Тема. Навчаюся складати текст за ілюстрацією.
Мета: формувати навички складання тексту за ілюстрацією; активізувати і поповнювати словниковий запас учнів; розвивати мовлення учнів; виховувати бажання вчитися.
Обладнання: цеглинки LEGO, ілюстрації соняха і сонця.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
Хід уроку
Організація класу
— Ви почули всі дзвінок. Він покликав на урок. Поверніться до гостей, привітатесь.
Сідайте дівчатка, тепер хлопчики.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно усім працювати.
Рефлексія. Вправа «Вірю — не вірю»
«Вірю» — учні піднімають зелену цеглинку, «не вірю» — червону.
1)Робота над загадкою.
На сонечко я схожий і сонце я люблю.
До нього повертаю голівоньку свою.
—Правильно. Це соняшник.
—Відкриємо зошити, пропишемо число, класна робота.
2)Каліграфічна хвилинка.
Со ня шн ик соняшник
Завдання за вибором учнів
Соняшник (який?)...
Із, бджілки, соняха, збирають, пахучий, нектар.
(Із соняха бджілки збирають пахучий нектар.)
Соняшник
Іменник. Соняшник.
Прикметники. Жовтий, круглий.
Дієслова. Росте, красується, дозріває.
Речення. Соняшники ростуть на полі.
Висновок. Соняшник — це культурна рослина.
Робота за підручником (с. 132)
Виконання вправи 9. Робота в парах.
Використання стратегії «Ромашка Блума».
Просте. Про кого йдеться в тексті?
Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, соняшник тягнеться до сонця?
Пояснювальне. Поміркуйте і скажіть, від якого слова походить слово соняшник.
Творче. Розгляньте фотоілюстрацію. Розкажіть про красу соняшникового поля за нею.
Оцінювальне. Доведіть, що заголовок дібрано правильно.
Практичне. Складіть і запишіть чотири речення про соняшник.
Вправа «Квест-цікавинка»
Грецьке слово Helianthus перекладають як «сонце» та «квітка». Назва цієї рослини більшістю мов означає саме сонце. Сонячною її називають і французи, і італійці, і голландці, й англійці. Соняшник нарікали по-різному: мексиканською квіткою, перуанською хризантемою, індійською золотою квіткою та американською хризантемою. Але поступово ці назви майже у всіх народів були витіснені. Їх замінили слова, коренем яких було «сонце».
Цікаво, що відомий нам соняшник із 2-метровим стеблом і величезним кошиком із чорним насінням — це вже культурна рослина, виведена людьми. У природі ж соняшник зовсім не такий. Ця дика кущова рослина має по 20-30 квіток величиною з ромашку.
Чому соняшникии так тягнуться до сонця, навіть у похмурий день, за будь-якої погоди? Цьому є наукове яснення: у їхніх стеблах накопичується фітогормон ауксин, який регулює ріст. Збільшення кількості ауксину в тій частині стебла, що не освітлюється сонячними променями, змушує рослину тягнуся до світла. Та коли соняшник виростає, його геліотропні властивості проявляються не так сильно і жовті голівки повертаються у бік сходу.
Фізкультхвилинка
Виконання вправи 10. Робота в парах.
Вправа «Квест-цікавинка»
СОНЯШНИК ЯК СИМВОЛ УКРАЇНИ
Прикрашати своє житло малюнками квітів, дерев, птахів, інших символів — давня українська традиція. Це можна побачити на прикладі старих глиняних чи дерев’яних хат. Розписані стіни світлиць, двері, столи, ліжка, стільці, скрині, колиски, навіть коромисла і вулики. Особливо багато малювали на побутових предметах у козацьку добу. Найчастіше це був саме рослинний орнамент. І серед найрізноманітніших квітів особливо пишно й урочисто завжди виглядав соняшник.
В українській культурі соняшник шанують як особливу квітку. Для українців — це один із образів Батьківщини. Кажуть, як квітка тягнеться пелюсточками до Сонця, так і людина своїми думками, словами і справами звернена до рідної Вітчизни. Як Сонце для соняшника — єдиний і незамінний орієнтир, так і для людини Батьківщина — найвища, єдина, дана Богом цінність.
Символ родючості та процвітання, соняшник у нас завжди зображали на творах народного мистецтва: малювали на картинах, посуді, чи просто на стінах хати, на печі, додавали в орнамент на дерев’яних чи глиняних виробах, розписували цими квітами писанки. Гарячими пелюстками цвіте соняшник на вишитих рушниках та українських сорочках. Тут він символізує енергію сонця і здоров’я. З давніх-давен по всій Україні цю квітку саджали біля тинів та на городах.
6. Закріплення вивченого матеріалу
1) Робота з цеглинками LEGO.
— За допомогою цеглинок створіть рослину, назвіть її. Розкажіть цікаву історію про неї. (Це завдання можна виконувати в групах або в парах.)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА