Конспект уроку з української мови містить практичні завдання для розвитку креативності учнів та формування комунікативних навичок . Мета уроку -вчити учнів використовувати засоби милозвучності у мовленні ;володіти правилами української літературної вимови, правопису, повторити, систематизувати, закріпити, узагальнити знання, уміння і навички учнів з теми, підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльністьучнів, стимулювати різні види спілкування, розвивати мовлення учнів, прагнення до збагачення словникового запасу школярів, виховувати толерантне ставлення, любов до рідної мови.та прагнення збагачувати власне мовлення .
Урок української мови у 10 класі
Корнієнко О.Р. - української мови
та літератури Китайгородської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Тема : Лексика. Слово як основна одиниця мови . Типи лексичних значень. Слово і контекст .
Мета:
- Вчити учнів використовувати засоби милозвучності у мовленні ;
знання, уміння і навички учнів з теми.
учнів, стимулювати різні види спілкування.
словникового запасу школярів.
мови.
ПЛАН УРОКУ
І Організаційний момент
ІІ Прослухати вірш В.Симоненка «Світ який – мереживо казкове»
Хто автор поезії?
Про що пише , які використав засоби?
«Ну щоб , здавалося , слова …
Слова та голос – більш нічого ,
А серце б’ється й ожива
Як їх почує…» Т. Шевченко
Що ж таке слово? Яке його значення ?
Які асоціації виникають ?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Слово – немеркнуче джерело … ( енергії, сили , любові,…)
продовжіть рядки
Вправа 346( прочитати вголос )
Чи погоджуєтесь ви з думкою автора ?
ІV Повторення матеріалу
Чи всі слова мають лексичне значення?
-Чому так називається текст ?
- Знайдіть слова із особливим стилістичним навантаженням :
Терпкий подих степу, заходить на грозу , знав тишу степу…
Розчарування (синоніми)
-назвіть частини мови у останньому реченні
Орфограми у словах : поколінь , дев’ятсот , Шевченків дух .
Поясніть лексичне значення слів:
Літо , омана- обман, хибне сприйняття,
контраст – протилежність ,
критерій- мірило .
Висновок про роль доречно вжитого слова.
Слово – могутня сила . Через нього людина пізнає те , що недоступно було безпосередньому сприйняттю . У мові є багато лексем. Іноді потрібно ціле життя , щоб їх пізнати.
В. Симоненко –«витязь молодої української поезії»
Спалахнув як метеорит, і в полум’ї згорів ,
Складіть речення зі словом горіти у різних значеннях:
1)знищувати вогнем
2)червоніти
3)пройматися сильним почуттям
Чоловік показував на Дунай , де горіли плавні.
Щоки в неї горіли , у грудях зароджувалося прикре почуття.
Я горів бажанням пробитися на широкий шлях поетичної творчості.
Прикрий – неприємний , образливий , тяжкий.
Прослухайте поезію «Лебеді материнства» . У цій поезії багато художніх засобів . Які ви почули , вже знаєте ?
Метафора , метонімія , синекдоха
Слайд презентація
5.Дібрати до поданих висловів подібні за змістом
Падає листя – кружляє на алеї листопад
Шелестить листя
Заходить сонце
Червоніє калина
Іде сніг
6.Визначити типи переносних значень слів
1. Втома крадеться тихо.(метафора)
2. Наш факультет переміг у заганнях. Метонімія
3.Сліпа нездоланна любов заарканила дівчину . метонімія
4. Гринджолами мовчазно кожух проїхав . синекдоха
Це цікаво!! Українська мова належить до найбагатших мов світу. В її активному лексичному запасі понад 150 тис. слів. Словниковий запас кожної людини індивідуальний . Як ви думаєте , від чого він залежить?
7. Робота в парах
1) Виправити помилки
На протязі тижня( протягом)
Дати вірну відповідь( правильну)
Перевертати сторінки( перегортати)
Відкривати двері( відчиняти)
Переслати по пошті(поштою)
Без двадцяти десять( за 20 десята)
Любий учень ( будь-який)
Ні в якому разі ( в жодному)
Прийняти міри( вжити заходи)
Являюється учнем школи ( учнем)
Здати іспити ( скласти)
2) Скласти чотиривірш , використавши подані слова
Землі хода
Подих трав
Берізки ніжні
Поцілунок вишні
8. Лінгвістичне дослідження «Заговори , щоб я тебе побачив»
Підсумок уроку
Чи володієте ви словом ? Як покращити мовлення ?
Що вдається а що ні ?
Домашнє завдання
Творча робота
Холодний білий вальс зими
«Світ який – мереживо казкове!»