Тема: Довкілля рослин. Як рослини пристосувалися до різних умов життя.
Мета: формувати елементарні поняття про довкілля рослини, необхідні умови росту і розвитку рослини; уявлення про окремі ознаки пристосування рослин до спеки, нестачі вологи, світла; вміння розрізняти ознаки пристосування окремих рослин до різних умов життя; виробляти вміння цілеспрямовано сприймати ознаки об'єктів природи, встановлювати функціональні зв'язки будова — функція у природі; виховувати спостережливість, допитливість, прагнення пояснити сприйняття в природі, доводити свою думку.
Обладнання: Підручник, зошити з друкованою основою, ілюстративний матеріал, ТЗН.
Тип уроку : Урок засвоєння нових знань.
І. Організація учнів до уроку
1.Перевірка готовності до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
- Чи можна виростити нову рослину без насіння? Яким чином?
- Назвіть усі способи розмноження рослин без насіння.
- Що таке живець? Які рослини розмножуються живцями?
- Які рослини розмножуються бульбами, цибулинами?
2. Гра «Вставте пропущене слово»
Картопля, жоржини розмножуються... А цибуля, тюльпани, нарциси — ...
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми поговоримо про довкілля рослин.
2.Вивчення нового матеріалу
А)Бесіда
- На які частини поділяється природа?
- Що належить до неживої природи? А що до живої?
Б)«Мозковий штурм»
- Що означає довкілля?
- Що є довкіллям рослин?
3. Робота над загадками
Вони вдягаються тоді, Коли теплінь приходить, А роздягаються тоді, Коли теплінь відходить. (Дерева)
Всі його люблять,
Всі його чекають,
А хто на нього дивиться —
Кожен скривиться. (Сонце)
Усі рослини й тварини вживають,
У кожній хаті її мають. (Вода)
Зимувати пташка буде,
З синім пір'ячком вона.
Добре знають її всюди,
До вподоби їй зима. (Синичка)
Чим ми дихаєм? (Повітрям)
Найрозумніша істота на Землі. (Людина)
Хто на рік чотири рази перевдягається? (Земля)
Раз у рік, на новорічні свята
Лісова красуня буде в хаті. (Ялинка)
4.Розповідь вчителля
- Це і тихі травневі ночі, що пливуть на крилах солов'їних пісень. Це і біле латаття, що на замріяній річці вмивається джерельною водою. Це і килим з первоцвітів, що яскравіє під шатами крислатих дубів. Це і тендітні квіти сон-трави, що дивляться на тебе, долаючи полуденну дрімоту. Це і смарагдові ліси з багатою рослинністю, сріблясті стрічки рі- чок, безмежні поля, квітучі сади. Це і голубе небо, чисте повітря, родюча земля з її мешканцями-комахами, птахами, звірами. Це й є довкілля.
5.Робота з підручником
- Розгляньте малюнок (С. 126).
- Що на ньому зображено?
- Давайте прочитаємо про довкілля рослини.
- Знайти в підручнику, які умови потрібні для життя рослин (С. 127).
6.Фізкультхвилинка
7.Розповідь вчителя з елементами бесіди
— Для життя рослин потрібні певні умови. Умови життя залежать від впливу різних факторів природи. Дуже важливу роль у житті рослин відіграють фактори неживої природи: світло, вода, температура, мінеральні солі. На рослини впливають також фактори живої природи: діяльність різних живих організмів, у тому числі й людини.
Світло необхідне для життя і росту рослин. Чому? У затінених рослин пагони зблякнуть і стануть довшими і тоншими.
Але не всі рослини потребують яскравого освітлення. Наприклад, квасенція, грушанка, тонконіг лісовий та інші рослини ростуть у тінистих місцях. Листки цих рослин темно-зелені. У них велика кількість хло ропластів, здатних уловлювати розсіяне світло.
Тепло також необхідне для життя рослин. Одні рослини теплолюбні, інші — холодостійкі. Теплолюбні рослини походять з півдня. З культурних рослин це кукурудза, квасоля, гарбуз, огірки, помідори.
Вода потрібна рослинам. Але потреба у воді в різних рослин неодна- кова. Наприклад, латаття живе у воді. Рослини, подібні до капусти, ростуть на суші, але їм потрібно багато води. Кактуси та деякі інші рослини потребують невеликої кількості води. Це пояснюється тим, що ці рослини накопичують запаси води в різних органах: кактуси — у стеблі, інші — у соковитих стеблах, в коренях.
Мінеральні речовини надходять у рослину з ґрунту; з них рослинам найбільш потрібні ті, в яких містяться азот, фосфор і калій.
Крім того, на рослини впливають живі організми — тварини, інші рослини та мікроорганізми. Тварини живляться рослинами, запилюють їх, розносять плоди і насіння. Великі рослини можуть затінювати менші. Деякі рослини використовують інші, як опору. Крім того, рослини змінюють склад повітря. Як? Розкажіть.
Кореневі системи рослин закріплюють схили ярів, горбів, річко- вих долин, захищаючи ґрунт від руйнування. Лісові насадження захищають поля від зсувів.
8.Бесіда
- Що називають довкіллям?
- Які умови для життя рослин є необхідними? Чому їх так називають?
Пристосування рослин до різних умов життя.
Умови життя рослин дуже різноманітні. Одним рослинам потрібно багато вологи. Такі рослини живуть на болотах, на берегах річок, озер. Ін- шим рослинам вологи потрібно менше, і вони ростуть на піщаних ґрун- тах, у безводних пустелях.
Ті рослини, яким треба багато світла, заселяють відкриті безлісі площі. А є й такі рослини, які можуть рости в густому темному лісі.
9. Читання тесту підручника
10. Робота за малюнками
ростуть у посушливих місцях. Назвіть ці рослини.
11.Робота в групах «Світло», «Тінь»
Група «Світло» розглядає рослину, що виросла на просторі. Група «Тінь» розглядає рослину, що виросла в густому молодому сосновому лісі.
Запитання до учнів:
Який стовбур у рослин? Чому?
Які нижні гілки у дерев? Чому?
Які верхні крони сосон? Чому?
Учні у групах обговорюють поставлені завдання і доходять висновків.
У першому випадку рослина виросла на просторі. Гілки її добре освітлені сонцем. Тому вони всі живі. Дерево галузиться, росте вшир.
У другому випадку дерево має високий стовбур, на верхівці — крона з живих гілок. Усі нижні гілки засохли. До них не доходило світло.
12.Робота з підручником (С. 128).
- Знайти в підручнику відповідь на запитання:
Завдяки яким ознакам рослини добре ростуть у лісі під деревами?
ІV. Закріплення й осмислення матеріалу
1. Складання таблиці «Пристосування рослин до різних умов життя».
Рослини |
||
Посушливі місця |
Болота |
Ліси |
Довге коріння, вузькі, жорсткі, опушені, товсті і м'ясисті листки |
Коротке коріння, широкі або довгі листки |
Широкі, великі листки |
V. Підсумок уроку
1. Бесіда
- Про що ми сьогодні говорили?
- Що нового дізналися?
- Які визначення запам’ятали ?
2.Оцінювання учнів
3.Домашнє завдання
Опрацювати статті підручника (C. 126—128).