Урок "За статтю ми - різні, а права у нас - рівні. Поняття «гендер» і «стать»" .

Про матеріал

Урок розрахований на 45 хв і проводиться за методикою тренінгового навчання. Гендер (статева роль) — поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві. На даному уроці учні під керівництвом вчителя спробують розбратися в поняття стать і гендер

Перегляд файлу

Тема. За статтю ми - різні, а права у нас  - рівні. Поняття «гендер» і «стать».

Мета. Розкрити відмінність між поняттями стать та гендер. Ознайомити учнів з концепцією гендерної рівності. Вирішення гендерних проблем шляхом обговорення конкретних проблем в сучасному суспільстві. виховання засад ґендерної рівності та поваги до прав і свобод кожної статі.

Обладнання. Картки, на яких записані ПІВЕНЬ, ВОВК, КОРОВА;

Папір зеленого, жовтого, червоного кольору;

Плакати відповідно до додатку 1

Підготовлені означення продуктивної, репродуктивної і суспільної робіт

Підготовлені питання-відповіді згідно додатку 2

Хід заняття

Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним. Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком, а також деякі інші ознаки: пропорції тіла (зріст, ширина плечей, об’єм стегон), розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі й на обличчі, особливості статевого дозрівання, м’язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу і навіть міміка й хода. Ознаки статі формуються у процесі статевого розвитку людини від моменту зачаття до досягнення нею статевої зрілості.

Гендер (статева роль) — поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві. Наприклад, у більшості культур жінкам приписують такі риси характеру, як турботливість, поступливість, емоційність, а чоловікам — лідерство, стриманість.

Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки — ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Більше того, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.

Руханка. Учням заздалегідь роздаю підготовлені стікери, на яких записана назва тварини. Учні самостійно знайомляться зі змістом стікера, не розголошуючи. Я пропоную всім встати, закрити очі та проголошуючи звуки тварин, назви яких записані на стікерах, зібратися у відповідні групи. Якщо ви впевнені, що обʼєднались з відповідним звуком, можна відкрити очі, але звуки імітуємо, щоб до вас всі останні приєднались.  На картках записані ПІВЕНЬ, ВОВК, КОРОВА. По команді учні імітуючи звуки, збираються в групи. Пропоную кожній команді зібратись за своїм столом.

Правила. Прийшов час подумати про правила. Пропоную це зробити наступним чином, учні, що зібрались за І столом, на папері зеленого кольору прописують, те що треба робити на тренінгу;

За ІІ столом, на папері червоного кольору прописують, що не можна робити

За ІІІ столом, на папері  жовтого кольору прописують, санкції, які ми запровадимо, коли будуть порушення.

Учні проговорюють підготовлені правила і вішають на запропоноване вчителем місце.

Вправа. Для подальшої роботи нам необхідно обʼєднатись в  4 групи. Пропоную вам назвати членів вашої родини: ТАТО, МАМА, БРАТ, СЕСТРА.  Це ті ключові слова, що допоможуть обʼєднатися в 4 групи. Групи збираються за кожним столом. Вчитель для кожної групи готує лист із зазначенням статі, і часу 0-24, де ми робитимемо записи, що робить дана стать в заданий час додаток 1

Кожна група отримує відповідний опис родини

І група Сільська родина, що виховує двох дітей 8 і 15 років. Тато – механізатор, мама – домогосподарка.

ІІ група Родина, що виховує двох дітей 2 і 10 років. Тато працює на місцевому карʼєрі, мама – знаходиться і відпустці по догляду за дитиною.

ІІІ група Міська родина: тато – підприємець, мама працює в касиром в Ощадбанку. Дана родина  виховує двох дітей.

ІV група Голова сільської родини – є одноосібником, обробляє свої земельні наділи. Разом з дружиною виховують двох дітей: 7 і 14  років.

Завдання. Прочитайте уважно опис кожної родини. Уявіть середньостатистичну родину, що підходить під даний опис. Спробуйте узагальнити  і записати, що робить тато і мама по часу  в кожній із родин. Після того як ви закінчите робити, треба пояснити власні бачення всім присутнім.

Вчитель після того як учні захистили свої бачення, пропонує обговорити:

  • Що є спільним для кожної родини?
  • Чим відрізняється кожна родина?

Взагалі всю роботу слід поділити на такі складові

Продуктивна робота

Репродуктивна робота

Суспільна робота.

Продуктивна робота включає виробництво товарів та послуг для споживання та торгівлі (фермерство, рибальство, зайнятість, само зайнятість). Коли людину питають про те, що вона робить, вона як правило, розповідає про продуктивну роботу, особливо якщо вона оплачується або приносить прибуток. У продуктивній роботі задіяні як чоловіки так і жінки, про те їх функції та обовʼязки є різними залежно від гендерного  розподілу роботи. Продуктивна  робота жінок часто менш помітна і цінується  менше за чоловічу.

Репродуктивна робота включає ведення домашнього господарства та піклування про членів родини, у тому числі  виношування  та догляд  за дітьми, приготування їжі, збирання фруктів і овочів для родини, придбання товарів та послуг, хатню роботу та турботу про здоровʼя сімʼї. Репродуктивна робота є  надзвичайно важливою  для життя людини, проте дуже рідко сприймається  як «справжня робота»

Суспільна робота включає в себе колективну організацію  соціальних заходів та послуг: церемоній святкувань, заходів, що мають важливе значення  для громади, участь  у роботі груп та організацій, політичну діяльність на місцевому рівні.

Вчитель повинен переконатись, що учні повністю розібралися з відповідною класифікацією, нехай наведуть приклади з власних родин кожного виду роботи.

Вчитель на кожну групу роздає підготовлені означення даних видів робіт і пропонує учням види роботи, що виконує їх родина,  прорахувати за складовими.

Кожна група повинна знову проговорити, яку роботу і хто з членів родини  виконує найбільше, найменше. 

Під керівництвом вчителя намагаємось даний матеріал систематизувати і узагальнити, дати відповіді на питання: Хто більше в родинах (за сумою) заробляє грошей?

Руханка. Пропоную всім зробити загальне коло. Руки зігнути в ліктях. Всі на  правій руці демонструють вказівний палець, який покривається долонею сусіда, що стоїть праворуч. Завдання По команді «РАЗ, ДВА, ТРИ!» ви долонею повинні схватити палець сусіда, а сусід намагається не проґавити і своєчасно  прибрати свій палець.

Вправа Щоб продовжити працювати я хочу вас обʼєднати за властивостями, що вам дані з народження, дівчаток окремо, хлопців окремо. Хлопці виходять із приміщення і продумують питання для дівчат. Дівчата всі сідають на стільці на середину класу і отримують записані на листках питання-відповіді. Вчитель дівчатам  нічого не говорить, просто роздає листки. Запрошує хлопців, яких ставить позаду. І починає задавати питання, дівчата повинні зорієнтуватись і давати відповіді. Все триває до кінця поки на всі питання не дадуть відповіді.

Під керівництвом вчителя обговорюємо дану вправу.

Як почувались хлопці, які стояли; дівчатка, які сиділи, що можна було змінити, як покращити дану ситуацію, за якою ознакою діти були об’єднані, чи дає привілеї таке об’єднання.

Руханка. «Вибери...» (5 хв)

Треба об'єднати учасників групи в дві підгрупи, викликаються два учня.

Ведучий ставить запитання: «Кого би ви взяли із собою в похід?». Добровольці вибирають по одній людині у свою команду. Тим, кого вибрали, задається наступне питання: «Кому б ви довірили нести рюкзак?». Інші запитання ведучий може придумати сам, а може скористатися наступними: «З ким би ви поділилися яблуком?», «Кому б ви довірили свою таємницю?».

Якщо залишається кілька людей, яких не вибрали, можна запропонувати їм самим визначити команду, в якій вони б хотіли працювати.

Вчитель Отже, ґендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем. Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку, яка в будь-який час має базуватися на повазі до прав людини, до рівності людей, до захисту людей від ґендерної дискримінації та насильства.

Вправа Щоб логічно завершити наш тренінг, ми повинні виконати наступну вправу. Ось вам виготовлені стрілки нам необхідно на стрілках записати ваші пропозиції, що слід запропонувати зробити в суспільстві, щоб закріпити рівність прав між чоловіками і жінками.

Використані джерела.

1. http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-4892A052CB31D/list-AAB774EB26

2. http://multycourse.com.ua/ua/page/18/96

3. http://5fan.ru/wievjob.php?id=53082

4. Міжнародна фундація виборчих систем (IFES Ukraine)

 

Додаток 1

батько

час

мати

 

0

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

Додаток 2

  • Назвіть дріб, обернений до дробу 1,5. (2/3)
  • Скільки діб у 72 годинах? (3)
  • Скільки нулів у розрядній одиниці мільярд? (9)
  • Результат операції ділення?(частка)
  • У скільки разів прямий кут менший за розгорнутий?(у 2 рази)
  • Сума суміжних кутів дорівнює … (180 градусів)
  • Радіус кола дорівнює 2 см. Чому дорівнює його діаметр? (4 см)
  • Чому дорівнює добуток 5*5*5?(125)
  • Хто першим ввів систему координат?(Декарт)
  • Під яким кутом перетинаються перпендикулярні прямі?(90°)
  • Яке число є найбільшим цілим від`ємним числом? (-1)
  • Назвіть найбільше натуральне число.(такого не існує)
  • Назвіть найменше натуральне число. (1)
  • Скільки сотень у 82 десятках? ( 8 )
  • Що більше: 1 л чи 1 дм³ ? (Однакові)
  • Куб числа 3. (27)
  • Знаки для написання чисел. (Цифри)
  • Чи ділиться на 3 число 415? (Ні)
  • Скільки ребер має куб? (12)
  • Прилад для вимірювання кутів? (Транспортир)
  • Дошку розрізали на вісімдесят частин. Скільки розпилів довелося зробити? (79)
  • У перекладі з грецької мови це означає, «та, що поділяє навпіл» (бісектриса)
  • Яке число ділиться на всі числа без ос­тачі? (Нуль)
  • Скільки граней у шестигранного олівця? (8)

Питання кожен вчитель може змінювати на власний розсуд

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
3321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку