Горобець Т.Б.,
вчитель української мови та літератури
Йосипівського ліцею
Новомиргородської міської ради
Кіровоградської області
Клас: 9
Тема: Розділові знаки при прямій мові.
Мета: формувати компетентного мовця, поглибити знання учнів про пряму мову , закріпити навички правильної побудови та інтонування речень з прямою мовою , вживання в них розділових знаків ; сприяти вихованню шани та поваги до Великого Кобзаря , гордість за народ , який дав світові геніального генія ; розвивати мовлення , мислення , пам’ять , увагу.
Обладнання: таблиці-схеми , картки , записи на дошці.
Тип уроку : урок-практикум .
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
1.Лінгвістичний двобій.
Учні по черзі задають один одному запитання (8) , а 2 учні-експерти підраховують бали. За кожне правильно сформульоване запитання — 0,5 балів , за кожну правильну відповідь — 1 бал. Загальна кількість балів — 12. Враховується чіткість послідовність , правильність , логічність . точність.
Приблизні запитання:
2.Виконання тренувальних вправ
( рівнево)
ІІІ рівень ( високий) : скласти і записати речення за схемами :
А : “ П”. “ П” , — а. “ П , — а , — п”. “ П , — а. — П !”
ІІ рівень ( достатній ) : розставити розділові знаки , побудувати схеми
( 1 учень працює біля дошки)
Твори Шевченка вічно будитимуть у серцях людей благородні , великі почуття говорив Костянтин Станіславський. ( “ П” , — а.)
Ми переконані писав Павло Грабовський що один спогад про подібних людей здатний звеличити і облагородити нашу душу.( “ П , — а , — п ”. )
Він був сином мужика і став володарем у царстві духа писав про Тараса Шевченка Іван Франко Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. (“ П , — а . — П” )
В одному народному переказі говориться Тарас Шевченко усі людські болі списував у свій “ Кобзар” ( А : “ П”. )
Його знали й любили пригадує сучасник Всі старалися висловити йому свою прихильність і любов.( “ П , — а. — П”. )
І рівень ( середній)
1 — є в реченні пряма мова;
0 — немає
“ Були в нас на Україні великі воїни , великі правителі , а ти став вище за всіх їх, і сім’я рідна в тебе найбільша , зібралися до тебе усіх язиків люди , як діти до рідного батька” , — сказав Пантелеймон Куліш , звертаючись до померлого поета.
В день похорону Кобзаря України урочисті панахиди було відслужено в Києві , Харкові , Чернігові , Полтаві , Одесі , Херсоні , Катеринославі і скрізь-скрізь по Україні.
Критик Аполлон Григор’єв у часописі “ Время” писав : “ Багато хто ставить Шевченка врівень з Пушкіним і Міцкевичем… У Шевченка сяє та краса поезії народної , якої у Пушкіна і Міцкевича лишень іскорки блищать…Шевченко — останній кобзар і перший великий поет нової великої літератури…
У травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено на Україну і поховано на вершині Чернечої гори…Було це 22 травня.
У Канівській соборній церкві протопоп Мацкевич наприкінці панахиди сказав : “ Тут на одній з найвищих гір Дніпрових покоїтиметься прах його , і як на горі Голгофі , подібно хресту Господньому , стоятиме хрест , котрий буде видно і по той і по сей бік нашого славного Дніпра”
В одній прадавній легенді розповідається , що Тарас Шевченко взагалі не вмер , що він живий і досі , а тільки до слушного часу переховується від посіпак , щоб у час всенародної кари з’явитись перед усіма й очолити священну боротьбу.
101010
Перевірка :
І рівень : виконують взаємо- і самоперевірку , найвищий бал —6 ;
ІІ рівень : взаємоперевірка , звіряють із записами на дошці , найвищий бал — 8 ;
ІІІ рівень : зачитують вслух речення , пояснюють , найвищий бал-12.
3. Виконати повний синтаксичний розбір речення :
Кожен з нас може повторити , як свої власні , слова Миколи Бажана :
“Я розгортаю томик “ Кобзаря” , і мені здається , що я кладу руки на трепетне гаряче людське серце”.
Розповідне , неокличне , складне з різними видами зв’язку :
між 1 і 2 — сурядний з єднальним сполучником ;
між 2 і 3 — підрядний зв’язок : 1 — головне , 2 — підрядне з’ясувальне.
1 — двоскладне , поширене , повне , неускладнене ;
2 — односкладне , безособове , поширене , повне , неускладнене ;
3 — двоскладне , поширене , повне , неускладнене.
4. “ Піймай помилку”
“ Я не можу назвати імені жодного українського поета Писав Максим Рильський. — Який би не відчував на своєму чолі гарячої долоні Тараса Григоровича.
“ Почав я писати вірші , — признавався білоруський поет Якуб Колас після того як прочитав “ Кобзаря” український народний поет його мова викликали у мене любов до рідної , білоруської”.
5.Гронування ( створення асоціативного куща )
1814 рік
поет кріпацтво
бідний Канів
борець
народитися
9 березня
Т. Г. Шевченко
Черкащина воля
1861 рік
“ Кобзар”
поховати
22 травня
ІУ. Підсумок уроку.
. , — : “ “ ! ?
— пояснити вживання цих розділових знаків у реченнях з прямою мовою .
У. Домашнє завдання.
І рівень — виписати вислови видатних людей про Т. Г. Шевченка ( 5 висловів ) ;
ІІ , ІІІ рівень — написати твір-мініатюру « Кобзар» в моєму житті, вживаючи речення з прямою мовою.