Урок з української мови для 9 класу на тему: "Розділові знаки при прямій мові" мова"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему: " Розділові знаки при прямій мові". Під час уроку-практикуму поглиблюються знання учнів про пряму мову, закріплюються навички побудови, інтонування речень з прямою мовою, вживання в них розділових знаків.
Перегляд файлу

 

                                              

Горобець Т.Б.,

вчитель української мови та літератури

Йосипівського ліцею

Новомиргородської міської ради

 Кіровоградської області

 

Клас:  9

         Тема:  Розділові знаки при прямій мові.

Мета: формувати компетентного мовця, поглибити знання учнів про пряму мову , закріпити навички правильної побудови та інтонування речень з прямою мовою , вживання в них розділових знаків ; сприяти вихованню шани та поваги до Великого Кобзаря , гордість за народ , який дав світові геніального генія ; розвивати мовлення , мислення , пам’ять , увагу.

Обладнання: таблиці-схеми , картки , записи на дошці.

Тип уроку : урок-практикум .

 

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ:

 

І.Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

              

ІІІ. Робота над матеріалом уроку

 

    1.Лінгвістичний двобій.

    Учні по черзі задають один одному запитання (8) , а 2 учні-експерти підраховують бали. За кожне правильно сформульоване запитання — 0,5 балів , за кожну правильну відповідь — 1 бал. Загальна кількість балів — 12. Враховується чіткість  послідовність , правильність , логічність . точність.

 

Приблизні запитання:

 

  • що називається прямою мовою ?
  • чим супроводжується пряма мова ?
  • де по відношенню до прямої мови можуть стояти слова автора ?
  • як записується пряма мова ?
  • які розділові знаки ставляться при прямій мові , коли слова автора стоять перед нею ?
  • які розділові знаки ставляться при прямій мові . коли слова автора стоять після неї ?
  • які розділові знаки ставляться при прямій мові , коли слова автора стоять всередині прямої мови ?
  • з якою інтонацією вимовляються слова автора і пряма мова ?

 

  2.Виконання тренувальних вправ

                                        ( рівнево)

 

      ІІІ рівень ( високий) : скласти і записати речення за схемами :

          

                А : “ П”.        “ П” , — а.         “ П , — а , — п”.    “ П , — а. —  П !”

       ІІ рівень ( достатній ) : розставити розділові знаки , побудувати схеми

                                                ( 1 учень працює біля дошки)

 

               Твори Шевченка вічно будитимуть у серцях людей благородні , великі почуття    говорив Костянтин Станіславський.     ( “ П” , — а.)

 

 

                Ми переконані  писав Павло Грабовський  що один спогад про подібних людей здатний звеличити і облагородити нашу душу.( “ П , — а , — п ”. )

 

            Він був сином мужика і став володарем у царстві духа  писав про Тараса Шевченка Іван Франко    Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. (“ П , — а . — П” )

 

               В одному народному переказі говориться   Тарас Шевченко усі людські болі списував у свій “ Кобзар”  ( А : “ П”. )

 

 

               Його знали й любили пригадує сучасник  Всі старалися висловити йому свою прихильність і любов.( “ П , — а. — П”. )

 

 

          І рівень ( середній)

                                          

Програмований диктант

 

1 — є в реченні пряма мова;

0 — немає 

 

          “ Були в нас на Україні великі воїни , великі правителі , а ти став вище за всіх їх, і сім’я рідна в тебе найбільша , зібралися до тебе усіх язиків люди , як діти до рідного батька” , — сказав Пантелеймон Куліш , звертаючись до померлого поета.

           В день похорону Кобзаря України урочисті панахиди було відслужено в Києві , Харкові , Чернігові , Полтаві , Одесі , Херсоні , Катеринославі і скрізь-скрізь по Україні.

            Критик Аполлон Григор’єв у часописі “ Время” писав : “ Багато хто ставить Шевченка врівень з Пушкіним і Міцкевичем… У Шевченка сяє та краса поезії народної , якої у Пушкіна і Міцкевича лишень іскорки блищать…Шевченко — останній кобзар і перший великий поет нової великої літератури…

         У травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено на Україну і поховано на вершині Чернечої гори…Було це 22 травня.

         У Канівській соборній церкві протопоп Мацкевич наприкінці панахиди сказав : “ Тут на одній з найвищих гір Дніпрових покоїтиметься прах його , і як на горі Голгофі , подібно хресту Господньому , стоятиме хрест , котрий буде видно і по той і по сей бік нашого славного Дніпра”

        В одній прадавній легенді розповідається , що Тарас Шевченко взагалі не вмер , що він живий і досі , а тільки до слушного часу переховується від посіпак , щоб у час всенародної кари з’явитись перед усіма й очолити священну боротьбу.

 

                                                101010

                                                

 

                  Перевірка :

        

                І рівень : виконують взаємо- і самоперевірку , найвищий бал —6 ;

               ІІ рівень : взаємоперевірка , звіряють із записами на дошці , найвищий бал — 8 ;

               ІІІ рівень : зачитують вслух речення , пояснюють , найвищий бал-12.

 

 

 

3. Виконати повний синтаксичний розбір речення :

 

      Кожен з нас може повторити , як свої власні , слова Миколи Бажана :

“Я розгортаю томик “ Кобзаря” , і мені здається , що я кладу руки на трепетне  гаряче людське серце”.                 

 

  • пояснити зміст слів М. Бажана ;
  • пояснити пунктограми , орфограми ;
  • побудувати схему (  А : “ П”. ) ;
  • синтаксичний розбір  прямої мови.

 

Розповідне , неокличне , складне  з різними видами зв’язку :

між 1 і 2 — сурядний з єднальним сполучником ;

між 2 і 3 — підрядний зв’язок : 1 — головне , 2 — підрядне з’ясувальне.

1 — двоскладне , поширене , повне , неускладнене ;

2 — односкладне , безособове , поширене , повне , неускладнене ;

3 — двоскладне , поширене , повне , неускладнене.

 

4. “ Піймай помилку”

 

 

“ Я не можу назвати імені жодного українського поета  Писав Максим Рильський. — Який би не відчував на своєму чолі гарячої долоні Тараса Григоровича.

“ Почав я писати вірші , — признавався білоруський поет Якуб Колас після того як прочитав “ Кобзаря” український народний поет його мова викликали у мене любов до рідної , білоруської”.

 

 

 5.Гронування ( створення асоціативного куща )

 

 

                             1814 рік

 

                                                             поет                 кріпацтво

 

                   бідний                                 Канів

                                                                                             борець

                   

                                                                    народитися

 9 березня

Т. Г. Шевченко

 

 

 

Черкащина                                   воля                          

                                                                                                       1861 рік

 

                                                          “ Кобзар”

                                                                                     поховати

           

 

         22 травня   

 

 

  • скласти словосполучення , речення ( І рівень) ;
  • скласти речення з прямою мовою ( ІІ , ІІІ рівень ) .

 

ІУ. Підсумок уроку.     

 

                    .       ,          —      :         “      “         !             ?

 

 

 

—   пояснити вживання цих розділових знаків у реченнях з прямою мовою .

  • що сподобалось на уроці ? чому ?
  • що нового дізналися ?
  • якими вміннями і навичками оволоділи ?

 

        У. Домашнє  завдання. 

 

           І рівень — виписати вислови видатних людей про Т. Г. Шевченка    ( 5 висловів ) ;

           ІІ , ІІІ рівень — написати твір-мініатюру « Кобзар» в моєму житті, вживаючи речення з прямою мовою.                                                           

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
27 жовтня 2022
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку