Подано 2 варіанти тестових завдань з теми «Синтаксис. Пунктуація. Складносурядні та складнопідрядні речення»: 8 тестових завдань, 1 письмове завдання та 1 творче завдання.
Контрольна робота № 1 з теми «Синтаксис. Пунктуація. Складносурядні та складнопідрядні речення»(тести) Варіант І 1. Виділіть складносурядне речення.
А) Кирило лишився сам і байдужно дивився, як ніч обгортала садок – чорна, густа і тепла(М.Коцюбинський).
Б) Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить(М.Рильський).
В) А хіба не святим став той день, коли ти сам торкався до чепіг і проводив свою першу борозну?(М.Стельмах)
Г) А там, де сонце торкнулося вершечків дерев, листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало прозорим, як скло(М.Коцюбинський). 2. Яке з наведених складносурядних речень має спільний другорядний член?
А) Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені(С.Васильченко).
Б) Пройшла зима – і знов весна настала солов’їна(В.Сосюра).
В) Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть(Т.Шевченко). Г) Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець(О.Гончар).
3. Виділіть складнопідрядне речення:
А) Вода зникла, і старезний просмолений дідів човен, поплив по траві, по квітучому садку, кружляючи поміж кущів порічок(О.Довженко).
Б) Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього(Ю.Мушкетик).
В) Помінялося місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить(Р.Братунь).
Г) Булькоче, пріє каша в казані, а клен русявий хилить ніжно віти, і йдуть в лугах, немов засмаглі діти, і поминулі, і прийдешні дні(А.Малишко).
4. У якому з поданих речень сполучник і з’єднує частини складносурядного речення?
А)Пшениця валиться йому на плече; з колосків бризкає золоте зерно, сиплеться на чорні кучері, на білу сорочку і падає додолу(І. Нечуй-Левицький).
Б) Біля берега стояли човни й купалася юрба молоді(В.Ващенко).
В) Поліссям пахне ліс, не полином, не чужиною і не приворотом(Л.Горлач). Г) Закликав червень чарівну теплінь у тихий сад і у поля безкраї(П.Филипович).
5. Яке з поданих речень – складносурядне, поєднане єднальним сполучником? А) Спустився вечір, і одразу похолоднішало(О.Гончар).
Б) Надвечір хмари опустилися нижче, а тополі над селом повищали й набрали войовничого вигляду(Г.Тютюнник).
В) Ви побачите сонячно розтрушений на снігу ліщиновий цвіт, а під снігом почуєте зненацька якийсь схлип(М.Стельмах)
Г) Скинеться зрідка у воді рибина, або нічний птах залопоче в темряві крилами(Б.
Антонечко-Давидович).
Д) А мати хоче научати, так соловейко не дає(Т.Шевченко).
6. Виділіть складносурядне речення, у якому прості поєднані розділовим сполучником.
А) То вітерець дихне по ниві, то коник в житі засюрчить, то бджілка радісно з добутком, злетівши з квітки, задзижчить(Л.Глібов).
Б) І він до сонця руки підійняв, але й воно сміялося зрадливо…(М.Рильський).
В) Хліборобові було й жито хлюпне в душу, і льон у ній зацвіте, і жайворонок полоскоче, і перепілка зів’є гніздечко(Ю.Мушкетик).
Г) Повертаюся додому, а на душі розпускаються теплі, ніжно-щирі пелюстки(М.Івченко).
Д) Катерина наче заспокоїлась, а проте неймовірна думка не кидала її голови(М.Коцюбинський).
7. Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом.
1. Означено-особове |
А) Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на тополі. (А. Малишко) |
2. Неозначено-особове |
Б) В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого чаю? (І. Франко) |
3. Узагальнено-особове |
В) За добро добром платять. (Нар. творч.) |
4. Безособове |
Г) Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч. (Григір Тютюнник) |
|
Д) Кричали до Бога, до чорта, до людей. (В. Винниченко) |
8. Установіть відповідність.
1. Голос ішов з верха, з даху, й Алі підняв туди очі. |
А) зіставний сполучник |
2. Морок поліз з-під очеретів, а за ним дихнули озерця(М.Коцюбинський). |
Б) єднальний одиничний сполучник |
3. І тисяч молотів о камінь загуло, і в тисячні бок розприскалися штуки(І.Франко). |
В) єднальний повторюваний сполучник |
4. То вітер ледве торкне дерево, то запанує глибока тиша літньої ночі(В.Ващенко) |
Г) відсутній сполучник |
|
Д) розділовий сполучник |
9. Зробіть повний синтаксичний розбір, поставте розділові знаки, накресліть схему речення:
Біляста туча небо полонила і в ній котився сонця стиглий плід (А.Малишко).
10.Напишіть твір-мініатюру «Золота осінь», використовуючи складні речення.
Контрольна робота № 1 з теми «Синтаксис. Пунктуація. Складносурядні та складнопідрядні речення»(тести)
1. Продовжіть думку: «Складним називається речення, яке …
А) складається з кількох простих речень;
Б) має підмет і присудок;
В) має крім головних членів ще і другорядні; Г) має лише підмет.
2. Знайдіть складне речення:
А) Я ніскільки не соромлюсь назвати осінь найулюбленішою мені добою.
Б) Вода хлюпотіла, розливалася через верх кількома живими цівками.
В) Гуляють хмари, сонце спить.
Г) Утік за ліс холодний вітруган.
3. Виділіть складносурядне речення:
А)Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє.
Б) Чи то мені здається, чи то справді свист тихшає.
В) Вечір в срібній млі розтанув, ніч спустилася на землю. Г) Бджола летить, де мед пахтить.
4. Визначте складнопідрядне речення.
А) Зеленим духом дихнули смереки, зеленим сміхом засміялись трави, на всьому світі тільки дві барви: в зеленій — земля, в блакитній — небо.
Б) Минають дні, минає літо, настала осінь, шелестить пожовкле листя....
В) Хотів би я знати, про що той струмок у мріях своїх гомонить між травою?.
Г) Незабаром з обох боків звелися справді круті, розмиті береги, з яких соковитими жилами звисало у воду і гуло від найменшого дотику міцне берестове коріння.
5. Виберіть складносурядне речення, частини якого поєднані за допомогою протиставного сполучника.
A) Осідлайте швидше коні воронії, та й поїдем доганяти літа молодії (Народна творчість).
Б) То сонце вигляне, то знову бризне дощ (М. Рильський).
B) Вмерла осінь, і холодом трав вже не пахне мені вечорами (В. Сосюра). Г) Хай слово мовлене інакше, та суть в них наша зостається (П. Тичина).
6. Сполучник і з’єднує частини складносурядних речень (розділові знаки випущено).
А) На шкільному подвір’ї враз здійметься гамір і почнеться новий навчальний рік (В.
Думанський).
Б) Удень татари ховалися в дідовій печері а вночі шпигували і довкола села.
В) Тепер знову Тарас почав думати і складати різні плани на майбутнє. Г) Відчинилися ворота і сотні виїхали в степ.
7. Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом.
1. Неозначено-особове |
А) Там ціле підземне місто спорудили. (О. Гончар) |
2. Безособове |
Б) Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу. (Нар. творч.) |
3. Узагальнено-особове |
В) Надворі вже зовсім смеркало. (А. Головко) |
4. Означено-особове |
Г) І всі ми як один підняли вгору руки. (І. Франко) |
|
Д) Польовою стежкою з дальніх доріг іду в село й радію сподіваній стрічі. (В. Марченко) |
8. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою.
1. Складносурядне з єднальним сполучником |
А) Вдягнеш зимове пальто, а воно відлига, аж капотить (Л. Тараненко). |
2. Складносурядне з розділовим сполучником |
Б) Прийде тепло, і під моє вікно повернеться пара ластівок (Л. Тараненко). |
3. Складносурядне з зіставним сполучником |
В) Шпаки – це імітатори веселі: то іволга у пісні їх дзвенить,то хлопчик, друзів кличучи, свистить, то соловейко розсипає трелі…(М.Рильський). |
4. Просте ускладнене речення |
Г) Обабіч дороги болото давнє, очеретом густим заросле… (Л. Тараненко). |
|
Д) Максим сів на стілець і подумав, що йому незабаром в армію… (Л. Тараненко). |
9.Зробіть повний синтаксичний розбір, поставте розділові знаки, накресліть схему речення:
Життя коротке а мистецтво вічне(І.Світличний).
10.Напишіть твір-мініатюру «Золота осінь», використовуючи складні речення.