Урок з української мови на тему: "Узагальнення й систематизація знань з теми: “Складнопідрядне речення»

Про матеріал

Мета: Повторити відомості про складне речення, його види, типи складнопідрядних речень; закріпити вміння знаходити в тексті складні речення, пояснювати пунктограми речення, впізнавати орфограми та обґрунтовувати правила їх написання; удосконалювати навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; розвивати уміння логічно мислити, робити правильні висновки; виховувати бажання бути мудрою, справедливою, неординарною людиною, людиною – громадянином і патріотом України.

Обладнання: Біблія, мультимедійна презентація.

Епіграф:

Вирушаючи в дорогу, візьміть з собою Біблію,

нехай вона поглибить ваші знання з історії світової культури,

збагатить вашу мову, а ще навчить співчувати стражденним,

турбуватися про слабших, ставитися до людей шанобливо і приязно.

Перегляд файлу

Машівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.

Семенівського району

Чернігівсвької обл.

 

 

 

 

 

 

 

Урок

з української мови

в 9 класі

 

 

http://hovrashok.com.ua/images/Dec/01/ec9df754db1a2dfe908937cd58440dad/1.jpg

 

 

 Учитель – Лантух Н. М.

 

 

Слайд 1.   Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми “Складнопідрядне речення»

 

Мета: Повторити відомості про складне речення, його види, типи    складнопідрядних речень; закріпити вміння знаходити в тексті складні речення, пояснювати пунктограми речення, впізнавати орфограми та обґрунтовувати правила їх написання; удосконалювати навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; розвивати уміння логічно мислити, робити правильні висновки; виховувати бажання бути мудрою, справедливою, неординарною людиною.

  Обладнання: Біблія, мультимедійна презентація.

  Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань з елементами контролю, умінь, навичок.

 

     Слайд 1.       Епіграф:  Вирушаючи в дорогу, візьміть з собою Біблію, 

               нехай вона поглибить ваші знання з історії світової культури,

збагатить вашу мову, а ще навчить співчувати стражденним,

турбуватися про слабших, ставитися до людей шанобливо і приязно.

                          Хід уроку.

 

І. Організаційний момент.

 

Учитель.

  Добрий день, діти!

   А давайте вдумаємось у ці слова: добрий день, добрий ранок, добрий вечір – ось так ми говоримо кожного дня один одному, не вдумуючись, чи правильно ми говоримо, чи ні, тому що ці слова росли разом з нами так, як і поняття : «добро», «любов», «радість», «щастя». Робити добро, поважати старших, любити ближніх – цьому навчають не тільки батьки, вчителі в школі, цьому навчає саме життя.

   Дійсно, є такі закони, за якими живе людство уже дуже давно, закони, які пройшли і війни, і голод, і холод, і всі біди, які перетерпіли люди і все одно залишились людьми. Ці закони записані у книзі, ім’я якій Біблія.

      Ось і епіграф до нашого уроку (діти зачитують )

 Хоча Біблію почали писати 3500 років тому, вона не втратила своєї цінності.

Вона  була дарована людям як поведінковий задачник на всі випадки життя і часу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

  Отже, сьогодні на уроці мови ми систематизуємо знання про складнопідрядне речення і поговоримо про Біблію та її заповіді, за якими ми повинні жити.

ІІІ. Тренувальні вправи.

  1. Робота з картками.

Картка 1.   Синтаксичний розбір речення.

 Біблія є священною книгою християн, однією з найвизначніших пам'яток світової релігійної думки, яка міцно вросла в духовність і культуру багатьох народів. 

Поясніть орфограми.

Картка 2.   Синтаксичний розбір речення.

Життєва дорога кожного із нас є тривалою і тернистою, але цей шлях нам постійно освітлює свічка Господньої Любові і наших добрих справ.

Поясніть розділові знаки в реченні.

 

  1. Робота з класом.

А) Мікрофон.

Слайд 2.

  • Складне речення – це…
  • Сполучникове складне речення відрізняється від безсполучнокового …
  • Складносурядне речення відрізняється від складнопідрядного …
  • Типи підрядних частин:…

 

Б) Дайте відповідь на запитання складнопідрядним реченням:

 Якщо вам би було запропоновано створити Всесвіт, що ви врахували б,

здійснюючи цю відповідальну роботу

В) Визначте тип підрядної частини у реченні.

 

Слайд 3.

Біблія — це книга, яка відповідає на запитання дитини і сміється над мудрістю мудреців.

                                                                                     Професор Беттекс

 

  1. Перевірка учнів, що працювали з картками.

Учитель. Дійсно, свічка у церковній традиції символізує Світло Правди, Світло мудрості, Світло Єванелія, що перемагає темряву гріха.

  Якщо посидіти трохи біля свічки і поспостерігати за її полум'ям, можна побачити, як язики полум'я раз у раз відхиляються в різні боки. Свічка очищає, знімає втому, злість і образи, вбираючи весь негатив в себе. Душевний біль покидає тіло, забираючи разом з собою і біль фізичну. Полум'я вогню дарує людям спокій і душевну рівновагу.

Слайд 4.  Давайте й ми запалимо свічку, як символ очищення і спасіння.

                         (Діти запалюють свічку).

Учитель. Кожна людина ставить перед собою питання: для чого вона прийшла у цей світ, як треба жити, як обрати правильний шлях? Нічого незрозумілого й неможливого в цьому немає - потрібно просто намагатися жити за Божими заповідями.

Слайд 5.

Отже, перша Божа заповідь звучить так:  Я - Бог твій, нехай не буде у тебе інших богів, окрім Мене.

  1. Накресліть схему  речення, визначте вид підрядної частини.

Так як у кожної людини повинен бути один Бог, так повинна бути і одна Батьківщина.

 

  1. Робота з текстом.

                             Текст №1

Знайдіть складнопідрядні речення, визначте види підрядних частин. Накресліть схеми. Знайдіть слова на правопис префіксів з- та с-. Що

  1. Друга заповідь гласить: « Не роби кумира і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі внизу, і що у воді, під землею – не вклоняйся їм і не служи їм».
  2. Кумир – це природний або ж самою людиною створений предмет чи явище, які наділяються в уяві понадприродними якостями.
  3. Бережись фанатизму – будь собою.
  4. Заповідь третя  забороняє називати ім’я Господа Бога в молитвах і під час розмови без благоговіння, розсіяно.
  5. Іісус Христос навчає нас завжди казати правду.
  6. Ми звинувачуємо наші святині,щоб не шукати причини своїх невдач у власних лінощах і складнощах буття.
  7. Таке марнославне розуміння святинь, побутове ставлення до них призводить до духовної розпусти і занепаду.

 

  1. Установіть відповідність.

                               Текст №2

1)  У четвертій заповіді Господь просить, щоб люди шість днів працювали, а на сьомий оцінювали свої вчинки.

2)  Шануй свого батька і матір свою, щоб довгим був твій на землі. (Пята заповідь)

3) Заповідь «Не вбий!» попереджає не тільки супроти замаху на життя іншого, а й супроти нищення життя власного. (Шоста заповідь)

4)  Ти сьому заповідь пізнай поволі, так що не не убий любові ні в собі, ні в іншому, не піддавайся спокусі своїй і не потурай спокусі іншого.

5) Крадіжка руйнує найголовніше у світі людському – довіру людей одне до одного, бо вкрасти можна не лише майно, але й працю, час, надію, дітей, майбутнє і навіть душу. (Восьма заповідь)

6)  Омана і обман позбавляють людину впевненості в істині й торжестві правди і закону, як і крадіжка, і перелюб позбавляють її надії на істинність життя і святинь.

            (Дев’ята заповідь)

7) Хоч у цьому складному світі занадто багато спокус і зваб, не можна заздрити, не можна «жадати дому ближнього твого». (Десята заповідь)

 

А) СПР з підрядним мети;

Б) СПР з підрядним наслідку;

В) СПР з підрядним допустовим;

Г) СПР з підрядним з’ясувальним;

Д) СПР з підрядним порівняльним;

Е)  СПР з підрядним причини;

Є)   просте.

 

  1. Поясніть фразеологізми.

Слайд 6.

  • Не хлібом єдиним живе людина (для людини не головне бути ситою фізично, жити в достатку, бо є в житті інші, важливіші цінності — духовні);
  • тайна вечеря, терновий вінок, тернистий шлях (означає страждання, дуже тяжкий життєвий шлях, усипаний численними тернинами-колючками — випробуваннями та проблемами);
  • фіговий листок, манна небесна (вживається у значенні несподіваних життєвих благ, чогось бажаного, легкодоступного);
  • Мудрий, як Соломон око за око, Одним миром мазані (вислів про людей, яких об’єднує якась спільна риса (частіше негативна), іронічно кажуть: усі вони одним миром мазані);
  • наріжний камінь, Не лишити каменя на камені (повністю знищити все, зруйнувати дощенту, дотла);
  • Хома невіруючий (люди, яких важко примусити повірити комусь або у щось);
  • Юдин поцілунок (вираз став символом зрадництва та лицемірства. Він вживається до тих людей, які за дружбою приховують справжню ворожість).
  • закопати талант у землю ( вираз означає не лише невикористання своїх можливостей, грошей, а й здібностей (талантів), втрату їх, а це значить — не догодити Богові);
  • за сімома замками ( уживається на позначення чогось далекого, неприступного, неможливого для користування);
  •  Іти на Голгофу (іти на важку, часом безнадійну справу, страждання за когось.)

 

  1. Складання схем речень на слух.

 

Мудрості царя Соломона

  1. Бідним стає той, хто даремно витрачає час.
  2. Любіть себе, бо люблячих себе люблять усі.
  3. Щасливі, які зрозуміли краси світу.
  4. Багатство всередині вас невичерпне, а достаток навколо вас безмежний.
  5. Світ досить багатий, щоб кожен став багатим.
  6.  Тому чим більше даєте, тим більше отримуєте.
  7.  Пийте з кожної миті життя, бо непрожите життя породжує печалі. 
  8. Станьте енергією любові, бо любов все одухотворяє. 

 

ІV. Висновок уроку.

  Учитель. Ви, діти, - надія України, вам належить будувати майбутнє держави.     Хочеться, щоб в життєву дорогу ви брали з собою Біблію в серці, Божі заповіді якої  покажуть правдивий життєвий шлях, як почуттями, розумом і мудрістю, з великим бажанням, міцними знаннями і непохитною вірою пізнати силу моральних законів любові і гармонії у світі і серед людей.

   Ви повинні робити добрі вчинки, допомагати тим, хто потребує нашої підтримки, сумлінно виконувати свої обов’язки перед близькими, державою і суспільством і Господом. Любити тих, хто нас любить і хто нас ображає. І тоді ви насправді будете тим світлом, яке світить усім, прославляючи добро і милосердя Господнє.

    Давайте закінчимо наш урок молитвою, яка принесе спокій у серце, а в душу -  бажання робити тільки добро.

Слайд 6.

Отче наш, що є на небесах!
Нехай святиться Ім'я Твоє.
Хай прийде Царство Твоє,
нехай буде воля Твоя
як на небі, так і на землі.
Хліб наш насущний дай нам сьогодні.
І прости нам провини наші,
як і ми прощаємо винуватцям нашим.
І не введи нас у спокусу,
але визволи нас від лукавого.
Бо Твоє є Царство, і сила, і слава
навіки. Амінь.

V. Домашнє завдання.

Слайд 7.

Написати твір на тему: «У дорогу з Біблією».

 

docx
Додано
5 жовтня 2018
Переглядів
1203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку