Урок з ЯДС "Довкілля рослин."

Про матеріал
Тема: Довкілля рослин. Як рослини пристосувалися до різних умов життя. Мета: формувати елементарні поняття про довкілля рослини, необхід¬ні умови росту і розвитку рослини; уявлення про окремі ознаки пристосування рослин до спеки, нестачі вологи, світла; вміння розрізняти ознаки пристосування окремих рослин до різних умов життя; виробляти вміння цілеспрямовано сприймати ознаки об'єктів приро¬ди, встановлювати функціональні зв'язки будова — функція у природі; виховувати спостережливість, допитливість, прагнення пояснити сприйняття в природі, доводити свою думку. Обладнання: Підручник, зошити з друкованою основою, ілюстративний матеріал, ТЗН. Тип уроку : Урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Тема: Довкілля рослин. Як рослини пристосувалися до різних умов життя.

Мета: формувати елементарні поняття про довкілля рослини, необхід­ні умови росту і розвитку рослини; уявлення про окремі ознаки пристосування рослин до спеки, нестачі вологи, світла; вміння розрізняти ознаки пристосування окремих рослин до різних умов життя; виробляти вміння цілеспрямовано сприймати ознаки об'єктів приро­ди, встановлювати функціональні зв'язки будова — функція у природі; виховувати спостережливість, допитливість, прагнення пояснити сприйняття в природі, доводити свою думку.

Обладнання:  Підручник, зошити з друкованою основою, ілюстративний матеріал, ТЗН.

Тип уроку : Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

1.Перевірка готовності до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

- Чи можна виростити нову рослину без насіння? Яким чином?

- Назвіть усі способи розмноження рослин без насіння.

- Що таке живець? Які рослини розмножуються живцями?

- Які рослини розмножуються бульбами, цибулинами?

2. Гра «Вставте пропущене слово»

Картопля, жоржини розмножуються... А цибуля, тюльпани, нарциси — ...

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми поговоримо про довкілля рослин.

2.Вивчення нового матеріалу

А)Бесіда

- На які частини поділяється природа?

- Що належить до неживої природи? А що до живої?

Б)«Мозковий штурм»

- Що означає довкілля?

- Що є довкіллям рослин?

 3. Робота над загадками

 Вони вдягаються тоді, Коли теплінь приходить, А роздягаються тоді, Коли теплінь відходить. (Дерева)


Всі його люблять,

Всі його чекають,

А хто на нього дивиться —

Кожен скривиться. (Сонце)

Усі рослини й тварини вживають,

У кожній хаті її мають. (Вода)

Зимувати пташка буде,

З синім пір'ячком вона.

Добре знають її всюди,

До вподоби їй зима. (Синичка)

Чим ми дихаєм? (Повітрям)

Найрозумніша істота на Землі. (Людина)

Хто на рік чотири рази перевдягається? (Земля)

Раз у рік, на новорічні свята

Лісова красуня буде в хаті. (Ялинка)


4.Розповідь вчителля

- Це і тихі травневі ночі, що пливуть на крилах солов'їних пісень. Це і біле латаття, що на замріяній річці вмивається джерельною во­дою. Це і килим з первоцвітів, що яскравіє під шатами крислатих дубів. Це і тендітні квіти сон-трави, що дивляться на тебе, долаючи полуденну дрімоту. Це і смарагдові ліси з багатою рослинністю, сріблясті стрічки рі- чок, безмежні поля, квітучі сади. Це і голубе небо, чисте повітря, родюча земля з її мешканцями-комахами, птахами, звірами. Це й є довкілля.

5.Робота з підручником

- Розгляньте малюнок (С. 126).

- Що на ньому зображено?

- Давайте прочитаємо про довкілля рослини.

- Знайти в підручнику, які умови потрібні для життя рослин (С. 127).

6.Фізкультхвилинка

7.Розповідь вчителя з елементами бесіди

— Для життя рослин потрібні певні умови. Умови життя залежать від впливу різних факторів природи. Дуже важливу роль у житті рослин відіграють фактори неживої природи: світло, вода, температура, мінеральні солі. На рослини впливають також фактори живої природи: діяльність різних живих організмів, у тому числі й людини.

Світло необхідне для життя і росту рослин. Чому? У затінених рослин пагони зблякнуть і стануть довшими і тоншими.

Але не всі рослини потребують яскравого освітлення. Наприклад, квасенція, грушанка, тонконіг лісовий та інші рослини ростуть у тінистих місцях. Листки цих рослин темно-зелені. У них велика кількість хло ропластів, здатних уловлювати розсіяне світло.

Тепло також необхідне для життя рослин. Одні рослини теплолюбні, інші — холодостійкі. Теплолюбні рослини походять з півдня. З культурних рослин це кукурудза, квасоля, гарбуз, огірки, помідори.

Вода потрібна рослинам. Але потреба у воді в різних рослин неодна- кова. Наприклад, латаття живе у воді. Рослини, подібні до капусти, ростуть на суші, але їм потрібно багато води. Кактуси та деякі інші рослини потребують невеликої кількості води. Це пояснюється тим, що ці росли­ни накопичують запаси води в різних органах: кактуси — у стеблі, інші — у соковитих стеблах, в коренях.

Мінеральні речовини надходять у рослину з ґрунту; з них рослинам найбільш потрібні ті, в яких містяться азот, фосфор і калій.

Крім того, на рослини впливають живі організми — тварини, інші рослини та мікроорганізми. Тварини живляться рослинами, запилюють їх, розносять плоди і насіння. Великі рослини можуть затінювати менші. Деякі рослини використовують інші, як опору. Крім того, рослини змінюють склад повітря. Як? Розкажіть.

Кореневі системи рослин закріплюють схили ярів, горбів, річко- вих долин, захищаючи ґрунт від руйнування. Лісові насадження захищають поля від зсувів.

8.Бесіда

- Що називають довкіллям?

- Які умови для життя рослин є необхідними? Чому їх так називають?

Пристосування рослин до різних умов життя.

Умови життя рослин дуже різноманітні. Одним рослинам потрібно багато вологи. Такі рослини живуть на болотах, на берегах річок, озер. Ін- шим рослинам вологи потрібно менше, і вони ростуть на піщаних ґрун- тах, у безводних пустелях.

Ті рослини, яким треба багато світла, заселяють відкриті безлісі площі. А є й такі рослини, які можуть рости в густому темному лісі.

9. Читання тесту підручника

10. Робота за малюнками

  •  Розглянемо рослини, зображені на малюнку підручника (С. 128). Вони

ростуть у посушливих місцях. Назвіть ці рослини.

  • Як ви думаєте, що їм допомагає витримувати спеку і нестачу вологи? (Коріння, листя, гілля)

11.Робота в групах «Світло», «Тінь»

Група «Світло» розглядає рослину, що виросла на просторі. Група «Тінь» розглядає рослину, що виросла в густому молодому со­сновому лісі.

Запитання до учнів:

Який стовбур у рослин? Чому?

Які нижні гілки у дерев? Чому?

Які верхні крони сосон? Чому?

Учні у групах обговорюють поставлені завдання і доходять висновків.

У першому випадку рослина виросла на просторі. Гілки її добре освітлені сонцем. Тому вони всі живі. Дерево галузиться, росте вшир.

У другому випадку дерево має високий стовбур, на верхівці — крона з живих гілок. Усі нижні гілки засохли. До них не доходило світло.

12.Робота з підручником (С. 128).

- Знайти в підручнику відповідь на запитання:

Завдяки яким ознакам рослини добре ростуть у лісі під деревами?

 ІV. Закріплення й осмислення матеріалу

1. Складання таблиці «Пристосування рослин до різних умов життя».

Рослини

Посушливі місця

Болота

Ліси

Довге коріння, вузькі, жорсткі, опушені, товсті і м'ясисті листки

Коротке коріння, ши­рокі або довгі листки

Широкі, великі листки

 

V. Підсумок уроку

1. Бесіда

- Про що ми сьогодні говорили?

- Що нового дізналися?

- Які визначення запам’ятали ?

2.Оцінювання учнів

3.Домашнє завдання

Опрацювати статті підручника (C. 126—128).

 

docx
Додав(-ла)
Боцян Ольга
Додано
21 червня 2022
Переглядів
760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку