Конспект уроку з української мови на тему: "Складне речення та його ознаки". Розроблений для учнів 9 класу. Має за мету поглибити знання учнів про особливості будови складного речення та види складних речень (сполучникові та безсполучникові).
Тема. Складне речення та його ознаки
Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень (сполучникові та безсполучникові); удосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення різних видів, складати й використовувати їх у мовленні; виховувати захоплення від краси рідної природи у різні пори року.
Обладнання: тексти поезій О. Олеся для спостереження, алгоритм «Складне речення», підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
1. «Займи позицію»
Складне речення — це необхідність чи забаганка лінгвістів?
2. Робота у групах
Там десь за мурами цвітуть луги,
Щебечуть жайворонки в полі,
А на мені мов ланцюги,
А я мов замкнутий в неволі.
Олександр Олесь
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником
Опрацювати матеріал у підручнику.
2. Бесіда
Складне речення |
||||||
|
|
|
|
|||
Безсполучникове |
|
|
Зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Сполучникові |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Складносурядні |
|
Складнопідрядні |
||||
|
|
|
|
|
||
|
Із сурядним та підрядним зв'язком |
|
IV. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Спостереження над мовою
Виразно прочитати текст. Виписати складні речення. Виділити сполучникові і безсполучникові.
Який шалений вітер!
Лягли, як килим, трави,
І лози впали і тремтять.
Берези — як дівчата...
Хустки зелені їх
Гойдаються і в'ються.
Здається, зірвуться з голов
І затанцюють свій танок в повітрі,
І зникнуть десь або впадуть
На озеро, на луки. Який шалений вітер!
І він мене схопив на крила
Поніс, поніс і закрутив в танку,
І кинув в цій країні.
Лежав я наче непритомний
Так довго, довго...
Нарешті очі розкриваю
Так широко, здивовано, неначе
Я спав уже віки,
Прокинувсь і не знаю,
Чи дійсність це,
Чи все ще сон глибокий сниться,
Страшний і разом дивно-дивний...
Який шалений вітер!
О. Олесь
2. «Мовний двобій»
Скласти складне речення із пари простих. Група, яка працює на високий рівень, створює сполучникові речення; на достатній — безсполучникові, на середній та низький — лише виділяють граматичні основи.
3. Графічний диктант
Прослухати текст. Кожне просте речення позначити 1, безсполучникове — 2, сполучникове — 3.
На храм збираються гуцули;
Встають до ранньої зорі,
Виймають ремені, кресані,
Тобівки файні, киптарі.
Давно, давно гуцулки встали,
Шумлять-щебечуть говіркі...
Як мак червоний, в барвних строях.
І в огальонах, як зірки.
Як сарни, сходять полохливо,
Мов квіти, в доли з гір ідуть,
То зникнуть в травах на хвилину,
То знов під сонцем розцвітуть.
Іде, жартує з ними леґінь,
В руці у його топірець
І фист на збоченій кресані, —
Співак, музика і стрілець.
По всій Гуцульщині зеленій
Гудуть чутки про юнака...
Ніхто не зможе в танцях, співах
Перемогти чарівника.
Хто вміє стільки коломийок?
Хто так прикаже до ладу?
І хто так палко поцілує
В уста гуцулку молоду?
На крилах сизого туману
Летить з землі рожевий сон,
І сонце кинуло на гори
Вогняно-злотний огальон.
З кущів лісниці виглядають,
До себе легіня зовуть...
То руки з усміхом простягнуть,
То враз туманом попливуть.
Вже сонце високо на небі,
Вже в бубни Черемош гуде,
Цвіте Гуцулыцина квітками,
На храм Гуцульщина іде!
V. ВИКОРИСТАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ У ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЯХ
Скласти етюд «Осінь за моїм вікном», використовуючи лише складні речення
Опрацювати матеріал на с. 10-13, І—III рівень — вправа 20; IV рівень — із художньої літератури виписати по 2 складних речення на кожен вид.