урок з використанням інтерактивних методів навчання:мікрофон,мозкова атака,дожени хвилинку. Використана робота в групах на різних етапах уроку.Кероване читання,словесне малювання,створення діафільму та інші прийоми .які сприяють формуванню читацьких навичок мрлрдших школярів.
ТЕМА. «ЗА ДОРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ».
УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА
«КРИВЕНЬКА КАЧЕЧКА»
МЕТА:розширювати уявлення учнів про чарівні казки. Удосконалювати вміння учнів правильно інтонувати мову дійових осіб.Вчити ділити текст на частини.для складання плану.вчити ви являти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб від їхньої ролі у творі.Поглиблювати етику людських стосунків.Розвивати навички свідомого читання,пам’ять.увагу.Виховувати бажання творити добро.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент
Ось і дзвоник пролунав,
Для навчання час настав
Визначення настрою
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально – пізнавальної діяльності
Модель «Вчитель – учень – вчитель»
Гра «Хто він»
(Учитель дає короткі відомості про письменників,а діти показують їх портрети).
(Речення в оповіданнях не римуються).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
(Усна народна творчість).
Найбільше місце в розділі займають казки.І це зрозуміло. Адже з давніх-давен вони були могутнім засобом виховання. Після колискової, яку співала вам мама,це був ваш улюблений твір. Головне, про що йшлося в казках, - це одвічна боротьба добра і зла. Многолике й підступне зло на землі. Але невтомні й непереможні сили добра. А починається боротьба із самого себе: з подолання в собі таких простих, звичних недоліків та хиб як лінощі, байдужість, зазнайство, лукавство, нечесність. Цьому, здебільшого, присвячуються чарівні казки.
-- Що ж таке казка?(відповіді дітей).
Казка вигадка, та в ній
У лушпинні золотім
Зерня сховане смачне.
Хто дістане, той почне
Думу думать про життя,
Збудить в серці почуття.
Мов торкнеться вогню,
Вийде сміло на борню
За добро і проти зла
В казці сила немала…
Діти демонструють колективну роботу «В світі казки чарівної»
Робота в групах.
Завдання І групи.
На дошці намальовані три мішені. Учням роздаються ілюстрації до казок. Потрібно за малюнком визначити назву казки та «влучити» в свою мішень(розвісити відповідно до типу казок)
КАЗКИ ПРО ТВАРИН ЧАРІВНІ КАЗКИ ПОБУТОВІ КАЗКИ
1мішень: «Їжак та заєць», «Лисиця та Рак», «Пан коцький»
2 мішень: « Кобиляча голова» , «Летючий корабель», «Яйце-райце»
3мішень: «Золотий черевичок», «Дідова та бабина дочка», «Калиточка»
Завдання ІІ групи.
Кросворд «Українські народні казки» 1. Хвалькуватий виконавець пісні:
Я по засіку метений, |
2. Житло, в якому тимчасово мешкали: мишка - шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик та кабан - іклан.
3. Якого злого і рогатого звіра довелося вигнати із зайчикової хати раку-небораку?
4. Як звали хлопчика із казки, в якій є такі слова: "Гуси, гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята!"?
5. Кому належать такі слова: "Приходь, каже, - журавлику, приходь, лебедику! Я для тебе - як для себе"?
Завдання ІІІ групи.
«Зачаровані слова».Прочитайте зашифровані слова.
К в б у у р
и ї л а о ч
в а и щ е
київ булава урочище
о,ч,Д,а.к лаСмо ілпонок
дочка смола коноплі
За цими ключовими словами назви казку.( «Кирило Кожум’яка»)
IV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми ознайомимося з українською народною казкою «Кривенька качечка»
Передбачення
Спробуйте за назвою казки зробити припущення про сюжет. Хто ж така була Кривенька Качечка?(Учні можуть висловлюватись, працюючи в парах)
Первинне сприйняття казки. (читання казки учнями самостійно)
Читаючи казку ,пізнавайте народну мудрість,збагачуйте своє мовлення образними ,влучними висловами . Насолоджуйтесь самим процесом читання. Спостерігайте,як побудована казочка. Визначте до якої групи вона належить.
--Чи такими були ваші передбачення?
-- Що підтвердилося,що ні?
-- Що схвилювало,збентежило?
-- До якого типу казок належить казка?
Читання учнями казки за системою «поміч».
Учні читають текст «дощиком»,блискавкою», «відлунням», «хвилькою» при цьому на поля роблять позначки: «+» - «Це я знаю»
«-» - «Я не знаю цього»
«?»- «Значення цього слова поясніть»
Словникова робота.
Запитання за прочитаним.
Метод «Мозкова атака»
добрі старі погані
турботливі дід і баба самотні
працьовиті бездітні одинокі
Кожну відповідь діти аргументують фактами.
Кероване читання та словесне малювання
Учні читають та ділять казку на логічно завершені частини. Складають план казки
Створення мультфільму
Добір « звукового оформлення» до серії малюнків
Гра «Якби я був режисером»
Робота в групах
Завдання для першої групи
Завдання для другої групи
Завдання для третьої групи . «Казка навиворіт»
Виконання мовно-логічних завдань
Хто людям……бажає,той і собі……. .
Робиш ………— не кайся, робиш …..— зла й сподівайся.
…………діло далеко розходиться,а……..— ще далі .
Коли тебе …….люди шанують,………..й сам.
Інтерактивна вправа «Дожени хвилинку»
(швидке опитування)
«Зробимо так: скажемо,що йдемо по гриби, а самі заховаємося…….»(Бабі)
«Онде наша іва. Онде наша діва…»(Качечкам)
«Не полечу з вами!»(Дівчинці)
V. Підсумок уроку.
- Чи сподобалась вам казка?
- Що в цій казці засуджується, а що схвалюється?
- Чи можна сказати, що головна думка казки висловлена в прислів’ї,
«За добро добром платять»
Доведіть свою думку.
Виключити з життя добро, все одно що позбавити світ сонячного світла. Ми завжди повинні задумуватись над своєю поведінкою. Бути добрими, чуйними, щирими. Ми повинні завжди розуміти інших та поспішати їм на допомогу. Ми повинні пам’ятати, що на добро потрібно відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятайте, що зло тимчасове, а добро вічне. Урок, діти, хочу завершити словами «Спішіть поспішати творити добро».