Урок з української мови на тему "Лексикологія" 10 клас

Про матеріал

Конспект уроку з української мови містить практичні завдання для розвитку креативності учнів та формування комунікативних навичок . Мета уроку -вчити учнів використовувати засоби милозвучності у мовленні ;володіти правилами української літературної вимови, правопису, повторити, систематизувати, закріпити, узагальнити знання, уміння і навички учнів з теми, підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльністьучнів, стимулювати різні види спілкування, розвивати мовлення учнів, прагнення до збагачення словникового запасу школярів, виховувати толерантне ставлення, любов до рідної мови.та прагнення збагачувати власне мовлення .

Перегляд файлу

                 Урок української мови у 10 класі

                Корнієнко О.Р. -  української мови

 та літератури Китайгородської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

Тема :     Лексика. Слово як основна одиниця мови . Типи лексичних значень. Слово і контекст .

Мета:   

              -   Вчити учнів використовувати засоби милозвучності   у                     мовленні ;

  • Володіти правилами української літературної вимови, правопису.
  • Повторити, систематизувати, закріпити, узагальнити

                                   знання,  уміння і навички  учнів з теми.

  •  Підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність             

                                    учнів, стимулювати різні види спілкування.

  •  Розвивати мовлення учнів, прагнення до збагачення       

                                     словникового запасу школярів.

  • Виховувати толерантне ставлення, любов до рідної       

                               мови.

ПЛАН УРОКУ

І Організаційний момент

ІІ Прослухати вірш В.Симоненка «Світ який – мереживо казкове»

Хто автор поезії?

Про що пише , які використав засоби?

«Ну щоб , здавалося , слова …

Слова та голос – більш нічого ,

А серце б’ється й ожива

Як їх почує…»  Т. Шевченко

Що ж таке слово? Яке його значення ?

Які асоціації виникають ?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

 Слово – немеркнуче джерело … ( енергії, сили , любові,…)

продовжіть рядки

Вправа 346(  прочитати вголос )

 Чи погоджуєтесь ви з думкою автора ?

ІV Повторення матеріалу

  1. Відкрити схему-квітку
  • Згадайте все про слова

Чи всі слова мають лексичне значення?

  1. Вправа 348 ( робота з текстом)

-Чому так називається текст ?

- Знайдіть слова із особливим стилістичним навантаженням :

Терпкий подих степу, заходить на грозу , знав тишу степу…

  • Фонетичний розбір слова

Розчарування  (синоніми)

-назвіть частини мови у останньому реченні

Орфограми у словах : поколінь , дев’ятсот , Шевченків дух .

Поясніть лексичне значення слів:

Літо , омана- обман, хибне сприйняття,

контраст – протилежність ,

критерій- мірило .

Висновок про роль доречно вжитого слова.

Слово – могутня сила . Через нього людина пізнає те , що недоступно було безпосередньому сприйняттю . У мові є багато лексем. Іноді потрібно ціле життя , щоб їх пізнати.

 

В. Симоненко –«витязь молодої української поезії»

Спалахнув як метеорит, і в полум’ї згорів ,

 

 

 

Складіть речення зі словом горіти у різних значеннях:

1)знищувати вогнем

2)червоніти

3)пройматися сильним почуттям

Чоловік показував на Дунай , де горіли плавні.

Щоки в неї горіли , у грудях зароджувалося прикре почуття.

Я горів бажанням пробитися на широкий шлях поетичної творчості.

Прикрий – неприємний , образливий , тяжкий.

 

  1. Поняття про тропи .

Прослухайте поезію «Лебеді материнства» . У цій поезії багато художніх засобів . Які ви почули , вже знаєте ?

 Метафора , метонімія , синекдоха

Слайд презентація

  • Наведіть приклади метафори , метонімії , синекдохи у поезії В.Симоненка
  • «Слова , як сонце,  сходили в мені…» - пише Ліна Костенко. А яке ваше відчуття мовного багатства ?

5.Дібрати до поданих висловів подібні за змістом

Падає листя – кружляє на алеї листопад

Шелестить листя

Заходить сонце

Червоніє калина

Іде сніг

 

 

6.Визначити типи переносних значень слів

1. Втома крадеться тихо.(метафора)

2. Наш факультет переміг у заганнях. Метонімія

3.Сліпа нездоланна любов заарканила дівчину .  метонімія

4. Гринджолами мовчазно кожух проїхав  . синекдоха

Це цікаво!! Українська мова належить до найбагатших мов світу. В її активному лексичному запасі понад 150 тис. слів. Словниковий запас кожної людини індивідуальний . Як ви думаєте , від чого він залежить?

7. Робота в парах

1) Виправити помилки

На протязі тижня( протягом)

Дати вірну відповідь( правильну)

Перевертати сторінки( перегортати)

Відкривати двері( відчиняти)

Переслати по пошті(поштою)

Без двадцяти десять( за 20 десята)

Любий учень ( будь-який)

Ні в якому разі ( в жодному)

Прийняти міри( вжити заходи)

Являюється учнем школи ( учнем)

Здати іспити ( скласти)

2) Скласти чотиривірш , використавши подані слова

Землі хода

Подих трав

Берізки ніжні

Поцілунок вишні

8. Лінгвістичне дослідження «Заговори , щоб я тебе побачив»

Підсумок уроку

Чи володієте ви словом ?  Як покращити мовлення ?

Що вдається а що ні ?

Домашнє завдання

 Творча робота

Холодний білий вальс зими

«Світ який – мереживо казкове!»

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
11 травня 2018
Переглядів
8147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку