Мета: опрацювати відомості про порівняльний зворот, навчити знаходити його в тексті та правильно визначати, з'ясувати синтаксичну роль порівняльних зворотів; з'ясувати стилістичну роль означень і порівняльних зворотів у художньому мовленні; розвивати культуру усного і писемного мовлення; виховувати естетичний смак.
Форма проведення: урок – дослідження.
Обладнання: плакат (червоний) «Виділення на письмі порівняльних зворотів», плакат (синій) «Комами не виділяються порівняльні звороти»; музика Вівальді «Чотири пори року».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Тема. Порівняльний зворот. Виділення порівняльного звороту на письмі.
8 клас
Мета: опрацювати відомості про порівняльний зворот, навчити знаходити його в тексті та правильно визначати, з’ясувати синтаксичну роль порівняльних зворотів; з’ясувати стилістичну роль означень і порівняльних зворотів у художньому мовленні; розвивати культуру усного і писемного мовлення; виховувати естетичний смак.
Форма проведення: урок – дослідження.
Обладнання: плакат (червоний) «Виділення на письмі порівняльних зворотів», плакат (синій) «Комами не виділяються порівняльні звороти»; музика Вівальді «Чотири пори року».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Аутотренінг
Я – учень.
Я - особистість творча.
У мене гарний настрій.
Я - хочу знати.
Я - можу все.
2. Перевірка домашнього завдання.
- Що називається прикладкою?
- Чим виражається прикладка?
- У яких випадках прикладка пишеться через дефіс?
- У яких випадках прикладка пишеться окремо?
- У яких випадках прикладка пишеться в лапках?
3.Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Гра «Мікрофон»
Я хочу дізнатися…
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Гра «Знайди відмінності»
Мамина усмішка є сонцем для дитини. |
Мамина усмішка наче сонце для дитини. |
Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла. |
Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата. |
Любіть Україну, любіть. |
Любіть Україну, як сонце, любіть. |
Осінь одягалася поволі, прикрашалась в полі. |
Осінь одягалася поволі, як весною квітка прикрашалась в полі. |
Проблемні запитання.
Які особливості речень? Чим відрізняються речення правої і лівої колонки?
Завдання.
Виконати синтаксичний розбір речень правої колонки.
Висновок. Якщо у складному реченні, одна частина порівнюється з іншою, то таке речення називається складним з порівняльною частиною.
Порівняльний зворот – це сполучення слів, яке шляхом порівняння образно характеризує ознаку дії чи якісну ознаку предмета, думки , є членом простого речення найчастіше обставиною способу дії, рідше присудком: Люблю я слово чисте, наче дощ.
Фізкультхвилинка
Доповніть цей ряд.
Сполучники
Завдання для групи: допишіть речення, доповнюючи їх порівняльними зворотами.
1. Могутній Дніпро несе свої води, …
2.Наша планета оповита невидимими шляхами,….
3.Я люблю своє місто,…
4.Серед океану лісів,………., яскравими барвами виграють росяні галявини.
V.Виділення на письмі порівняльних зворотів.
Не виділяється комами
Робота в групах
Пояснити фразеологізми, скласти з ними речення.
По 2 фразеологізми
Підібрати пропущені слова , пояснити лексичне значення фразеологізмів.
…., як ковальський міх; … як кіт до сала;
…як теля на нові ворота; … як муха в окропі;
…як мокре горить; ... як собаці редька;
…….як смола; ... як курка в борщ.
Довідка: дивиться, допався, крутиться, попав, робить, сопе, сказав, прямий, обрид, пристав.
Аромотерапія.
Рольова гра «Знайди своє місце»
Поєднати слова в речення. (з групи вибрати 2 учні, які будуть грати роль ком. Учні складають речення, а коми знаходять собі місце в ньому)
1. Вона була як голос України, що клекотів у наших корогвах.
2. Вірю серцем чистим і гарячим, нема землі такої, як у нас.
3. Люблю я слово чисте і прозоре, неначе дощ.
4. Книга – друг, без неї, як без рук.
Представлення проектів.
Мініатюра-жарт «Прогноз погоди в школі № 37»
Твір-реклама «Вивчайте українську мову»
Твір-роздум «Якби я був директором школи»
Твір-опис «Мандруючи полицями бібліотеки»
Оцінювання (за картками самооцінювання).
Домашнє завдання.
ІІ рівень – вправа 148
ІІІ рівень – скласти таблицю, коли виділяється і не виділяється пор. звор. Речення для прикладів підібрати із твору І.Франка «І. Вишенський»
ІV рівень - скласти таблицю, коли виділяється і не виділяється пор. звор. Речення придумати.
Релаксація.
-Що сподобалося?
- Що запам’яталося?
- Що було важко?
1