаків» ?
Відповідь підтверджується цитатою із поеми:
Столітні очі, як зорі сіяли,
А слово за словом сміялось, лилось:
Як ляхи конали, як Сміла горіла,
Сусіди од страху, од жалю німіли…
Доповнення: Джерелами поеми були праці польських істориків, які Шевченко ретельно вивчав.
Доповнення вчителя: Я хочу підсумувати. У передмові до поеми автор писав: «Про те, що діялось на Україні 1768 року, розказую так, як чув од старих людей».
3.3. Група істориків. Історична основа твору. Про що говорять ці дати ?
1648-1654рр.; 1686р.; 1764р.; 1768р.
3.4. З’ясовуємо походження назви повстання «Коліївщина»
3.5.Робота з картою України (історики)
Що послужило поштовхом до виступу гайдамаків?
3.6. З’ясовуємо походження слова конфедерати.
– як говорить Т.Г.Шевченко у поемі
Розбрелись конфедерати
По Польші, Волині
По Литві, по Молдованах…
(«Інтродукція»)
3.7. Висновок (чим була гайдамаччина для українського народу?) (відповіддю на нелюдські звірства конфедератів)
3.8. Хто був керівником повстання ? Де воно розпочалось ?
Знайдіть уривок поеми, в якому говориться про місця, охоплені повстанням.
Задзвонили в усі дзвони
По всій Україні
Закричали гайдамаки:
«Гине шляхта, гине!» 3.9. Чим закінчилося повстання ?
3.10. Що вас найбільше схвилювало у поемі ?
- інсценізація уривку «Вбивство і похорон Гонтою своїх дітей»
Яка найтрагічніша сторінка поеми ? (слайд)
3.11. Визначення теми, жанру, композиції (повторення цих понять) Поема складається із вступу, 11 розділів і епілогу.
3.12.Визначення сюжетних ліній: історична; особиста. (слайд)
–На вашу думку, якою була мета написання твору Т.Г.Шевченко
Поема викликала багато суперечливих відгуків…
Вражає геніальне бачення великого митця. Ось послухайте ці думки:
«А за віщо, за що люди гинуть ?», або «Старих слов ян діти впились кров ю,
А хто винен?»
–Чи сподобалась вам поема ?
– Безперечно можна сказати про те, що поема «Гайдамаки»…
Результати: