Урок української мови у 10 класі з теми "Правопис не з самостійними частинами мови (за повістю «Людина» О.Ю.Кобилянської)."

Про матеріал

Узагальнити і систематизувати знання про правопис не з самостійними частинами мови; розвивати аналітичне мислення учнів, вдосконалювати навички дослідницької роботи, роботи у малих групах; виховувати почуття любові до краси рідного слова.

Перегляд файлу

Урок української мови. 10 клас.

Семчук Дарія Богданівна,

учитель української мови та літератури 

Чернівецького ліцею №3 медичного профілю

Чернівецької міської ради Тема уроку: Правопис не з самостійними частинами мови 

(за повістю «Людина» О.Ю.Кобилянської).

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання про правопис не з самостійними   частинами мови; розвивати аналітичне мислення учнів, вдосконалювати навички дослідницької роботи, роботи у малих групах; виховувати почуття  любові до краси рідного слова.

Тип уроку:     узагальнення і систематизація знань.

Форм проведення: урок словесності.

Обладнання: портрет письменниці, виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрації до твору, ТЗН, опорні схеми й таблиці-фрейм, роздавальний матеріал, словники, слайди для мультимедійного проектування.

Епіграф:

Без сонця любові у серці й природі –    лиш тьма навкруги.

В.Сосюра

ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ

Методична ремарка. Робота на уроці здійснюється у творчих дослідницьких групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу. Протягом уроку учитель та учні коментують виставку літератури та епіграф до уроку. Перед кожним учнем на парті – опорні схеми й таблиці-фрейм, роздавальний матеріал, словники.

 

І. Організаційно-вступна частина.

Сугестивне введення в тему під ніжну ліричну мелодію читання учителем щоденникового запису Ольги Кобилянської:

 «У мене крізь душу наче пішла тріщина, і я кричала з болю. Краще ненависть, ніж байдужість. Усе моє єство повстає... Мені хочеться скубти, рвати на собі волосся, те саме волосся, яке він колись так любив і палко цілував. До уст моїх силоміць пнеться його ім’я, щось ніби роздирає груди... О Боже!» Запис у щоденнику від 27 січня 1889 р. Бесіда репродуктивного характеру

1. Які асоціації викликає у вас прочитаний щоденниковий запис?

2.Чи відповідає  стан душі письменниці світосприйняттю її героїні Олени Ляуфлер з повісті  «Людина»?

3.Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Постановка виконавських завдань.

1.    Вдосконалювати вміння практично застосовувати набуті знання про написання не з різними частинами мови.

2.    Досліджувати мову твору з точки зору стилістичних особливостей.

3.    Скласти сенкен.

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

1. Фронтальне та індивідуальне  бліцопитування. 2. Бесіда за опорними таблицям- фрейм  «Правопис не з різними частинами мови».

 

3. Словниковий розподільний диктант з ключем.

Завдання: розподілити слова у дві колонки відповідно до написання з не (разом чи окремо); підкресливши у першій колонці – третю літеру від початку, у другій – черверту, – прочитаєте ключове слово.

      неетичний                      не писав би немало                            не опівночі неабиякий не пара ненависть                       не оцінка

нестямити                      не  зірвавши не в’яне

Ключ: емансипація.

Лексична робота. Робота з тлумачним словником

Емансипація – звільнення від якої-небудь залежності, скасування якихось обмежень, унезалежнення, розкріпачення.

Репродуктивна бесіда 

1.Хто вперше в українській літературі у кінці ХІХ століття і  в якому творі підняв проблему  емансипації жінки? (Ольга Кобилянська  у повісті  «Людина»

2.Як про це записала Ольга Кобилянська у щоденнику? (випереджувальне завдання). 

(Щоденниковий запис 9/12 [1987]: «Я ладна люто битися з цілим світом, бо й він, і я, і життя, і все в житті – безглуздий, жалюгідний фарс...”)

 

IV. Застосування знань, умінь, навичок.

Літературна вікторина «Хто за  словесним портретом?»

Завдання: за прочитаною цитатою визначити рису характеру; слова записати у стовпчик і з перших літер зможете прочитати ім’я головної героїні повісті «Людина».

 

1. «Я буду берегтись… Я і тепер сміюся моді в лице».     Обачність

 

2. «Деколи видавалась йому гордою, неприступною, а  ер їхала з ним неприступною, а тепер їхала з ним, сиділа     Ліберальність  нього. Він відчуває її дотик. Нині була вона зовсім

ою».

3. «Який нині чудовий вечір… Начеб для тебе Бог     азав супокій, щоб ти його міг подивляти ще востаннє в      Елегійність й супокійній красі!»

4. «Бере, може, хто мою думку і чуття на розвагу?  е якусь штучну механічну пружину натягли б ви мене і      Нав’юченість

стосовували до обставин! Я, однак, не дамся до сього ти! Ніяка сила світу не стопче в мені мислячої

остійної людини». 

5. «Не люблю його, і наші погляди на життя      Амбіційність ходяться далеко. Я не в силі його й себе оббріхувати».

                                        

    Творче завдання: у записаних словах (рисах характеру), вибравши першу літеру,  виокремте слово з не, яке означає  причину страждань Олени.       Нелюб (усічена форма).

 

Робота в групах.  Метод ПРЕС Запитання  учням І групи:

ü Хто став причиною стаждань Олени Ляуфлер? 

Я вважаю, що причиною страждань Олени Ляуфлер був нелюб  – Фельс.

Тому що вона змушена була вийти за нього заміж не по любові , а з об’єктивних причин.

Наприклад, сім’я могла залишитися без засобів на існування, чого Олена допустити не могла. Отже, причиною страждань Олени став нелюб.

 

Запитання учням ІІ групи:

üЯк треба написати  слово «нелюб» з не і чому?

Я вважаю, що написати слово «нелюб» з не треба разом.

Тому що це слово можна замінити словом  близьким за значенням - байдужий і не виступає префіксом.

Наприклад, байдужий.

Отже, слово «нелюб» з не пишеться разом.

 

Коментоване письмо

Завдання: розставити розділові знаки, записати правильно слова у реченнях,  зробити синтаксичний розбір речення, відтворити його схематично. 

1.Не/здивувалась стара вчителька Олен...ної присутності бо  вона  часто пр...ходила не/замітно і не/сподівано.

Завдання: розставити розділові знаки, записати правильно слова у реченнях,  надписати над словами, якими частинами мови виступають.

2.Не/голосно ро...пливалися бентежні звуки, не/відокремлюючись виринали нові пориваючі чародійні.

Завдання: розставити розділові знаки, записати правильно слова у реченнях.

3.Сила музики не/знає ні/яких перепон ні/чого не/жахається часто руйнує те що закони  звичаї і час із трудом збудували.

 

Бесіда. Метод «Мікрофон»

1.Яка мікротема об’єднує дані речення? (Захоплення музикою).

2.Чому саме цим захопленням наділила свою героїню О.Кобилянська? 

(Сама була щиро закохана в музику, грала на фортепіано, цитрі та дримбі).

3.У яких ще творах автор відтворює вплив музики на особистість?

            («Людина», «Царівна»,  «Impromptu phantasie»(фантазія-експромт), «Valse melancolique»(меланхолійний вальс) , «За ситуаціями», «У неділю рано зілля копала...»).

 

V. Закріплення знань, умінь, навичок.  Тести (індивідуальна робота).

1.У якому рядку всі слова з не написані правильно:

а) ненависть, негода, ненароком;

б)не можу, не озорий, не свій;

в) недочитав, не виспавшись, не ук.

2.У слова якого рядка не виступає префіксом:

а) не щастя, а горе, не далеко, а близько;

б) недоля, нешвидко, невесело;

в) ненависний, несумно, не світає.

3.У якому рядку  не виступає часткою і пишеться зі словами окремо:

а) не читаючи, не лікуючись, не дописав;

б) не відповідає, не лікувався, не вчора;

в) не відпочив, не перепитуй, не ма.

Відповідь: 1а; 2б; 3б. I.Підсумки уроку.

1.Творча робота. Складання сенкена, використовуючи слова з не   (інтерактивна вправа «Два-чотири-усі разом»).

1.Робота з опорною схемою «Методичні рекомендації складання сенкена».

2.Складання і зачитування сенкена та його коментар:

Олена –

Відчайдушна, небайдужа.

Бореться, ненавидить, страждає. Біль переповнює зранену душу – Емансипантка.

2.Узагальнююча бесіда.

1.Коли не  з різними частинами мови пишеться окремо?

2.У чому особливість написання не з дієприкметниками? VIІ. Оцінювання. Самооцінювання знань учнів. 

 

Органзація домашннього завдання  (диференційоване):

1.Виписати з повісті «Людина» О.Ю.Кобилянської 5-6 речень, у яких є слова з орфограмою «Правопис не з різними частинами мови»; зробити синтаксичний розбір одного речення. 2.Твір-роздум на тему «Безмежна прірва відчаю»(М.Бучко).

Опорна схема

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ СКЛАДАННЯ СЕНКЕНА

Сенкан – це неримований вірш, що складається з п’яти рядків,  мета якого – спонукати учня до розмірковування над темою.

1 рядок

– одне слово (іменник), у якому розкрита суть теми.

2 рядок

 – опис теми, який складається з двох слів ( два прикметники).

3 рядок

– визначає дію, пов’язану з темою (три дієслова).

4 рядок

– фраза з чотирьох слів, яка виражає    ставлення до теми, почуття   з приводу обговорюваного.

5 рядок

– одне слово, сутність теми, висновок.

Опорна таблиця-фрейм ПРАВОПИС НЕ З САМОСТІЙНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ

 

УМОВИ

НАПИСАННЯ

 

 

ЧАСТИНИ

МОВИ

 

 

ДІЄПРИКМЕТН.

(форма дієслова)

 

ПРИКЛАДИ

Написання з не окремо:

 

 

 

 

1.Заперечується значення слова (є протиставлення)

Іменник

Прикметник

Прислівник

 

Не дощ, а сніг. Не темний, а світлий. Не глухо, а виразно.

2.Завжди

Дієслово

 

Не зупинити; 

 (за деякими  винятками)

Займенник Числівник

 

не він; не два.

3.Має пояснюючі

 слова або   виступає   присудком

 

 

Дієприкметник

Не политі вчасно квіти.  Книга  не прочитана.

Написання  не разом

 

 

 

1.Без  не не вжива- ється

Іменник

Прикметник

Дієслово

Прислівник

 

Негода,  невтомний, ненавидіти, незчутися.

2.Називає нове поняття – слово, близьке за значенням

Іменник

Прикметник

Прислівник

 

 

Нещастя (горе), недалеко (близько), невисокий (низький)

3.У префіксі недо-,  що вказує на  непов. вияв дії.

Іменник Дієслово

 

 

Недочувати,

Недогарок

4.Виконує роль означення і не  має поясн. слова

 

 

Дієприкметник

 

Непрочитана книга

 

5.З деякими части- нами мови

Дієслово

 

Неозначені займен- ники і прислівни- ки з префіксом      аби-

 

 

Неславити (ганьбити) нездужати

(хворіти) 

Неабихто, неабиде, Неабияк, неабиякий.

             

pdf
Додано
27 червня 2018
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку