Мета:
- навчальна: пояснити закономірності чергування звуків як одну з умов милозвучності української мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння;
- розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до аналітичного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
- виховна: виховувати відповідальність за збереження культурних надбань українського народу, його духовної спадщини.
5 клас
Тема: «Чергування У-В, І-Й»
Мета:
- навчальна: пояснити закономірності чергування звуків як одну з умов милозвучності української мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння;
- розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до аналітичного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
- виховна: виховувати відповідальність за збереження культурних надбань українського народу, його духовної спадщини.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство, усна народна творчість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: індивідуальні картки, ІКТ, куб, картки з теоретичним матеріалом.
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
-Добрий день!
-Сідайте!
-Народ наш невтомний трудар. Працею своєю землю прикрашає, урожай багатий збирає. Здавна повелося так в Україні, що зібравши урожай багатий, їхали люди на ярмарок. Везли те, що самі виростили, самі приготували.
-І чого на тому ярмарку не було…
Дитина:
Увага! Увага! Спішіть, поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок просим гуртом, поодинці,
Чекають на вас тут чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати!
-Отож ви вже зрозуміли, що ми з вами вирушаємо на ярмарок.
-Що ж означає слово ЯРМАРОК?
(відповіді дітей, а потім пояснення вчителя)
ЯРМАРОК – щорічний базар. Це торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час.
-Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продавати і купувати, і на людей подивитися і себе показати.
ІІ Оголошення теми і мети уроку
-Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відвідаємо мовознавчій ярмарок, завітаємо у різні крамнички і виконаємо завдання з теми «Чергування [у]-[в], [і]-[й]», а саме навчимося пояснювати закономірності чергування звуків, як одну з умов милозвучності української мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння.
-Сьогодні ярмарок незвичайний ще й тому, що нам знадобляться не гроші, щоб купувати, а мовознавчі знання – наш розум, кмітливість, винахідливість.
-Діти, скажіть, будь-ласка, а на чому люди вирушали на ярмарок?
( На возах, запряжених волами)
-Отож і ми з вами вирушаємо в дорогу трьома возами:
ДИКАНЬКА, СОРОЧИНСЬКИЙ, ВЕРБІВКА
(На партах таблички)
ІІІ Актуалізація опорних знань
-Ось ми і підійшли до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою на ярмарок будуть ваші знання.
1.-До дошки іде __________________і складає асоціативний кущ до теми «Звуки мовлення»
Звуки
Голосні Приголосні
наголошені дзвінкі
ненаголошені глухі
тверді
м’які
пом’якшені
2.Робота на картках, 3 учня (фонетичний розбір слова)
1_____________________2___________________3____________________
3.-Усім іншим систематизувати знання допоможе КУБ. Озвучимо свої знання на правила вживання апострофа за питаннями граней куба.
(викликати дитину, яка перевірить асоціативний кущ)
ПІДСУМОК –Ви всі, діти, молодці. Попередньо вивчені теми ви засвоїли добре.
-Діти, яку вправу ви виконували вдома? (впр.346)
-Яке завдання ви повинні були виконати до неї? (записати подані слова у два стовпчики з апострофом, та без апострофа)
-Якщо ви правильно виконали завдання, то з других букв записаних слів складеться вислів письменника Івана Карпенка-Карого.
(спитати декілька дітей, який вислів у них склався)
Люби діло, а не себе в ділі
-Діти, як ви розумієте цей вислів? (кожна людина повинна вміти і любити працювати, а не пишатися собою, не досконало виконуючи ту чи іншу справу)
-Ви добре впоралися із завданнями, тож ворота нашого ярмарку відкриті.
ІІІ Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
-Першою на нашому шляху постає крамничка АКТУАЛЬНА
(на екрані тексти впр.349)
-Прочитайте речення. Чи всі сполучення слів легко вимовляються?
( 1 учень читає)
-Прочитайте перероблені речення. Чому вони звучать краще та легше вимовляються? Що змінилося в цих реченнях?
( 2 учень читає)
-Добре, молодці, ви помітили зміни.
-Розглянемо вправу 350 вашого підручника.
-Прочитайте речення. Зверніть увагу на прийменники У, В та сполучники І, Й
(3 учень читає)
-Діти, вам легко було читати ці речення?
-Отже, щоб запобігти немилозвучності збігу кількох голосних або приголосних, в українській мові чергуються прийменники У з В, та сполучники І з Й. Можуть чергуватись початкові звуки слів У з В, та І з Й.
ІV Вивчення нового матеріалу
-Нагадую, тема нашого уроку «Чергування У-В, І-Й»
-Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота, і тему уроку.
Двадцяте березня
Класна робота
Чергування у-в, і-й
-Наступна лавка, яку ми відвідаємо ТЕОРЕТИЧНА. Ми дізнаємося правила чергування прийменників та сполучників, початкових звуків у словах.
-На ярмарок ми приїхали трьома возами, тож у кожного є картки-опори з даної теми. Будь-ласка, опрацюйте теоретичний матеріал. Приклади з карток запишіть у зошити.
( на виконання роботи 5 хвилин, я перевіряю картки з фонетичним розбором)
-Отож, повернемось до лавки ТЕОРЕТИЧНОЇ
-Віз Диканька, поясніть правила вживання звуків У-В
( 1 група пояснює, всі інші записують по 1 зразку)
-Віз Сорочинський, поясніть випадки, коли чергування У з В не відбувається.
( 2 група пояснює, всі інші записують по 1 зразку)
-Віз Вербівка, поясніть правила вживання Й та І
( 3 група пояснює, всі інші записують по 1 зразку)
- Ось ми і підійшли до крамниці ПРАКТИЧНА завітаймо до неї.
- Пропоную виконати синтаксичний розбір речення на дошці______________
(учень виходить із завданням на картці)
- А ми з вами розглянемо вправу 352.
-Яке завдання перед нами поставлено?
(коментуємо по 1 реченню по черзі, пояснюємо правилом і записуємо в зошит)
-Молодці, ви добре впорались із завданням.
-Давайте перевіримо роботу на дошці, чи все правильно виконано?
(перевіряємо)
- Знову крамниця ПРАКТИЧНА пропонує свій товар.
( виконання впр.353 на дошці два учня, букви підкреслюють кольоровим олівцем, всі інші в зошитах, ключ на екрані)
-Діти, а яка орфограма є у цій вправі?( Орфограма «Велика літера», Львів, Одеса, Узбекистан)
-Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших букв перших слів словосполучень складеться початок прислів’я: «Правда і в морі не тоне»
-Як ви розумієте це прислів’я? (Кожна людина повинна жити по правді, правда завжди перемагає неправду)
ПІДСУМОК –Отже, коли ми вживаємо букву У, а коли В?
-А зараз ми напишемо шифрований диктант.
1 – сполучник І
2 – сполучник Й
3 – прийменник В
4 – прийменник У
Гори…долини, освіта…Україні, прийшов…ліс, працює…будні, смеркає…світає, вогнем…мечем, батько…матір, поклав…кошик, іти…село, спокій…тиша, сьогодні…завтра, озеро…горах.
(ключ: 1, 3, 4, 3, 2, 1, 2, 4, 3, 1, 2, 3)
-Обміняйтеся зошитами і перевірте роботу сусіда, олівцем виправте помилки і поставте оцінку.
-Отже, скажіть, коли ми вживаємо сполучник І, а коли Й?
-Коли вживаємо прийменник В, а коли У?
(відповіді учнів)
-Лавка ПРАКТИЧНА щедра на товар, тож давайте виконаємо впр. 354 самостійно.
-Прочитаємо завдання до цієї вправи. (учень читає завдання)
-Якщо ви правильно виконали завдання,з других букв перших слів складеться пропущене у вислові Д.Білоуса: «У мові – чари барвінкові: печаль і радість в ріднім слові»
(запитати у декількох учнів, який вислів склався)
-Діти, зверніть увагу, що у вислові вжито прийменник В, а не У між двома приголосними, але це не є помилкою у даному випадку тому, що це авторський вислів.
ПІДСУМОК –Отже, коли ми вживаємо сполучник І, а коли Й?
-Завітаємо до крамнички ТВОРЧОЇ, де нам пропонують скласти речення, вибираючи в кожному випадку потрібний варіант слова.
(завдання на екрані)
1 група. Учитель – вчитель
2 група. Узяв – взяв
3 група. Уперед – вперед
(перевіряємо роботу, по декілька учнів з різних груп читають свої речення)
ПІДСУМОК –Яким правилом ви користувались під час складання речень?
V Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок
-Українська мова уникає насамперед збігу голосних, а потім- збігу приголосних. Пауза сприймається як приголосний.
-Ми вивчили орфограму «Букви у-в, і-й на позначення чергування».
-Зараз усіх запрошую на ярмарковий аукціон. На торг там виставлені речі, потрібні кожному, до речі. Ціна помірна, не торгуйтесь. Посперечайтесь, не лінуйтесь. На те й торги, ледь-ледь додайте і цінну річ собі придбайте!
- Давайте повторимо, що ми сьогодні вивчили?
(опитування кожної групи по правилам з карток)
VІ Підсумок уроку
-Молодці, ви сьогодні добре попрацювали! Отримали щедрі знання!
ОЦІНЮВАННЯ
VІІ Домашнє завдання
-Ярмарок наш завершується, час повертатися додому.
-Відкриваємо щоденники, записуємо д/з.
Параграф 33 ( вивчити теоретичний матеріал)
Вправа 355(І)
Повторити приголосні звуки. Скористайтесь параграфами 22-23.
(вчитель пояснює, що учні повинні зробити у домашній вправі)