Українська мова (навчання грамоти)
Тема: Слова – назви предметів Назви істот та неістот
Мета: предметно – логічний рівень: відкрити з учнями, що слова-назви предметів поділяються на дві групи: назви істот та неістот,вчитися розрізнювати слова назви істот та неістот, розширювати словниковий запас учнів; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення;
діяльнісний рівень: формувати дії контролю та оцінки під час визначення номінативної функції слів, формувати дію моделювання;
комунікативний рівень:пропедевтика навчального діалогу, формувати в дітей уміння працювати в парах; сприяти вихованню ціннісного ставлення до інших людей.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:буквар «Сонечко» (автори Воскресенська Н.О., Свашенко А.О.), супутник букваря «Промінець» (автори Воскресенська Н.О., Свашенко А.О.), прописи, частина 1(автори І.П. Старагіна, О.А.Перепелицина, Н.П.Сосницька), фішки для позначення номінативної функції слів, предмети та малюнки.
Хід уроку
Ι. Організаційний момент
Дзвониквсімнам дав наказ —
До роботишвидше, клас.
Попрацюємвсістаранно,
Щобпройшовурок немарно.
ΙΙ.Рефлексія
ІІІ. Ситуація успіху
- Відгадайте загадки та «запишіть» слова-відгадки за допомогою моделей. (Супутник букваря «Промінець», стор .9 Загадки читають учні, які вміють читати.)
1. Хоч буваю часто битий, але зовсім не сердитий, я стрибаю, веселюся… Чи вгадаєте, як звуся? (М’яч)
2. У нього завжди уважні вуха. В одне говорить, а в друге слуха. (Телефон)
Учитель постійно звертає увагу учнів на те, чи погоджуються вони з думкою того, хто працює біля дошки)
ІV. Постановка навчально-практичного завдання. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Наступну загадку читає учитель:
3.Жовтенькі клубочки ходять біля мами – квочки (Курчатка)
(Учень, що працює біля дошки продовжує пояснення: Курчатка – що це?
Вчитель звертається до учнів: - Чи всі погоджуються, що слово курчатка є відповіддю на питання що це? …Ходять біля мами … що?
Очікується, що хтось з дітей класу надасть пропозицію – хто?)
Діти висувають пропозиції (скоріш за все, хтось з учнів скаже про живе та неживе).
- Перевірити ваші думки, нам допоможе наступне завдання.
V. Розв’язання навчального завдання
-Або говорять про слова-назви істот та слова-назви неістот.
-Отже, що називає слово курчатка істоту чи неістоту (Істоту). На яке питання відповідає це слово? (Хто це?)
Фізкультхвилинка
VІІ. Формування дій контролю та оцінки під час визначення «роботи» слів.
1. Гра «Хто це? Що це?»
На дошці висять малюнки. Діти мають назвати відповідні слова та записати їх за допомогою моделей.
Заєць, капуста, хом’як, корова, полуниця, людина, машина.
До дошкиможнавикликатипару учнів та влаштуватиміж ними змагання. Головне, щобкласбув у роліжурі, яке позначками «+», «-» оцінюєкожну з відповідей.
Фізкультхвилинка
Поміркуйте над таким запитанням: Коли ми користуємося словами – назвами предметів? Які це слова – назви істот, та назви – неістот.
Робота в парах.
На кожній парті лежать дві фішки:зелена фішка модель слова-назвипредметаістоти та червона фішка модель слова-назви предмета неістоти. Учитель по черзі називає слова. Учні мають домовитися, обрати та показати відповідну фішку.
ѴΙІІ. Підсумок уроку. Рефлексія