Шановні колеги, пропоную вашій увазі розробку уроку з української мови для 9 класу, яка має на меті повторити й закріпити знання про пунктуацію; зміцнювати сформовані навички з пунктуації, синтаксису,уміння аналізувати синтаксичні конструкції різного типу , аргументовано коментувати розділові знаки в них.
Тема: Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях
Мета: повторити й закріпити знання про пунктуацію; зміцнювати сформовані навички з пунктуації, синтаксису,уміння аналізувати синтаксичні конструкції різного типу , аргументовано коментувати розділові знаки в них; розвивати увагу, культуру мовлення; виховувати любов до мови, народу, нац. свідомість.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок
Хід уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Роль розділових знаків у мові дуже велика: служать для членування тексту (речень), завдяки чому досягається краще його сприймання і розуміння.
До пунктуаційної грамотності слід ставитися так само вимогливо, як і до орфографічної. Дехто гадає, що пунктуаційні помилки менш грубі, ніж орфографічні, тому на них не варто особливо зважати. Тим часом недоречно вжитий розділовий знак або його відсутність спотворює зміст висловлювання. Українська пунктуація побудована на 3 основних принципах – граматичному, смисловому та інтонаційному.
Граматичний принцип вимагає при виборі розділового знака керуватися знаннями граматики (синтаксису), синтаксичної структури речення, вмінням застосовувати синтаксичні правила.
Смисловий принцип – розділові знаки ставляться залежно від змісту, який прагне передати той, хто пише.
Інтонаційний принцип зумовлює вибір розділового знака з урахуванням інтонації.
Але ставити розділові знаки «по слуху» не можна .
IV. Виконання практичних завдань на повторення і закріплення основних умінь і навичок.
1.Бесіда:
знаків і правил уживання їх на письмі з метою правильного членування речень на смислові частини. Поряд із графікою та орфографією пунктуація є одним із компонентів писемної мови..)
- Назвати відомі розділові знаки.( крапка; кома; крапка з комою; двокрапка; три крапки;тире;
дужки; лапки; знак питання; знак оклику; знак виноски)
Дужки |
Кома |
Тире |
Якщо вставлені конструкції вимовляються таким само тоном, як основне речення: Для того щоб навчитися гарно говорити у вузькому колі (про це вже йшлося в першій частині книги), треба вміти бачити, слухати й запам’ятовувати все нове й цікаве. |
Якщо вставлені конструкції вимовляються пониженим тоном порівняно з основним реченням: Іноді хтось у товаристві почне розповідати пригоду, яка, ви в цьому переконані, може образити когось з присутніх. |
Якщо вставлені конструкції вимовляються підвищеним тоном порівняно з основним реченням: Радимо не лишати поза увагою позитивні риси та якості – хай навіть не яскраво виражені – людей, що нас оточують, і висловлювати схвалення й визнання, де це доречно. |
(Тире між підметом і присудком.
Тире в неповних реченнях.
Пунктограми простого ускладненого речення:
Кома в реченнях з однорідними членами.
Крапка з комою в реченнях з однорідними членами.
Двокрапка й тире при узагальнювальному слові в реченнях з однорідними членами.
Кома в реченнях зі звертаннями.
Знак оклику в реченнях зі звертаннями.
Коми в реченнях зі вставними словами (словосполученнями).
Виділення вставлених конструкцій тире: Виділяємо тире, якщо стоять у середині основного речення й мають з ним тісний змістовий контакт)
Дужки в реченнях зі вставленими конструкціями. Дужками виділяємо, якщо вони вживаються як додаткове зауваження:
Виділення відокремлених членів комами.
Виділення поширених прикладок тире.
Виділення порівняльних зворотів комами.
Виділення уточнювальних членів речення комами.)
1. Зневажить мову – зрадити себе.
2. Пам’ятайте серцем: наша мова – пісня, а в словах – любов. 3. О пісне! Де тих
слів мені дібрать, які б тебе були, святої, гідні?4. Поезія – це свято, як любов.
4.Ллється пісня, як зі свіжої рани: «Червону руту не шукай вечорами...» (А. Коваль).
3. Пояснювальний диктант.
Іван Багряний ( справжнє прізвище Лозов’ягін) народився 2 жовтня 1906 року в селі Куземи на Полтавщині (нині Сумська область) у родині муляра.
На жаль, твори цього письменника тривалий час були заборонені, в Україні не видавалися. Починаючи з березня 1992 року, твори І. Багряного виходять друком.
Роман І. Багряного «Тигролови»- це і плід титанічної праці та болючих спогадів про кількарічне заслання на Далекому Сході, і враження від життя серед дикої природи в оточенні мужніх та сміливих, розумних та кмітливих земляків, які на далекій чужині, зберігши мову, віру, традиції , продовжували любити свою Батьківщину. СР
4. З’ясувати, чому в поданих простих реченнях між підметом і присудком тире не ставиться.
Зразок колективно виконаного завдання
Поетами були всі великі українці: полководець Хмельницький, філософ Сковорода, письменник Шевченко (П. Загребельний). Має Україна дуже різних дітей: і Лесю Українку, і Кармелюка, і яничар, і характерників (П. Гірник). Кирила Стеценка, Миколу Леонтовича, Якова Степового- таких талановитих учнів мав Микола Віталійович Лисенко (З журн.). Викурюй у собі все погане: слабодухість, безхребетність, безпам’ятство (Р. Доценко). Щастя- це трикутник, а в нім три боки: віра, надія, любов (С. Алексеєєв). Найяскравіший вияв безсмертя народу- це поєднання двох стихій: сліз і сміху, трагічного й комічного, болю й надії (П. Загребельний).
V. Підсумки уроку
1. Які розділові знаки ми знаємо?
2. Для чого вони використовуються?
V І. Домашнє завдання : повторити правопис службових частин мови