Урок з української мови "Поділ іменників на відміни"

Про матеріал
Повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, закріпити принцип поділу іменників на відміни, сприяти зміцненню навичок визначення відмін іменників, їх виділення і розрізнення у реченнях; розвивати логiчне мислення, творчі вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку:    Поділ іменників на відміни

Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови,  закріпити принцип поділу  іменників  на відміни,  сприяти зміцненню  навичок визначення відмін іменників, їх виділення і розрізнення у реченнях; розвивати логiчне мислення, творчі вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку:     закріплення вивчених знань.

Обладнання:  підручник, таблиці, робочий зошит, мультимедійна презентація за темою уроку, відео для проведення фізкультхвилинки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня, діти! Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною: може бути сонячною, морозною, а може бути похмурою, непривітною. Одним словом, мінлива пора року! Сподіваюсь, що ваші знання, отримані сьогодні на уроці, будуть  не мінливими, а постійним й міцними.

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

  • Вже кілька уроків ми вивчаємо іменник. Сьогодні  ж  будемо закріплювати знання про  поділ іменників на відміни.     
  •                                     (Учні  записують  дату й тему в зошит)

ІІІ. Мотивація діяльності учнів

  • Ці знання нам необхідні для того, щоб правильно  змінювати іменники і писати  їхні закінчення.
  • Сьогодні ви повинні закріпити знання правильно визначати  відміни іменників; застосовувати їх на практиці;

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок школярів

 1.Мозковий штурм

     Дати відповіді на запитання.

- яку частину мови ви зараз вивчаєте?

- які відомі вам роди іменника?

- які іменники належать до спільного роду?

- які числа іменника вам відомі?

- а є іменники, які мають форму тільки однини і тільки множини?

- наведіть приклади таких іменників ?

- які іменники ми називаємо незмінюваними?

- які іменники належать до І відміни?

- які іменники належать до ІІ відміни?

- які іменники належать до ІІІ відміни? 

- які іменники належать до VІ відміни? 

 2. Робота в групах «Граматична хвилинка»

2.1. Подані іменники поставити у формі Род., Зн. та Ор.в. одн.

   Два словосполучення ввести в речення.

 Калина, мрія, вдача. Два словосполучення ввести в речення.

2.2.  Випишіть іменники другої відміни. 

Лектор, пластир, липа, кесар, борщ, мрія, хата, тесляр, вчитель, плащ, школяр, вежа, футляр, вода, інженер, вікно, поле, батько, обрій, слухач, плече, муляр,спокій, перукар, лікар, зброяр, долар, задача, завдання, смерч, плач, сажа.

Лектор , пластир, кесар, борщ, тесляр, вчитель, плащ, школяр, футляр, інженер, вікно, поле, батько, обрій, слухач, плече, муляр, спокій, перукар, лікар, зброяр, долар, завдання, смерч, плач.

3. Робота на дошці «Народна мудрість»

 Прочитайте, визначте іменники третьої відміни. З'ясуйте відмінки цих іменників.

Хіба не любов усе єднає, як ворожість усе руйнує? (Г.Сковорода).

 Скажи до мудрості: «Ти сестра моя». (З Біблії).

Чиста совість є великою радістю. (Ф. Прокопович).

 Під злістю завжди ховаються невміння, заздрість, лінощі.  (В. Брюгген).

 4. Творче спостереження  «Країна фразеологізмів»

 Поясніть значення фразеологізмів. Випишіть іменники третьої відміни.

 Поворушити пам'яттю; ділитися хлібом-сіллю;  з чистою совістю.

Пригадати, пригощати, по-чесному

пам'яттю, сіллю, совістю.

 5. Самостійна робота «Джерело народної творчості»

Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки й поставлені у потрібній формі іменники.

1. З вітром не змагайся, за ... не ганяйся. 2. Порядком дім стоїть, ... й хлів розвалиться. 3. Дерево міцне корінням, а людина — ... . 4. Людина бере вмінням, а кінь — ... . 5. Гори й доли здолаєш ... . 6. З ... люди не народжуються — ремеслу вчаться.

  1. З вітром не змагайся, за тінню не ганяйся.
  2.  Порядком дім стоїть, недбалістю й хлів розвалиться.
  3.  Дерево міцне корінням, а людина — завзятістю.
  4.  Людина бере вмінням, а кінь — швидкістю .
  5.  Гори й доли здолаєш  наполегливістю .
  6.  З майстерністю люди не народжуються — ремеслу вчаться.

6.Гра «Хто швидше»

 6.1. До поданих іменників доберіть спільнокореневі іменники, що означають назви малят. Запишіть слова парами.

 Заєць, вовк, лев, слон, жираф, білка.

Заєць – зайченя,

Вовк – вовченя,

Лев – левеня,

Слон– слоненя,

Жираф – жирафеня,

Білка – білченя.

 6.2. З-поміж поданих іменників випишіть іменники четвертої відміни.

Кішка, кішечка, кошеня, котик; козенятко, козлик, козеня, козлятко, кізка; пташенятко, пташеня, пташечка, пташинка, птах.

Пташеня Кошеня Козеня

  1. Робота з підручником.

1.Тестові завдання


 1. З’ясуйте відміну іменника дівчинка:

К) перша;

А) друга;

Б) третя;

В) четверта.

 2. До якої відміни належить  іменник щастя:

П)перша;

А)друга;

Р)третя;

К)четверта.

    3. Вкажіть відміну іменника старість:

І) перша;

М) друга;

Л)  третя;

Ч)  четверта.

4.  Вкажіть відміну іменника санчата:

І) перша;

М) друга;

З)  третя;

И)  до жодної відміни не належить.

5.  Вкажіть відміну іменника ім’я:

О) перша;

М) друга;

З)  третя;

Н)  четверта.

 6.  Вкажіть відміну іменника мати:

І) перша;

М) друга;

А)  третя;

И)  четверта. 


 ІІІ. Підведення підсумків уроку.

  1. Домашнє завдання.

Пригадайте випадок із власного життя або придумайте історію, до якої можна було б застосувати прислів'я «Мати до дитинчат — як ластівка до ластів'ят». Напишіть про цей випадок або історію, вживаючи іменники четвертої відміни.

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку