Узагальнити і систематизувати знання про правопис не з самостійними частинами мови; розвивати аналітичне мислення учнів, вдосконалювати навички дослідницької роботи, роботи у малих групах; виховувати почуття любові до краси рідного слова.
Урок української мови. 10 клас.
Семчук Дарія Богданівна,
учитель української мови та літератури
Чернівецького ліцею №3 медичного профілю
Чернівецької міської ради Тема уроку: Правопис не з самостійними частинами мови
(за повістю «Людина» О.Ю.Кобилянської).
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання про правопис не з самостійними частинами мови; розвивати аналітичне мислення учнів, вдосконалювати навички дослідницької роботи, роботи у малих групах; виховувати почуття любові до краси рідного слова.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Форм проведення: урок словесності.
Обладнання: портрет письменниці, виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрації до твору, ТЗН, опорні схеми й таблиці-фрейм, роздавальний матеріал, словники, слайди для мультимедійного проектування.
Епіграф:
Без сонця любові у серці й природі – лиш тьма навкруги.
В.Сосюра
Методична ремарка. Робота на уроці здійснюється у творчих дослідницьких групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу. Протягом уроку учитель та учні коментують виставку літератури та епіграф до уроку. Перед кожним учнем на парті – опорні схеми й таблиці-фрейм, роздавальний матеріал, словники.
І. Організаційно-вступна частина.
Сугестивне введення в тему – під ніжну ліричну мелодію читання учителем щоденникового запису Ольги Кобилянської:
«У мене крізь душу наче пішла тріщина, і я кричала з болю. Краще ненависть, ніж байдужість. Усе моє єство повстає... Мені хочеться скубти, рвати на собі волосся, те саме волосся, яке він колись так любив і палко цілував. До уст моїх силоміць пнеться його ім’я, щось ніби роздирає груди... О Боже!» Запис у щоденнику від 27 січня 1889 р. Бесіда репродуктивного характеру
1. Які асоціації викликає у вас прочитаний щоденниковий запис?
2.Чи відповідає стан душі письменниці світосприйняттю її героїні Олени Ляуфлер з повісті «Людина»?
3.Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Постановка виконавських завдань.
1. Вдосконалювати вміння практично застосовувати набуті знання про написання не з різними частинами мови.
2. Досліджувати мову твору з точки зору стилістичних особливостей.
3. Скласти сенкен.
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
1. Фронтальне та індивідуальне бліцопитування. 2. Бесіда за опорними таблицям- фрейм «Правопис не з різними частинами мови».
3. Словниковий розподільний диктант з ключем.
Завдання: розподілити слова у дві колонки відповідно до написання з не (разом чи окремо); підкресливши у першій колонці – третю літеру від початку, у другій – черверту, – прочитаєте ключове слово.
неетичний не писав би немало не опівночі неабиякий не пара ненависть не оцінка
нестямити не зірвавши не в’яне
Ключ: емансипація.
Лексична робота. Робота з тлумачним словником
Емансипація – звільнення від якої-небудь залежності, скасування якихось обмежень, унезалежнення, розкріпачення.
Репродуктивна бесіда
1.Хто вперше в українській літературі у кінці ХІХ століття і в якому творі підняв проблему емансипації жінки? (Ольга Кобилянська у повісті «Людина»)
2.Як про це записала Ольга Кобилянська у щоденнику? (випереджувальне завдання).
(Щоденниковий запис 9/12 [1987]: «Я ладна люто битися з цілим світом, бо й він, і я, і життя, і все в житті – безглуздий, жалюгідний фарс...”)
IV. Застосування знань, умінь, навичок.
Завдання: за прочитаною цитатою визначити рису характеру; слова записати у стовпчик і з перших літер зможете прочитати ім’я головної героїні повісті «Людина».
1. «Я буду берегтись… Я і тепер сміюся моді в лице». Обачність
2. «Деколи видавалась йому гордою, неприступною, а ер їхала з ним неприступною, а тепер їхала з ним, сиділа Ліберальність нього. Він відчуває її дотик. Нині була вона зовсім
ою».
3. «Який нині чудовий вечір… Начеб для тебе Бог азав супокій, щоб ти його міг подивляти ще востаннє в Елегійність й супокійній красі!»
4. «Бере, може, хто мою думку і чуття на розвагу? е якусь штучну механічну пружину натягли б ви мене і Нав’юченість
стосовували до обставин! Я, однак, не дамся до сього ти! Ніяка сила світу не стопче в мені мислячої
остійної людини».
5. «Не люблю його, і наші погляди на життя Амбіційність ходяться далеко. Я не в силі його й себе оббріхувати».
Творче завдання: у записаних словах (рисах характеру), вибравши першу літеру, виокремте слово з не, яке означає причину страждань Олени. Нелюб (усічена форма).
Робота в групах. Метод ПРЕС Запитання учням І групи:
ü Хто став причиною стаждань Олени Ляуфлер?
Я вважаю, що причиною страждань Олени Ляуфлер був нелюб – Фельс.
Тому що вона змушена була вийти за нього заміж не по любові , а з об’єктивних причин.
Наприклад, сім’я могла залишитися без засобів на існування, чого Олена допустити не могла. Отже, причиною страждань Олени став нелюб.
Запитання учням ІІ групи:
üЯк треба написати слово «нелюб» з не і чому?
Я вважаю, що написати слово «нелюб» з не треба разом.
Тому що це слово можна замінити словом близьким за значенням - байдужий і не виступає префіксом.
Наприклад, байдужий.
Отже, слово «нелюб» з не пишеться разом.
Коментоване письмо
Завдання: розставити розділові знаки, записати правильно слова у реченнях, зробити синтаксичний розбір речення, відтворити його схематично.
1.Не/здивувалась стара вчителька Олен...ної присутності бо вона часто пр...ходила не/замітно і не/сподівано.
Завдання: розставити розділові знаки, записати правильно слова у реченнях, надписати над словами, якими частинами мови виступають.
2.Не/голосно ро...пливалися бентежні звуки, не/відокремлюючись виринали нові пориваючі чародійні.
Завдання: розставити розділові знаки, записати правильно слова у реченнях.
3.Сила музики не/знає ні/яких перепон ні/чого не/жахається часто руйнує те що закони звичаї і час із трудом збудували.
Бесіда. Метод «Мікрофон»
1.Яка мікротема об’єднує дані речення? (Захоплення музикою).
2.Чому саме цим захопленням наділила свою героїню О.Кобилянська?
(Сама була щиро закохана в музику, грала на фортепіано, цитрі та дримбі).
3.У яких ще творах автор відтворює вплив музики на особистість?
(«Людина», «Царівна», «Impromptu phantasie»(фантазія-експромт), «Valse melancolique»(меланхолійний вальс) , «За ситуаціями», «У неділю рано зілля копала...»).
V. Закріплення знань, умінь, навичок. Тести (індивідуальна робота).
1.У якому рядку всі слова з не написані правильно:
а) ненависть, негода, ненароком;
б)не можу, не озорий, не свій;
в) недочитав, не виспавшись, не ук.
2.У слова якого рядка не виступає префіксом:
а) не щастя, а горе, не далеко, а близько;
б) недоля, нешвидко, невесело;
в) ненависний, несумно, не світає.
3.У якому рядку не виступає часткою і пишеться зі словами окремо:
а) не читаючи, не лікуючись, не дописав;
б) не відповідає, не лікувався, не вчора;
в) не відпочив, не перепитуй, не ма.
Відповідь: 1а; 2б; 3б. I.Підсумки уроку.
1.Творча робота. Складання сенкена, використовуючи слова з не (інтерактивна вправа «Два-чотири-усі разом»).
1.Робота з опорною схемою «Методичні рекомендації складання сенкена».
2.Складання і зачитування сенкена та його коментар:
Олена –
Відчайдушна, небайдужа.
Бореться, ненавидить, страждає. Біль переповнює зранену душу – Емансипантка.
2.Узагальнююча бесіда.
1.Коли не з різними частинами мови пишеться окремо?
2.У чому особливість написання не з дієприкметниками? VIІ. Оцінювання. Самооцінювання знань учнів.
Органзація домашннього завдання (диференційоване):
1.Виписати з повісті «Людина» О.Ю.Кобилянської 5-6 речень, у яких є слова з орфограмою «Правопис не з різними частинами мови»; зробити синтаксичний розбір одного речення. 2.Твір-роздум на тему «Безмежна прірва відчаю»(М.Бучко).
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ СКЛАДАННЯ СЕНКЕНА |
|
Сенкан – це неримований вірш, що складається з п’яти рядків, мета якого – спонукати учня до розмірковування над темою. |
|
1 рядок |
– одне слово (іменник), у якому розкрита суть теми. |
2 рядок |
– опис теми, який складається з двох слів ( два прикметники). |
3 рядок |
– визначає дію, пов’язану з темою (три дієслова). |
4 рядок |
– фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. |
5 рядок |
– одне слово, сутність теми, висновок. |
Опорна таблиця-фрейм ПРАВОПИС НЕ З САМОСТІЙНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ
УМОВИ НАПИСАННЯ
|
ЧАСТИНИ МОВИ
|
ДІЄПРИКМЕТН. (форма дієслова) |
ПРИКЛАДИ |
Написання з не окремо: |
|
|
|
1.Заперечується значення слова (є протиставлення) |
Іменник Прикметник Прислівник |
|
Не дощ, а сніг. Не темний, а світлий. Не глухо, а виразно. |
2.Завжди |
Дієслово |
|
Не зупинити; |
(за деякими винятками) |
Займенник Числівник |
|
не він; не два. |
3.Має пояснюючі слова або виступає присудком |
|
Дієприкметник |
Не политі вчасно квіти. Книга не прочитана. |
Написання не разом |
|
|
|
1.Без не не вжива- ється |
Іменник Прикметник Дієслово Прислівник |
|
Негода, невтомний, ненавидіти, незчутися. |
2.Називає нове поняття – слово, близьке за значенням |
Іменник Прикметник Прислівник |
|
Нещастя (горе), недалеко (близько), невисокий (низький) |
3.У префіксі недо-, що вказує на непов. вияв дії. |
Іменник Дієслово |
|
Недочувати, Недогарок |
4.Виконує роль означення і не має поясн. слова |
|
Дієприкметник |
Непрочитана книга |
5.З деякими части- нами мови |
Дієслово
Неозначені займен- ники і прислівни- ки з префіксом аби-
|
|
Неславити (ганьбити) нездужати (хворіти) Неабихто, неабиде, Неабияк, неабиякий. |