Урок з української мови у 6 класі на тему: "Написання -н- і -нн- у прикметниках"

Про матеріал

Конспект уроку в 6 класі. Дає учням основні відомості про написання –н- і –нн- у прикметниках, виробляє орфографічну грамотність, застосовуючи правила; розвиває творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки у правописі прикметників; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу сприяє вихованню глибокої поваги та пошани до великого сина українського народу – Тараса Григоровича Шевченка та до творчості поетеси сучасності Ліни Костенко.

Перегляд файлу

Тема: написання  -н- і -нн- у прикметниках

Мета: дати учням основні відомості про написання –н- і –нн-  у прикметниках, виробляти  орфографічну грамотність, застосовуючи правила;

розвивати творчі вміння  зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки  у правописі прикметників;

за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу   сприяти вихованню глибокої поваги та пошани до великого сина українського народу – Тараса Григоровича Шевченка.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: таблиці, портрет Т. Г. Шевченка, презентація «Тарасові шляхи у нашім краї», слайди з теми уроку.                                                                            

Хід уроку

 

                                                      Зоре моя вечірняя,

                                                  Зійди над горою,

                                                           Поговорим тихесенько

                                                  В неволі з тобою.

          Т. Г. Шевченко 

  І. Організаційний момент 

          Доброго дня, милі діти! Сьогодні девіз нашого уроку такий:

  «Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх». А все, звичайно, означає, що лише дружно і організовано ми зможемо вивчити нову тему, засвоїти правила, відчути надійну підтримку і міцне плече однокласника. Тож продовжимо працювати над вивченням самостійної частини мови – прикметником, будемо засвоювати з вами навички правильного написання слів з -н- і -нн-, моделювати, зіставляти, знаходити і виправляти помилки і, таким чином, готуватимемося до контрольної роботи.

 ІІ. Ознайомлення з темою, метою уроку

          Надворі вповні весна. Що ж вона нам принесла? Які чудесні святкові дні завітали до нас? (Міжнародний день 8 Березня, день народження Тараса Григоровича Шевченка -   геніального сина українського народу, день народження Ліни Костенко та Еми Андієвської  - наших сучасників).

          Запишіть тему, мету, епіграф уроку (слова взяті з поеми «Княжна»).

 Хвилинка поезії

 Виразне читання учнем  уривка  із твору «Княжна».

Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина
Віти розпустила…
А над самою водою
Верба похилилась;
Аж по воді розіслала
Зеленії віти…

Хоч у неволі, та Кобзар веде дружню, лагідну, тиху розмову із своєю зорею, яка світить довго і навіки. А вона ясніше горітиме, коли наш урок буде ще однією символічною зіронькою у вінку слави Кобзареві.

 ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів

 Каліграфічно – орфографічна хвилинка

Від іменників утворити прикметники і записати (повторення спрощення у словах): честь – чесний, користь – корисний, щастя – щасливий, зап`ястя -      зап` ястний, контраст - контрастний, блага вість – благовісний, піст – пісний, радість – радісний, совість – совісний, студент – студентський.

Пригадати винятки, у яких спрощення не відбулося.

Яким способом утворені ці прикметники? А слово благовісний?

  ІІІ. Мотивація навчальної діяльності вивчення матеріалу

Робота з таблицею. Опрацювати сторінку 152 підручника, розглянути таблицю, порівняти правила з таблицею на дошці.

 Виконати вправу 400  ( усно).

Виконати вправу 401 (робота в парах).

Виконати вправу 403 (дати відповідь на запитання веселої вікторини).

Виконати вправу 404.

 ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  Коментоване письмо

На дошці портрет Т. Г. Шевченка та слова:

І  мене в сім’ї великій,

В сім’ї  вольній, новій,

Не забудьте пом ’янути

Незлим тихим словом.

  Учні знаходять у тексті прикметники і підбирають до них антоніми (новий – старий, вільний – залежний, незлий  - жорстокий,  грубий; тихий  - голосний, великий - малий). Розбирають слова вольний, незлим  за будовою.

1 учень  робить синтаксичний розбір речення, інший – морфологічний розбір слова вечірняя, взятого з епіграфа.

Перевірка завдань, оцінювання.

V. Закріплення вивченого матеріалу

  Ланцюжок знань

Від іменників, надрукованих на окремих листочках, ланцюжком усно утворюємо  прикметники за допомогою  -н- і -нн-, якщо допущені помилки, то сусід за партою виправляє і пояснює орфограму (зміна, без імені, віск, пісок, стіна, глина, камінь, сокіл, лебідь, буква, день,  вечір, жито, дорога, скло,  весна, зоря).

 VІ. Рефлексія

 Ріс Тарас Шевченко розумною, допитливою  дитиною, хотів усе знати.

(Розмова між мамою і сином). Діалог виконують учень та учениця.

- Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

- Так, синочку, правда.

- А чому так багато зірок на небі?

- Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

- Бачив, матусю, бачив… Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

- Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її  свічка ледь – ледь тліє. А коли людина добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини

горить ясно, і світло це далеко видно.

- Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

- Старайся, мій хлопчику…   

 У вінок слави Кобзареві (робота в групах)

  Ви, діти, також старайтеся і прикріпите у вінок слави Великому Кобзареві зірочки, якщо виконаєте завдання в групах швидко та результативно! А допоможуть ілюстрації, приготовлені вами до вивчених творів славетного земляка, де зображена чарівна природа й Божа благодать української землі, родинний затишок і спокій.

 

 

     1 група                   

    1 завдання «Павутинка»

До прикметників дібрати синоніми з довідки, установити відповідність, усно пояснити правопис.

Хоробрий –

Немолодий –

Непереможний –

Безкінечний –

Гарний –

Молодий –

Яровий -

Сучасний –

Жорстокий -

Фальшивий -

Довідка (Нездоланний, незліченний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, весняний, непримиренний).

    2 завдання. Розібрати за будовою слово весняний.

Відповідь.   1 завдання       

Хоробрий       мужній

Немолодий -   літній

Непереможний   нездоланний

Безкінечний          незліченний

Гарний    незрівнянний

Молодий    юний

Яровий    весняний

Сучасний    теперішній

Жорстокий    непримиренний

Фальшивий    неправдоподібний

Відповідь.  2 завдання      Весн – ян –ий.  

                                                       2 група  

 Завдання

Розіграти діалог за вивченою темою  «Правопис -н- і –нн- у прикметниках»,

                                                      3 група

  1 завдання

Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, свяще(н,нн)ий, де(н,нн)ий,

лебеди(н,нн)ий, телефон(н,нн)ий, блаже(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий,  огне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий.

2 завдання

Пояснити спосіб творення слова лебединий.

 

Відповідь

     -нн-

Полотняний  священний

глиняний   денний

лебединий   телефонний

вогняний   огненний

різдвяний   блаженний

Лебединий---лебідь (суф. спосіб). 

     Перегляд слайдів презентації «Тарасові шляхи у нашім краї»

 Життя іде. Сивочола історія все віддаляє від нас дні, тижні, роки, століття. Міняються моральні цінності, тільки таїна високого мистецтва не підвладна часові. Воно є тим вічним скарбом, що йде по землі від покоління до покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу. І тому кожен народ має своїх духовних велетнів – провідників у самобутній національний світ. Для нас, українців, таким став великий син, пророк, земляк – Тарас Григорович Шевченко. Це ім`я - символ нашого народу. Чим Кобзар зажив такої шани та всенародної любові?

Висловлення думок учнів.

 VІІ. Підсумок  уроку

 Тож нехай буде благословенною та година, і тая хата, і село, що Україні принесло з великих найбільшого сина. А його провідна зоря сіятиме вічно, бо вона безсмертна.

- Що ми вивчили на уроці? Коли пишеться -н- і -нн- у прикметниках? Навести приклади.

-Що було для вас найцікавішим?

-Що почуте про Тараса  Шевченка найбільше вразило і запам`яталось?

Проведення підсумкового тестування.

  1. З подвоєним –нн- треба писати слово:

А запален…і

Б обплетен…і

В бетон…і

Г розбавлен…і.

  1. Де відбулося подвоєння на межі кореня і суфікса:

А страшенний

Б священний

В здоровенний

Г щоденний.

  1. У якому випадку треба писати –н-:

А солон…ий

Б докорін…ий

В незлічен…ий

Г мерзен…ий

  1. У якому випадку не відбулося подвоєння на межі кореня і суфікса:

А письмен…ий

Б осін…ій

В деревян…ий

Г ран…ій.

  1. У якому випадку суфікси –енн- , -анн- , -янн- пишемо з однією –н-

А страшен…ий

Б нездолан…ий

В здоровен…ий

Г благословен…ий.

  1. У якому випадку суфікси –енн- , -анн- , -янн- пишемо з двома –нн-

А незлічен…ий

Б незрівнян…ий

В блажен…ий

Г нездолан…ий.

Ключ: 1В, 2Г, 3А, 4В, 5Б, 6В.

Оцінювання учнів.

         VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати  § 48, виконати вправу 406.

І завершити наш урок хочеться поезією  талановитої нашої сучасниці - Ліни Костенко.

Життя іде і все без коректур. 
І час летить, не стишує галопу. 
Давно нема маркізи Помпадур, 
і ми живем уже після потопу. 
Не знаю я, що буде після нас, 
в які природа убереться шати. 
Єдиний, хто не втомлюється, – час. 
А ми живі, нам треба поспішати. 
Зробити щось, лишити по собі, 
а ми, нічого, – пройдемо, як тіні, 
щоб тільки неба очі голубі 
цю землю завжди бачили в цвітінні. 
Щоб ці ліси не вимерли, як тур, 
щоб ці слова не вичахли, як руди. 
Життя іде і все без коректур, 
і як напишеш, так уже і буде. 
Але не бійся прикрого рядка. 
Прозрінь не бійся, бо вони як ліки. 
Не бійся правди, хоч яка гірка, 
не бійся смутків, хоч вони як ріки. 
Людині бійся душу ошукать, 
бо в цьому схибиш – то уже навіки. 

Життя швидкоплинне і ми повинні багато чого встигнути зробити, але не забуваємо, що перш за все ми повинні цінувати людське життя і людську душу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H:\Семінар укр.мова\IMG_3550.JPG

 

H:\Семінар укр.мова\IMG_3553.JPG

H:\Семінар укр.мова\IMG_3555.JPG

docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
3619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку