Урок з української мови на тему: "Складне речення та його ознаки"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови на тему: "Складне речення та його ознаки". Розроблений для учнів 9 класу. Має за мету поглибити знання учнів про особливості будови складного речення та види складних речень (сполучникові та безсполучникові).

Перегляд файлу

Тема. Складне речення та його ознаки

Мета: поглибити знання учнів про особливості бу­дови складного речення, види складних речень (спо­лучникові та безсполучникові); удосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення різних видів, скла­дати й використовувати їх у мовленні; виховувати за­хоплення від краси рідної природи у різні пори року.

Обладнання: тексти поезій О. Олеся для спостере­ження, алгоритм «Складне речення», підручник.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

 

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

1. «Займи позицію»

Складне речення це необхідність чи заба­ганка лінгвістів?

 

2. Робота у групах

  • Група «Необхідність» досліджує вислів О. Олеся.
  • Група «Забаганка» перебудовує всі складні ре­чення в прості.

Там десь за мурами цвітуть луги,

Щебечуть жайворонки в полі,

А на мені мов ланцюги,

А я мов замкнутий в неволі.

Олександр Олесь

 

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Робота з підручником

Опрацювати матеріал у підруч­нику.

2. Бесіда

  • Що ми називаємо складним реченням?
  • Які  є  складні   речення  за  метою   висловлю­вання?
  • На які види діляться складні речення залежно від способу поєднання?
  • Які є складні сполучникові речення?
  •  
  1. Дослідження алгоритму «Складне речення»

 

 

 

 

 

Складне речення

 

 

 

 

Безсполучникове

 

 

Зі сполучниковим і без­сполучниковим зв'язком

 

 

 

 

 

 

 

Сполучникові

 

 

 

 

 

 

 

 

Складносурядні

 

Складнопідрядні

 

 

 

 

 

 

Із сурядним та під­рядним зв'язком

 

 

IV. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

 

1. Спостереження над мовою

Виразно прочитати текст. Виписати складні ре­чення. Виділити сполучникові і безсполучникові.

Який шалений вітер!

Лягли, як килим, трави,

І лози впали і тремтять.

Берези як дівчата...

Хустки зелені їх

Гойдаються і в'ються.

Здається, зірвуться з голов

І затанцюють свій танок в повітрі,

І зникнуть десь або впадуть

На озеро, на луки. Який шалений вітер!

І він мене схопив на крила

Поніс, поніс і закрутив в танку,

І кинув в цій країні.

Лежав я наче непритомний

Так довго, довго...

Нарешті очі розкриваю

Так широко, здивовано, неначе

Я спав уже віки,

   Прокинувсь і не знаю,

 Чи дійсність це, 

 Чи все ще сон глибокий сниться, 

 Страшний і разом дивно-дивний... 

 Який шалений вітер! 

     О. Олесь

 

2. «Мовний двобій»

Скласти складне речення із пари простих. Гру­па, яка працює на високий рівень, створює спо­лучникові речення; на достатній безсполучни­кові, на середній та низький лише виділяють граматичні основи.

  1.           Країно див! Далека мріє, зелена казко серед гір. Вітром дух наш вільний віє, на гори за­гнаний, як звір.
  2.           Казка крила простягає вночі над тишею осель. Сокіл літає, голосить серед скель.
  3.           Голод пустили до хати. Тіло дали розп'ясти. Тільки скарби заховали, тільки душу зберегли.

 

     3. Графічний диктант

Прослухати текст. Кожне просте речення по­значити 1, безсполучникове — 2, сполучнико­ве — 3.

На храм збираються гуцули;

Встають до ранньої зорі,

Виймають ремені, кресані,

Тобівки файні, киптарі.

Давно, давно гуцулки встали,

Шумлять-щебечуть говіркі...

Як мак червоний, в барвних строях.

І в огальонах, як зірки.

Як сарни, сходять полохливо,

Мов квіти, в доли з гір ідуть,

То зникнуть в травах на хвилину,

То знов під сонцем розцвітуть.

Іде, жартує з ними леґінь,

В руці у його топірець

І фист на збоченій кресані,

Співак, музика і стрілець.

По всій Гуцульщині зеленій

Гудуть чутки про юнака...

Ніхто не зможе в танцях, співах

Перемогти чарівника.

Хто вміє стільки коломийок?

Хто так прикаже до ладу?

І хто так палко поцілує

В уста гуцулку молоду?

На крилах сизого туману

Летить з землі рожевий сон,

І сонце кинуло на гори

Вогняно-злотний огальон.

З кущів лісниці виглядають,

До себе легіня зовуть...

То руки з усміхом простягнуть,

То враз туманом попливуть.

 Вже сонце високо на небі,

 Вже в бубни Черемош гуде,

 Цвіте Гуцулыцина квітками,

 На храм Гуцульщина іде!

 

V.  ВИКОРИСТАННЯ  НАБУТИХ  ЗНАНЬ У  ЖИТТЄВИХ  СИТУАЦІЯХ

Скласти етюд «Осінь за моїм вікном», вико­ристовуючи лише складні речення

 

  1.  ВИСТАВЛЕННЯ  ТА  АРГУМЕНТАЦІЯ  ОЦІНОК

 

  1.                    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал на с. 10-13, ІIII рівень вправа 20; IV рівень із художньої літератури ви­писати по 2 складних речення на кожен вид.

 

doc
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
1470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку